- Ble medlem
- 06.02.2006
- Antall liker
- 125
Jeg er helt blank på macmini men tenkte å finne meg en brukt en. Hva bør jeg se etter? Minstekrav? Bytte ut HD til en SSD? I såfall,hvordan innstalerer man nytt operativsystem på en Mac?
|
Jada, det tar ett minutt, toppen.Men kan vel oppgradere minnet enkelt selv?
Avhengig av hva du skal fjernstyre, men ja flere programmer lar deg gjøre det. iTunes, Plex og XBMC (mener jeg).Tenkte å ikke tillkoble noe skjerm men er det mulig å fjernstyre avspillingen med Ipad?
iTunes funker med Highrez. Men iTunes stiller ikke om mac'en din - du må gå inn i oppsettet og stille den om manuelt til riktig samplerate. Nå finnes det tilleggsprogrammer som gjør det - alt fra Bitperfect til en tier og opp til Amarra som er en dedisert avspiller til flere tusen. Og mange imellom.Itunes funker vel ikke med Highrez?
Har jeg forstått det riktig at
- Det fungerer smertefritt å streame mkv i HD lyd/bilde fra nas via hdmi utgangen?
- Det fungerer ikke å spille bd iso på mac mini?
Trenger mediaspiller i kinoen, har Dune og er godt fornøyd med den - men vil gjerne spille musikk også. Bruker macbook og usb dac nå, derfor snuser jeg litt på mac mini kontra NUC.
Trenger knapt nok prosessor kraft for å spille musikkfilene så du kan klare deg helt fint med pent brukteksemplar, og i tillegg for du bedre lyd med å bruke Pure Music eller Audirvana. Er helt konge og styre iTunes med remote appen. Har brukt løsningen i flere år og ser meg ikke tilbake - i tillegg veldig stabilt med kablet nettverk.Takker for alle synspunkter.
Bruker yaDis og dune på film per nå og er godt fornøyd med det. Spørs om løsningen er å kjøpe en ny slik når jeg får kinoen ferdig. Syns mac mini blir litt dyr for kun å bruke den til musikk, så får tenke litt hva jeg gjør med det.
Bare hyggelig å bida i fellesskapet - lærer mye her inne selv.
Etter noen år med Mac og Amarra har jeg vendt meg til å bruke Amarrs playlist og laste hele albummet inn i memory når jeg skal sette meg ned og lytte til et album. Skal det bare surre og gå i bakgrunnen eller jeg vil hoppe frem og tilbake bruker jeg iTunes og leser musikken fra disk uten å gå via memory. Det første gir best lyd - det andre best funksjonalitet. Skal jeg høre på musikk i 68 minuter kan jeg alltids bruke 30 sekuner på å lese inn filen - skal jeg høre på 3 minutter av gangen er det mest et irritasjonsmoment.
Et alternativ er selvsagt PureMusic som leser filen inn i minnet i bakgrunnen. Da slipper du ventetiden, men til gjengjeld gjør mac'en mer enn å bare spille av musikk. Vet ikke om det er det som gjør at jeg liker lyden på Amarra bedre, men jeg har endt opp med deg.
Ja,- gå for størst mulig minne. og SSD disk.Er det noen her ute som har prøvd Mac Mini til dedikert musikkavspilling, evt om noen har gjort vurdering på hva som skiller de forskjellige modellene og hvilken som har utgangspunkt for best lyd?
Er det størst mulig L3 Cache man skal se etter når man kjøper? F.eks så 2014 3.0 ghz i7 har 3 mb L3 Cache mens min 2010 har 2 mb cache.
Ser Core Audio Technology har mange ideer rundt dette temaet:
Building the Ultimate Mac Mini Music Server | Core Audio Technology
Om du mener at hvordan filene er lagret på disk er en del av signalbehandlingen er du muligens litt på villspor.Valgte en 2 Disk løsning ( SSD fra Crutial) på grund av at denne ikke komprimere data,erne for at opnå højere læse/ skrive hastigheter hen over disken.
Her sparer vi et signal behandlings led.
Hei TandEr det noen her ute som har prøvd Mac Mini til dedikert musikkavspilling, evt om noen har gjort vurdering på hva som skiller de forskjellige modellene og hvilken som har utgangspunkt for best lyd?
Er det størst mulig L3 Cache man skal se etter når man kjøper? F.eks så 2014 3.0 ghz i7 har 3 mb L3 Cache mens min 2010 har 2 mb cache.
Ser Core Audio Technology har mange ideer rundt dette temaet:
Building the Ultimate Mac Mini Music Server | Core Audio Technology