Mac til DAC, hvilken tilkobling ?

ryttern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.05.2003
Antall liker
13
Har tenkt å benytte MAC´en som musikkavspiller i anlegget. Hvilken tilkobling er å anbefale dersom jeg skal koble en Macbook 13" 2,4 GHz til en ekstern DA konverter (Electrocompaniet ECD-1) via kabel ? DAC´en har kun ordinære RCA innganger + optisk. Lar en USB inngang seg evt ettermontere eller er andre løsninger veien å gå?

G

Gjestemedlem

Gjest
ryttern skrev:
Har tenkt å benytte MAC´en som musikkavspiller i anlegget. Hvilken tilkobling er å anbefale dersom jeg skal koble en Macbook 13" 2,4 GHz til en ekstern DA konverter (Electrocompaniet ECD-1) via kabel ? DAC´en har kun ordinære RCA innganger + optisk. Lar en USB inngang seg evt ettermontere eller er andre løsninger veien å gå?
Hva har du bak på macen da? Det spiller forsåvid liten rolle om du bruker optisk eller coax. Har du en optisk ut på Macen så bruk denne. Hvis du ikke har noen digitale utganger for lyd på macen så ekisterer det eksterne omformere fra USB - S/PDIF som kan brukes. Så det er ikke nødvendig å modifisere DACen, selvom det sikkert også kan gjøres av kyndige.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.449
Sted
Trondheim
Macen har jo optisk lydutgang (kombiplugg i hodetelefonuttaket), så det vil vel være naturlig å bruke det?
Eller du kan bruke trådløst - Kjøp en Airport Express og koble den optiske utgangen på den til DACen. Så slipper du at maskinen henger fysisk oppkoblet mot anlegget.

ryttern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.05.2003
Antall liker
13
Visste ikke at hodetelefonuttaket også kan fungere optisk. Da er vel det smarteste å benytte dette. Forslag til kabel, finnes det noen gode som er å anbefale ?

ivarlo

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
596
Torget vurderinger
3
Prøv Chord Optichord, fåes hos Maxwell i Kr.sand. Pass på å få med de riktige termineringer, bruk av adapter toslink til minijack er en dårlig ide.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
ryttern skrev:
Her er det du trenger ;)

Kun kabel dersom den rekker frem til dac (fra macbook)
AE til trådløst.
iPodTouch/iPhone for fjernstyring/kontroll.

Etter min mening (avhengig av dackvalitet) får du ikke bedre lyd (på redbookformatet) med andre alternative og ofte langt dyrere systemer for HDbasert musikavspilling.

Mvh.KW

Vedlegg

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.496
Torget vurderinger
13
Jeg har tilsvarende Macbook som deg, og bruker løsningen som KW skisserer ovenfor.
En utmerket løsning, lettvint og enkelt på alle måter og ikke minst stabil.Jeg har ikke hatt en dropouts siden jeg koplet systemet opp.

MVH Johnny

Topp Bunn