MAE SET-1

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Jeg var oppe kl 0530 for å ta noen bilder av SET'n mens den var på et kort besøk. Alle bildene ble nok ikke sylskarpe så tidlig på morgenen. Chassis i eloksert aluminium og sidepaneler i tre.

Forsterkeren er nå ferdig utviklet. Godt voksen så må den også få nytt navn:
Motron Audio Experience SET-1. Eller bare MAE SET-1.
Skal bare redigere "stemningsrapporter" før det kommer mer tekst til bildene.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.754
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
hvorfor ikke bare kalle den

MAE Vest ? ;D

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Vakkert Vakkert
Har det ikke vært for at jeg bestilte meg ny PC i morges,så hadde jeg slått til på flekken ;) :D
ja ja kan jo bli nyttårsgave da ;D ::)
Mvh Jan I

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Kan man få den uten de trepanelene eller er det forboret hull eller noe i sidene for å feste disse panelene?

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
617
Kan man få den uten de trepanelene eller er det forboret hull eller noe i sidene for å feste disse panelene?
Trepanelene var vel ikke akkurat vakre. Hvis dette er det endelige designet, bør nok panelene enten lakkes/beises for å unngå "kjøkkenskuff looket".
Det bør være en opsjon å kunne kjøpe forsterkeren uten panelene!

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Siden man først er inne på "flisespikkeri" her (les: utseende).
Henger meg på at jeg også tror at forsterkeren hadde blitt penere med mørkere (f.ks. beiset) sidepaneler.

Og hva med deksel til å ha over trafoen?
Denne trafoen som er brukt er jo ikke direkte delikat å se på.
Et slikt deksel burde dog vært laget slik at det var plass til større trafo også hvis det ble behov for det.
Dekselet burde da kanskje dekke hele bredden og gå helt fra bakkant og fks frem til ca midten av forsterken.
Høyden på dekselet må også avpasses slik at det også kan dekke større trafo(er).

De blå bryterne i fronten er jo heller ikke spesielt delikate etter min mening.
Kan det blå på disse bryterne fjernes?

Når det gjelder høyttalerterminalene så ser disse også ekstremt simple ut.
Er det ikke mulig å få tak i noen som er litt bedre til en overkommelig pris?
Skal man bygge noe slikt er det greit å kunne kjøpe alt på et sted og ikke måtte fly verden rundt for å skaffe andre deler.

Ellers er det jo et meget prisverdig og spennende tiltak.
Gleder meg til å få hørt på en slik en eller annen gang..... :)

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.889
Sted
Kongsberg
Hei :)

Jeg har nettopp hatt denne forsterkeren innom for fotografering. Den ser meget bra ut i "real life" også.
Jeg håper å få forsterkeren til test i Fidelity en gang på nyåret.

Jeg forsto på Brynjar Kvanlid at tanken bak å levere forsterkeren med ubehandlede sidepaneler var at da kan den enkelte selv bestemme farge på beis eller lakk.

Ønsker man trafodeksel kan man selvfølgelig bygge dette også - og beise dem i matchende farge.

De blå "duppene" på fronten er akslinger på potmeterne som følger med. Kabinettet er ikke forboret for disse pottene, da de fleste vil vel bygge dette som et rent effekttrinn.

Ønsker man ikke å benytte dette kabinettet selges byggesettet (bare komponentene) for Kr. 4.500,- mens prisen med kabinett er Kr. 6.000,-

Med tenke på pris virker det som det er benyttet gode komponenter innvendig i kassa. Også høyttalerterminalene fremstår som kurante.

mvh
Gunnar Brekke

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
Jeg sitter nå og lytter til denne forsterkeren ;) På tredje dagen...
Den lyder fantastisk sammen med mine Lowthere!

Jeg har en travel uke foran meg så det blir dessverre ikke tid til så mye lytting før til helga igjen. Men kort oppsummert: Jeg visste at rør er tingen for horn, men at denne lille saken skulle bringe så mye godlyd i mine Hedlunder, det hadde jeg vel ikke forestilt meg da jeg tidligere i høst ba om et tips til rørforsterkerbyggesett her på forumet :D

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei :)

Jeg har nettopp hatt denne forsterkeren innom for fotografering. Den ser meget bra ut i "real life" også.
Jeg håper å få forsterkeren til test i Fidelity en gang på nyåret.
Spennende. Gleder meg!
Jeg forsto på Brynjar Kvanlid at tanken bak å levere forsterkeren med ubehandlede sidepaneler var at da kan den enkelte selv bestemme farge på beis eller lakk.
Da forstår jeg.
Det høres da meget fornuftig ut.
Ønsker man trafodeksel kan man selvfølgelig bygge dette også - og beise dem i matchende farge.
Uenig her.
Trafo deksel bør etter min mening være i metall som kabinettet og hvis hver enkelt skal måtte "finne opp kruttet på nytt" og bygge dette selv så er dette utrolig mye mer tungvint enn hvis det kunne leveres som standard, eventuelt som en "opsjon".
De blå "duppene" på fronten er akslinger på potmeterne som følger med. Kabinettet er ikke forboret for disse pottene, da de fleste vil vel bygge dette som et rent effekttrinn.
Ok, da forstår jeg.
Men hvorfor 2 potmeter?
Et til hver kanal, eller?

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
Men hvorfor 2 potmeter?
Ja. Ett for hver kanal. men jeg har ikke montert dem.

Dessuten synes jeg at trafoen ser lekker ut. Ingen grunn til å pakke den inn. Bare fjerne etiketten på toppen. Og den er fin å varme kalde hender på.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Dessuten synes jeg at trafoen ser lekker ut. Ingen grunn til å pakke den inn. Bare fjerne etiketten på toppen.
Ok.
Tydeligvis smak og behag.
Jeg synes trafoen ser fæl ut.
Deksel som en valgfri opsjon (mot et lite pristillegg selvsagt) høres da mest fornuftig ut.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
Ok.
Tydeligvis smak og behag.
Deksel som en valgfri opsjon (mot et lite pristillegg selvsagt) høres da mest fornuftig ut.
Ja. Smak og behag.
Jeg liker å se det funksjonelle og synes derfor trafoen er pen. Leker forresten også med tanken å få laget sidevanger i glass. Slik at en kan studere herlighetens indre... I tillegg vil glass matche det blåfiolette lyset i 5B/254M-rørene på en glimrende måte. Og Hydraulicen selvfølgelig ;)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
På sidene av chassis er det hull med gjenger. Da kan panelene festes med skruer fra utseiden. Gjennomgående. Eller med treskruer fra innsiden. Fleksibelt!

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Trepanelene var vel ikke akkurat vakre. Hvis dette er det endelige designet, bør nok panelene enten lakkes/beises for å unngå "kjøkkenskuff looket".
Det bør være en opsjon å kunne kjøpe forsterkeren uten panelene!
DIY = Gjør Det Selv.
Vi har lagt vekt på et forsterkerbyggesett med veldig mye god lyd for pengene. Det blir levert som komponentsats eller komplett med chassis og sidepaneler i tre. Ubehandlet.
Det blir annonse i neste nummer av Fidelity. Med sidepaneler i kirsebær.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Lukk øynene og nyt lyden!
Når du ser opp igjen vil du synes at trafoen er ganske vakker. Bilder kan ikke fortelle alt.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.754
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
skjønner ikke gnålet;
Jens er ikke potensiell kunde likevel
IMO
Mvh
Leif

T

tst

Gjest
Jeg synes alt skulle vært bygd inn i en alu kasse, så ikke de fæle røra og trafoen syns.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
skjønner ikke gnålet;
Jens er ikke potensiell kunde likevel
IMO
Mvh
Leif
Halllooo Leif!
Jeg kunne da gjerne tenkt meg å prøvd en slik for å finne ut hva all ståheien gikk ut på.
Har du forresten fått prøvd den enda?
Og angående deksel o.l. så er dette utelukkende ment i beste mening og jeg mener det er rimelig grunn til å tro at også andre enn meg ville synes det var ok med et slikt deksel over trafoen som en opsjon.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Halllooo Leif!
Jeg kunne da gjerne tenkt meg å prøvd en slik for å finne ut hva all ståheien gikk ut på.
Har du forresten fått prøvd den enda?
Og angående deksel o.l. så er dette utelukkende ment i beste mening og jeg mener det er rimelig grunn til å tro at også andre enn meg ville synes det var ok med et slikt deksel over trafoen som en opsjon.
Jeg tror ikke LMC er så begeistret for slikt p...prat.
Hva all ståheien går ut på? Lyden så klart. Det er lyden og musikken det dreier seg om. Og at dette er et DIY prosjekt. Og at det faktisk er norsk.
Vi var en gjeng hos LMC for ei snau uke siden. Med forsterkeren i bagasjen. Den ble koblet inn i LMC's anlegg og fylte stua hans med vellyd. LMC har altså hørt den! Uten å lage noe ståhei av den grunn.

D

Dilla

Gjest
Spennende Audiomix!

Har du/dere gjort dere tanker om naturlig høyttalerpartner til MAE SET-1?

Tenker da drivbarhet (impedanse og følsomhet) og pris. Ser forsterkeren får en pris på 6 000,- ferdig bygget. Vil da anta at det er rimelig å forvente at forsterkeren vil bli parret med høyttalere til 5-10k.

Mvh Tommy

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Jeg er vel ikke helt kompetent (i forhold til mange andre) til å anbefale høyttalere til denne. Vi har latt den få spille på så forskjellige høyttalere som Infinity, B&W (forskjellige typer) og Avantgarde horn. Sistnevnte også i to forskjellige utgaver.
Tillater meg å legge ved rapporten fra "michell" etter at han var ferdig med byggingen. Rundt midnatt for ca en uke siden.
"Hei!
Gratulerer! Det er en imponerende, liten sak dere har fått fram. Jeg har alltid hørt at Lowther går som hånd i hanske med rørforsterkere.
Men at den lille, tunge saken her skulle få Hedlundhornene mine til å klinge så vakkert hadde jeg vel strengt tatt ikke innbilt meg. Og så kan jeg spille så høyt som jeg aldri før har spilt! Full guffe tilsvarer absolutt konsertnivå der en må kauke til hverandre for å
kommunisere. Full uttelling og bare godlyd av 5 små watt.
Litt nedtur var det med det samme jeg fyrte den opp. Kraftig forvrengning når volumet kom litt opp. Mistenkte ganske fort dempeleddet jeg hadde i Quad33en. 18dB for å kunne håndtere Lowtherene med 303en. Kontrollsjekket først med å kople CD-spilleren
direkte. Uten volumkontroll... Og det bare lød. Et par ungdommer i huset kom og satte seg ned og ga seg helt over. De hadde aldri hørt slikt :) Så dempeleddet forsvant og vips så kunne jeg også prøve vinylen.
Brum? Nei! Ikke hørbart 40mm fra membranen! Og like lite sus.
Bassen er fast og fin, men jeg kunne kanskje ønske meg bitte, bitte litt mere. Det er jo en evig jakt for oss med horn ;)
Storfornøyd hilsen "

g-h

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.11.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
2
Etter mykkje slit og mykkje tårer (mest pga min manglende forståelse :)) så er det nå bare lys og varme. Lyset er nydelig neonblått og varme både fra forsterker og lyd.

Jeg har brukt en del tid og slitt litt med å sette den sammen, og skal jeg kritisere noe så er det at dere (Montron/Audiomix) har endret litt på delelisten uten å oppdatere bildene i veiledningen. Nå hadde jeg heldigvis mye hjelp i mitchell (som fortjener verdens største takk!!) så jeg fikk det til til slutt, og hei hvor det låter.

Dynamikk og strørrelse på lydbildet var første som slo meg, og så slengte jeg på litt av referansemusikken min (Sarah Maclachlan og litt annet) og oppdaget nye detaljer hele veien. KAn ikke annet å si en HURRA!!! Til seks tusen er dette mest verdi for pengene av alt jeg har!

Takker for et flott byggesett, og legger til at høytalerne er AV M3 Signature.

g-h out!

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Gratulerer med resultatet! Fint at du fikk hjelp når vi som har jobbet litt med denne forsterkeren var bortreist på det mest uheldige tidspunktet. Jeg ble litt bekymret da jeg leste om dine problemer og ikke kunne hjelpe. Du sender meg kanskje en mail om hva som ikke stemte? Slik at vi kan rette på byggebeskrivelsen.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Lyset er nydelig neonblått og varme både fra forsterker og lyd.
Til de som stusser over det blå lyset i disse rørene. Det er helt korrekt. Ikke noe tegn på at 5B/255M holder på å ta kvelden. Jeg har fått forklart at årsaken er spesielt høyt vacuum. Som bare er positivt.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Akkurat det jeg skriver. Vacuum er ingen eksakt verdi. Mer eller mindre vacuum eller undertrykk. I motsetning til mer eller mindre overtrykk. Vacuum tubes = vakuum rør = radio rør = valves = osv........
Kanskje det bør hete "spesielt lavt vacuum"? Jeg vet ikke hva som blir mest riktig.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Så begynner flisespikkeriet igjen ja..... ;D

Kanskje det er "lavt" vacum Hans, siden vi oppholder oss på minus siden av trykk?

Det er virkelig hyggelig at dette prosjektet har blitt virkelighet, og at det fungerer så godt. Det eneste som irriterer meg, er at jeg har det så forbannet travelt om dagen. Jeg skulle så gjerne ha begynt på med dette jeg også. Men det kommer.....

Kan heller ikke forstå gnålet. Jeg synes forsterken er fin jeg.

Om ikke utseendet faller i smak, så er det da bare å kjøpe kit'et uten chassis. Da kan den bli seende ut akkurat slik man vil! F. eks kan man kjøpe et chassis fra Plitron. Det koster bare en tusenlapp mindre enn hele kit'et ;) Er det bare et deksel som er problemet så ta en tur til en bad/kjøkken forretning. Der finnes sikkert en blank boks/ brødboks/såpedeksel etc. som passer utmerket!

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Da kan den bli seende ut akkurat slik man vil!  
Om en får det til som en vil da..........
Litt pussig med dette "gnålet". Vi har lagt vekt på lyden og jobbet med å få den så god som mulig med denne konstruksjonen. Han som har jobbet mest vil ikke ha sitt navn nevnt. Dessverre. Alle som har hørt forsterkeren bør sende noen varme tanker til N.N. Alle som har hørt den kommer utelukkende med positive kommentarer.
Utseendet ble som det ble en gang Mr. Motron var på besøk og vi brukte blyant og blokk på gammeldags vis. Alle som vil oppleve lyden og som har gode ideer til et bedre utseende kan spare kr 1500,- ved å lage chassis og eventuell pynt selv. Slik er DIY i et nøtteskall.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.897
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Huff og huff, fliesespikkeri vil vi ikke ha ;-) Jeg skal også bestille meg et kit, men det blir nok ikke før utpå nyåret tenker jeg. Prisen er det heller ikke noe å si på.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Kanskje det nettopp er flisespikking Erland er så opptatt med? Er det nytt kjøkken på gang?

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Vurderer sterkt å kjøpe en i nær framtid. Når vil byggebeskrivelsen være rettet, slik at man får den med oppdatert byggebeskrivelse?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Bortsett fra om g-h kommer med kommentarer som vi må ta hensyn til, så er byggebeskrivelsen oppdatert og korrekt. Det eneste jeg kan tenke meg som bør komme i tillegg er bilder og beskrivelse av hver enkelt komponent. Men dette går egentlig fram av alle de bilder som allerede er med. Et sannhetens ord helt på tampen: En leser ikke bruksanvisningen før en er nødt. Når ingenting virker.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Vurdere også å spare opp til et kit, men 5 watt på mine 86dB høytalerer blit lite. Uansett ble jeg så betatt av en rørforsterker jeg hadde i hus at jeg vet dette er veien og gå. Og prefabrikert er jo helt ut....

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.754
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
proac´n din er en ideell last for lille SET ;D
prøv og bli overrasket
IMO
Mvh
Leif

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Hva er specsa på denne SET-1 ? Personlig så er jeg veldig lyste på å prøve et AudioNote Kit1 omdagen.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
proac´n din er en ideell last for lille SET ;D
prøv og bli overrasket
IMO
Mvh
Leif
Håper du har rett, for det klør i fingerene etter et nytt prosjekt og det skal være RØR.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
Vurdere også å spare opp til et kit, men 5 watt på mine 86dB høytalerer blit lite. Uansett ble jeg så betatt av en rørforsterker jeg hadde i hus at jeg vet dette er veien og gå. Og prefabrikert er jo helt ut....
Det kommer an på hvor høyt du ønsker å spille. g-h savnet vel litt volum på sine AV M3 som vel har 91dB.

På mine spiller SETen utrolig høyt :)

Kanskje du skulle vurdere et høyttalerprosjekt også? Mange fine hornkonstruksjoner der ute...

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Forsterkeren gir 5 watt ut i hver kanal. Jeg har spilt ganske mye når jeg har hatt den hos meg. Høyt har jeg spilt også. På mine gamle tunge (og tungdrevne) B&W. Jeg finner ingen data for følsomhet for mine B&W, men tipper rundt 85dB. Dersom jeg ønsker å spille høyt, er det bare å skru opp volumet. Den gir liksom aldri opp. I forhold til min 2x40 W P-P forsterker er det ikke så stor forskjell. Musikken og smaken spiller en del inn her. Inngangsimpedans kan bestemmes i området <100 kohm og opp til 1 Mohm. Utgangsimpedans kan velges fra 4, 8, 16 og 32 ohm. Det er egentlig bare å spørre, så skal jeg svare så langt det er mulig.

Topp Bunn