MAE SET-1

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Min pre har 3 kOhm ut og da bør jeg vel ha 300 kOhm inn på en effektforsterker, iht en annen tråd om emnet her på sentralen (1/100).

Nå med 17 kOhm inn + 60 KOhm motstand i serie med signalet inn på effekttrinn har jeg litt 50 Hz støy i høytalerne. Støyen kommer fra psuen i forforsterkeren.

Med Macintosh 275 som effekttrinn var det så og si helt stille i høytalerne. Denne har "1,2 V input sensivity", noe jeg ikke vet hvordan man regner om til motstand.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
Min pre har 3 kOhm ut og da bør jeg vel ha 300 kOhm inn på en effektforsterker, iht en annen tråd om emnet her på sentralen (1/100).

Nå med 17 kOhm inn + 60 KOhm motstand i serie med signalet inn på effekttrinn har jeg litt 50 Hz støy i høytalerne. Støyen kommer fra psuen i forforsterkeren.

Med Macintosh 275 som effekttrinn var det så og si helt stille i høytalerne. Denne har "1,2 V input sensivity", noe jeg ikke vet hvordan man regner om til motstand.
1/100 eller mere. Du behøver ikke redusere inngangsimpedansen.

Ta bort 60k motstanden så er det et lønnlig håp om at brumen forsvinner.

Med 1,2 V input er McIntoshen mindre følsom. Også en grunn til mindre hørbar brum.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Om en får det til som en vil da..........
Litt pussig med dette "gnålet". Vi har lagt vekt på lyden og jobbet med å få den så god som mulig med denne konstruksjonen. Han som har jobbet mest vil ikke ha sitt navn nevnt. Dessverre. Alle som har hørt forsterkeren bør sende noen varme tanker til N.N. Alle som har hørt den kommer utelukkende med positive kommentarer.
Utseendet ble som det ble en gang Mr. Motron var på besøk og vi brukte blyant og blokk på gammeldags vis. Alle som vil oppleve lyden og som har gode ideer til et bedre utseende kan spare kr 1500,- ved å lage chassis og eventuell pynt selv. Slik er DIY i et nøtteskall.
Siden visst er jeg som startet dette "gnålet" vil jeg bare si:
Det var utelukkende ment som POSITIV kritikk og for å gi dere noen tanker og idéer som kanskje kunne brukes for å gjøre forsterkeren interressant for enda flere.
At dere (les: Audiomix) så velger å hoppe i skyttergravene av dette fatter jeg overhodet ikke.
Etter å ha levd av kunder i mange år har nå ihvertfall jeg forstått såpass at man skal lytte på sine kunder og være glad for de tilbakemeldinger man får (og så får man heller velge og overse dem hvis man synes synspunktene er "gnålete") ;D
Uansett:
Lykke til videre! :)

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Ta bort 60k motstanden så er det et lønnlig håp om at brumen forsvinner.
Motstanden er satt inn for å dempe støy som var der i utg.pkt. Uten motstanden kan jeg nesten ikke ha anlegget påslått - da blir støyen svært fremtrendene.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Siden visst er jeg som startet dette "gnålet" vil jeg bare si:
Det var utelukkende ment som POSITIV kritikk og for å gi dere noen tanker og idéer som kanskje kunne brukes for å gjøre forsterkeren interressant for enda flere.
At dere (les: Audiomix) så velger å hoppe i skyttergravene av dette fatter jeg overhodet ikke.
Etter å ha levd av kunder i mange år har nå ihvertfall jeg forstått såpass at man skal lytte på sine kunder og være glad for de tilbakemeldinger man får (og så får man heller velge og overse dem hvis man synes synspunktene er "gnålete")  ;D
Uansett:
Lykke til videre!  :)
Alle innspill blir notert. Både fra de som "synes" noe om forsterkeren og de som har bygd den og har kommet med feed back basert på erfaring. For å tilfredsstille flest mulig er byggesettet laget i to versjoner. 1) Kun komponenter og 2) komplett med chassis. Den første er for de som har muligheten til å lage chassis på egenhånd. Den andre for de som ikke vil eller kan lage chassis selv. Eller synes at den løsningen som tilbys er ok. Vi har på ingen måte dukket ned i skyttergraven. Ikke skyter vi på noen heller. For oss som har jobbet med dette har det først og fremst vært morsomt, spennende og lærerikt. Alle våre erfaringer deler vi mer enn gjerne med de som har lyst til å bygge selv. Så må vi be om forståelse for at alles ønsker med hensyn til utseende ikke kan imøtekommes. Noen detaljer overlates til hver enkelt. Den løsningen som er valgt gir også muligheter for individuelle tweakes. Som i de fleste rørkonstruksjoner er det relativt god plass under chassis.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.782
Sted
Holmestrand
Siden man først er inne på "flisespikkeri" her (les: utseende).

Og hva med deksel til å ha over trafoen?
Denne trafoen som er brukt er jo ikke direkte delikat å se på. :)
Hva med et deksel til å ha over RØRENE?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.754
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
siden dette er et diy produkt bør man vel kunne ha noe som kan gi en personlig touch?
eller MÅ alt serveres på fat?
IMO
Mvh
Leif

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.754
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
ja, de fleste ønskene om tillegg forsvinner vel ved presentasjon av regningen :eek:
mvh

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
En DIY'er har vel ingen pris på sin tid? For meg spiller det ingen rolle om jeg bruker 10 eller 100 timer på et prosjekt så lenge det er interessant. En boks, et deksel, et cahssis eller en hel forsterker fra scratch. Alt er mulig. Men min tid er såpass begrenset at jeg ikke kan gjøre dette for hvermansen. Gode råd er imidlertid gratis fra meg.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Supert  ;D

Som fersking har jeg ikke hørt om 5B/255 røret før (bare 2A3 og 300B..)

Rørtypen er Power Beam Tetrode (5B/255) . Siden den er en SET er vel røret brukt triodekoblet?

Man hva slagt høyttaler kan jeg bruke? Burde vel hatt en 97+dB/W med enkel last.. Har ikke råd eller plass til Avantgarde heller......

Vil min rørpre ,med -6/0/10dB gain og 700 ohm utgangsimpedans, være teknisk matchende til denne MAE SET-1 ?

.. er på jakt etter noen tips om SET vennlige, enkle høy effektive DIY høyttalere... ala Voigt rør ol...har aldri bygget HT før,,...

Sleiven

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Supert  ;D

Rørtypen er Power Beam Tetrode (5B/255) . Siden den er en SET er vel røret brukt triodekoblet?

Man hva slagt høyttaler kan jeg bruke? Burde vel hatt en 97+dB/W med enkel last.. Har ikke råd eller plass til Avantgarde heller......

Vil min rørpre ,med -6/0/10dB gain og 700 ohm utgangsimpedans, være teknisk matchende til denne MAE SET-1 ?

.. er på jakt etter noen tips om SET vennlige, enkle høy effektive DIY høyttalere... ala Voigt rør ol...har aldri bygget HT før,,...

Sleiven
Disse rørene er ikke veldig kjent fra audio /hifi, men har vist seg å være utmerkede. Litt pussig at det er så få rør som har blitt "oppdaget". I denne forsterkeren er de koblet som tetrode. Med meget bra resultat.
Som du sikkert har sett, har vi spilt på mange slags høyttalere: Gamle og tungdrevne B&W, nyere B&W, Triangle, Infinity, DIY og .......... Avantgarde horn i to forskjellige utgaver. Selv hos meg med gamle DM6 (ca 85dB tipper jeg) spiller det høyt nok med god margin. Din rørpre vil drive denne SET'n uten problemer. Den trenger ca 600mV inn for full effekt. Inngangsimpedans kan du velge opp til 1Mohm. 700 ohm vil drive det meste.
For å kunne gi deg helt konkrete tips mht høyttalere, må jeg vite litt mer om hva du spiller.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.754
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
Supert  ;D

Sleiven

hei Sleiven
se på disse fra bastanis.de får kanonomtale og ser veldig lette ut å bygge.perfekt til set$2150 + litt kryssfiner
www.bastanis.com
IMO

Mvh
Leif

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
---- ---.
For å kunne gi deg helt konkrete tips mht høyttalere, må jeg vite litt mer om hva du spiller.
OK du ba om det... ;)

Akkurat nå er jeg inne i en Andreas VollenWeider periode,men ellers går det mye på rock og blues:

Dire Straits ;D
Clapton
Deep Purple ;D
Nazareth
Led Zeppelin
Stevie Ray Vaughan ;D
Camel ;D
Big Bang
Fleetwood Mac
Santana ;D
Doors
Creedence
Reiersrud
Vollenweider ;D ;D

Kommer merkelig nok ikke på noen favoritter fra 90 tallet og 200x som jeg liker bortsett fra Big Bang

Generelt blues basert rock, ikke nyere heavy/metal, ikke klassisk, men gjerne akustisk musikk

Liker klar og 3D lyd med punch og fraspark,men med detaljer. Er nok en som liker å sitte langt frem i salen , ikke rad 20... Har Virgo II idag som gir meget flott lydbilde synes jeg. Rommet mitt sjeler litt for mye bass i 70-80Hz, og har en peak ved 45 Hz med Virgoene langt ute i rommet som er 3,7*3,9m.

Sleiven

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
23
Sted
Lillestrøm
Som du sikkert har sett, har vi spilt på mange slags høyttalere: Gamle og tungdrevne B&W, nyere B&W, Triangle, Infinity, DIY og .......... Avantgarde horn i to forskjellige utgaver. Selv hos meg med gamle DM6 (ca 85dB tipper jeg) spiller det høyt nok med god margin.
Jeg har ennå ikke hørt denne SET-'en, men jeg tviler forsåvidt ikke på at den kan spille høyt nok på de fleste høyttalere.

Det jeg er mere bekymret for er dempingsfaktor / Qts.
Slik jeg har forstått de fysiske lover vil en rørforsterker, og spesielt en SET, alltid ha en relativt høy utggangsimpedans sammenlignet med en kraftig transistor-sak. Under slike forhold vil oftest mange moderne høyttalere bli løse / oppsvulmet i bassen. Tilsvarende vil denne utgangsimpedansen føre til at høyeffektive HT med lav Q (ofte montert i horn) få øket denne Q'en, og låte fyldigere i bassen.

Noen med med lytte-erfaringer som kan belyse dette ?

Svein_B

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.246
Sted
'
Slik jeg har forstått de fysiske lover vil en rørforsterker, og spesielt en SET, alltid ha en relativt høy utggangsimpedans sammenlignet med en kraftig transistor-sak. Under slike forhold vil oftest mange moderne høyttalere bli løse / oppsvulmet i bassen. Tilsvarende vil denne utgangsimpedansen føre til at høyeffektive HT med lav Q (ofte montert i horn) få øket denne Q'en, og låte fyldigere i bassen.
Bare for å slå det fast: jeg har aldri lyttet til denne forsterkeren.

Jeg ønsker egentlig ikke å blande meg inn i andres prosjekter, men siden dette er et kommersielt produkt så:
SET og SET er to ulike ting. Det ene, som er den klassiske betydningen av SET er Single Ended Triode. MAE SET-1 er etter det jeg har forstått tetrodebasert. Og hva så, vil vel noen spørre? Vel, en tetrode har i området 10x høyere utgangsresistans enn en triode, noe som gjenspeiles direkte i utgangsimpedansen og derved dempingsfaktoren.

Det jeg synes er litt trist, er at skjemaet ikke ønskes offentliggjort. Hadde det vært tilgjengelig kunne alle som var interessert studert det, kommet med spørsmål og kanskje noen til og med kunne bidratt med ideer til forbedringer. Slik som det er i dag er MAE kun noe jeg trekker på skuldrene av.

Det er godt mulig MAE bøter på lav Zut h.v.a. negativ feedback, men hva vet vel jeg...

Jeg undertegner med fullt navn, slik at ingen kan si at jeg kommer med anonym "kritikk" ;)

mvh
Jan Erling Veiset
6600 Sunndalsøra

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.754
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
dette er relevant kritikk,så det kan bare mottas med positive tanker.
vedr. dempningfaktor diskuterte jeg det med Holger Fromme fra Avantgarde,da han besøkte meg for 2,5 årsiden.
hans mening var at det relevante var hvilken dempningsfaktor høyttalerelementene så etter filter og alt BS før lyden kommer til driverne.
der kom SET og horn MEGET godt ut sammenliknet med fex Krell og et eller annen dyrisk tungdreven høyttaler med kompliserte delefilter.
mao en 8 watt 300B kan iflg ham levere vel så gode omsetniigforhold mot driverne som en 1000watter der alt går fløyten i delefilteret.

synes plausibelt på meg,men kanskje teoretikerne kan gi en mere kvalifisert betraktning?
mvh
Leif

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.246
Sted
'
Når det kommer til SET så synes jeg du blander epler og pærer.
Nå har det jo seg slik at MAE SET-1 egentlig ikke er noen SET: det er ingen 300B, ikke engang en Single Ended Triode!
T-en i MAE SET-1 er utledet av Tetrode, ikke Triode. Og som sagt er en tetroden underlegen trioden når det kommer til indre resistans, eller dempningsfaktor som det overført blir.

Så, på mange måter kan en jo lete opp plenty referanser i litteraturen eller på nettet, men det blir problematisk å videreføre disse til MAE SET-1, fordi MAE SET-1 slett ikke er det referansen betegner som SET!

Egentlig synes jeg det er litt tullete å markedsføre MAE SET-1 som SET i det hele tatt. Det kan bli mer begrepsforvirring av mindre. :p

Mvh
Jan Erling Veiset
6600 Sunndalsøra

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.754
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
mitt innlegg var ment HELT uavhengig av MAE SET-1 som jeg har hørt og som ikke minner om SET i det hele tatt,men en ok rørforsterker til prisen
IMO
Mvh
Leif

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
Vet ikke om så mange henger med i denne diskusjonen. Selv føler jeg meg ikke helt up to date på dempningsfaktorer og dess like.

Men MAEen passer tydeligvis som hånd i hanske med mine Lowther EX2 med total Q-Factor,      Qts      på 0.260. Selvfølgelig ingen delefiltere ;)

Med min vintage Quad 303 var det problemer da membranene lett kunne gå bananas når volumet begynte å nærme seg konsertnivå. Og når max membranutslag skal holdes til 1mm gikk ikke dette særlig bra...

Men når jeg tenker etter fikk jeg først disse 303 / Lowtherproblemene etter at jeg oppgraderte mine gamle PM6'er eller hva de nå hette. De gamle var 16 ohm...

Så da er vi over på en høyttalerkabeldiskusjon igjen... 100m høyttalerkabel med total motstand på 8 ohm ville vært tingen for 303en ;D

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
La lille MAE SETetrode får leve :D :D.. :'(
Alle bra rimelige rør forsterkere fortjener en sjanse.... ;D
Lykke til... ;D ;D
Sleiven

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.246
Sted
'
Alle bra rimelige rør forsterkere fortjener en sjanse.... ;D
Absolutt!
Mine innvendinger går heller ikke på forsterkeren, mer på å oppklare evt begrepsforvirringer. (og av og til kan jeg virke litt brutal og arrogant i skriftlig sammenheng, egentlig er jeg en tøffel (den satt langt inne ;D))
Jeg ønsker selvfølgelig forsterkeren alt vel, og mener det er prisverdig at det endelig har kommet et Norsk rør-kit på markedet.

Lykke til, alle dere som har lagt ned en innsats for å bevare godlyd.

Carter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Antall liker
52
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Hei LMC,

Er det lov å spørre om hvorfor du har moderert deg fra "extremt dynamisk og hurtig, riktig klangbalanse god timing og rytme, bra soundstage dybde og bredde....extrem value 4 money" i "Hos LMC"-tråden, til "en ok rørforsterker til prisen" i denne tråden?

Hilsen en stakkar som nettopp har kjøpt MAE SET1...

mitt innlegg var ment HELT uavhengig av MAE SET-1 som jeg har hørt og som ikke minner om SET i det hele tatt,men en ok rørforsterker til prisen
IMO
Mvh
Leif

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.754
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
den var bra value for money og hurtig med riktig klangbalanse,MEN den hadde ikke SET indre detaljoppløsning og ultra nærhet.
men man får ikke alt for 6-7000.
om du ser nærmere etter,nevnte jeg ikke noe om oppløsning og det var nettopp på det området den feilet,men skulle bare mangle for pengene.
dette må også ses i perspektiv av hvilket system den ble prøvet på og i et system som matcher ihvertfall noe bedre prismessig vil ovennevnte kritikk neppe være relevant
så utifra disse vurderingene er den IMO fortsatt et Best buy og extrem value 4 money
IMO
Mvh
Leif,

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Kommer det en preamp på sikt også eller? :)
Det kan jeg ikke svare konkret på. Vi er noen entusiaster som har dette som hobby. Ingen kommersielle interesser altså. Ønsker og forslag til andre byggesett må sendes til Motron:
bryn@motron.no

joetorp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.07.2004
Antall liker
0
Egentlig synes jeg det er litt tullete å markedsføre MAE SET-1 som SET i det hele tatt. Det kan bli mer begrepsforvirring av mindre. :p

Mvh
Jan Erling Veiset
6600 Sunndalsøra

Hei Jane,

Ca. en halv time etter at jeg, den 9/10/05, hadde startet den første tråden om Motron's Lille SET skrev jeg følgende vedrørende betegnelsen:
"Først en liten korreks av tittelen: Det dreier seg om SE og ikke SET som jeg skrev i artikkelens tittelfelt."

Hvorpå du selv, bare minutter senere, svarte:
"Du kan med god samvittighet benytte betegnelsen SET, Single Ended Tetrode. "

Derfor fortsatte jeg å benytte SET. Tetrode eller Triode, Lille SET låter alikevel utrolig godt - og spesielt ift. prisen!

Mvh
joetorp

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.246
Sted
'
Hvorpå du selv, bare minutter senere, svarte:
      "Du kan med god samvittighet benytte betegnelsen SET, Single Ended Tetrode. "
Fantastisk, det må være dette som kalles å møte seg selv i døra. ;D :eek:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Noe sånt ja. Ikke så lett å lure seg unna uttalelser her.
Til alle som "lurer" på et eller annet ifm MAE SET-1 så anbefaler jeg å lese gjennom tråden her. "Alle" er velkomne til en lyttekveld. Vi som har jobbet med denne forsterkeren en stund har vært rundt omkring for å teste. Nå er vi ferdig for vår del. Nå er det andres tur til "å røre" på seg for å få tilfredsstilt sin nysgjerrighet. Eller stole på uttalelser fra de som har bygd forsterkeren eller de som har lyttet til den.
Det følger med omfattende byggebeskrivelse som inkluderer en god del data. Som bonus (for de som ikke har så mye erfaring) er det lagt inn "kurs" i loddeteknikk og tolking av fargekoder. Annonse kommer i desembernummeret av fidelity.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.754
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
kanskje det burde følge med en "tvangstrøye" med en arm på ryggen for de aller ferskeste? ;D
mvh

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Jeg har ennå ikke hørt denne SET-'en, men jeg tviler forsåvidt ikke på at den kan spille høyt nok på de fleste høyttalere.

Noen med med lytte-erfaringer som kan belyse dette ?

Svein_B
Dempingsfaktor har jeg ikke bekymret meg for siden 1971! Rørforsterkere har ikke så høy faktor dersom det ikke er gjort noen spesielle grep. Disse grepene er ikke forenelige med HiFi og god lyd. I transistorforsterkere kan en få så høy dempingsfaktor en ønsker. Til det går på stabiliteten løs. Men gir dette noe bedre lyd? For det er lyden som teller! Ikke sant.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Absolutt!
Mine innvendinger går heller ikke på forsterkeren, mer på å oppklare evt begrepsforvirringer. (og av og til kan jeg virke litt brutal og arrogant i skriftlig sammenheng, egentlig er jeg en tøffel (den satt langt inne ;D))
Jeg ønsker selvfølgelig forsterkeren alt vel, og mener det er prisverdig at det endelig har kommet et Norsk rør-kit på markedet.

Lykke til, alle dere som har lagt ned en innsats for å bevare godlyd.
Hei jane!
Vi har jo truffet hverandre og jeg kan ikke minnes at du virket det minste brutal. Ikke på en armlengde avstand i hvert fall.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.754
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
iflg Holger Fromme i Avantgarde er det dempningsfaktoren sett av/mot  høyttalerelementene som er interessant.
det hjelper mao ikke med høy d.-fakt. i forsterkeren om alt F/(&(%  opp på vei gjennom komplexe delefiltre.
Noen kvalifiserte norske synspunkter på dette?
Mvh
Leif

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Når det kommer til SET så synes jeg du blander epler og pærer.
Nå har det jo seg slik at MAE SET-1 egentlig ikke er noen SET: det er ingen 300B, ikke engang en Single Ended Triode!
T-en i MAE SET-1 er utledet av Tetrode, ikke Triode. Og som sagt er en tetroden underlegen trioden når det kommer til indre resistans, eller dempningsfaktor som det overført blir.

Så, på mange måter kan en jo lete opp plenty referanser i litteraturen eller på nettet, men det blir problematisk å videreføre disse til MAE SET-1, fordi MAE SET-1 slett ikke er det referansen betegner som SET!

Mvh
Jan Erling Veiset
6600 Sunndalsøra
Epler og pærer er beslektet omtrent på samme vis som Single Ended forsterkere. Vi har aldri sagt at MAE SET-1 er en triode forsterker. Når vi kaller den Single Ended Tetrode, så har vi vel ikke tatt munnen for full? At forkortelser kan føre til forvirring og misfortståelser er jeg den første til å innrømme. Men i dette tilfellet har TETRODE vært nevnt så ofte at alle burde ha oppfattet dette. Det finnes forøvrig mye god litteratur om rørforsterkere. Både SE og PP (Push Pull). Jeg kan legge ut liste over anbefalte bøker i en annen tråd.
Med hensyn til skjema for MAE SET-1 (som har vært etterlyst flere ganger) så forholder det seg slik:
Skjema og mye annen dokumentasjon følger med byggesettet. Vi er noen entusiaster som har jobbet mye med denne forsterkeren. Vi har ingen kommersielle interesser og heller ingen motforestillinger om at dokumentasjon skal være fritt tilgjengelig. I dette tilfellet er skjemaet ikke vårt. Så får vi bare respektere at konstruktøren (som ikke er aktiv på HFS) holder dette litt tett til brystet. Så lenge.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.246
Sted
'
I dette tilfellet er skjemaet ikke vårt. Så får vi bare respektere at konstruktøren (som ikke er aktiv på HFS) holder dette litt tett til brystet. Så lenge.
Litt synd egenlig... Det er et godt utgangspunkt å diskutere ting, men det blir veldig vanskelig når man ikke vet hva man diskuterer. Det hjelper lite å diskutere SE på generell basis, i alle fall for oss som sitter og titter på en sort eller blank boks, uten å kjenne til kretsløsningen.
Men jeg kan jo alltids gjøre et forsøk: Siden SE-trinnet er tetrode-basert vil jeg med stor grad av sikkerhet mene at du er avhengig av negativ feedback. Så kan jeg tippe at dette er realisert på primærsiden med anode-anode-FB tilbake til inngangspentoden (hvis det da ikke er gjort via katoden). Jeg vil også anta at det trengs i området 10x (20dB) NFB for å oppnå en rimelig dempningsfaktor, kanskje noe mindre.
Nei, jeg tenker jeg legger dette temaet dødt. Så lenge.

Du får si i fra når konstruktøren har endre mening om frigivelse. ;)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Det er sunt og kreativt med tankevirksomhet. I denne verden med rør er nok det meste tenkt gjennom en generasjon før oss. Forsterkeren har ingen global feed back. Jeg skal snakke med konstruktøren. Om han ikke slipper skjemaet fra seg umiddelbart, har han kanskje en timeplan? Jeg er ganske sikker på at han har brukt mange ganger så mye tid på å komme fram til komponenter som gir god lyd enn selve konstruksjonen.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Mens vi venter på neste nummer av fidelety og SET'en i farger............................

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Denne forsterkeren er nå annonsert i siste nummer av fidelity. Nr 18 side 17.
Løp og kjøp!

Topp Bunn