K
knutinh
Gjest
Kanskje størst variasjon i lønn, men kanskje også størst variasjon i krav til effektivitet og omstillingsevne?Audiophile-Arve skrev:Absolutt vetige argrument, men det er vanskeleg å samanlikne løn. Størst variasjonar finn vi innan privat sektor, der overtid kan vere svært mykje kronasje, men også ingenting. Veit iallfall om ein som må stille på jobb når leiinga krev det, og det utan å få noko tillegg i det heile (eg har råda arbeidstakaren til å slutte, sjølvsagt)
Jeg forstår ikke hva som er så vanskelig med å se på hva jeg må yte, og hva arbeidsgiver yter tilbake. Dersom det blir for presist må man gjerne utvide til:
1. "Gjennmsnittlig utbetalt/frynsegoder", Gjennomsnittlig timetall
2. Minimum utbetalt (grunnlønn), Minimum timetall
3. Utbetalt for "topp 90%", timetall for "topp 90%"
Kommentar:
Innen en arbeidsgiver er det normalt en absolutt nedre grense for lønn (grunnlønn). Innen en bransje er det kanskje ingen slik grense, og da kan man f.eks bytte ut 2) med "bunn 10%"
Det er ingen 1:1 kobling mellom lønn og timetall, eller timetall og produktivitet.
Jeg hevder fremdeles at 1) sier mer enn 2) eller 3)
Men det er kanskje noen som føler behov for bruke grunnlønn som argument for at noen har dårlig betalt, og totalt timetall som argument for at de jobber mye?
Jeg er bare snurt fordi ingen vil kommentere de fine tallene jeg fant hos ssb, men alle engasjerer seg i en off-topic lønnsdebatt
Brukte vi virkelig 16200,- pr innbygger bare på spesialisthelsetjenesten i 2006? Det tilsvarer jo i størrelsesorden det de fleste sitter igjen med etter skatt en mnd. Jeg tror jeg må røyke og drikke mer så jeg får "min del"
-k