Magnepan_boy`s Lytterom...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.551
    Antall liker
    35.455
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer dette varmer ett magnepans hjerte vet du ;)

    Dan du fortelle litt om hva vi ser - og hvordan det spiller..
     

    Magnepan_boy

    Medlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    22
    Antall liker
    0
    HoJ skrev:
    Gratulerer dette varmer ett magnepans hjerte vet du  ;)

    Dan du fortelle litt om hva vi ser - og hvordan det spiller..
    Takker for det :)

    Mitt oppsett:
           - Magneplanar MGSE som drives av
    2stk - Consonance a100+  (bygget om til mono.160w pr stk )
           -Papworth Audio Technology PPA6 Rør preamp(Phillips MiniWatt,Goldpins, NOS)
           -Denon DVD5000
           -VPI Turnable HW-19 Mk3 med SME S tonearm,Ortofon Pickup
           -Sony TC-K970 ES Cassette Deck
           -Sony ST-SA5 ES Tuner

           -Faroudja Picture Plus DVP-2200 (Digital Video Processor)

    Kabler:
    Dobbelt opp med Silver Sonic T-14 (Høyttaler)
    Wire World Eclipse II
    Tara Labs
    Silver Sonic BL-1 SeriesII

    Mener å ha hørt folk klage på for lite bass i maggiser men da må de ha
    hørt på musikk med elendig lydkvalitet på ;D
    Syns det spiller vanvittig stramt, detaljert og varmt både på CD som på LP og Kasett
    Fordelen med denne type høyttalere er at man blir "invitert inn i studioet"  :eek:
    Neste oppgradering håper jeg at skal bli et par M 3.5 eller 3.6 men det blir en stund til med tanke på økonomien :-\
     

    Vedlegg

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Nice. Så skikkelig frekk ut den kasettspilleren.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Deilig den VPIen. Akryltoppen er akkurat hva SOTAen min skulle hatt. Er det en OM40?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.551
    Antall liker
    35.455
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Enig at MG'ene spiller varmt og klart - men at det har den store bassen hm.. det er jeg ikke enig i.. Ser du har den gamle terminalsystemet.. har du tenkt å bytte den ut.. Etter det jeg har forstått så blir lyden ganske bedre med lit diy bak der..
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Dette var lekkert! Pluss i boka for gjennomført oppsett ! Og jeg er helt enig med Valentino nok engang. Nydelig platespiller og veldig barske tømmervegger!
     

    Magnepan_boy

    Medlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    22
    Antall liker
    0
    Valentino skrev:
    Deilig den VPIen. Akryltoppen er akkurat hva SOTAen min skulle hatt. Er det en OM40?
    Ja,er nokså glad i VPIèn!
    En som syntes det var bedre lyd på VPI`n en det er på cd på Denon spiller`n min,
    Må si meg nokså enig i det....
    Det er en OM30.Men den blir nok ikke evig...
    Har bare en skarve Pro-Jekt riia foreløpikt og da så...


    HoJ skrev:
    Enig at MG'ene spiller varmt og klart - men at det har den store bassen hm.. det er jeg ikke enig i.. Ser du har den gamle terminalsystemet.. har du tenkt å bytte den ut.. Etter det jeg har forstått så blir lyden ganske bedre med lit diy bak der..
    Kjøp deg Tømmra hus! Flott som lydrom!
    Har endel å si på plaseringa for Di-Pol/panel-høyttalere, det høres  ikke sånn heftig og rått ut på bass  men den er lynkjapp og stram,men det trengs mye strøm til dem.Etter at jeg bytta til monoblokkene har jeg aldri hørt så god bass i stua mi før,fri for ull!
    Å det er ikke utstyret det skorter på men kilden som man putter på dem!
    Mye crap ute å går når det gjelder innpillinger og "kopierte" utgivelser(absolutt musick cd`r osv)
    Noen Cdèr er det god lyd og bass på andre ikke...

    Har vurdert delefilter og terminal bytte men sikter
    nok heller mot noe i 3.6 duren... men skal aldri si aldri!


    Mvh...Tob1...




                                                                                          
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.123
    Antall liker
    3.904
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Magnepan_boy skrev:
    Sulle eid flere slike:
    Mfsl
    eBay er din venn ;D - men, det er lurt å shoppe mofi utgaver når de er i print, oop blir meget dyrt (spør meg om aja og gaucho...)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.551
    Antall liker
    35.455
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tror jeg har nok kraft til mine - så for meg. Disse stopper ved 40hz, men bassen over der er som du sier, ekstremt kjapp og stram. Jeg skulle strengt tatt hatt mine litt lenger fra bakvegg, men rommet brukes til andre ting også, derfor står dem bare 85cm ut og 60 fra sideveggene. Men så har jeg 3 meter før veggen bak sweetspot, noe som fører til flott lyd som ikke fører til problemet med at lyden slår tilbake igjen..
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Meget flott anlegg !

    Har samme høyttaler selv. Bruker en 25 watts Graaf Venticinqe til å drive de. Spiller meget bra. En snev av av "den høye-ende" til matpakkepris ;D Jeg får til en meget bra bass på mine, men man jobbe litt med plassering. Fikk bedre bass enn jeg hadde tidligere med å kassehøyttalerene m/bassport i samme prisklasse. I siste TAS hadde de forvørig omtale av denne høyttaleren sammen med MG12. Desverre får man bare kjøpt den direkte for fabrikken, men prisen på $ 550 er ikke avskrekkende selv om det tilkommer mva og frakt.
     

    Magnepan_boy

    Medlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    22
    Antall liker
    0
    Takker å bukker EiK:)
    Ikke en ille pris det!
    Etter at jeg hørte 3.5 veit jeg hva jeg er ute etter nå!

    Riktig det du sier HoJ men feil plasering/rom kan drepe selv et oppsett i mill klassen!

    Da jeg kjørte med "konevenneligt" oppsett på maggisene,ca70 fra bakvegg og ca 40 fra sidevegg, hadde jeg nokså grei lyd uten noe spesiell sprut...

    Nå i senere tid står dem på rundt 100-110bak og ca 20 på sia.
    :eek: :eek: :eek: syns nå det brommer godt fra dem jeg :)
    Mer dybde i lydbilde syns jeg at det ble også!
    Men tror ikke det tar skade av å flytte dem enda mer ut...det forskes stadigt....
    Skal med tiden få bytta ut de elendige støttebeina som fulgte med dem orginalt,
    lage noen nye eller få tak i fra en større modell.De orginale til MGSE er nok heller for å støtte opp skeivt juletre ;D

    Jeg anbefaler deg å flytte på litt,kan gjøre forandringer du kan få store gleder av!
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    EiK skrev:
    Meget flott anlegg !

    Har samme høyttaler selv. Bruker en 25 watts Graaf Venticinqe til å drive de. Spiller meget bra. En snev av av "den høye-ende" til matpakkepris ;D Jeg får til en meget bra bass på mine, men man jobbe litt med plassering. Fikk bedre bass enn jeg hadde tidligere med å kassehøyttalerene m/bassport i samme prisklasse. I siste TAS hadde de forvørig omtale av denne høyttaleren sammen med MG12. Desverre får man bare kjøpt den direkte for fabrikken, men prisen på $ 550 er ikke avskrekkende selv om det tilkommer mva og frakt.
    Dette er interessant! Har et lite Naim-system på 45 w i 4ohm som trenger et par partnere. Et sett rimelige SMG kunne vært interessant men 1,6 er ennå mer interessant. (tror jeg, kom gjerne med argumenter for/imot) Leste i HIFI&Musik om 1,6 nylig og at de er "pene" i lasten rundt 4ohm og ikke knekker forsterkere som er mindre enn Krell og ML. Noen som har troen på at dette kan funke?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.551
    Antall liker
    35.455
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har flyttet rundt på mitt masse jeg.. Hører litt forskjell når jeg drar den lenger vekk fra bakvegg.. men ikke så mye. Her er det virkelig sprut og go' lyd i massevis..


    Ang. Naim og 45w i 4 ohm.. så tror jeg at magnepaner kan bli litt lite. Jeg har MG12 og 280w i 4 ohm.. kan ikke gå for noe mindre synes jeg. Men etter som jeg har forstått så handler det like mye om hvor bra de trives sammen en hvor mange watt det er.. Fikk høre fra en som selger disse i England, at han har hørt MG'er med 50w som låter greit, og med 400w som låter dårlig.. Men jeg tror at 45w naim ikke er nok..
     
    T

    tst

    Gjest
    Anbefaler de som har MG12 og 1,6 å prøve biamping med en PA forsterker i bunn. Da kan det funke med mindre krefter i toppen.
     

    Magnepan_boy

    Medlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    22
    Antall liker
    0
    Tst skrev:
    Anbefaler de som har MG12 og 1,6 å prøve biamping med en PA forsterker i bunn. Da kan det funke med mindre krefter i toppen.
    Ja det fungerer helt topp!

    MG3.5 jeg har fått høre ble drevet av 4stk Consonance monoblokker i første omgang,fungerte bra det :)
    Men det spiller visstnok bedre der nå har jeg hørt rykter om ;D :-X
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Flott anlegg!
    Hvordan låter kassettene?
    Holder de seg i kvalitet, eller "falmer" de etter lang tids oppbevaring?
     

    Magnepan_boy

    Medlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    22
    Antall liker
    0
    kjoenik skrev:
    Flott anlegg!
    Hvordan låter kassettene?
    Holder de seg i kvalitet, eller "falmer" de etter lang tids oppbevaring?
    Takk :)
    Blir ikke så ofte at jeg hører på men,kan nå bli en kveld nå og da.
    Er utrolig god lyd på kassett,så sant den er pent behandla da :)
    Har hørt at man ikke skal oppbevare dem for kaldt og kasetten vil nok bli slitt etter
    lenge nok bruk.
     
    L

    laban

    Gjest
    Magnepan_boy skrev:
    thomand skrev:
    Nice. Så skikkelig frekk ut den kasettspilleren.
    Takker!
    En god lydkilde som desverre blir for lite brukt :-\

    Signal...Cd -> Pre.amp
    Kjempe stereo tenker du koser deg, har ønsket meg elektrostater men har ikke plass ,lurer litt på tara labs master kablen på bilde,hvilken vei skal den brukes?,lurer da den har flytende jord i en ende å ikke noe rettnings merke.

    Hilsen Laban
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.115
    Antall liker
    34.027
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Magnepan er spennende, og det virker som et fornuftig sammensatt anlegg. Slutter meg til beundring for skikkelige vegger :)
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    av egen magnepan erfaring:

    lodd om delfilteret! det er kabelsko der som ikke gjør annet enn ugang samt de 3 komponentene i hver høytaler koster ikke galt mye om du vil ha bedre. en ting til du må gjøre er og koble ut sikringskretsen på høytalerne dine.
    bedre uten.

    terminalene kan også hives og byttes.

    sikt deg heller inn på 1.6 istenfor 3.6.

    Skal du ha 3.6 trebnger du STOR forsterker og rom. 1.6 låter som en 3.6 bare mer begrensninger.

    45 watt på 1.6 blir lite. men bytt ut naimen din mot 120-150watt så angrer du neppe!

    McLaren
     

    Magnepan_boy

    Medlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    22
    Antall liker
    0
    Man blir jo så klart aldri fornøyd,slik er det bare,hehe! ;)
    Men når jeg tenker på hva utstyret har kostet meg så mener jeg at dette låter utolig bra!
    Har nå i det siste hørt en eldre utgave av 3.6 sammen med aktiv sub(er),noe
    som fikk meg til å vurdere en liten "medhjelper" selv om jeg fint greier meg uten eller har noe større savn...

    Angående Tara Labs kabelen...
    Den har piler på den enden til Pre-amp,slik at lissa til jording blir ved spillern(som på bildet).


    Bytte av komponenter er nok vurdert,men vil tro at det er en mere lønnsom handel å foreta den oppgradering på en 1.6 ;)
    Fetter`n min har stående et sett oppgraderte 1.2èr som jeg sikkler på,bare jeg greier å overtale han til å kvitte seg med de(har prøvd uten å lykkes :'( )

    Har Byttet ut Tweeter Attenuator "spaden" med en sølvkabel i kveld, ikke fått hørt så mye på det enda...
    Litt lodding med sølvtinn kommer etter hvert :)


    Jeg har også fått litt mere "pynt" på den nakne tømmerveggen (bilder kommer...)

    Takker for alle anbefalninger og komentarer :D

    Godt nytt år til alle dere lydfrelste folk der ute!!! :-*
     

    Magnepan_boy

    Medlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    22
    Antall liker
    0
    Denne kom i posten for et par uker siden 8)
    Fantastisk sak dette! (Ikke helt ferdig med plata den står på)

    Jasmine LP2.0SE
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn