Makrellens anlegg tar form.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Makrellen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Antall liker
    323
    Tenkte det kunne være kjekt å melde meg inn i gjengen med en egen tråd for eget anlegg. Rent praktisk vil det være nyttig for meg selv da jeg har mange spørsmål og vil trenge hjelp, tips og råd underveis. Og hvem vet, kanskje det kan være inspirerende for andre i min situasjon og noenlunde samme budsjett og preferanser?

Anlegget vil definitivt bli "mid-range" i forhold til mange andre her. Og så har jeg noen "utenom-hifi" -messige hensyn og preferanser. Best mulig lyd for pengene er ikke nødvendigvis første prioritet. Høyeste prioritet er at det skal gi meg en "warm & fuzzy feeling inside". For meg er det da en blanding av god lyd, nostalgi og estetikk som gjelder - og så skal jeg ha best mulig lyd innenfor de rammene.

Dermed ble det å begynne i "feil" ende, med forsterker. Er nå tidlig i femtiårene, i ungdommen siklet vi på Electrocompaniet men hadde ikke råd. Jeg vil gjenskape noe av den guttedrømmen, med et faktisk komponent. Stua er temmelig liten, så valget falt på en Electrocompaniet ECI 2, som nå er inne på Tau for service og kanskje oppgradering.

PXL_20241011_161003861.jpg

Så blir det å tilpasse resten av anlegget etter den.
    Jeg var tidlig ute med å gå digitalt for mer enn tyve år siden, da jeg hadde Music Angel rør forsterke, Xindak dac, og rippet flac samling på harddisk. Nå står jeg på flyttefo og starter helt på nytt med anlegg.

Dac har høy prioritet. I dag ble jeg den lykkelige eier av en brukt Mcintosh D150. Det er både en pre og en dac. Jeg tenkte å kjøre den i preamp-modus, slik at den kunne kontrollere en sub samtidig som å forsyne Electrocompaniet forsterkeren. Etter litt lesing ser jeg at å kjøre en preamp på en integrert forsterker nødvendigvis ikke er en god ide, så nå tenker jeg å kjøre i rent dac-modus på "fixed" utganger, og å finne en annen løsning på substyring. Electrocompaniet ECI 2 har "loop" inn/utganger, så det burde kunne gå.
    PXL_20241115_210417446.jpg

I de nærmeste par månedene blir det først og fremst å styre med flytting, men så snart det er gjort har stereoanlegget høy prioritet. På planen står platespiller. Det blir ikke noe ekstravagant. Jeg tenker en solid Technics, muligens Technics SL-100C med en god riaa fra bruktbørsen, gjerne Electrocompaniet. Så blir det en eller annen form for løsning på subwoofer. Så muligens en cd-transport.

Men først komme høyttalere. Har sett meg ut Elipson Heritage XLS 11, som skal være lettdrevne og som også har en estetikk som vil stå i stil med resten av anlegget. Jeg får en "warm fuzzy" følelse av å se på bilder av dem, og så får vi se om en prøvelytt bekrefter dette. Tips og råd mottas med takk!
    b-image.jpeg

Til sist, rommet. Jeg liker huset, men tenker med skrekk og gru på lydforholdene. Har ikke lyst til å inverstere i en Minidps på dette tidspunktet, da jeg er litt skeptisk til om dac'en der holder mål med Mcintosh d150. Det får uansett bli på et senere tidspunkt.

Uansett, jeg er takknemlig for alle tips og råd!

Stua:
    799_8ab1d985-4c33-4c39-94e3-d48482a94d25.jpg

Vedlegg

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.878
    Torget vurderinger
    4
    Spennende å sette sammen anlegg fra bunnen av, og i nytt rom!
    Har du flere bilder av rommet? Hvordan har du tenkt å plassere anlegget?

Makrellen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Antall liker
    323
    Spennende å sette sammen anlegg fra bunnen av, og i nytt rom!
    Har du flere bilder av rommet? Hvordan har du tenkt å plassere anlegget?
    Huset er i ferd med å bli ferdigstilt, jeg håper på å flytte inn om 2-3-4 uker. Bildet du ser er fra prospektet, så det er et photoshoppet promobilde. Men det er slik stua vil bli seende ut. Jeg tenker å ha sofa til høyre i bildet omtrent slik (blir penere i virkeligheten, har begrensede ferdigheter i Microsoft Paint, haha!):
    stue.jpg

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.878
    Torget vurderinger
    4
    Rommet tror jeg nok kan funke bra 👍
    Sikkert lurt med noen fine tepper og kanskje noen akustikkpaneler strategisk plassert.

Makrellen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Antall liker
    323
    Godt tips! Har blant annnet begynt å kikke på lydabsorberende gardiner, så det vil nok også hjelpe. Regner med at jeg vil klare å gjøre det noenlunde levelig i de høye frekvensene, hovedproblemet blir nok bassen Men den tid, den sorg!

Angående lydpreferanser, så befinner jeg meg nok på den romantiske og nostalgiske siden. Jeg setter stor pris på moderne anlegg med "korrekt" hifi, analytisk osv. Jeg skal tilstrebe noe slikt på datarommet, hvor jeg vil tilbringe mye tid også med lytting, med et aktivt oppsett og relativ høy proritet på budsjettet.

Men stua skal ha høy morofaktor, eierglede, nostalgi, og et "romantisk", heller enn analytisk, lydbilde. Så langt det går uten rør, denne gang. Jeg vil sammenligne det med å sippe til whiskey. Varmen brer seg i brystet. Slik skal jeg tilstrebe at det blir med lyden også.

sbf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    1
    Herlig med noen som er ærlig om at estetikk betyr noe for totalopplevelsen.

Jeg vet ingenting om de høyttalerne du lurer på, men i samme stil/størrelse får du JBL L82. Veldig fornøyd med mine; stor lyd, ikke slitsomme, veldig lette å plassere (i mitt rom 🤷).

Ville lett ha betalt fullpris for de, men så nettopp et par på Finn til fin pris også

Makrellen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Antall liker
    323
    Flott tips, da har jeg JBL L82 i bakhånd! Har også sett på Waferdale(?) i retro-stil. En fordel med Heritage XLS 11 er at bassporten er i front, mulig at de da er lettere å plassere nær bakvegg i et lite rom?, pluss at de er littegranne mer lettrevne enn L82 ut fra det jeg kan forstå med begrensede kunnskaper.

Angrer litt på at jeg ikke gikk for Electrocompaniet ECI-1, da den har litt mer krefter enn ECI-2. Men jeg hadde ikke rukket å lese meg opp, og slo til på et godt tilbud. Håper likevel at jeg skal få det til med lettdrevne høyttalere.

-Oops, ser nå at også L82 har port i front, supert!

Sist redigert:

sbf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    1
    Nå skal ikke dette bli en tråd om å overtale deg til å kjøpe JBL :)
    Men til info har de også port foran, samt justering av diskant. Mulig de er litt mindre lettdrevne, men fortsatt relativt lettdrevne. Spiller kraftig og kontrollert med både 20 og 40 watts rørforsterker f.eks

Makrellen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Antall liker
    323
    Veldig bra! Godt å ha alternativer i bakhånd!

Alternativene jeg har sett på hittil er

Elipson Heritage XLS 11
    Wharfedale Linton Heritage
    KLH Model Three

Og nå også

JBL L82

Makrellen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Antall liker
    323
    Et stort minus er at jeg ikke kan drive med piperøking i en sivilisert stue. Det hadde passet supert til retro-stilen. Hadde tidligere eget verksted i kjelleren med et kjekt lite data-anlegg til pipekos og hjemmebrygg, med det blir ikke plass til nå. På den andre siden, om jeg sluttter å røyke kan jeg kjøpe 2-3 nye vinylplater i uka, uten å merke det på økonmomien!
    123125392_149713063544483_7042518604520894408_n.jpg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.548
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Grattis med tråd!
    Jeg ville ikke være skeptisk til ADC, prosessor, og DAC-ytelsen i en MiniDSP Flex. Den er en perfekt modernisering av en klassisk integrert forsterker som kan dele opp mellom for- og effektforsterkerdelen. Putt den i et skap så ingen ser den og la den gjøre sine magiske ting med rommet og høyttalerene sine små uhumskheter.
    Til strømming av lokale og eksterne musikkfiler ville jeg valgt en WiiM Pro Plus, evt en WiiM Ultra dersom du skal se på musikere også. I skapet med den også. Selg (den fine) McIntoshen. Ouch! Kjøp høyttalerne du liker.

Sist redigert:

Makrellen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Antall liker
    323
    Haha! Det er nok det absolutt mest rasjonelle å gjøre!

Imidlertid har jeg noen ikke-rasjonelle hensyn jeg må ta. Tviler ikke på at jeg kunne fått tilsvarende lydvalitet i dac med en rimelig Topping, eller med MiniDPS. Men de lyser ikke så fint grønt, med så fin logo.

Dermed vil jeg strekke meg langt. Noe kan gjøres på software siden, med REW som du tipset meg om en annen gang. Jeg skal bruke en liten pc som kilde, det finnest bra og gratisk eq software. Bassen blir nok det største problemet, hvor mindre kan gjøres med software eq. Tenkte å kjøpe en sub med eq på, for eksempel en SVS PB-1000 Pro, pluss en kalibrert mic. Og så får jeg gjøre så mye som går med mic, REW, og innebygd eq i subwoofer. Pluss så mange fysiske tiltak som jeg kan leve med.

Når så det er prøvd, om en minidps skulle klare å gi en vesentlig innhenting utover det, så får jeg bite i det sure eplet!

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.548
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dette er en Minidsp Flex Digital.
    1731767311878.png

Mitt forslag til signalvei:
    WiiM Pro Plus (lokal og remote streaming). Plassert skjult. Analog ut til
    Electrocompaniet ECI 2. Forforsterkerutgang til analoginngang på
    Minidsp Flex Digital. Digital out 1&2 til
    McIntosh D150. Analog ut til
    Electrocompaniet ECI 2 effektforsterkerinngang.
    Tilsett høyttalere.
    Minidsp Flex Digital Digital out 3&4 i reserve til subwoofer med digitalinngang.

Alltid glad for å kunne hjelpe! :LOL:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn