Maks lengder på digital kabler før svekkelse av signal..... erfaringer ?

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.108
Sted
Ute i skauen i Våler i Østfold.
Torget vurderinger
39
Lurte på om det er noen har erfaring vedr bruk av lange digital kabler ?
Jeg har en Bluesound Node som jeg ønsker og bruke signalet i fra inn i en Cary CD spiller (som har en god dac innebygd), problemet er at de står et godt stykke unna hverandre og jeg lurte således på om signalet påvirkes i noen særlig grad ved bruk av f.eks 5-6-7 meters lengde med vanlig digitalkabel (coax) eller Toslink/SPDIF optisk fiberkabel ? ........ evt hvilken av de 2 kabeltypene er best egnet for lange strekk ?

Holder en kabel som i linken mål ?

Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.407
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Toslink er nok det beste valget. Ingen mulighet for innstrålt støy eller refleksjoner som potensielt kan påvirke signalet. Har brukt 7 -8 meter uten problemer.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.370
Torget vurderinger
1
Toslink er plastikk og tykk diameter.
Multimodus fiber er glass og 50 micrometer core, singlemodus fiber er enda tynnere på 9 micrometer.
Så får folket gjette hva som rekker lengst. :geek:
Refleksjoner i lys kommer av tykkere fiber, og er en negativ ting. Også har man SFPer som rekker ganske langt med sterk laser. Man har vel 60 km med vanlig utstyr nå på 10Gbit.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.461
Jeg har leita etter gode Toslink sendere og mottagere for et prosjekt. Når man leser datablad for optiske enheter finner man ofte at rekkevidde er oppgitt med to preferanser.

Cut og polished fiber end.

Hvor siste kan øke rekkevidde betydelig. Faktisk hadde Toshiba en nå utgått Toslink-sender dem påstod kunne rekke over 700 meter med polished ends.

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.847
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ser at maxgaming har fin pris på det som ser ut som en god glasstoslinkkabel fra Supra.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.108
Sted
Torget vurderinger
39
Har koblet opp en 7,5m mellom Bluesound og dac'en i Cary cd spilleren......men med vesentlig lavere nivå enn ved bruk av cd spilleren, er det vanlig med lavere nivå via toslink ?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.847
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nei. Det er ikke slik da at du sammenlikner epler og pærer? F.eks Spotify drar ned lydstyrkekrigkomprimert musikk slik at den ikke skal låte høyere enn fornuften.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.108
Sted
Torget vurderinger
39
Ikke peil men står litt her

Jeg har lett der, men finner ikke noe om justering av utgangsnivå på digitalsignaler, bare lurte på om det fantes noen justering.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.767
Sted
Ytterst i havgapet...
Virker ikke logisk for meg at nivået på digitalutganger skal kunne justeres.....
Forutsatt at det er korrekt terminert kan tildels veeeldig lang coax også brukes... plastfiber har relativt høy demping..mener å ha lest et sted at 10m blir nevnt som max, men kan sikkert funke greit også med lengre kabler... Har egentlig forundret med at ingen bruker MM fiber med feks ST plugger...patchesnorer for dette er vassbillige..

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.108
Sted
Torget vurderinger
39
Nei. Det er ikke slik da at du sammenlikner epler og pærer? F.eks Spotify drar ned lydstyrkekrigkomprimert musikk slik at den ikke skal låte høyere enn fornuften.

Epler, pærer, bananer.......er ikke sikker på hvor fruktavdelingen kommer inn her, jeg har Qobuz og bruker ikke og ha noen volum problemer når jeg har Bluesounden koblet til dac'en i tv anlegget, da via gammeldags rca digitalkabel.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.108
Sted
Torget vurderinger
39
Virker ikke logisk for meg at nivået på digitalutganger skal kunne justeres.....
Forutsatt at det er korrekt terminert kan tildels veeeldig lang coax også brukes... plastfiber har relativt høy demping..mener å ha lest et sted at 10m blir nevnt som max, men kan sikkert funke greit også med lengre kabler... Har egentlig forundret med at ingen bruker MM fiber med feks ST plugger...patchesnorer for dette er vassbillige..

Er derfor jeg spør, fordi jeg ikke har peil om det er mulig eller ikke.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.767
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg har nå drevet med slik overføring i andre sammenhenger, både på coax og fiber, og tror ikke jeg har vært borti noen med nivåjustering... bortsett fra noen videolinker for MM-fiber, hvor utnivået kunne justeres i to nivåer...

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.421
Torget vurderinger
1
Jeg bruker også Bluesound Node som streamer med Qobuz som avspillingsprogram, styrt fra mobilen. Her er mine (optimale) settinger: Da blir det maks volum (ingen demping):
IMG_3947.jpeg

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.421
Torget vurderinger
1
Jeg har lett der, men finner ikke noe om justering av utgangsnivå på digitalsignaler, bare lurte på om det fantes noen justering.
Det digitale signalet vi her snakker om (SPDIF via Toslink) er ikke et «signal» i vanlig forstand, men en kode. Nivået er i utgangspunktet maksimalt, med mindre det avspilles gjennom et program (player) med digital demping. Bruker du Qobuz med samme settinger som på foto ovenfor, skal signalet nå din DAC med originalt nivå.

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.421
Torget vurderinger
1
Fint, med skru av *all* digital demping i avspillingsprogrammet. Kopier mine settinger. Ingen digital «manipulasjon» av signalet. Bruk analog volumkontroll. Det gir bedre lyd.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
9.805
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Bluesound støtter volumjustering også på de digitale utgangene - dette for å f.eks. kjøre signaler i en ekstern DAC (uten egen volumkontroll) og så rett i analog effektforsterker. Eller som digital signal rett i digital effektforsterker, f.eks. type GaNfet.

Hvis du ikke skal bruke den funksjonaliteten så ville jeg aktiver «Output level fixed».

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
2.995
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Du mener å bruke industristandard som bare virker og i tillegg koster ikkeno (?)
Nei fysj, slikt kan vi da virkelig ikke ha noe av...

Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.108
Sted
Torget vurderinger
39
Fint, med skru av *all* digital demping i avspillingsprogrammet. Kopier mine settinger. Ingen digital «manipulasjon» av signalet. Bruk analog volumkontroll. Det gir bedre lyd.

Yess, done, spiller som ei kule nå.......godt og ha noen og spørre, hadde neppe kommet frem til dette på egenhånd, så tusen takk for hjelpen.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.597
Tokanals stereo cd-lyd (16 bits) er 1.4 megabit/s. det finnes knapt noen digital signaloverføring som har så lav bitrate i disse tider. Det er også grunnen til at alt funker. En usb-kabel fra Elkjøp er rene høyteknologien til sammenligning. 4K overføring over HDMI er over 1000 ganger så mye data.

fritt etter hukommelsen fra studietiden mener jeg å huske at man kunne bruke en kleshenger som signalkabel mellom drivverk og dac.

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
2.995
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Tokanals stereo cd-lyd (16 bits) er 1.4 megabit/s. det finnes knapt noen digital signaloverføring som har så lav bitrate i disse tider. Det er også grunnen til at alt funker. En usb-kabel fra Elkjøp er rene høyteknologien til sammenligning. 4K overføring over HDMI er over 1000 ganger så mye data.

fritt etter hukommelsen fra studietiden mener jeg å huske at man kunne bruke en kleshenger som signalkabel mellom drivverk og dac.
Cat 3 var ihvertfall 10 Mb, og den kom vel på tidlig 90-tall engang. Det fantes tp kabler før det, men er usikker på om de egentlig fikk en formell benevnelse, dvs "cat 2" (?).

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.421
Torget vurderinger
1
Er du heeeelt sikker på det?
Nei, skråsikkerhet bør man være forsiktig med i denne bransjen. Det finnes sikkert unntak, og kvaliteten på preamp og dens volumkontroll er selvsagt en nøkkelfaktor. Gamle karbon potmeter duger ikke.
Jeg husker Leif Ernstsen sa en gang at å dempe et signal var like vanskelig som å forsterke det. De fleste transistorer effekttrinn har følsomhet (full effekt) på +/- 2V, og aktive forforsterkere jobber da bare i dempemodus.
Min erfaring er at en preamp med solid strømforsyning og moderne volumkrets med faste motstandere, låter best. Mer trøkk og kontroll i dypbassen. Mange av disse rimelige DACene har så puslete strømforsyning at du må bruke lupe for å finne kondensatorene på hovedkortet.

Nå som det stunder mot jul, vil jeg slå et slag for Ariel Ramirez / Misa Criolla på Philips (CD). Der er det en fin julemesse, og CDen er så lavt innspilt (dynamikk!) at man ikke trenger demping. Da kan man plugge DAC direkte i poweamp og lytte etter forskjeller, både på preamper og signalkabler.

IMG_3948.jpeg

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.250
Sted
Siggerud
Her ser du switchmode stømforsyningen i Bluesound X, og det er ingen grunn til å tro at det er noe bedre i din. Jeg erstattet det lille kortet med en trafobasert fra Teddy Pardo, med godt resultat.
FB6F63C0-F304-45A0-A7D9-49B0622858D7.jpeg
89EB3E01-EE84-443A-BE2F-E3BC6D12541C.jpeg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.382
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Nei, skråsikkerhet bør man være forsiktig med i denne bransjen. Det finnes sikkert unntak, og kvaliteten på preamp og dens volumkontroll er selvsagt en nøkkelfaktor. Gamle karbon potmeter duger ikke.
Jeg husker Leif Ernstsen sa en gang at å dempe et signal var like vanskelig som å forsterke det. De fleste transistorer effekttrinn har følsomhet (full effekt) på +/- 2V, og aktive forforsterkere jobber da bare i dempemodus.
Min erfaring er at en preamp med solid strømforsyning og moderne volumkrets med faste motstandere, låter best. Mer trøkk og kontroll i dypbassen. Mange av disse rimelige DACene har så puslete strømforsyning at du må bruke lupe for å finne kondensatorene på hovedkortet.

Nå som det stunder mot jul, vil jeg slå et slag for Ariel Ramirez / Misa Criolla på Philips (CD). Der er det en fin julemesse, og CDen er så lavt innspilt (dynamikk!) at man ikke trenger demping. Da kan man plugge DAC direkte i poweamp og lytte etter forskjeller, både på preamper og signalkabler.

Vis vedlegget 1082431
Men prøv versjonen på Philps der Ramirez sjølv dirigerer. Har vimylutgåva frå 64/65.

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.418
Sted
Oslo
Du mener å bruke industristandard som bare virker og i tillegg koster ikkeno (?)
Nei fysj, slikt kan vi da virkelig ikke ha noe av...
Optiske fibre har noen egne utfordringer. På lange strekninger bruker man singelmodus fibre til å overføre enorme mengder med informasjon, men over korte strekninger blir de brukt som sensorer for alt mulig rart, deriblant vibrasjoner, temperaturvariasjoner, rotasjon osv på grunn av interferens mellom fiberendene, skjøter, skader på fiberen o.l. Dermed må man bruker mer mulitimodus jo kortere signalstrekninger du vil ha, og da kan plast være utmerket, eller multimodus fiber, eller litt unøyaktig kuttede bunter av singelmodusfiber.

Topp Bunn