Mange platespillere er ikke korrekt satt opp

1724850704705.png

Vår erfaring er at svært mange platespillere, armer og pickuper ikke
er satt opp og justert slik de skal være. Derfor er det et stort potensial til og
forbedre lydkvaliteten og få det best mulige ut av spilleren.
Vi setter gjerne opp og justerer din platespiller, arm og pickup slik de skal, og bør være.
Det følger med en utførlig beskrivelse av arbeidet som er utført og en tilstandsrapport.

Ta kontakt så finner vi en tid som passer deg.

1714662360844.png

Analog LAB as
Askerveien 61 1384 Asker
post@analoglab.no
Tel. 404 34 582 | 913 81 109

Kommentarer

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.596
Sted
VestBredden
Takk for godt utfyllende svar Jan Olav. Interessant og lese at "alle" kan dette bedre enn dere, med og vite alt med øra bare. ;)

Ronmarvi

Fersking
Ble medlem
05.02.2017
Antall liker
1
Vis vedlegget 1051488

Vår erfaring er at svært mange platespillere, armer og pickuper ikke
er satt opp og justert slik de skal være. Derfor er det et stort potensial til og
forbedre lydkvaliteten og få det best mulige ut av spilleren.
Vi setter gjerne opp og justerer din platespiller, arm og pickup slik de skal, og bør være.
Det følger med en utførlig beskrivelse av arbeidet som er utført og en tilstandsrapport.

Ta kontakt så finner vi en tid som passer deg.

1714662360844.png

Analog LAB as
Askerveien 61 1384 Asker
post@analoglab.no
Tel. 404 34 582 | 913 81 109
Hei alle sammen.
Vi på AnalogLAB er vinyl entusiaster og har vært det i flere tiår. Underveis har vi etter hvert møtt de nye utfordringer som moderne pickuper gir. Det er ikke lenger nok med de metoder vi tradisjonelt har brukt, da kravet til et riktig oppsett er langt, langt større.
Kompleksiteten ved å sette opp en moderne tone arm og pickup er mer utfordrende enn tidligere. De nye diamant slipningene som Shibata, Fine Line/Line contact og opp til Micro Ridge og Replikant 100 har en kompleks form som har kontaktflate mot vinylplaten med en radius på 6-3 Micron.
Det gir liten feilmargin da alle akser skal være riktig justert i forhold til hverandre. Det er vanskelig og tro, ut fra egen erfaring, at man kan ta dette "på øret" eller flytte armen litt opp eller ned. Jeg har som flere andre satt opp pickuper for meg selv og andre opp gjennom årene. Min selvlærte kompetanse, må jeg dessverre innrømme, holder ikke mål lenger. For å få den best mulige lyd ut av platespilleren må vi benytte avansert måleutstyr. Da vi kontroll lytter på et slik oppsett så er lyd gevinsten stor.
Mvh
Jan Olav
Hva med transport tilbake til kunden igjen ? Disse spillerene er så sensitive att transporten tilbake til kunde kan ødellegge hele oppsettet .Selvsagt for en med en enkel spiller som ikke klarer å sette opp det som trengs er det fint og sikkert dyrt

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.285
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takk for godt utfyllende svar Jan Olav. Interessant og lese at "alle" kan dette bedre enn dere, med og vite alt med øra bare. ;)
Ingen sier at man kan sette opp en pickup "etter øra". Faktisk tror jeg det er veldig vanskelig å i det hele tatt høre små justeringer som uansett aldri er "perfekte" og som forandrer seg med avstanden fra senter ved å spille en plate. Med en testplate kan man selvsagt isolere og høre enkelte parametere, men det samme gjelder der.

Alle er nok enige i at å kunne kjøpte denne tjenesten er en bra ting.

Ikke alle er nok enige i at spitzenklasse måleutstyr gir så mye bedre resultater som det hevdes enn å gjøre en grundig setup med en god protractor og manuelt utstyr.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.690
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hva med transport tilbake til kunden igjen ? Disse spillerene er så sensitive att transporten tilbake til kunde kan ødellegge hele oppsettet.
Da er det noe galt med transporten.

Vil helst ikke engasjere meg i diskusjonen, men vil gjerne nevne at noen argumenter her får meg til å tenke på folk som ikke vil betale for en ordentlig tilpasning av landeveissykkelen sin og heller bruker pengene på de letteste flaskestativene.

Sist redigert:

AnalogLab as

Bransjeaktør
Ble medlem
29.04.2024
Antall liker
196
Sted
Askerveien 61 1384 ASker
Torget vurderinger
0
Hva med transport tilbake til kunden igjen ? Disse spillerene er så sensitive att transporten tilbake til kunde kan ødellegge hele oppsettet .Selvsagt for en med en enkel spiller som ikke klarer å sette opp det som trengs er det fint og sikkert dyrt
Hei Ronmarvi.
Vi er enig at det kan være en utfordring i enkelte tilfeller.
Dette er opp til spillerens beskaffenhet og til en sikker ned og opp pakning i egnet emballasje.
De som transporterer spillerne selv har som oftest sikret denne på en god måte, og som er holdbar.
Vi har ikke tilbakemeldinger om at oppsettet har endret seg hvis transporten har vært gjort på en sikker
og ordentlig måte. Vi har vært ute og kontrollmålt oppsett fra vår LAB. Så langt har vi ikke opplevd nevneverdige endringer. Selvsagt skal VTF sjekkes med en god måle vekt etter en hver flytting av spilleren.
Vi har også mulighet til å komme på hjemmebesøk og sette opp spillere.
Mvh.
Jan Olav
AnalogLAB

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.127
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ja, du har sett disse skinkomplekse, massive plattformene. Frakter eieren dem ditt for å få dem presist justert? Hva skjer med denne mikroskopiske presisjonen på hjemtur og oppstilling hjemme igjen?🤔
Hva mener du konkret kan gå galt, med mindre man frontkolliderer på vei hjem. Tenk gjerne i perspektivet på innstillinger som du neppe har mulighet til å klare å justere inn 100% selv. Ta gjerne utgangspunkt i platespilleren vist i annonsen om det er enklere å forklare.

La meg forklare. Med en gauge, f.eks fra Technics - den som du har avbildet, så er det allikevel nesten en umulig oppgave for de fleste å få selve nåla 100% i zenith.
Hvorfor? Jo, å lage pickuper er håndarbeid. Selv to Lyra Atlas er forskjellige. Det er snart allmennkunnskap at gjennomsnittlig avvik på diamantens stilling er rundt 3-5%, og ofte mer, og langt mer. I tillegg har du nålefanen og resten kan du tenke deg selv. På moderne slipinger av diamanten betyr nålens posisjon i rilla langt mer enn den gangen hvor vi på 70-tallet eide enklere saker med elliptisk sliping. Jeg har ingen sjans i havet her hjemme, til å hverken måle, eller få verifisert at vinkelen på diamanter er optimalt lik kutterhodet i tidligproduksjonen av en vinylplate. For noen betyr ikke dette en pøkk for lydopplevelsen. Andre kan synes at dette er verdt 3-4k å få på stell. Hvor bra kan jeg få til min platespillerinvestering? Når denne er korrekt justert hos Analog Lab., så skrus pickupen fast i headshellet. Jeg tror neppe at transporten hjem forandrer justeringen en eneste tusendals millimeter. Ei heller VTA, eller noen av de andre parameterne.

PS! Technics har vel aldri uttalt at en overhang gauge er bra nok, eller alt som skal til for de som ønsker å utnytte f.eks. SL-1000R til det fulle. Jeg tror aller helst at du tuller litt i tråden for å ha det gøy. Jeg synes også at det er fryktelig herlig at noen ønsker å bruke både penger og dagevis med tid på å sage hull i taket og fylle med ull-lignende materiale for å få justert en målekurve i den ene eller andre retningen. -Eller er det kanskje for å perfeksjonere lyden? Jeg sier hurra og gi gass. Jeg gav gass på en av mine fem rullende platespillere. Det var mitt tiltak i egen lydopplevelse. -Kanskje sager jeg hull i taket neste gang :).

Folk får jo velge selv tenker jeg - og det er lov å bruke hodet og det er jo ingenting i annonseteksten som er direkte feil, eller presser noen som helst til å ta avgjørelser man ikke selv vil, eller føler behov for.

Sist redigert:

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.150
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Hva mener du konkret kan gå galt, med mindre man frontkolliderer på vei hjem. Tenk gjerne i perspektivet på innstillinger som du neppe har mulighet til å klare å justere inn 100% selv. Ta gjerne utgangspunkt i platespilleren vist i annonsen om det er enklere å forklare.

La meg forklare. Med en gauge, f.eks fra Technics - den som du har avbildet, så er det allikevel nesten en umulig oppgave for de fleste å få selve nåla 100% i zenith.
Hvorfor? Jo, å lage pickuper er håndarbeid. Selv to Lyra Atlas er forskjellige. Det er snart allmennkunnskap at gjennomsnittlig avvik på diamantens stilling er rundt 3-5%, og ofte mer, og langt mer. I tillegg har du nålefanen og resten kan du tenke deg selv. På moderne slipinger av diamanten betyr nålens posisjon i rilla langt mer enn den gangen hvor vi på 70-tallet eide enklere saker med elliptisk sliping. Jeg har ingen sjans i havet her hjemme, til å hverken måle, eller få verifisert at vinkelen på diamanter er optimalt lik kutterhodet i tidligproduksjonen av en vinylplate. For noen betyr ikke dette en pøkk for lydopplevelsen. Andre kan synes at dette er verdt 3-4k å få på stell. Hvor bra kan jeg få til min platespillerinvestering? Når denne er korrekt justert hos Analog Lab., så skrus pickupen fast i headshellet. Jeg tror neppe at transporten hjem forandrer justeringen en eneste tusendals millimeter. Ei heller VTA, eller noen av de andre parameterne.

PS! Technics har vel aldri uttalt at en overhang gauge er bra nok, eller alt som skal til for de som ønsker å utnytte f.eks. SL-1000R til det fulle. Jeg tror aller helst at du tuller litt i tråden for å ha det gøy. Jeg synes også at det er fryktelig herlig at noen ønsker å bruke både penger og dagevis med tid på å sage hull i taket og fylle med ull-lignende materiale for å få justert en målekurve i den ene eller andre retningen. -Eller er det kanskje for å perfeksjonere lyden? Jeg sier hurra og gi gass. Jeg gav gass på en av mine fem rullende platespillere. Det var mitt tiltak i egen lydopplevelse. -Kanskje sager jeg hull i taket neste gang :).

Folk får jo velge selv tenker jeg - og det er lov å bruke hodet og det er jo ingenting i annonseteksten som er direkte feil, eller presser noen som helst til å ta avgjørelser man ikke selv vil, eller har behov for
Ps når jeg selv kjøper PU , kjøper jeg av merker der produksjons enarten er tilnærmet lik ,,, hver gang

Ellers holder jeg meg unna de ecsotiske : )

MakkinTosken

Who, me?
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
43.269
Sted
og til
Torget vurderinger
6

Folk får jo velge selv tenker jeg - og det er lov å bruke hodet og det er jo ingenting i annonseteksten som er direkte feil, eller presser noen som helst til å ta avgjørelser man ikke selv vil, eller har behov for
Tror vi tilnærmer oss hifi fra litt forskjellig hold og det er ok for meg.👍 Jeg kommenterte egentlig bare ordlyden i annonsen og den oppfatningen har ikke endret seg.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.127
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
......
Ikke alle er nok enige i at spitzenklasse måleutstyr gir så mye bedre resultater som det hevdes enn å gjøre en grundig setup med en god protractor og manuelt utstyr.
Ovenstående er vanskelig å motstride, men la meg spørre deg om hva du (eller "ikke alle som er enige") helst ville foretrekke;
a) å ha nåla 100% rettvinklet i rilla?
b) eller, å ha nåla skeiv i rilla.

Spørsmålet forutsetter at du har en moderne sliping på nåla.

Du behøver ikke svare Dazed, for selvfølgelig kan du og jeg og alle oppnå en herlig lyd fra platespilleren med det utstyret du skisserer. Det er ikke det dette handler om.

🌞

Ps når jeg selv kjøper PU , kjøper jeg av merker der produksjons enarten er tilnærmet lik ,,, hver gang

Ellers holder jeg meg unna de ecsotiske : )
Send meg gjerne en PM på hvilke, om du har tid.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.661
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Synd vi ikke har et Analoglab i Rogaland. Selv er jeg kompetent og erfaren nok til et vanlig oppsett, med protraktor og digitalvekt, men har ikke spesialutstyr til måling og finjustering av vinkler. Jeg hadde spandert en omgang. Såpass stor pris jeg setter på vinylriggen min.

PS: har gode minner om et vellykket oppsett av min gamle Linn LP12 hos forhandler i Oslo, etter service og oppgradering. Den ble sikret og polstret, med klare instrukser, og klarte seg fint gjennom en sivillisert kjøretur til Vestlandet.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.285
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ovenstående er vanskelig å motstride, men la meg spørre deg om hva du (eller "ikke alle som er enige") helst ville foretrekke;
a) å ha nåla 100% rettvinklet i rilla?
b) eller, å ha nåla skeiv i rilla.

Spørsmålet forutsetter at du har en moderne sliping på nåla.

Du behøver ikke svare Dazed, for selvfølgelig kan du og jeg og alle oppnå en herlig lyd fra platespilleren med det utstyret du skisserer. Det er ikke det dette handler om.
Det er neppe noe å lure på. :)

Interessant å få vite hva slags toleranser produsentene opererer med her. Det ville forundre meg mye hvis f.eks. Ortofon slapp ut pickuper der nålefanen stakk ut av fronten med opptil flere grader avvik fra designet (som nok er rett frem).

Men la oss si at en nålafane peker 1-2 grader feil, da: (Da ville jeg vært mer bekymret for at spoler og magneter var langt ute av senter enn for zenith, og ville nok reklamert på en pickup med synlig skjev nålefane, men det er en annen diskusjon.) Gitt at en radialarm roterer kanskje 20-30 grader mellom nullpunktene, tror du egentlig at dette er hørbart/merkbart når du spiller en plate? Jada, selvsagt er det målbart, og jeg er selv litt tvangsnevrotisk ang. det å få ting "riktig", men i praksis tror jeg ikke at det har så stor betydning. Selvsagt ville det være fint dersom nullpunktene faktisk var uten vinkelfeilforvrengning, men likevel...

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Antall liker
1.781
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Denne tråd er en sjaman & keiserens nye klær verdig .

Sist redigert:

Informasjon om bruker

AnalogLab as
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
196
Link til alle artikler
24
AnalogLab as sine annonser
Bransjenyheter
Korf keramisk headshell HS-A02

Korf keramisk headshell HS-A02

• 26
Pris 2450,- Korf Audio sitt HS-A02 er et av Absolute Sounds 2024 recommended products. Tom Martin fra TAS sier: “If you are using a standard removable headshell, this would seem to be the one to...
Fortsett
Bransjenyheter
Korf TA-SF9R Tonearm er i Stereophile Class A

Korf TA-SF9R Tonearm er i Stereophile Class A

• 0
Denne armen er i Stereophile rangert som Class A. “TA-SF9R er en komplett nytekning om hva en tonearm skal være. Et revolusjonerende design med en enkel i bruk løsning" Stereophile Recommended...
Fortsett
Bransjenyheter
Er din platespiller korrekt satt opp?

Er din platespiller korrekt satt opp?

• 0
Vår erfaring er fortsatt at svært mange platespillere, armer og pickuper ikke er satt opp og justert slik de bør være. Derfor er det et stort potensial til å forbedre lydkvaliteten, og få det best...
Fortsett
Bransjenyheter

• 0
Vår erfaring er fortsatt at svært mange platespillere, armer og pickuper ikke er satt opp og justert slik de bør være. Derfor er det et stort potensial til å forbedre lydkvaliteten, og få det best...
Fortsett
Bransjenyheter
Korf Audio TA-SF11R tonearm

Korf Audio TA-SF11R tonearm

• 0
Perfekt match for platespillere som Garrard 301 og Technics SP-10R - ifølge Korf selv. Denne tonearmen er spesielt godt egnet for bruk med SPU-pickuper og leveres med Korf Audio sitt anerkjente...
Fortsett
Bransjenyheter
Korf Audio TA-SF9 tonearm i Stereophile Class A

Korf Audio TA-SF9 tonearm i Stereophile Class A

• 0
“Det samme revolusjonerende Korf designet i en arm med fast headshell.” - Stereophile Class A recommended Armen leveres med Korf sitt anerkjente keramiske headshell. Se vår nettside...
Fortsett
Topp Bunn