Hva mener du konkret kan gå galt, med mindre man frontkolliderer på vei hjem. Tenk gjerne i perspektivet på innstillinger som du neppe har mulighet til å klare å justere inn 100% selv. Ta gjerne utgangspunkt i platespilleren vist i annonsen om det er enklere å forklare.
La meg forklare. Med en gauge, f.eks fra Technics - den som du har avbildet, så er det allikevel nesten en umulig oppgave for de fleste å få selve nåla 100% i zenith.
Hvorfor? Jo, å lage pickuper er håndarbeid. Selv to Lyra Atlas er forskjellige. Det er snart allmennkunnskap at gjennomsnittlig avvik på diamantens stilling er rundt 3-5%, og ofte mer, og langt mer. I tillegg har du nålefanen og resten kan du tenke deg selv. På moderne slipinger av diamanten betyr nålens posisjon i rilla langt mer enn den gangen hvor vi på 70-tallet eide enklere saker med elliptisk sliping. Jeg har ingen sjans i havet her hjemme, til å hverken måle, eller få verifisert at vinkelen på diamanter er optimalt lik kutterhodet i tidligproduksjonen av en vinylplate. For noen betyr ikke dette en pøkk for lydopplevelsen. Andre kan synes at dette er verdt 3-4k å få på stell. Hvor bra kan jeg få til min platespillerinvestering? Når denne er korrekt justert hos Analog Lab., så skrus pickupen fast i headshellet. Jeg tror neppe at transporten hjem forandrer justeringen en eneste tusendals millimeter. Ei heller VTA, eller noen av de andre parameterne.
PS! Technics har vel aldri uttalt at en overhang gauge er bra nok, eller alt som skal til for de som ønsker å utnytte f.eks. SL-1000R til det fulle. Jeg tror aller helst at du tuller litt i tråden for å ha det gøy. Jeg synes også at det er fryktelig herlig at noen ønsker å bruke både penger og dagevis med tid på å sage hull i taket og fylle med ull-lignende materiale for å få justert en målekurve i den ene eller andre retningen. -Eller er det kanskje for å perfeksjonere lyden? Jeg sier hurra og gi gass. Jeg gav gass på en av mine fem rullende platespillere. Det var mitt tiltak i egen lydopplevelse. -Kanskje sager jeg hull i taket neste gang
.
Folk får jo velge selv tenker jeg - og det er lov å bruke hodet og det er jo ingenting i annonseteksten som er direkte feil, eller presser noen som helst til å ta avgjørelser man ikke selv vil, eller har behov for