Er bestemt ikke enig herLåter det bra, måler det som regel bra.
Låter det bra, måler det som regel bra.
Ja liker avLåter det bra, måler det som regel bra.
Måler det bra, trenger det ikke nødvendigvis låte bra.Er bestemt ikke enig her
Men det skal vi jo heller ikke være
Helt enig, vanligvis flatt og "blodfattig", hos meg ligger bassen fra 160hz og helt ned til 10hz omtrent 10db over nivået på 200hz og stigning 4-5db fra 150hz til 22hz .... Høres flatt ut i mine ører .... Men det hjelper å ha skikkelig kontroll i bassen.Det meste jeg har hørt som måler ‘’riktig’’ blir trist for meg da noe mangler så jeg klarer meg fint med ørene
Da har du dessverre misforstått hva jeg mener.Det meste jeg har hørt som måler ‘’riktig’’ blir trist for meg da noe mangler så jeg klarer meg fint med ørene
Hei det jeg har hatt og hørt av dsp aktive systemer kontra rør/horn er at ørene mine liker lyden av sistnevnte lang mer. Ser jeg på målingene til Amir så foretrekker jeg oftest de utstyret han slakter i sine målingerDa har du dessverre misforstått hva jeg mener.
Men det er jo ikke noen nyhet på HFS.
Er det noe vi gjør mye av på HFS, så er det å snakke forbi hverandre.
Jeg vet ikke akkurat hvorfor, men kanskje person A kunne være litt tydeligere (meg inkludert)
...og person B ikke tillegger meninger person A ikke har ytret.
Jeg vet ikke.
Av og til kunne vi kanskje tenke et par ganger over hva person A egentlig skriver før vi kommer med tilsvar.
Nå tenker jeg ikke spesifikt på innleggene over, men generelt på HFS.
Selv skal jeg prøve å forbedre meg, men er dessverre redd jeg har gått i gammlis-auto-modus.
Skal prøve meg på et svar til ditt innlegg.
Det virker som du setter et klart skille mellom målinger og ører, og velger ører fremfor målinger.
Mulig jeg misforstår deg, men selv setter jeg aldri min lit til kun målinger..både når det gjelder butikk hifi og DIY saker.
Målinger alene har null verdi uten assistanse av det jeg hører.
Jeg kan jo gjenta meg fra lenger opp her. Låter det bra, måler det som regel også bra.
Jeg ser ikke nødvendighet av å kontrollmåle at ting er på stell om det låter bra, men av og til er det faktisk tilfredsstillende og få bekreftet at...dæven, det målte jo bra også.
Det meste jeg har hørt som måler ‘’riktig’’ blir trist for meg da noe mangler...
OJ, der kom det igjen...forbisnakkingen.Helt enig, vanligvis flatt og "blodfattig"
Skjønner ikke helt hvordan vi kobler flatt og blodfattig med "riktig" da men. Hva er denne definisjonen av "riktig" vi i så fall refererer til?Helt enig, vanligvis flatt og "blodfattig", hos meg ligger bassen fra 160hz og helt ned til 10hz omtrent 10db over nivået på 200hz og stigning 4-5db fra 150hz til 22hz .... Høres flatt ut i mine ører .... Men det hjelper å ha skikkelig kontroll i bassen.
Det jeg har hørt av dsp-ratting for mest "riktig" frekvenskurve (flatest mulig) låter i mine ører kjedelig .... Greit nok at jeg burde fått en standard for hva det refereres til med "riktig" (trodde ikke jeg var på jobb ).Skjønner ikke helt hvordan vi kobler flatt og blodfattig med "riktig" da men. Hva er denne definisjonen av "riktig" vi i så fall refererer til?
Jeg klarer ikke å fatte meg i korthet, men når jeg skulle stille inn mine basstårn ble det ganske tydelig hva som ble omtalt som "riktig" i den tråden. Husker ikke om anbefalingene til frekvensgang kom fra deg heller, men for min del er en lineær demping i nivå fra 20-20khz på bare 10-15db ALT for lite. Vi begynner å snakke når det passerer 30db, tror det ligger et sted mellom 35-40db her nå .... Det er langt unna "riktig" for 99,9% av dette forumets medlemmer.OJ, der kom det igjen...forbisnakkingen.
amason, hva mener du egentlig med "riktig" ?? Den er svært vag.
..og jeg tror du MarkusH svarer amason med at han sannsynligvis mener vannrett respons. Gjør han det?
I mitt hode blir det feil, for det jeg mener med "riktig" er ikke en vannrett respons i det hele tatt.
Ergo, blir "flatt og blodfattig" svaret helt feil.
Sorry, er i kverulant modus i kveld....kjeder meg.
Riktig er jo ikke flatest mulig, men hvis du har 30-40dB fall fra bunn til topp som du indikerer i neste innlegg, så er det nok et stykke unna vanlig. Men riktig er hvertfall ikke flatt. Utbredt misforståelse.Det jeg har hørt av dsp-ratting for mest "riktig" frekvenskurve (flatest mulig) låter i mine ører kjedelig .... Greit nok at jeg burde fått en standard for hva det refereres til med "riktig" (trodde ikke jeg var på jobb ).
Konsensus er vel heller at «riktig» frekvensgang i lytteposisjonen er et jevnt fall, størrelsesorden 1 dB pr oktav oppover fra 20 Hz til 20 kHz. Det er responsen i et delvis reflekterende lytterom fra høyttalere med flat frekvensgang på aksen og jevn frekvensgang i alle andre retninger. Dvs riktig gode høyttalere i et lytterom.Det jeg har hørt av dsp-ratting for mest "riktig" frekvenskurve (flatest mulig) låter i mine ører kjedelig .... Greit nok at jeg burde fått en standard for hva det refereres til med "riktig" (trodde ikke jeg var på jobb ).
Og ikke minst anekoisk og in-room målinger. Før man forstår forskjellene og hva det ene innebærer i forhold til det andre, så vil misforståelsene herje.Hvis vi bare kunne klart å skille mellom jevn og flat frekvensgang. Så hadde mye vært gjort.
Vil bare utbrodere at dette gjelder (sånn roughly) i normalt reflektive rom med normale høyttalere med klassisk spredningsmønster med gradvis (og jevnt) økende direktivitet.Konsensus er vel heller at «riktig» frekvensgang i lytteposisjonen er et jevnt fall, størrelsesorden 1 dB pr oktav oppover fra 20 Hz til 20 kHz. Det er responsen i et delvis reflekterende lytterom fra høyttalere med flat frekvensgang på aksen og jevn frekvensgang i alle andre retninger.
Ser ut til at det er litt vanskelig ja.Hvis vi bare kunne klart å skille mellom jevn og flat frekvensgang. Så hadde mye vært gjort.
Uansett det er jo om det låter bra som betyr noe!Er bestemt ikke enig her
Men det skal vi jo heller ikke være
Uansett det er jo om det låter bra som betyr noe!
Blir ikke dette litt feil?Snakker vi tradisjonelle stereohøyttalere så må de ha minimum 3db løft i diskanten. Er det oppe på 5-7db så er det garantert gruppetestvinner Tror anmelderne begynner å dra på åra, det er ihvertfall den eneste tilgivelige grunnen jeg kan komme på Det samsvarer ihvertfall IKKE med mine preferanser...
Hvorfor er der aldrig målinger af de ting der bliver testet ?
Tester i kun med hørelsen eller laver i også målinger, så tror jeg der er mange der vil blive glade for at se dem
Det skal jo ikke være fall oppover fra et .."produsentmåleperspektiv", da det gjerne er målt anekoisk. Da bør det være relativt flatt.Er det litt merkelig at enkelte sier at et fall oppover er optimalt (hvorfor?), mens testvinnere og "vinnere" i butikken er de med litt (eller endog mye) hengekøye respons? Får ikke dette til å henge på greip....
Jeg har ikke inntrykk av at dette stemmer spesielt godt.Er det litt merkelig at enkelte sier at et fall oppover er optimalt (hvorfor?), mens testvinnere og "vinnere" i butikken er de med litt (eller endog mye) hengekøye respons? Får ikke dette til å henge på greip....
Jeg har ikke inntrykk av at dette stemmer spesielt godt.
Jepp, og det er delt sikkert hundre ganger i forskjellige tråder her på sentralen. Det er sterk korrelasjon mellom flat og jevn on-axis frekvensrespons (og tilsvarende jevn spredning/off-axis respons) og oppfattet høy lydkvalitet.Joda, bevares, det finnes nok unntak, men når jeg finner målinger av høtalere som er testet og likt ekstremt godt finner jeg ofte at de har en frekvensrespons som ser ut som noen har trykket inn loudnessknappen på forsterkeren. Evt, har et løft mot toppen.
Finnes det hele tatt noen entydig korrelasjon mellom hvordan høytalerne måler og på hvordan de blir mottatt?
Jepp, og det er delt sikkert hundre ganger i forskjellige tråder her på sentralen. Det er sterk korrelasjon mellom flat og jevn on-axis frekvensrespons (og tilsvarende jevn spredning/off-axis respons) og oppfattet høy lydkvalitet.
Siden det både lages og kjøpes utrolig mye forskjellige høyttalere så er det vel vanskelig å være uenig i det. Samtidig som jeg tipper at det er et komplekst bilde av utstyr og rom og følelser og påvirkning fra salg/markedsføring/venner og det ene med det andre. Så ikke så lett å entydig forklare hvordan dette henger sammen.Joda, det blitt nevnt minst hundre ganger, men når man leser tester av høytalere og studerer målingene klarer ikke jeg å se en slik korrelasjon. Greit at finnes studier som viser en slik korrelasjon (i testoppsettet), men i det virkelige liv er det vanskelig å se. Synes som hva som er bra høytalere er svært subjektivt både blant konstruktører og lyttere....
Yes sir! Stereophile ved John Atkinson gjorde et studie rundt Stereophile sine egne subjektive vurderinger for å se om det korrelerer med målingene som blir gjort. 14 av 15 klasse A rangerte høyttalere målte med frekvensrespons innenfor +- 1,5 dB, altså flat/jevn respons.Joda, bevares, det finnes nok unntak, men når jeg finner målinger av høtalere som er testet og likt ekstremt godt finner jeg ofte at de har en frekvensrespons som ser ut som noen har trykket inn loudnessknappen på forsterkeren. Evt, har et løft mot toppen.
Finnes det hele tatt noen entydig korrelasjon mellom hvordan høytalerne måler og på hvordan de blir mottatt?
Tusen takk for innspill! Og ja, vi vet at det finnes lesere som ville blitt glade for målinger.Hvorfor er der aldrig målinger af de ting der bliver testet ?
Tester i kun med hørelsen eller laver i også målinger, så tror jeg der er mange der vil blive glade for at se dem
[/QUOVi måler i Stereo+, men det er i første omgang for å sj