Manley Steelhead: Noen her som eier den?

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Har drømt om å eie denne lenge men syns Audiofreaks er litt stive når de ganger USD prisen ($7900) med 10 og selger den for kr 79000! Er det noen her som eier den? Har dere kjøpt den hos Audiofreaks?

Jeg vurderer å bestille den fra USA.

OS
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.821
Antall liker
425
Torget vurderinger
3
Så vidt jeg vet er det vanlig at prisen til importør er den halve av utsalgsprisen. Hvis det stemmer blir fortjenesten veldig bra selvom frakt og mva kommer til før du får kjøpt den.....
Det bør ihvertfall være godt prutningsmonn på en så dyr sak...
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
$7900 x 6,44 x 1,25 = 63.595,- pluss frakt og forsikring. Si 65000,- fra USA.
Hva når noe mot formodning skulle ryke? Tror du Audiofreaks tar imot deg med åpne armer?
Hva er egentlig fem års reklamasjonsrett verdt?
Jeg ville først prøvd å prute litt hos Audiofreaks og sett hvor det bar hen.
 

hansterje

Medlem
Ble medlem
21.11.2006
Innlegg
12
Antall liker
0
har lest masse positive tester på den - kjenner en som har hørt en - bare positivt alt jeg har hørt. Det sies den låter meget nøytralt med en ørliten touch av rør varme - ellers er den ufattelig fleksibel --- alt dette vet du jo..

forøvrig:

HVA I ALL VEDEN TENKER DU MED - KJØPE I USA !!!!! - DET ER DEN VERSTE TANKEGNAGEN HIFI NORGE KAN BLI UTSATT FOR

JEG VET IKKE OM EN ENESTE IMPORTØR SOM IKKE BRUKER MINST 10GANGEN PÅ AMERIKANSK UTSTYR

HVIS ALLE SKULLE KJØPE VIA UTLAND VILLE DET IKKE FINNES HIFI INTERESSE I DETTE LANDET -

JEG ER I ALLE FALL GLAD FOR MULIGHETEN SOM FORELØPIG FINNES HER I LANDET MED AT MAN KAN LYTTE PÅ UTSTYR HOS EN FORHANDLER FØR MAN HANDLER

TENK LITT LENGER ENN EGEN NESE - VÆR LITT SMART - OG PRØV HELLER Å BLI ENIG MED IMPORTØREN

litt direkte tale der - håper ikke det fornærmet deg - jeg er sikker på at du er ening når du bare for tenkt deg om

du er sikkert ikke SÅ fattig...?
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.821
Antall liker
425
Torget vurderinger
3
Hvis enkelte norske importører hadde litt mer edruelige kalkyler hadde alt vært greit. Men slik er ikke verden. Derfor er det ingen grunn til å rakke ned på folk som importerer selv.
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Har drømt om å eie denne lenge men syns Audiofreaks er litt stive når de ganger USD prisen ($7900) med 10 og selger den for kr 79000! Er det noen her som eier den? Har dere kjøpt den hos Audiofreaks?
7900 x kjøpskurs USD 6.60 = kr 52 140,- + frakt, tollbehandling, forsikring og ekspedisjon minimum kr 2.000,- = kr 54.140,- + 25% MVA = 67.675,-.

Det bør vel bære mulig å prute denne ned til rundt 70.000 kroner i Norge og få med seg garanti og support, da vil valget være enkelt.

For øvrig har amerikanske produsenter etter min erfaring dårlige eksportpriser og tar ofte mer betalt for 230V/CE utgaver for salg i Europa.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.821
Antall liker
425
Torget vurderinger
3
For øvrig har amerikanske produsenter etter min erfaring dårlige eksportpriser og tar ofte mer betalt for 230V/CE utgaver for salg i Europa.
Som nevnt over har jeg hørt at det er vanlig at eksportprisen er halv pris av veliledende pris i USA. Hvis det stemmer betaler norsk importør USD 3950 for denne forsterkeren. Mener du (CBA) at dette ikke stemmer?
 

hansterje

Medlem
Ble medlem
21.11.2006
Innlegg
12
Antall liker
0
det er ingen som rakker ned på folk her - men er det ikke en ide å snakke med importøren om prisen i stede for å kaste seg på første båt til usa... ?

jeg mener; mange leser vel prislista og gir opp med det - himla kult å importere fra USA ? I don't think so pal - du lurer deg selv... dårlig politikk -sorry mac. garanti vekk - ødelegger for hifi generelt i norge - osv osv osv... jeg tor du skjønner tegninga.

kimbercable har vel en 20gange på dollaren i forhold til amerikanske priser

parasound har 15 gangen

det kan jeg heller være enig i at er litt masse... men 10gangen er ikke galt

vi lever i norge - og er ikke så fattige og smålige at vi ikke kan handle fra våre egne landsmenn eller hva ?

jeg tror ikke audiofreaks vil miste det salget ved å tviholde på veil prisen.
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Det var da en voldsom røre dette skapte da!

Jeg kjenner mange som importerer fra utlandet og sparer ti-tusenvis av kroner på det. Du mener jeg skal støtte Norsk Hi-Fi bransje ved å betale 20 tusen mere for et produkt enn jeg betaler i et annet land? Ja vi har god råd i Norge men så dum er jeg ikke! Når jeg kjøper et så dyrt produkt sjekker jeg alltid flere steder, også i utlandet.

Når dette er sagt har jeg kontaktet importør av Steelhead og noen andre butikker angående ny RIAA og har fått en pris jeg kan leve med :)

Hva det blir har jeg ikke bestemt meg for enda men jeg legger inn et innlegg på HFS når den er i hus.

OS
 
O

om.s

Gjest
Om ikke jeg regner helt feil her ville du "spart" ca 10% på ny prisen (78200,- Sek) bare ved å se over til nabolandet (valuta diffen), og har man da muligheten til å hente i Stockholm er det nok en trivelig Nordmann hos Audio Consept (Robert) som sikkert hadde solgt deg denne for en hyggelig pris....

mvh
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.821
Antall liker
425
Torget vurderinger
3
jeg mener; mange leser vel prislista og gir opp med det - himla kult å importere fra USA ? I don't think so pal - du lurer deg selv... dårlig politikk -sorry mac. garanti vekk - ødelegger for hifi generelt i norge - osv osv osv... jeg tor du skjønner tegninga.

kimbercable har vel en 20gange på dollaren i forhold til amerikanske priser

parasound har 15 gangen

det kan jeg heller være enig i at er litt masse... men 10gangen er ikke galt

vi lever i norge - og er ikke så fattige og smålige at vi ikke kan handle fra våre egne landsmenn eller hva ?

jeg tror ikke audiofreaks vil miste det salget ved å tviholde på veil prisen.
Du nevner en kabel som selges til 20 gangen og elektronikk til 15 gangen. Og så skriver du at det er de som bestiller fra utlandet som ødelegger for hifi generelt i Norge??

Og hva mener du med at Audiofreaks ikke mister salget om de tviholder på veil. pris?? Det er sannsynligvis det de gjør.....

Husk på at det i Norge ofte er kun ett ledd som tar hele avansen. Er det noen rimelighet i at de skal tjene mer på produktet enn de som designer og produserer det?
Jeg synes ikke det........
 

hansterje

Medlem
Ble medlem
21.11.2006
Innlegg
12
Antall liker
0
20 og 15 gangen synes jeg også er for drøy - det har jeg aldri ment noe annet om - det var eksempler på gangetabeller jeg også reagerer på...

Når det gjelder den siste setningen er jeg redd du må bytte ut "vil" med "ønsker" så skjønner du hva jeg mener...slik at det blir:

Jeg tror nok ikke AF ønsker å miste det salget ved å tviholde på veil.pris

dvs - de kommer sikkert til å gi deg en deal hvis du er smart nok til å konfrontere dem med ditt synspunkt

compredne ?

Ellers er det gledelig å se at dere har skjønt poenget mitt og kjøper fra norsk importør - det ble liksom for dumt med egenimport på dette produktet... god du tok den - da er vi alle happy

Så får du heller bære over med at en tullig som foreleser i markedsøkonomi skjenner litt på deg for å opprettholde handelsbalansen...

Vi hadde forøvrig en undersøkelse på BI vedrørende kommunikasjon i forhandlingsøyemed og det viste seg at folk generelt var alt for dårlige til å sette ord på hva de følte og gikk dermed glipp av de gode "dealene"

godt du ikke gikk glipp av denne eller hva?

:)
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Fra ca 1995 da internett og epost-bruk eksploderte i norge, så ble man "enige" om å innføre begrepet "nettikette". Det betød bla. at man på forum ol bla. skal holde en ålreit tone, men først og fremst at det er direkte uhøflig, ufint og rett og slett irriterende når man i en e-post eller et innlegg mottar VELDIG MYE TEKST MED STORE BOKSTAVER OG EN MASSE UTROPSTEGN ETTER!!!



har lest masse positive tester på den - kjenner en som har hørt en - bare positivt alt jeg har hørt. Det sies den låter meget nøytralt med en ørliten touch av rør varme - ellers er den ufattelig fleksibel --- alt dette vet du jo..

forøvrig:

HVA I ALL VEDEN TENKER DU MED - KJØPE I USA !!!!! - DET ER DEN VERSTE TANKEGNAGEN HIFI NORGE KAN BLI UTSATT FOR

JEG VET IKKE OM EN ENESTE IMPORTØR SOM IKKE BRUKER MINST 10GANGEN PÅ AMERIKANSK UTSTYR

HVIS ALLE SKULLE KJØPE VIA UTLAND VILLE DET IKKE FINNES HIFI INTERESSE I DETTE LANDET -

JEG ER I ALLE FALL GLAD FOR MULIGHETEN SOM FORELØPIG FINNES HER I LANDET MED AT MAN KAN LYTTE PÅ UTSTYR HOS EN FORHANDLER FØR MAN HANDLER

TENK LITT LENGER ENN EGEN NESE - VÆR LITT SMART - OG PRØV HELLER Å BLI ENIG MED IMPORTØREN

litt direkte tale der - håper ikke det fornærmet deg - jeg er sikker på at du er ening når du bare for tenkt deg om

du er sikkert ikke SÅ fattig...?
 
T

tjn

Gjest
Hva er viktigst, å få tak i noe så billig som mulig eller kvalitet? Dette er litt typisk oss nordmenn, vi er ikke helt fornøyd før vi kan si at vi fikk det veldig billig, kvalitet koster så pay up! Dette er tross alt levebrødet til noen. Enig med Hansterje, det er vårt ansvar som aktive entusiaster og holde liv i bransjen slik at utstyr er tilgjengelig i landet, og slik at interessen samt rekruttering til hobbyen fortsetter. Hvis alt utstyr skulle kun vært tilgjengelige som bilder på nettet så hadde det vært slutt på moroa. Og før Sitting Bull flytter tråden......Jeg vurderte en Steelhead men gikk en annen vei da den ikke er balansert, men er det virkelig ingen her som har en? Mener jeg har lest en gang her på forumet under "anlegg" at den finnes....
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Som nevnt over har jeg hørt at det er vanlig at eksportprisen er halv pris av veliledende pris i USA. Hvis det stemmer betaler norsk importør USD 3950 for denne forsterkeren. Mener du (CBA) at dette ikke stemmer?
Min erfaring når det gjelder mindre produsenter fra USA, er at eksportprisen er 30-40% ned i forhold til amerikansk utsalgspris. Store forhandlere i USA vil ofte få en bedre pris en den norske importøren. Her er det selvsagt store forskjeller og flere amerikanske produsenter har etter hvert blir mer eksportorienterte.

Jeg har inge formening om hvordan prisforholdende er på dette konkrete produktet, uansett er det alltid lov å forsøke seg på å prute.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.821
Antall liker
425
Torget vurderinger
3
Hva er viktigst, å få tak i noe så billig som mulig eller kvalitet? Dette er litt typisk oss nordmenn, vi er ikke helt fornøyd før vi kan si at vi fikk det veldig billig, kvalitet koster så pay up!
Merkelig argumentasjon. Blir kvaliteten på produktet dårligere hvis man kjøper det rimeligere direkte fra opprinnelseslandet (i dette tilfelle USA) enn dyrt fra norsk leverandør ;)
 
T

tjn

Gjest
Merkelig argumentasjon. Blir kvaliteten på produktet dårligere hvis man kjøper det rimeligere direkte fra opprinnelseslandet (i dette tilfelle USA) enn dyrt fra norsk leverandør  ;)
Jeg vet du leste hele inlegget og jeg vet at du vet at du tok dette ut fra en sammenheng.... ;)

We`re not ONLY in it for the money.....
 
T

tjn

Gjest
Her er nok kvalitetsomgrepet også knytta opp mot service og garantiar....
Helt riktig! Det finnes forhandlere her til lands som er veldig bra på dette, og det er vanligvis ikke de som stikker hodet lengst frem......
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.804
Antall liker
8.118
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Når du kjøper PC, kan du knytte serviceavtale i samband med handelen, og får då den oppfylginga du ynskjer så lenge du vil.
Innan hifi er det greitt å høyre med andre kundar og få referanse på kor god oppfylging du får hos den einskilde.
Det er grei butikk, dette her. Skal du ha så låge kalkyler som råd, må du skjere ned på andre ting, t.d. ditt engasjement og service for kunden. Ikkje urimeleg - han har alt fått "service" i form av låg pris, og kjøpslova sitt minimumskrav.
Går du derimot for å selje produkt ut frå kompetanse og oppfylging, er det dumt å ikkje kalkulere seg litt ekstra. Det vert typisk litt ekstra telefonar, porto til rør m.m. og kanskje mykje tid og korrespondanse....
 

hansterje

Medlem
Ble medlem
21.11.2006
Innlegg
12
Antall liker
0
Rico og Audiophile-Arve - Verdifulle og sannferdige vinklinger!


BEKLAGER FORØVRIG AT JEG GJORDE SINNET SÅRT MED Å BRUKE STORE BOKSTAVER - SKAL IKKE GJENT....OBS...


vh
sår tvangsnevrotiker...
 

kapellmester

Bransjeaktør
Ble medlem
13.01.2005
Innlegg
170
Antall liker
439
Budda har / hadde en Manley Steelhead - jeg har lyttet mye til den - meget god!
Nå bygger han en AudioNote pre-amp med innebygget riaa som han skla bruke som erstatning.

(han hadde vel faktisk også et problem med den - så det var godt han kjøpte den fra importøren og ikke direkte fra USA - nå fikset han riktignok dette problemet selv men ikke alle er like teknisk begavet som Budda - tror det var et problem med potmeteret ...? hvis ikke jeg husker feil da? ta dette med en klype salt..) (se forøvrig anlegget hans her påsentralen så skjønner du hva jeg mener - han har bygget alt selv...)

du kan jo prøve å sende en PM til Budda ?
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Jeg har nå bestemt meg for ikke å kjøpe Steelhead. Hovedårsaken er at den ikke har balanserte utganger. Jeg har ganske lang avstand fra RIAA til forforsterker og tror det blir mindre brum hvis jeg har balanserte kabler.

Balanserte innganger trenger jeg ikke da det meg bekjent ikke finnes balanserte pickuper. RIAA med balanserte innganger er et markedsføringstriks spør dere meg. Jeg har mailet en del med Michael Fremer@Stereophile om dette og han spurte en del av fabrikantene på en av messene i USA for et par år siden og ingen kunne gi et fornuftig svar! Jeg har til og med spurt flere av de norske distributørene om hvorfor deres RIAA har balansert inngang og de fleste blir svar skyldig.

Hvis det er noen som har en god teknisk forklaring på hva som er poenget med balanserte innganer på RIAA så tar jeg gjerne mot den her!

OS
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Hvis det er noen som har en god teknisk forklaring på hva som er poenget med balanserte innganer på RIAA så tar jeg gjerne mot den her!

OS
Er på veldig tynn is her, men er ikke en pick-up balansert i utgangspunktet? Har to faser som er i 180 grader uten noen form for fasesplitting. ??? ???
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Er på veldig tynn is her, men er ikke en pick-up balansert i utgangspunktet? Har to faser som er i 180 grader uten noen form for fasesplitting. ??? ???
En pickup har ihvertfall bare to pinner per kanal mens en balansert forbindelse har tre.

OS
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Jeg har fulgt med de heftige diskusjonene de siste årene om dette på www.audioasylum.com hvor den ene eksperten etter den andre krangler med hverandre. Noen mener dette er mulig mens andre mener det motsatte. Jeg har enda til gode å se en forklaring jeg som elektronikkingeniør finner overbevisende.

Neon snakker om å løsne jordingen som er på den ene pinnen på pickupen osv.

OS
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Spør Gunnar Brekke om dette....
Arve: kan ikke du be Brekke komme med sin forklaring her i tråden?

OS
 
T

tjn

Gjest
Jeg har hatt/har RIAA med balanserte innganger og de låter alle bedre med den balanserte inngangen, hvorfor? vet ikke, men betyr det så mye så lenge det låter bedre?
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Jeg har hatt/har RIAA men balanserte innganger og de låter alle bedre med den balanserte inngangen, hvorfor? vet ikke, men betyr det så mye så lenge det låter bedre?
Nei det gjør det ikke men jeg er ute etter en teknisk forklaring.

Jeg har en kamerat som påstår at hans forforsterker med transistorer lyder bedre med en dempeplate under. Det er greit for meg det men jeg biter ikke på slikt!

OS
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Jeg har nå bestemt meg for ikke å kjøpe Steelhead. Hovedårsaken er at den ikke har balanserte utganger. Jeg har ganske lang avstand fra RIAA til forforsterker og tror det blir mindre brum hvis jeg har balanserte kabler.

Balanserte innganger trenger jeg ikke da det meg bekjent ikke finnes balanserte pickuper. RIAA med balanserte innganger er et markedsføringstriks spør dere meg. Jeg har mailet en del med Michael Fremer@Stereophile om dette og han spurte en del av fabrikantene på en av messene i USA for et par år siden og ingen kunne gi et fornuftig svar! Jeg har til og med spurt flere av de norske distributørene om hvorfor deres RIAA har balansert inngang og de fleste blir svar skyldig.

Hvis det er noen som har en god teknisk forklaring på hva som er poenget med balanserte innganer på RIAA så tar jeg gjerne mot den her!

OS
Du skal ha ganske lange kabelstrekk eller et veldig støyfullt miljø før balansert signaloverførsel gir noen fordeler fremfor ubalansert i et stereoanlegg.

Tja, det er i prinsippet ikke noe i veien for å forsterker signalet fra en pickup i et balansert forsterkerkretsløp. Spørsmålet blir heller hva som er poenget med dette, man får fire forsterkerdeler med dobbelt så mange komponenter og matching av disse i forhold til et så svakt signal som fra en MC-pickup blir veldig viktig. Dette gjør konstruksjonen avansert og dyr uten at jeg helt ser noen lydmessig fordel, snarer ulemper.

Den samme argumentasjonen kan brukes om balansert forsterkning generelt. Det er viktig å merke seg forskjellen mellom balansert signaloverføring som brukes mellom profesjonelt lydutstyr og balansert forsterkning (som krever en forsterkerdel for hver halvdel av signalet).
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Jeg har fulgt med de heftige diskusjonene de siste årene om dette på www.audioasylum.com hvor den ene eksperten etter den andre krangler med hverandre. Noen mener dette er mulig mens andre mener det motsatte. Jeg har enda til gode å se en forklaring jeg som elektronikkingeniør finner overbevisende.

Neon snakker om å løsne jordingen som er på den ene pinnen på pickupen osv.

OS
Jordingen er ingen av pinnene på pickupen, disse er (på en MC-pickup) pluss og minus på spolen, på samme måte som en høyttaler. Jordingen er vanligvis koblet til armbasen, armrøret og eventuelt metaldelen av kabinettet på platespilleren.
 
Topp Bunn