Politikk, religion og samfunn Mann pågrepet i Tengs saken

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Antall liker
1.879
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Oppklaringsprosenten på drapssaker i Norge er ekstremt høy.
Dessuten har norsk politi også utviklet en avhørstaktikk som er i ferd med å få fotfeste internasjonalt,

Så at enkeltsaker går helt galt, behøver ikke bety at alt er dårlig.
Klart den er høy når de bare arresterer tilfeldig personer som er på feil plass til feil tid😅

• Liker
Reaksjoner: SAL

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.830
Torget vurderinger
1
Denne saken er rett og slett sjokkerende. Anbefaler episode 4 av tv2-serien "Hva skjedde med Birgitte?". Der tar de opp etterforskningen av den nå siktede mannen og det er surrealistisk å se dette på nytt etter fredagens avsløring.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.215
:) Ser ut til at noen tror det er sånn det foregår, ja.
Tror det er mange her inne som ikke helt forstår at det kunne vært deres kusine som ble funnet drept, og at det var en selv som måtte sitte foran politi med tvilsomme metoder og agenda på et tidspunkt i sitt liv da de knapt var tørre bak øra.

Oppklaringsprosenten er skyhøy, så heia norsk politi! Litt justismord en gang i blant må vi bare tolerere.

• Liker
Reaksjoner: SAL

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.693
Sted
Holmestrand
Oppklaringsprosenten betyr nada når de fengsler og forfølger uskyldige.
….
Du mener politiet helt vilkårlig fengsler og forfølger uskyldige?
At det er det som er normen?
Det tror jev ganske klart kan fastslå er feil.

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
11.704
Tror det er mange her inne som ikke helt forstår at det kunne vært deres kusine som ble funnet drept, og at det var en selv som måtte sitte foran politi med tvilsomme metoder og agenda på et tidspunkt i sitt liv da de knapt var tørre bak øra.

Oppklaringsprosenten er skyhøy, så heia norsk politi! Litt justismord en gang i blant må vi bare tolerere.
Selvsagt skal man ikke tolerere denslags.
Du henfaller veldig fort til stråmenn, Larson.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.215
Du mener politiet helt vilkårlig fengsler og forfølger uskyldige?
At det er det som er normen?
Det tror jev ganske klart kan fastslå er feil.
Normen? Nei, normalen er jo at de tar den riktige, men jammen meg så tar de uskyldige også, med det resultatet det får for deres liv.

Så ja, det er ganske tydelig at politiet forfølger uskyldige, ja. Klarere eksempel enn denne fetteren får du ikke.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.215
Selvsagt skal man ikke tolerere denslags.
Du henfaller veldig fort til stråmenn, Larson.
Du får se deg selv i speilet da. Du kom drassendes med "jammen, politiet fanger jo de rette. 97 % domfellelse" som et forsvar av politiet etter at de nå totalt har bæsjet på leggen og helt og holdent fullstendig ødelagt livet til en uskyldig person.

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
11.704
Du får se deg selv i speilet da. Du kom drassendes med "jammen, politiet fanger jo de rette. 97 % domfellelse" som et forsvar av politiet etter at de nå totalt har bæsjet på leggen og helt og holdent fullstendig ødelagt livet til en uskyldig person.
Det går an å ha to tanker i hodet på en gang.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.873
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Vi har nok noen i Orderud-saken også, tenker jeg. Det virker ofte som om det viktigste er å finne en eller flere "skyldige", enn å finne den eller de som faktisk har gjort det.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.693
Sted
Holmestrand
Normen? Nei, normalen er jo at de tar den riktige, men jammen meg så tar de uskyldige også, med det resultatet det får for deres liv.

Så ja, det er ganske tydelig at politiet forfølger uskyldige, ja. Klarere eksempel enn denne fetteren får du ikke.
Da er vi på samme bladet. :)

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.441
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Tunnellsyn har vært nevnt i Orderudsaken og ja. (Dokumentar). Ikke et eneste bevis som knytter noen av de 4 til gjerningen, knapt indisier.

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Antall liker
1.879
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
:) Ser ut til at noen tror det er sånn det foregår, ja.
Tror det er bedre i dag. Men man skal jaggu få være skeptisk til åssen politiet har jobber tidligere, og det nesten uten konsekvenser (etter hva jeg har forstått). Det er faktisk til å bli kvalm av, andre må ta konsekvensene hvis man gjør feil og det måtte de tydeligvis ikke i politiet tidligere.

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
11.704
Tror det er bedre i dag. Men man skal jaggu få være skeptisk til åssen politiet har jobber tidligere, og det nesten uten konsekvenser (etter hva jeg har forstått). Det er faktisk til å bli kvalm av, andre må ta konsekvensene hvis man gjør feil og det måtte de tydeligvis ikke i politiet tidligere.
Jeg tror nok dessverre dette er problemer vi kommer til å måtte slite med lenge. Det er som nevnt et menneskelig trekk både med tunnelsyn og jaging i flokk. HAr selv snakket mye med en forhørsleder i politiet som i en konkret drapssak ytret at han var 100% sikker på at det var mannen han hadde inne til avhør, til tross for at mannen aldri tilsto. Det er ikke avhørslederens oppgave å ha en slik mening. Hans oppgave er å finne sannheten så langt det er fysisk mulig, IKKE å frame noen han selv mener er skyldig.
Samtidig som vi må være veldig oppmerksom overfor slike fenomener, har vi lov til også å prise oss lykkelige over et åpent tillitssamfunn, samt et godt utdannet politikorps med gode ressurser. Derigjennom har vi i de nordiske lender høyere og mer korrekt oppklaringsrate enn så å si alle andre. Men det betyr som vi nå har sett enda en gang, ikke at det er feilfritt. Vi har skampletter som Fritz Moen-sakene, og den fullstendig absurde situasjonen i Bergen der politiet konkluderte med selvmord da en 9 år gammel jente ble drept av sin stefar. Til tross for intern varsling og en himmelropende elendig etterforskning. Og flere andre. Til tross for dette, blir det feil å skape et inntrykk av at alt er galt.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.912
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
^Den sivilrettsdommen mot Tengs' fetter husker jeg at jeg reagerte på da den kom.
Ikke funnet skyldig i drap men i en annen rett dømt til å betale erstatning for et drap man er frikjent for? Strider mot alt hva jeg mener er rett her i verden. Norge er like rart som USA der. Forklar meg hva som er bra med denne ordningen, noen.

Sist redigert:
R

rr30629

Gjest
^Den sivilrettsdommen mot Tengs' fetter husker jeg at jeg reagerte på da den kom.
Ikke funnet skyldig i drap men i en annen rett dømt til å betale erstatning for et drap man er frikjent for? Strider mot alt hva jeg mener er rett her i verden. Norge er like rart som USA der. Forklar meg hva som er bra med denne ordningen, noen.
Vi var nok mange som reagerte med vantro dengang og sleit med å forstå at det var mulig.

Før helgen så tenkte foreldrene til Tengs seg om og kunne være villige til å endre syn, nå har de tenkt seg om en gang til. Rykk tilbake til start.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.873
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
En de har nektet å ha kontakt med og uansett hadde dømt, burde altså kommet og sagt han var uskyldig.

Det er altså uansett hans feil. Flotte greier.

ØyvindH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
140
Nå er det Elden som ytrer seg, at han fremstår frakoblet virkeligheten tror jeg han lever godt med.
Jeg synes man skal la foreldrene ha et litt større rom å mene noe i denne saken enn de fleste av oss. Det er ingen av oss som kan forestille seg hva de har vært gjennom. På et tidspunkt klarte politiet å overbevise fetteren at han var gjerningsmannen, det er ganske lett å tenke at foreldrene ble overbevist også.

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.441
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0

Politiet kasta bevismateriale i Jørgensen-saka: – Vi skulle gjerne hatt det beslaget
Medan DNA var ein avgjerande faktor i gjennombrottet i Birgitte Tengs-saka, står politiet utan slikt i etterforskinga av drapet på Tina Jørgensen.

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.441
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
AFTENBLADET: HAR MOBILINFORMASJON FRA NATTEN TINA JØRGENSEN BLE DREPT
Politiet har fått tak i informasjon fra mobiltelefonen til mannen i 50-årene som er siktet for drapet på Birgitte Tengs i forbindelse med natten da Tina Jørgensen ble drept, ifølge Stavanger Aftenblad. Mannen er også mistenkt for det sistnevnte drapet.
Mobilinformasjonen kan gi politiet svar på hvor drapsmistenkte befant seg på det gitte tidspunktet, skriver avisen.
Politiadvokat Fredrik Martin Soma i Sør-Vest politidistrikt ønsker ikke å kommentere overfor Stavanger Aftenblad om den nye informasjonen styrker eller svekker mistanken mot mannen i 50-årene.
Mannen har nektet skyld for begge drapene.

Ble medlem
06.04.2019
Antall liker
11.648
Man forsetter med å rydde opp etter seg...

«Når situasjonen nå er at man i praksis kan se bort fra at han har
begått drapet, og en annen person er tiltalt for handlingen, finner lagmannsretten at hensynet til hans behov for å bli renvasket veier så tungt at det ville stride mot hans rett til effektivt nasjonalt rettsmiddel mot krenkelsen å avvise begjæringen om gjenåpning med den begrunnelse at fristen i tvistemålsloven 1915 § 408 annet ledd er utløpt. Dommen i erstatningssaken som utpeker ham som drapsmann, kan ikke bli stående», skriver retten i dommen fredag.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Nesten uvirkelig at en lagmannsrett lar fornuften gå foran paragrafer.

Topp Bunn