Jeg er på utkikk etter en virkelig god SACD-spiller etter hvert. Jeg la inn et spørsmål i en annen tråd om Yamaha CD-S3000 vs Marantz SA-11S3, de er temmelig likt priset og spesifisert. Tenkte jeg kunne ta samme runden her, det er jo høy kvalitet på alle disse japanske maskinene, men lydsignaturen kan fort være gansje så ulik. Tester i blader og nett blir man ikke så klok av, de lovpriser jo stort sett det meste uten at man greier å lese noe 'på tvers' av det som skrives. Direkte sammenlignende tester er det mindre og mindre av.
Kan nevne at at den forrige modellen SA11-S2 er veldig aktuell den også, skal ha en veldig behagelig og varm lydsignatur noe som er midt i blinken for meg. Hvordan er denne i forhold til S3? Eksterne innganger til DACen i spilleren er ikke viktig for meg.
Har for øvrig en DV-9600 som henger veldig bra med lydmessig ennå, etter mitt skjønn
Jeg har lite førstehåndskjennskap til Yamaha, men på generelt grunnlag vil jeg si at klangmessig ligger de i samme retning som Marantz. Jeg kjenner derimot svært godt Marantz SA11, har eid S1, bruker nå S3, og det er store muligheter for at dette blir min aller siste CD-spiller. Som du nevner, dette er varme og storhet på boks. Jeg har hørt denne spilleren i direkte sammenligning med det beste planeten kan by på av CD-spillere, og min opplevelse er at den gjør seg ikke bort selv i slikt selskap. Skal man komme nærmere toppen, blir det urimelig kostnadskrevende, min ærlige oppfatning er at SA11S3 er et meget godt kjøp, det er en spiller med store klanglige kvaliteter, en spiller som leverer med kraft og størrelse, dynamikk og liv. Den kan beskyldes for å være noe varmere og fyldigere enn virkeligheten, men den overdriver ikke såpass at det kan beskrives som "feil" på noen måte. S1, S2 og S3 har alle samme lydsignatur, min opplevelse av endringene, er i grunn bare noen museskritt mot enda mer eleganse. S3 er også en digital sentral, og har du ikke bruk for digitale innganger, vil jo en pent brukt S2 være et mye rimeligere kjøp, uten å tape noe nevneverdig på gjengivelse.
På SACD benytter SA11(i hvert fall S3) en strålende teknisk løsning, som stort sett finnes kun i de aller mest påkostede spillere, du kan lese litt mer om de tekniske detaljene i tråden om SHM-SACD, side 7, 8 og 9:
http://www.hifisentralen.no/forumet...ate-shm-sacds-med-betydelig-wow-faktor-9.html. Jeg kjenner ikke til om Yamaha benytter samme løsning. Ikke at jeg tror dette er ekstremt viktig, men det er uansett alltid greit å vite at man har en direkte linje til godlyden...
Mvh
Håkon Rognlien