Forsterkere Marantz Stereo 70s vs Denon DRA-900H?

Myren2

Medlem
Ble medlem
09.12.2020
Antall liker
17
Sted
Brønnøy
Marantz Stereo 70s vs Denon DRA-900H?
Hva er «best» ? Finner tester av Marantz, men ikke Denon
(Evnt flere nye stereo konkurrenter 😁

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
471
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Valg av type lyd som matcher nåværende høyttalere er sannsynligvis det som er viktigst.
Marantz har litt varmere lyd, og kan være et godt valg om du har nyere høyttalere fra B&W eller fra Klipsch, som har litt mye diskant.
Denon er et godt valg om du har mer nøytrale høyttalere som Dali.

Uansett, det beste er uansett best å høre de hjemme i eget rom, med egen akustikk.
Et lytterom kan ha en helt annen lyd enn du har hjemme i egen stue eller eget rom.

Myren2

Medlem
Ble medlem
09.12.2020
Antall liker
17
Sted
Brønnøy
Riktig, høyttalere jeg har er Dynavoice Challenger M-65 EX
Men som jeg forstår så har disse 2 samme effekt? Tenker ikke oppgitt men «reell» effekt

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
471
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
I praksis har de nok samme effekt, Marantz er kjent for å ha mye krefter/effekt sammenlignet med andre merker.
Med 93dB følsomhet ved 1 Watt kan nok høyttalerne spille ganske høyt med lite effekt, så de er nok en god match med begge forsterkerne.

Prøv å be om at du kan få prøve de hjemme, mot et depositum, gjerne begge samtidig, da er det lettere å gjøre rett valg.

Myren2

Medlem
Ble medlem
09.12.2020
Antall liker
17
Sted
Brønnøy
Takk for svar, gjorde det enkelt og bestilte en Marantz Stereo 70s. Kommer tilbake med «test» etterhvert.

Ett lite teknisk spørsmål som jeg håper forumet kan svare på. Jeg har 2x Dynavoice høyttalere som skal brukes (bi-wire) og disse er oppgitt til 4-8 ohms. I forsterker ser jeg av manual at 70s er default på 8ohm, men kan også settes til 6 eller 4ohm. Hva vil være beste innstilling her??

Vedlegg

Myren2

Medlem
Ble medlem
09.12.2020
Antall liker
17
Sted
Brønnøy
Mener vel oppgitt effekt. Jeg bruker i tillegg å se bak på forsterker hvor mye watt det står der, På Stereo 70s står det 210w og oppgitt 75w effekt. Dra-900h 220w og oppgitt 100w

Sist redigert:

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
471
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Takk for svar, gjorde det enkelt og bestilte en Marantz Stereo 70s. Kommer tilbake med «test» etterhvert.

Ett lite teknisk spørsmål som jeg håper forumet kan svare på. Jeg har 2x Dynavoice høyttalere som skal brukes (bi-wire) og disse er oppgitt til 4-8 ohms. I forsterker ser jeg av manual at 70s er default på 8ohm, men kan også settes til 6 eller 4ohm. Hva vil være beste innstilling her??
I Marantz-gruppen jeg er medlem av på Facebook dukker dette spørsmålet opp jevnlig, der er de enig om at innstillingen bør være 8 Ohm på forsterker.

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
471
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Den var ny og ukjent for meg. Hvordan kvantifiseres dette?
En annen måte å formulere dette på, er at effektmålingen er konservativt oppgitt!

Hadde selv en Alpine bilforsterker, der oppgitt effekt 4x150Watt, men vedlagt faktisk måling av forsterker viste 4x180Watt.

Som @Myren2 nevner, noe så enkelt som å sjekke bak på forsterker forteller mye om hva som faktisk kan ventes fra forsterkeren.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Den Marantzen er virkelig en flott sak!

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.276
Torget vurderinger
1
Noen som kan si litt mer om lydkvaliteten på stereo70s? Lyd og bilde nevnte noe om litt skarp diskant på bl.a stemmer. Det høres jo litt uvant ut for å være Marantz.

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Antall liker
2.480
Torget vurderinger
1
John Darko har akkurat lagt ut sitt inntrykk av den, kommer godt ut, og han (så vidt jeg fikk med meg) ikke noe om en skarp diskant.
Den kommer også godt ut hos Andrew Robinson. Jeg har denne på listen over potensiell tv-forsterker.

Myren2

Medlem
Ble medlem
09.12.2020
Antall liker
17
Sted
Brønnøy
Jeg har Stereo 70s og er meget godt fornøyd. Det har også skjedd en automatisk firmware update etter at jeg kjøpte den. Virker som det også har påvirket positivt, virker som lyden har blitt fyldigere og bedre. Merker ikke noe til skarp diskant.

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.276
Torget vurderinger
1
Det var jo nesten litt snedig, at oppdatering påvirket lyden, men det går vel an i disse tider.

Et spørsmål: er tonekontrollene på 70s nyttige for å justere litt for dårlige innspillinger? Jeg spør fordi Marantz har lagt seg på helt merkelige frekvenser for bass- og diskantjustering de siste årene. Alt for lavt og alt for høyt. Har ikke funnet ut av hva som gjelder for 70s.

Topp Bunn