Loevhagen
Hi-Fi freak
Å velge kamera i dagens marked er langt vanskeligere enn å velge stereoprodukter. Og, det å velge et stereoprodukt er ikke enkelt. Jeg har mao. kastet meg ut på dypt vann, og jeg har vært der før når det gjelder kamera-/ linsevalg. Har imidlertid vært fornøyd rent resultatmessig med det jeg har valgt til slutt - men det har tatt sin tid.
Enten det gjelder stereoprodukter - eller fotoprodukter - så er det nærliggende å humoristisk tenke litt på OCD (Obsessive–compulsive disorder (OCD) is an anxiety disorder characterized by intrusive thoughts that produce uneasiness, apprehension, fear, or worry; by repetitive behaviors aimed at reducing the associated anxiety; or by a combination of such obsessions and compulsions. However, OCD sufferers generally recognize their obsessions and compulsions as irrational, and may become further distressed by this realization).
Har søkt ulike fora opp og ned etter andres meninger om emnet - og som forventet så er det ulike meninger om mFT (micfro four thirds), CSC (cimpact system camera), andre eller dSLR (i lite format) er ett vei å gå.
Her er et par valgkriterier jeg prøver å holde fast med (i urangert rekkefølge):
Ufravikelige krav:
- mindre enn Canons 7D som jeg har i dag - men ganske lik bildekvalitet i huset
- lettere objektiver enn de linsene jeg benytter mest i dag (24-105 L IS fra Canon, 70-200 L IS fra Canon og 17-50 fra Tamron)
- ser bra ut (subjektivt; liker å ha noe som ser anderledes ut enn det jeg har i dag)
- bildekvalitet ut fra kameraet er nesten like godt som jeg har i dag i ISO opp til 1600
- middels til god batterikapasitet (minst 300+ bilder)
Tungtveiende krav:
- optisk - eller elektronisk søker
- valgmuligheter blant linser og den porteføljen bør inneholde gode linser rent kvalitetsmessig (bilde)
- ytelse mhp. video
- manualle funksjoner (via knapper og ikke på en trykkfølsom skjerm)
Krav som er "kjekt og ha" men ikke viktige:
- wifi
- HDR
- panoramafunksjon
- filtre, og annet dilldall
- sikker en haug med andre ting
- pris
----- o -----
Så, basert på disse kriteriene sånn roughly har jeg følgende på lista:
a) Olympus E-P5 (lanseres juni 2013)
b) Olympus E-PL5 (lansert)
c) Fujifilm X100S (lansert)
d) Fujifilm X20 (lansert)
e) Canon 100D (lansert)
f) Pentax MX-1 (lansert)
g) Panasonic GH3 (lansert)
h) Sony NEX6 (lansert)
Enten det gjelder stereoprodukter - eller fotoprodukter - så er det nærliggende å humoristisk tenke litt på OCD (Obsessive–compulsive disorder (OCD) is an anxiety disorder characterized by intrusive thoughts that produce uneasiness, apprehension, fear, or worry; by repetitive behaviors aimed at reducing the associated anxiety; or by a combination of such obsessions and compulsions. However, OCD sufferers generally recognize their obsessions and compulsions as irrational, and may become further distressed by this realization).
Har søkt ulike fora opp og ned etter andres meninger om emnet - og som forventet så er det ulike meninger om mFT (micfro four thirds), CSC (cimpact system camera), andre eller dSLR (i lite format) er ett vei å gå.
Her er et par valgkriterier jeg prøver å holde fast med (i urangert rekkefølge):
Ufravikelige krav:
- mindre enn Canons 7D som jeg har i dag - men ganske lik bildekvalitet i huset
- lettere objektiver enn de linsene jeg benytter mest i dag (24-105 L IS fra Canon, 70-200 L IS fra Canon og 17-50 fra Tamron)
- ser bra ut (subjektivt; liker å ha noe som ser anderledes ut enn det jeg har i dag)
- bildekvalitet ut fra kameraet er nesten like godt som jeg har i dag i ISO opp til 1600
- middels til god batterikapasitet (minst 300+ bilder)
Tungtveiende krav:
- optisk - eller elektronisk søker
- valgmuligheter blant linser og den porteføljen bør inneholde gode linser rent kvalitetsmessig (bilde)
- ytelse mhp. video
- manualle funksjoner (via knapper og ikke på en trykkfølsom skjerm)
Krav som er "kjekt og ha" men ikke viktige:
- wifi
- HDR
- panoramafunksjon
- filtre, og annet dilldall
- sikker en haug med andre ting
- pris
----- o -----
Så, basert på disse kriteriene sånn roughly har jeg følgende på lista:
a) Olympus E-P5 (lanseres juni 2013)
b) Olympus E-PL5 (lansert)
c) Fujifilm X100S (lansert)