Marillion: Less is More

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
175
Torget vurderinger
4
Det er en ting jeg bare må fortelle. (selv om jeg ikke på langt nær er så flink til å skrive at noen faktisk kan se det levende for seg og få en smak av opplevelsen)

På søndag var jeg tilstede på Victoria (Oslo) for Marillions Less is More-konsert (de spilte både lørdag og søndag).
Det var rett og slett en magisk kveld :eek:

For det første var lyden den beste jeg noensinne har hørt på konsert! Skarptrommen hørtes virkelig ut som en skarptromme, gitaren låt sjelfullt og samtidig krystallklart med nydelig utklingning, bassgangen var utrolig lett å følge og vokalen låt like stort og nært som på mine Avantgarde Duo. Det hele hang sammen med en flott homogenitet og i det hele tatt var lydbildet i gyldne skjæringspunktet mellom hifi og konsert!

For det andre var det en aldeles fantastisk stemning! Steve H pludret i vei mellom låtene og ga tidlig uttrykk for at dette var en uhøytidelig kosestund for alle i rommet, noe som ble plukket opp av salen som gjentatte ganger svarte med å uoppfordret bryte ut i allsang av diverse låter. Dette satte bandet åpenbart stor pris på og begynte ved flere anledninger å jamme med i noen minutter, eksempelvis på Script for a Jester's Tear. De dro også en kjapp versjon av Rolling Stones' Not Fade Away for moro skyld, etter at en vikinghjelm hadde gått på rundgang på hodene til alle på scenen. Mot slutten av konserten lot Steve H salen stå for like mye av vokalen som ham selv og uttrykte at "This... is a special night". Kanhende han sier det på alle L=M konserter, men likevel; det oppsummerte det alle tilstede følte. Det VAR virkelig en spesiell kveld.

Bandet holdt på i 3 timer og 15 minutter. Aldri har tiden gått fortere. Aldri har tiden stått så stille. Aldri har jeg fått bedre valuta for pengene.

Da vi kom ut på Karl Johan etter konserten var madammen, som ikke har hørt mye Marillion tidligere, helt perpleks og klarte ikke å få frem mer enn gjentatte "Dette var veldig bra. Dette var veldig bra. Dette var veldig bra!". Min bror og jeg var to store glis ;D ;D

DETTE er hva musikkglede handler om!
Halleluja!

Kaptein Ufattelig

Motoman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.07.2007
Antall liker
16
Torget vurderinger
1
Jeg var også der på søndagen, og er helt enig med trådstarter. Dette var helt fantastisk, og jeg anbefaler virkelig alle å laste ned søndagskonserten fra Marillion.com.

Atmosfæren, lyden, musikken og den genuine musikkgleden de utstråler gjorde dette til en opplevelse for livet. Setter denne like høyt som Pink Floyd konserten i 94 :)

At vi i tillegg fikk møte bandet på Meet & Greet på Tordenskjold gjorde dette til en komplett opplevelse.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Takk for en glimrende og sjelfull rapport, Kaptein. Jeg skal sette på "Easter" til ære for deg på neste laugstreff! ;D
Hvordan i himmelens navn disse konsertene kan ha gått meg hus forbi,er meg en monumental gåte. Der skulle jeg bare ha vært!

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
175
Torget vurderinger
4
Ah, hvilken heder! :D

Som på konserten skal jeg gaule med på "Out of the port of Liverpool, Bound for the North of Ireland...", men denne gang inni meg, tror jeg, fordi: Dynamikk? Ja. Fidelity? Ja. Musikk? Neppe.

Synd du gikk glipp av moroa på Victoria, forresten! Jeg lastet ned konserten i ettertid og koser meg stort med opptaket og vil naturlig nok anbefale andre det samme, men det blir jo litt EKSTRA spesielt når man har deltatt selv. Nesten så jeg vurderer å kreve royalties. Ehem.

Neste gang drar vi en gjeng 8)

Inter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.06.2006
Antall liker
24
Sted
Oslo
Jeg var der og hadde ingen ide de hadde lagt den ut for download. Den er herved kjøpt sporeksenses!

Beste Marillionkonserten jeg noengang har vært på, og jeg har vært på noen.

Helt utrolig kveld.

Topp Bunn