mark levinson 390s

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
har kommet over en slik en.
trenger litt hjelp til sommenligning av andre i samme klasse.
regner med at noen har god(eller dårlig) erfaring med denne. finnes det eventuelle feller med denne ? er den for gammel alerede. tenker da på lydmessig utvikling.
andre ambefalinger. er veldig opptatt av at lyden skal vere mest muligholografisk og transientrik. såkalt varme og ørevennlige produkter, ligger ikke for meg. smeller en pauke til meg i bakhodet, skal det ikke pakkes inn.
 

bogron

Medlem
Ble medlem
12.09.2003
Innlegg
48
Antall liker
1
sjekk hifi4all.dk. De har en tilnærmet euforisk omtale av ML produkter, hvor denne er inkludert. Har den selv og er godt fornøyd.
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
52
Torget vurderinger
2
har kommet over en slik en.
trenger litt hjelp til sommenligning av andre i samme klasse.
regner med at noen har god(eller dårlig) erfaring med denne. finnes det eventuelle feller med denne ?
Finnes det noen i samme klasse da ;D
Forgjengeren No39 er rett og slett drømmespilleren både design, lyd og bruksmessig. Noen sier at forbedringen fra No39 til No390S er stor, så dersom det er sant så har du en av verdens beste CD-spiller uansett hva du sammenligner med. Og skal kun spille CD'er så finner du ikke bedre DAC eller CD-spiller 8). Dersom du har en tidlig versjon av No390S eller det er en oppgradert No39 så bør de mekaniske delene til CD-skuffen renses for gammelt fett (som stivnet) og smøres opp med nytt spesialfett f.eks Plastfett SPG Electrolube fra Elfa. I tillegg bør den lille drivreimen skiftes til en ny av syntetisk gummi. Den nye reimen er rød så det er lett å se om den er skiftet.

Jeg skulle gjerne ha sammenlignet No390S med No39 i samme anlegg. Soundstage skrev i en sammenligningstest: In terms of sound, these two players are close -- virtually indistinguishable, in fact, on some recordings.

Er det noen på forumet som har sammenlignet de to spillerne direkte?
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Stereophile testet 390 for et år eller to siden. Ble ikke spesielt bra resultater der, spesielt JAs tekniske tester var midt på treet til dårlig på visse punkt.

Tror du finner testen på weben deres.

http://www.stereophile.com
 
K

kiwi

Gjest
Hei swans
Har du noen mulighet til og få testet den hjemme i din egen stue før eventuelt kjøp? Da for du det beste svaret ;) For du den hjem så kommer jeg gjerne en tur bortom til deg og lytter på den vis du har lyst på litt hifi besøk :)
Mvh: Espen
har kommet over en slik en.
trenger litt hjelp til sommenligning av andre i samme klasse.
regner med at noen har god(eller dårlig) erfaring med denne. finnes det eventuelle feller med denne ? er den for gammel alerede. tenker da på lydmessig utvikling.
andre ambefalinger. er veldig opptatt av at lyden skal vere mest muligholografisk og transientrik. såkalt varme og ørevennlige produkter, ligger ikke for meg. smeller en pauke til meg i bakhodet, skal det ikke pakkes inn.
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.032
Antall liker
420
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Eneste test av 390 jeg finner hos Stereophile er en test av No.39 fra 1997, altså en av de første utgaver av denne spilleren.
Og slik jeg tolker testen får den strålende karater i omtrent alt.
 
V

villov

Gjest
Hadde en 39 en gang i tiden som jeg oppgraderte til S versjon.
Hadde en forforsterker som jeg tror het 38 samtidig, og håper at alle produkter derfra er betydelig bedre nå enn den gang...eller lettet litt på "sløret".
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.032
Antall liker
420
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Takk for det, Miami Steven.
Etter å ha lest testen kan jeg fremdeles ikke finne noe negativt om spilleren bortsett fra at den ikke matcher John Atkinson's
No. 31.5/30.6 oppsett til 5x prisen
 

skjetlein

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
76
Antall liker
0
Stereophile testet 390 for et år eller to siden. Ble ikke spesielt bra resultater der, spesielt JAs tekniske tester var midt på treet til dårlig på visse punkt.

Tror du finner testen på weben deres.

http://www.stereophile.com
Mulig noen har egen skala, men Klasse A er topscore iflg Stereophile, noe også denne som cdspiller får.

Som dac får den ikke topscore, mest pga tekniske årsaker hvor den trunker bitlengden og begrenser oppløsning er vel mest kuriosa for de fleste siden svært få har kilder som berører disse limitasjonene.
 

skjetlein

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
76
Antall liker
0
Eneste test av 390 jeg finner hos Stereophile er en test av No.39 fra 1997, altså en av de første utgaver av denne spilleren.
Og slik jeg tolker testen får den strålende karater i omtrent alt.
Han mener nok 390S. 390 uten S finnes ikke.
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.311
Antall liker
1.444
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
har kommet over en slik en.
trenger litt hjelp til sommenligning av andre i samme klasse.
regner med at noen har god(eller dårlig) erfaring med denne. finnes det eventuelle feller med denne ? er den for gammel alerede. tenker da på lydmessig utvikling.
andre ambefalinger. er veldig opptatt av at lyden skal vere mest muligholografisk og transientrik. såkalt varme og ørevennlige produkter, ligger ikke for meg. smeller en pauke til meg i bakhodet, skal det ikke pakkes inn.
Kjøper du denne må du kalle inn til nytt møte i Grenland Lydlaug...... ;D
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
390S slørete?
det er ihvertfall ikke ordet jeg ville brukt.
ML generelt er jo veldig luftig og åpent uten å være slitsomt analytisk.
ML 390S fikk A rating i Stereophile, så noe må den da gjøre riktig.
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
52
Torget vurderinger
2
Hadde en 39 en gang i tiden som jeg oppgraderte til S versjon.
Hadde en forforsterker som jeg tror het 38 samtidig, og håper at alle produkter derfra er betydelig bedre nå enn den gang...eller lettet litt på "sløret".
Haddde en ML som jeg tror het 38.... den var god ::)
Hadde en fiolin en gang i tiden som jeg tror var en Stradivarius ;D
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
52
Torget vurderinger
2
Stereophile testet 390 for et år eller to siden. Ble ikke spesielt bra resultater der, spesielt JAs tekniske tester var midt på treet til dårlig på visse punkt.

Tror du finner testen på weben deres.

http://www.stereophile.com
Fra Stereophile:

Konklusjon for N°39:
The original No.39 CD Processor had one of the lowest word-clock jitter levels I have measured.... This is about as good digital performance as you can buy.

Konklusjon for N°390s:
For CD playback, the No.390S offers state-of-the-art measured performance.
 
V

villov

Gjest
Haddde en ML som jeg tror het 38.... den var god  ::)
Hadde en fiolin en gang i tiden som jeg tror var en Stradivarius ;D
Hadde du hatt like mye utstyr som jeg har hatt gjennom de 30 siste årene så hadde du bedre skjønt tegninga.
Bestilte den gangen de første nye ML produktene før de var kommet, men ikke effekttrinnene.
Ble egentlig litt skuffet den gangen da det ikke låt opp til forventningene.
Kanskje det var mine Infinity Epsilon som var for avslørende...
 
V

villov

Gjest
Selv om jeg aldri ble fornøyd (da heller) etter å ha prøvet med en del forskjellige effektforsterkere, så ble ikke lydbildet noe mere oppløst eller uten slør.
Meget mulig også at det var mangel på ML's egen effekt som var årsaken, for alt hva jeg vet.
Nå er dette eldre produkter og mye har vel skjedd.
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
takker for hjelp. det blir litt vanskelig å prøve den hjemme, det er en bekjent i spania som er eier. den er ikke gratis å sende heller, så jeg vurderer sterkt prisen.
ca 5000 euro.....skal han ha, så kommer moms og frakt i tillegg
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
52
Torget vurderinger
2
takker for hjelp. det blir litt vanskelig å prøve den hjemme, det er en bekjent i spania som er eier. den er ikke gratis å sende heller, så jeg vurderer sterkt prisen.
ca 5000 euro.....skal han ha, så kommer moms og frakt i tillegg
En ny 390S koster vel ca 65000 her hjemme (HiFistasjonen) så da synes jeg 5000 euro + frakt og mva er alfor dyrt for en brukt spiller.
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
ja hvis det er prisen her, er det helt uaktuelt.
takker å bukker prøvde å finne prisen, men greide ikke det i farten 
En ny 390S koster vel ca 65000 her hjemme (HiFistasjonen) så da synes jeg 5000 euro + frakt og mva er alfor dyrt for en brukt spiller.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
390S går så lavt som $1995 på audiogon!
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
985
Antall liker
488
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Ser at det ligger en til $3000 nå. Det er bare å titte innom jevnlig og vente på rette tilbud.
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
52
Torget vurderinger
2
T

timc

Gjest
1/3 av nypris er ikke uvanlig på Levinson. Bruktbrisene på ML er ikke gode. Jeg skjønner ikke hvorfor men slik er det nå.

Husk også at dersom det er en amerikansk utgave kostet den betydelig mindre i utgangspunktet. Den må da også konverteres til 230V/50Hz
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
52
Torget vurderinger
2
Jeg har vært en stund i markedet for å kjøpe diverse ML-produkter og bruktprisene har langt fra vært 1/3 av nypris (selv om jeg skulle ønske det).

390S koster 6700 USD og 65000 NOK så dersom du skal legger til norsk import og mva så er prisen i USA og Norge er ikke så langt fra hverandre.

Jeg har lenge prøvd å få kjøpt en pent brukt 390S uten hell :p Dersom du vet hvor jeg kan få tak i en 230V/50Hz modell til 20 000 NOK så slår jeg til.

1/3 av nypris er ikke uvanlig på Levinson. Bruktbrisene på ML er ikke gode. Jeg skjønner ikke hvorfor men slik er det nå.

Husk også at dersom det er en amerikansk utgave kostet den betydelig mindre i utgangspunktet. Den må da også konverteres til 230V/50Hz
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Jeg har lenge prøvd å få kjøpt en pent brukt 390S uten hell   :p Dersom du vet hvor jeg kan få tak i en 230V/50Hz modell til 20 000 NOK så slår jeg til.
Det er bare å følge med på audiogon. så en 220V variant for $2995,- her for et par uker siden. Jeg tror selger holdt til i Tyskland så frakten hadde ikke blitt så ille.
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.032
Antall liker
420
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Det er ikke bare å kjøpe brukt fra Tyskland eller USA (eller andre land) - du vet ikke hva du får, og i verste fall får du en utrangert maskin. Jeg ville vært spesielt skeptisk med en cd-spiller med tanke på drivverk og laser. Du kan ikke vite hvordan maskinen er brukt av forrige eier.
For øvrig er det en grunn til at det finnes lite brukt ML-utstyr på det norske markedet, eller nærmere bestemt 2 grunner:
Det er solgt lite av dette i Norge, og de som har anskaffet seg dette selger det som regel ikke.
Har selv fult oppsett ML-utstyr, og har hatt en del andre merker opp gjennom årene. Føler nå at jeg er kommet i mål og dette er utstyr som kommer til å følge meg i overskuelig fremtid.
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
ingen fare for missbruk her. maskinen er i Spania, hos en kamerat av en nær venn av meg som bor der nede.
dette er en maskin med siste oppdate, men han skal ha så mye at det falt i fisk.
den er paradoksalt mye dyrere ny i Spania enn her hjemme. jeg trodde det var omvent, å det var mitt utgangspungt. siste pris var 4500.- euro. det er aaalt for dyrt.
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
52
Torget vurderinger
2
Det er bare å følge med på audiogon. så en 220V variant for $2995,- her for et par uker siden. Jeg tror selger holdt til i Tyskland så frakten hadde ikke blitt så ille.
Dersom du ser nærmere på annonser med lav pris på Audiogon så vil du se at det står "obo" som betyr "or best offer". Så prisen er for å få i gang en budrunde....har vært med på det óg.

Liten saksopplysning. Netspenningen i Norge er 230 V, ikke 220 V. Elektriske apparater skal ha jevn strømforsyning 230V +/- 10 % . Avvik fra dette kan forårsake skade på anlegget. Får du 253 V (som er innenfor toleranse i Norge) inn på et apparat som er laget for 220 V så kan de lukte svidd ;)
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
52
Torget vurderinger
2
har kommet over en slik en.
trenger litt hjelp til sommenligning av andre i samme klasse.
regner med at noen har god(eller dårlig) erfaring med denne. finnes det eventuelle feller med denne ? er den for gammel alerede. tenker da på lydmessig utvikling.
andre ambefalinger. er veldig opptatt av at lyden skal vere mest muligholografisk og transientrik. såkalt varme og ørevennlige produkter, ligger ikke for meg. smeller en pauke til meg i bakhodet, skal det ikke pakkes inn.
Vel, denne uken er jeg blitt en lykkelige eier av ML N°390S. Etter å ha hatt ett langt bekjentskap med forgjengeren N°39 som var meget bra så er ML N°390S rett og slett den beste signalkilden jeg har hatt hjemme. Om det er upsamplingen til 384 kHz eller noe annet vet jeg ikke man all "ambient" lyd er plutselig kommet frem og en mengde naturtro detaljer som jeg aldri har hørt (eller lagt merke til tidligere) får meg rett som det er opp av godstolen. Herregud  - dette er gøy. Skulle liksom hørt på hele platesamlingen på en gang... Er det noen andre eiere av ML N°390S her?

 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
1/3 av nypris er ikke uvanlig på Levinson. Bruktbrisene på ML er ikke gode. Jeg skjønner ikke hvorfor men slik er det nå.

Husk også at dersom det er en amerikansk utgave kostet den betydelig mindre i utgangspunktet. Den må da også konverteres til 230V/50Hz
Litt OT i forhold til ML men..

Har vært på audiogon for å sjekke priser på Proceed (nesten ML nivå?) surround preamper, og der ligger de ned mot 1/5 av nypris for 5-8 år gamle modeller, solgt fra forhandler. Nypris 5000 dollar i US (og hva har den ikke kostet i Norge...?)
Sjekket med Proceed om hva som var forskjellen på US og Euro modellene. Egentlig var det ikke så mye, de måtte kobles om til 220v samt at de trengte en software justering.
Omkoblingen kunne forhandleren som solgte fikse, men hvordan det var med softwaren sjekket jeg ikke.
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.032
Antall liker
420
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Gratulerer Lexluthor med 390s. Du har en av verdens beste cd-spillere, uansett pris.
Har hatt samme spiller i 1.5 år nå og den bare fortsetter å imponere. Etter at jeg i sommer kom over No. 32 Ref. pre-amp så låter det aldeles himmelsk.
Etter fotoalbumet ditt å dømme har du gått omtrent samme vei som meg, med hegel, rør, electorkompaniet. Jeg gjetter vel neppe feil om du føler at du nærmer deg mål nå?
Om jeg kan anbefale noe så bør du lete etter en brukt forsterker av 300-serien. Selv synes jeg den låter varmere og er mer kraftfull enn den nye 400-serien.
Du kan med godt resultat bruke den analoge volumkontrollen i 390s om du ikke har pre-amp. Du må uansett ha en meget god pre-amp for å matche volumkontrollen i 390s.
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
52
Torget vurderinger
2
......Jeg gjetter vel neppe feil om du føler at du nærmer deg mål nå?
Om jeg kan anbefale noe så bør du lete etter en brukt forsterker av 300-serien. Selv synes jeg den låter varmere og er mer kraftfull enn den nye 400-serien.
Du kan med godt resultat bruke den analoge volumkontrollen i 390s om du ikke har pre-amp. Du må uansett ha en meget god pre-amp for å matche volumkontrollen i 390s.
Jeg har i hvert fall aldri vært nærmere målet enn nå ;)
En ML N°332 hadde ikke vært av veien. Jeg er usikker på om N°331 hadde gitt meg noe særlig mer enn den integrerte N°383 som jeg meget fornøyd med (det var min inngang til ML). Kombinasjonen med ProAc og ML er også en god match i mine ører. Nå tar jeg et langt pust i bakken... og skal nyte MUSIKK (på nytt).
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.711
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
Om det er upsamplingen til 384 kHz eller noe annet
-snip-
Bare litt flisespikkeri:
ML er en av de som mener at trenden (som var?) med upsampling bare er tull, og på displayet på 390s vises faktisk den interne oversamplingsraten, som kanskje forvirrer litt. Men denne sampleraten brukes faktisk i 99% av alle multibitspillere på markedet.

Hvorfor? Tja..kanskje for å vise at det egentlig ikke er den store forskjellen på oversampling og upsampling. Eller for å ikke miste kunder til andre merker som brukte "upsampling" aktivt i markedsføringen.

Jeg kan nevne et eksempel:
Teac D70 er en DAC som har valgfri upsampling. Den bruker BB1704 Dac'er som tar alle samplerates opptil 768khz eller deromkring. Ved upsampling til f.eks 192khz vil det igjen bli oversamplet 2-4 ganger.
Ved upsampling til 96kz vil det kunne bli oversamplet opptil 8 ganger og ved 44.1/48 vil det....

Så for selve Dac-chipen er det et fett om det er upsampling eller oversampling. Forskjellen er (ja det er tidligere påpekt her også) at upsampling er asynkront. Av logiske grunner er heller ikke upsampling den rette metoden for å bli kvitt jitter (Tvert imot), noe som mange enda tror, men det er en annen diskusjon.

Hegel prøvde seg også på å kapitalisere på moteordet "upsampling" Ved lansering av CDP2a kalte Bent det for synkron upsampling, og at det blant annet ga fordeler som lavere jitter etc etc. Synkron upsampling er altså helt vanlig oversampling som t.o.m den første cdspilleren til Philips hadde.

Men ihvertfall så virker det som om 390s øker 16bits data til 24bits ikke helt ulikt Wadia.
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.032
Antall liker
420
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Jeg har sammenlignet 390s direkte mot TEAC D70/P70. Begge disse oppsett hadde jeg oppkoblet på Mark Levinson elektronikk i ca. 1 måned får jeg bestemte meg for 390s.
Min erfaring var at 390s er klart best. Teac-oppsettet har en mer kraftfull bass uten at bassen nødvingvis høres bedre ut. På alle andre parametere må Teac se seg slått av 390s.
Kansje hadde det blitt et annet resultet på annen elektronikk, men det blir i så fall en annen sak.
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
52
Torget vurderinger
2
Bare litt flisespikkeri:
ML er en av de som mener at trenden (som var?) med upsampling bare er tull, og på displayet på 390s vises faktisk den interne oversamplingsraten, som kanskje forvirrer litt. Men denne sampleraten brukes faktisk i 99% av alle multibitspillere på markedet.

Hvorfor? Tja..kanskje for å vise at det egentlig ikke er den store forskjellen på oversampling og upsampling. Eller for å ikke miste kunder til andre merker som brukte "upsampling" aktivt i markedsføringen.

Jeg kan nevne et eksempel:
Teac D70 er en DAC som har valgfri upsampling. Den bruker BB1704 Dac'er som tar alle samplerates opptil 768khz eller deromkring. Ved upsampling til f.eks 192khz vil det igjen bli oversamplet 2-4 ganger.
Ved upsampling til 96kz vil det kunne bli oversamplet opptil 8 ganger og ved 44.1/48 vil det....

Så for selve Dac-chipen er det et fett om det er upsampling eller oversampling. Forskjellen er (ja det er tidligere påpekt her også) at upsampling er asynkront. Av logiske grunner er heller ikke upsampling den rette metoden for å bli kvitt jitter (Tvert imot), noe som mange enda tror, men det er en annen diskusjon.

Hegel prøvde seg også på å kapitalisere på moteordet "upsampling" Ved lansering av CDP2a kalte Bent det for synkron upsampling, og at det blant annet ga fordeler som lavere jitter etc etc.  Synkron upsampling er altså helt vanlig oversampling som t.o.m den første cdspilleren til Philips hadde.

Men ihvertfall så virker det som om 390s øker 16bits data til 24bits ikke helt ulikt Wadia.
Upsampling er vel en fellesterm der man kan øke både antall bits og samplingsfrekvensen i samme prosess. Dersom man bare øker samplingsfrekvensen (uendret antal bits slik som på eldre spillere) så omfatter vel upsamplingen kun en oversampling.

Upsampling brukes vel mye i markedsføring fordi man både øker fra 16 bits til 24 bits i tillegg til at man øker samplingsfrekvensen (synkront eller asynkront). Tradisjonell oversampling (som er blitt brukt i flere tiår omfatter vel bare samplingsfrekvensen. ML kaller det bare prosessering av digitalsignalet og unngår termer som "upconversion", "upsampling" eller "oversampling".

Noen definerer også upsampling av samplingsfrekvensen som en desimalstallsmultiplikasjon av kildesignalets samplingsfrekvens (f.eks. 44,1 kHz x 4,354 = 192 kHz) mens oversampling som en heltallsmultiplikasjon (f.eks. 44,1 kHz x 4 = 176,4 kHz). Upsamlingen av frekvensen er vel derfor per definisjon asynkron mens oversampling blir synkron. Siden ML 390S bruker kun én felles masterklokke som styrer både DAC'en og Philips CDPRO-verket (originalklokken er loddet bort!) så er det synkron 8x oversampling fra 44,1/48 som gir 352,8/384 kHz i samplingsfrekvens med en bitøkning til 24 bits. Det jeg jeg da ikke forstår er hvordan et par AD1853 (24 bits/192 kHz) kan håndtere en samplingsfrekvens på 352,8/384 kHz - men det kan kanskje noen andre forklare?
 

Stig_A

Fersking
Ble medlem
10.12.2006
Innlegg
1
Antall liker
0
Finnes det noen i samme klasse da ;D
Forgjengeren No39 er rett og slett drømmespilleren både design, lyd og bruksmessig. Noen sier at forbedringen fra No39 til No390S er stor, så dersom det er sant så har du en av verdens beste CD-spiller uansett hva du sammenligner med. Og skal kun spille CD'er så finner du ikke bedre DAC eller CD-spiller  8). Dersom du har en tidlig versjon av No390S eller det er en oppgradert No39 så bør de mekaniske delene til CD-skuffen renses for gammelt fett (som stivnet) og smøres opp med nytt spesialfett f.eks Plastfett SPG Electrolube fra Elfa. I tillegg bør den lille drivreimen skiftes til en ny av syntetisk gummi. Den nye reimen er rød så det er lett å se om den er skiftet.

Jeg skulle gjerne ha sammenlignet No390S med No39 i samme anlegg. Soundstage skrev i en sammenligningstest: In terms of sound, these two players are close -- virtually indistinguishable, in fact, on some recordings.

Er det noen på forumet som har sammenlignet de to spillerne direkte?
Hei,

Har en No 37 drivverk, vet om det samme angående smøring og drivrem gjelder for denne. (Rauter litt når skuffen går ut og inn).
 
Topp Bunn