Etter noens meninger er dette unødvendig og fordyrende da en high end strømforsyning koster bare noen få kroner.
Men det er da også mulig som noen mener,at de da muligens ikke kan lage en strømforsyning som tåler litt rusk på nettet.
De er sikkert like dårlige til å lage strømforsyninger hos Krell ,de benytter regenerering der også.
Det er det sikkert mulig at noen mener, men jeg er ihvertfall ikke blant dem. Klasse-D-forsterkerne mine består nesten bare av strømforsyninger. Kilovis med trafoer og glattekondensatorer koster nødvendigvis en god slump penger. Jeg begynte med 1200 VA trafo og 40000 uF glattekondensatorer pr forsterkerkanal, og da snakker vi om 350-watts klasse-D monoblokker med 90 % virkningsgrad.
Jeg lurer på om du blander sammen to ulike standpunkter her:
1) at en skikkelig strømforsyning er både dyr og tung, ihvertfall hvis den skal være lineær heller enn SMPS (som jeg ennå ikke har nok erfaring med til å ha veldig bastante synspunkter), og
2) at det er vanskelig å se noen fornuftig grunn til at en strømforsyning skal "skille mellom strømkabler", annet enn hvis den strømforsyningen er så underdimensjonert at den nærmer seg det feilkonstruerte - hvis jeg forstår de tekniske forklaringene fra firmaer som Shunyata riktig. Der handler det mest om å skubbe resonanser i trafoen litt i den ene eller andre retningen.
Jeg har også gode erfaringer med separat kurs til anlegget og støyfiltre på forgreningen til hvert enkelt apparat. Strømforsyning og strømkvalitet er viktig.
Jeg sikter ikke til strømkabler.Men Strømforsyning og strømkvalitet
Men det virker som du sikter til meg.
Det som i hovedsak er min kjepphest er det at det for meg virker som om det er konstruert et marked for strømrenseprodukter uten noen form for kritisk sans, omtrent på linje med eksotiske kabler kombinert med det faktum at det på landsbasis er jevnt bra kvalitet på strømmen.
Jeg har aldri sagt at et apparats strømforsyning er irrelevant. Det jeg har sagt er det at en kabel ikke bidrar til eller endrer harmonisk forvrengning (ref Ymirs kompressoreksempel).
Min erfaring,ikke bare hos meg,er at de fleste vil få en oppgradering ved bruk av regenerator,
selv når spenningskvaliteten er innenfor forskriften.
Det du ved flere anledninger har sagt er at dersom elektronikk reagerer med variasjoner i lydkvalitet
har elektronikken elendig,feilkonstruert strømmforsyning.
Er det noe jeg misstolker,reduksjonsfaktor-dimensjonering for hvilken grunn?
overharmonisk statsbygg?-?Startsiden?s?k?-?Google
Eksempel på anvendelse av reduksjonsfaktorer for overharmoniske strømmer:
En trefasekurs med en prosjektert belastning på 39 A skal installeres med en 4-leder, PVC
isolert kabel, festet til en vegg, forlegningsmåte C. Fra tabell 52-C3 finnes at en kabel med
6 mm2 Cu-ledere har en strømføringsevne på 41 A og kan derfor benyttes hvis det ikke er
overharmoniske strømmer tilstede i kursen.
Hvis det er 20 % 3- harmoniske strømmer tilstede, vil en reduksjonsfaktor på 0,86 måtte
anvendes og den prosjekterte belastningen blir: 39/0,86 = 45 A
For denne belastningen er det nødvendig med et ledertverrsnitt på 10 mm2 Cu.
Hvis det er 40 % 3- harmoniske strømmer tilstede, skal ledertverrsnittet velges på basis av
nøytrallederstrømmen som blir: 39 x 0,4 x 3 = 46,8 A
og en reduksjonsfaktor på 0,86 skal anvendes, noe som fører til en prosjektert belastning
på: 46,8/0,86 = 54,4 A
For denne belastningen er det nødvendig med et ledertverrsnitt på 10 mm2 Cu.
Hvis det er 50 % 3- harmoniske strømmer tilstede, skal ledertverrsnittet velges på basis av
nøytrallederstrømmen som blir: 39 x 0,5 x 3 = 58,5 A
I dette tilfellet er reduksjonsfaktoren 1.0 og et ledetverrsnitt på 16 mm2 Cu er nødvendig.
I alle eksemplene ovenfor er ledertverrsnittet valgt med basis i strømføringsevnene for
kabelen. Spenningsfall og andre aspekter ved prosjekteringen er ikke vurdert
http://www.draka.com/draka/countrie...ukter/Teknisk_info/Teknisk_Haandbok_del_1.pdf
Korreksjonsfaktor (også kalt reduksjons-
faktor) bestemmes av:
Forlegging, mange kabler (kjøling)
Forlegging i rør eller kanal (kjøling)
Omgivelsestemperatur (luft, jord)
Forleggingsdybde i jord (kjøling)
Gjenfyllingsmassers varmeledningsevne
(kjøling)
Forlegging, hensyn til skjevfordelt strøm
ved flere ledere pr. fase
(gjensidig induktiv kobling)
Overharmoniske strømmer