Forsterkere Mark Levinson No.33 trefaset el-tilkobling

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.924
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
220V versjonen er nok laget for amerikanere.
Neppe, der opererer de med halvparten av den spenningen.................
Det er fullt mulig å installere 220V kurser i amerikanske hjem og det er dette 220V versjonen er laget for.
Det var jeg ikke klar over. Må jo være upraktisk å måtte skaffe seg 220V pærer + alt annen elektronikk som skal inn i kåken......eller blander de og har noen kurser med 115V og noen med 220V. Snodig om det skulle være tillatt..
Amerikansk 220 V kalles ofte "dryer outlet" eller noe lignende. Det er to faser 110 V "live" med 180 grader faseforskjell, pluss sikkerhetsjord og/eller neutral. Da kan apparatet hente ut 110 V mellom fase og nøytral, i tillegg til 220 V mellom fasene. Det er ofte 30 A sikringer på en sånn.
http://www.nojolt.com/Understanding_240_volt_circuits.shtml
46226d1329706449-open-neutral-dryer-dryer-wont-work-220volt-dryer-14-30p.jpg

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.647
Torget vurderinger
10
Hei!
Siden dere er så godt igang med spenning her, skal jeg stille mine Lamm ML2 på 220 eller 240 volt? Har for øyeblikket 226 volt i huset.
Er et hjul ved nettbrønnen på Lammene hvor man velger 100/120/220/240V. Går på både 50/60 Hz.

Sorry for OT Roysen.:)

Mvh.
SAL

R

Roysen

Gjest
Det er fullt mulig å installere 220V kurser i amerikanske hjem og det er dette 220V versjonen er laget for.

Mvh
Roysen
Det var jeg ikke klar over. Må jo være upraktisk å måtte skaffe seg 220V pærer + alt annen elektronikk som skal inn i kåken......eller blander de og har noen kurser med 115V og noen med 220V. Snodig om det skulle være tillatt..
Det er det siste som er tilfelle. De kan blande.

Mvh
Roysen

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
440
Torget vurderinger
4
Halloen?? 220V finnes ikke lenger...
Nei, da. Ikke i Norge. De fleste har fått med seg at nominell spenning skal være 230V +/- 5% og at Statnett prøver så godt de kan å få strømmen til å veksle 50 ganger i sekundet. Men her diskuteres det nettspenning i USA for øyeblikket :cool:

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.129

Mvh
Roysen
Det er det siste som er tilfelle. De kan blande.

Mvh
Roysen
Hvordan klarer de egentlig dette da?
Dobler man spenningen på 115v, så får man jo 230v.
Hvordan klarer de så å etablere en 220v kurs i dette bildet? Umiddelbart forekommer dette meg litt merkelig. Medmindre el-nettet har en heelt spesiell konfigurasjon, der borte?
Da må de i så fall ha egne 110v kurser i nettet sitt, i tillegg til 115v leveransene? Dette blir jo nesten vulgært, i den forstand som at dette mer eller mindre betinger spesielle trafoløsninger i nær sagt hver eneste stolpe...

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.068
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Halloen?? 220V finnes ikke lenger...
Nei, da. Ikke i Norge. De fleste har fått med seg at nominell spenning skal være 230V +/- 5% og at Statnett prøver så godt de kan å få strømmen til å veksle 50 ganger i sekundet. Men her diskuteres det nettspenning i USA for øyeblikket :cool:
Og det finnes ikke der heller!

Arne K

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Antall liker
1.298
Torget vurderinger
4
Jeg vil minne om at det finnes 100V, 110V, 115V, 120V, 220V, 230V og 240V versjoner av disse monoblokkene. En mail er sendt til deres kundesupport og de sier at en 220V versjon brukt på et 230V nett med normale svingninger er å gamble med marginene.

En annen sak er at de kan bygges om til 230V men at komponentene for å gjøre dette ikke lagerføres lenger.

Mvh
Roysen
Hva med å skaffe nye fronter til det 230V-settet som du nevner, skulle tro dette var mindre problematisk enn å rive ut innmaten i 220V-varanten? Om disse ikke finnes i som reservedel skulle det uansett ikke være umulig å reparere riper, eventuelt få noen med CNC å frese deg nye etter målene på de gamle.

Sist redigert:

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Amerikansk 220 V kalles ofte "dryer outlet" eller noe lignende. Det er to faser 110 V "live" med 180 grader faseforskjell, pluss sikkerhetsjord og/eller neutral. Da kan apparatet hente ut 110 V mellom fase og nøytral, i tillegg til 220 V mellom fasene. Det er ofte 30 A sikringer på en sånn.
Understanding 220 or 240 volt Electrical Circuits
Vis vedlegget 174905
Nå datt jeg helt av lasset her, er det denne antakeligvis som ML33'en kan bruke?

Amerikanerne byttet "denne typen" ut i år 2000, fra 3-pinnet til 4-pinnet.
De heter Nema 14 (i 30A eller 50A utgaver)

Så ML 33 kan ha den varianten som var vanlig før år 2000... den med tre pinner (Nema 10). Siden de som regel er produsert før år 2000...
Dette bør man på en måte sjekke., evt med Noratel, som jeg ser man sier her..

Men å få koblet slike opp for best mulig utnyttelse er vel sikkert mulig, bare man bruker rett fagfolk og sånn.

Sakset fra ML No.33's manual...
"The UHC configuration of the No33 accepts a dedicated high voltage (200–240
volts, depending on the country), high current (30–35 amperes, depending on
local electrical codes) AC power source. These high current lines are commonly
used in residential construction for electric stoves, clothes driers, and other de-
manding appliances, making their installation fairly routine for any electrical con-
tractor... although this may be the first time your contractor has installed such
lines for a stereo system!
"
UHC utgaven av No.33 kan trekke opp til 33A fra nettstikket under de hardeste musikalske utladninger, så en 30A sikring for en UHC er faktisk begrensende... Man må ha en enda større sikring... OH DEAR!!!

Manualen presiserer også att å belaste disse ampene ned i og under 1 ohms last er ikke å anbefale, da de da vil trekke vesentlig MER enn 33A fra veggen.... og da må man eventuellt dimmensjonere husets annlegg over det som er normen, kanskje som ett 50A stikk..
Om det i det hele tatt lar seg gjøre, får godkjent da.
Ampen er fullt istand til å absorbere så mye strøm, det spørs om sikringskapet tåler det.... står de i manualen...
Galskap! Deilig Galskap!

Mvh

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.924
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nominell spenning nå er vel 120 +/- ganske mye. 110 V er den tradisjonelle betegnelsen som brukes i dagligtale. Den går tilbake til Edison og Westinghouse, men det skal strengt tatt være litt høyere spenning enn det. Det er også regionale forskjeller. Den nominelle spenningen kan være oppgitt til 115, 117 eller 120 V. Toleransene er så store at det i praksis blir det samme, et sted mellom 105 og 125 V, kanskje.

I nyere anlegg kan du gå ut fra at du finner to 120 V ledere inn til huset med 180 grader faseforskjell mellom dem, en nøytral returleder og en sikkerhetsjord. Da kan du ta ut 120 V mellom fase og nøytral, eller 240 V mellom fasene til komfyrer, tørketromler, etc. Det store unntaket er New York hvor det er 120 grader faseforskjell. Da har du fortsatt 120 V mellom fase og nøytral, men bare 208 V mellom fasene. Da må komfyrer etc være tilpasset den spenningen. Et stort rot, hele greia.

Forskjellen på "dryer outlets" med tre og fire pinner er jord i tillegg til nøytral. Det er fortsatt to faser med 180 grader forskjell, pluss en nøytral og eventuelt sikkerhetsjord.

Jeg vet ikke hvordan de ML-forsterkerne er bygget opp innvendig, men hvis man hadde tilgang til en amerikansk stikkontakt med 180 grader faseforskjell mellom to 120 V ledere, så ville det jo være fristende å bruke to separate trafoer i strømforsyningen heller enn en enkelt trafo med "center tap".

Det har fint lite med vår trefase å gjøre. Det vil ikke være noe poeng å ta trefase inn på en effektforsterker. Den strømforsyningen skal lage positiv og negativ rail-spenning, ikke noen mellomting. Da blir eneste måte å tilpasse en sånn sak til europeisk 230 V å sette den på enfase med en diger skilletrafo med center tap, sånn at forsterkeren ser +120, 0 og -120 V på stikkontakten. Eller å rive ut hele strømforsyningen og sette inn den for enfase 230 V.

Sist redigert:

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
181
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Det er et stort poeng at bruke alle tre faser i en forsterker

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Er det slik att dette oppstod da man kunne bruke en trefaset linje som man delte opp til 2 stk 230V linjer og denne da hadde nok ampere kapasitet til å mate ett PAR med ML .33 UHC? og dermed ble dette over tid til att man sa att 33 kan brukes på trefaset nett for maksimal utnyttelse?

Tja, uansett, ingen grunn til å si noe annet enn att disse er sulten og når de får maten sin så blir det smil på eieren! Det er jo uansett bra det.
Samma det. Bare det blir bra til slutt.

Men tydeligvis, det må kobles riktig!
Nå vil en 33 overleve tilkobling til feil nett, for de har en shut oiff sikring internt mot overvolt og slik. Så de vil ikke engang starte opp på feil nett...
Men det er sikkert lurt å sjekke ting, få alt på G, og ikke Ali G.. :cool:
Power in da house! Is you madonna? No, I is Mark... "fur real"...

mvh

R

Roysen

Gjest
Jeg tror jeg må få presisere at det som tidligere har vært forvekslet som trefaset tilkoblingsmuligheter for ML No.33 har kun vært på den såkalte UHC versjonen. UHC versjonen (eller også kalt eksport versjonen) var altså egentlig ikke tiltenkt de amerikanske markedet. Så UHC versjoner som er spesifisert som 220V er uhyre sjeldne og tror jeg må ha vært spesialbestilt. UHC versjon kommer normalt som enten 230V eller 240V. Av den grunn er nok ikke det som har vært forvekslet som trefaset tilkobling på UHC det som her har vært vist som amerikansk 220V.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
Det vil ikke være noe poeng å ta trefase inn på en effektforsterker. Den strømforsyningen skal lage positiv og negativ rail-spenning, ikke noen mellomting. Da blir eneste måte å tilpasse en sånn sak til europeisk 230 V å sette den på enfase med en diger skilletrafo med center tap, sånn at forsterkeren ser +120, 0 og -120 V på stikkontakten. Eller å rive ut hele strømforsyningen og sette inn den for enfase 230 V.
Jeg er ikke helt sikker på hva du mener her, men det finnes effektforsterkere som har strømforsyning som er laget for europeisk trefaset tilkobling.

Mvh
Roysen

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.924
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Har du et koblingsdiagram som viser hvordan det skal funke, fra 3-fase nettbrønn via trafo, likerettere og glattekondensatorer til Vee og Vcc forsyningspenning?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.353
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det er jo ingen annen forskjell enn selve likeretteren - glattingen vil jo være lik. Også må man jo ha 3 faset trafo da!

Forskjellingen ligger jo i at man med 1 fase får to "oppladningen" pr periode, mens man med tre fase får 6.

Mvh
OMF

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Det er jo ingen annen forskjell enn selve likeretteren - glattingen vil jo være lik. Også må man jo ha 3 faset trafo da!

Forskjellingen ligger jo i at man med 1 fase får to "oppladningen" pr periode, mens man med tre fase får 6.

Mvh
OMF
Dette er rett, mindre rippel på DC'en som forsterkeren bruker.
Mindre krav til kondensatorbatteriet.
Lite venlig for almuen som vil ha en enkel normal enfase stikk.

Samleren

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.595
Sted
Holmestrand
Er det slik att dette oppstod da man kunne bruke en trefaset linje som man delte opp til 2 stk 230V linjer og denne da hadde nok ampere kapasitet til å mate ett PAR med ML .33 UHC? og dermed ble dette over tid til att man sa att 33 kan brukes på trefaset nett for maksimal utnyttelse?

....
mvh
Nei, en trefase gir deg 3 x 220 V.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.924
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
IT: To faser "live" med 120 grader faseforskjell.
TN: En fase "live" og en fase nøytral.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.068
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Du kan ha 3-fase inn på trafoen uten at det nødvendigvis er en "3-fase-trafo"... -m.a.o. kan sekundæren være en vanlig dobbel-vikling om en vil.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.595
Sted
Holmestrand
IT: To faser "live" med 120 grader faseforskjell.
TN: En fase "live" og en fase nøytral.
Jo, det er klart du kan, men når gjør man det?
Nettet er 1- eller 3-faset. Kan ikke huske at jeg har vært bort i noe utstyr satt opp for drift fra 2 faser?

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
336
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
En gjør det i hvertfall i Rogaland. Men det blir jo mindre med årene. Min morfar hadde t.o.m 2faser på sitt TN nett.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.595
Sted
Holmestrand
En gjør det i hvertfall i Rogaland. Men det blir jo mindre med årene. Min morfar hadde t.o.m 2faser på sitt TN nett.
Hadde han 2 eller 3 ledninger inn?

Morfar? Sikker på at det ikke var IT-nett hvis det var litt tilbake i tid?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.924
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2

Mvh
OMF
OK, fant det: Rectifier - Wikipedia, the free encyclopedia

Med dobbelt opp på sekundærsiden (tolv dioder) blir det +V, 0 og -V, ja. Lærer noe nytt hver dag. ;)

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
336
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2

2 faser og PEN, altså 3 ledninger. Men dette mener jeg er/var ganske sjelden måte å gjøre det på vedr. 380v. Ville bare nevne det. Ved IT er det vel som trondmeg sier ved enfase strengt tatt 2 faser, men det vanlige er vel å kalle det for en-fase.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.595
Sted
Holmestrand

2 faser og PEN, altså 3 ledninger. Men dette mener jeg er/var ganske sjelden måte å gjøre det på vedr. 380v. Ville bare nevne det. Ved IT er det vel som trondmeg sier ved enfase strengt tatt 2 faser, men det vanlige er vel å kalle det for en-fase.
Da ble det antagelig lagt inn 2 faser fordi de ikke kunne levere nok strøm med 1 fase. Det forandrer ikke at nettet er 3-faset. Hvis du ikke fikk nok med 1 fase, så ble tatt ut 2 faser. Det er ikke så mange andre måter å gjøre det på.
Leveringen er fortsatt 3-fase selv om man her trekker bare fra 2 faser.
Om det er IT eller TN så gir 2 ledere/poler 1 fase. For brukerne spiller det egentlig ingen liten rolle om nettet er IT eller TN (forutsatt at man ikke trenger 400 V, 3-fas). Jeg jobbet tidligere med utstyr som krevde 380 V, 3-fas med null, og vi satte alltid (nesten) opp egen trafo som vi koblet trekant primær, stjerne ekundær. 220 V inn, 380 ut. Med untak av bytte av 2 faser hvis maskinen gikk feil vei, så ofret vi aldri dette en tanke etterpå.

1-fase MÅ ha 2 ledninger.
2-fase Må ha 3 ledninger
3-fase MÅ ha 3 ledninger.

Lurer forresten på om ikke 2-fase systemer gjerne kables med 4 ledere... lenge siden dette.

1-/2- eller 3-fase er ikke snakk om antall ledninger, men beskaffenheten til utstyret som produserer strømmen. Om forbrukeren (motor, komfyr, vifte, datamaskin etc) benytter en eller 3 er annen sak.

Det er her mitt spørsmål kommer: Hva slags utstyr er bygd for 2-fase?

Kort sagt jeg skjønner ikke helt hvorfor man snakker om 2-fase, hvilken relevans det har i sammenhengen?

Sist redigert:
Y

ymir

Gjest
På toppen av det hele så har vel disse forsterkerne regenerering av AC før likeretting også...?

Mvh
OMF

Etter noens meninger er dette unødvendig og fordyrende da en high end strømforsyning koster bare noen få kroner.

Men det er da også mulig som noen mener,at de da muligens ikke kan lage en strømforsyning som tåler litt rusk på nettet.
De er sikkert like dårlige til å lage strømforsyninger hos Krell ,de benytter regenerering der også.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.924
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Etter noens meninger er dette unødvendig og fordyrende da en high end strømforsyning koster bare noen få kroner.

Men det er da også mulig som noen mener,at de da muligens ikke kan lage en strømforsyning som tåler litt rusk på nettet.
De er sikkert like dårlige til å lage strømforsyninger hos Krell ,de benytter regenerering der også.
Det er det sikkert mulig at noen mener, men jeg er ihvertfall ikke blant dem. Klasse-D-forsterkerne mine består nesten bare av strømforsyninger. Kilovis med trafoer og glattekondensatorer koster nødvendigvis en god slump penger. Jeg begynte med 1200 VA trafo og 40000 uF glattekondensatorer pr forsterkerkanal, og da snakker vi om 350-watts klasse-D monoblokker med 90 % virkningsgrad.

Jeg lurer på om du blander sammen to ulike standpunkter her:
1) at en skikkelig strømforsyning er både dyr og tung, ihvertfall hvis den skal være lineær heller enn SMPS (som jeg ennå ikke har nok erfaring med til å ha veldig bastante synspunkter), og
2) at det er vanskelig å se noen fornuftig grunn til at en strømforsyning skal "skille mellom strømkabler", annet enn hvis den strømforsyningen er så underdimensjonert at den nærmer seg det feilkonstruerte - hvis jeg forstår de tekniske forklaringene fra firmaer som Shunyata riktig. Der handler det mest om å skubbe resonanser i trafoen litt i den ene eller andre retningen.

Jeg har også gode erfaringer med separat kurs til anlegget og støyfiltre på forgreningen til hvert enkelt apparat. Strømforsyning og strømkvalitet er viktig.

Y

ymir

Gjest

Det er det sikkert mulig at noen mener, men jeg er ihvertfall ikke blant dem. Klasse-D-forsterkerne mine består nesten bare av strømforsyninger. Kilovis med trafoer og glattekondensatorer koster nødvendigvis en god slump penger. Jeg begynte med 1200 VA trafo og 40000 uF glattekondensatorer pr forsterkerkanal, og da snakker vi om 350-watts klasse-D monoblokker med 90 % virkningsgrad.

1) at en skikkelig strømforsyning er både dyr og tung, ihvertfall hvis den skal være lineær heller enn SMPS (som jeg ennå ikke har nok erfaring med til å ha veldig bastante synspunkter), og
2) at det er vanskelig å se noen fornuftig grunn til at en strømforsyning skal "skille mellom strømkabler", annet enn hvis den strømforsyningen er så underdimensjonert at den nærmer seg det feilkonstruerte - hvis jeg forstår de tekniske forklaringene fra firmaer som Shunyata riktig. Der handler det mest om å skubbe resonanser i trafoen litt i den ene eller andre retningen.

Jeg har også gode erfaringer med separat kurs til anlegget og støyfiltre på forgreningen til hvert enkelt apparat. Strømforsyning og strømkvalitet er viktig.

Jeg sikter ikke til strømkabler.Men Strømforsyning og strømkvalitet

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.924
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, da er vi nok ganske enige. Dette er et av de stedene hvor det er nødvendig å bruke en slump penger. Det er også derfor vi assosierer fysisk tunge apparater med kvalitet, helt enkelt fordi trafoen i strømforsyningen er en stor del av vekten, og stor trafo er stort sett bedre enn liten trafo. Klasse-D monoblokkene mine veier 13 kg stykket. SMPS er litt annerledes. Så vidt jeg forstår begynner den teknologien å nærme seg "godt nok"-stadiet nå, så jeg kommer til å prøve det neste gang.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.353
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
På toppen av det hele så har vel disse forsterkerne regenerering av AC før likeretting også...?

Mvh
OMF

Vel - poenget mitt var vel i grunn bare at det begynte å bli mye styr med strømmen på disse blokkene, og at det ikke synes som om brukervennlighet har vær høyt på prioritetslisten til produsenten. De er kanskje for gamle til SMPS, men det skulle ikke være veldig vanskelig med en bryter på baksiden med valg for 220 eller 240, eller endog 120/240V.

Etter hva man leser på siden her med trøbbel med ulikt dyrt utstyr, så vokser i grunn min respekt for Leif Erntsen sin DPer - har selv hatt en god haug av de, og aldri noe trøbbel. Og så vidt jeg vet har feks aldri Petter Dale hatt trøbbel med sine 2 DP A5, som begynte livet som 5.52Hp for sikkert mer enn 10 år siden.

Mvh
OMF

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4

Men det virker som du sikter til meg.

Det som i hovedsak er min kjepphest er det at det for meg virker som om det er konstruert et marked for strømrenseprodukter uten noen form for kritisk sans, omtrent på linje med eksotiske kabler kombinert med det faktum at det på landsbasis er jevnt bra kvalitet på strømmen.

Jeg har aldri sagt at et apparats strømforsyning er irrelevant. Det jeg har sagt er det at en kabel ikke bidrar til eller endrer harmonisk forvrengning (ref Ymirs kompressoreksempel).

Y

ymir

Gjest

Men det virker som du sikter til meg.

Det som i hovedsak er min kjepphest er det at det for meg virker som om det er konstruert et marked for strømrenseprodukter uten noen form for kritisk sans, omtrent på linje med eksotiske kabler kombinert med det faktum at det på landsbasis er jevnt bra kvalitet på strømmen.

Jeg har aldri sagt at et apparats strømforsyning er irrelevant. Det jeg har sagt er det at en kabel ikke bidrar til eller endrer harmonisk forvrengning (ref Ymirs kompressoreksempel).

Min erfaring,ikke bare hos meg,er at de fleste vil få en oppgradering ved bruk av regenerator,
selv når spenningskvaliteten er innenfor forskriften.

Det du ved flere anledninger har sagt er at dersom elektronikk reagerer med variasjoner i lydkvalitet
har elektronikken elendig,feilkonstruert strømmforsyning.

Er det noe jeg misstolker,reduksjonsfaktor-dimensjonering for hvilken grunn?

overharmonisk statsbygg?-?Startsiden?s?k?-?Google

Eksempel på anvendelse av reduksjonsfaktorer for overharmoniske strømmer:
En trefasekurs med en prosjektert belastning på 39 A skal installeres med en 4-leder, PVC
isolert kabel, festet til en vegg, forlegningsmåte C. Fra tabell 52-C3 finnes at en kabel med
6 mm2 Cu-ledere har en strømføringsevne på 41 A og kan derfor benyttes hvis det ikke er
overharmoniske strømmer tilstede i kursen.
Hvis det er 20 % 3- harmoniske strømmer tilstede, vil en reduksjonsfaktor på 0,86 måtte
anvendes og den prosjekterte belastningen blir: 39/0,86 = 45 A
For denne belastningen er det nødvendig med et ledertverrsnitt på 10 mm2 Cu.
Hvis det er 40 % 3- harmoniske strømmer tilstede, skal ledertverrsnittet velges på basis av
nøytrallederstrømmen som blir: 39 x 0,4 x 3 = 46,8 A
og en reduksjonsfaktor på 0,86 skal anvendes, noe som fører til en prosjektert belastning
på: 46,8/0,86 = 54,4 A
For denne belastningen er det nødvendig med et ledertverrsnitt på 10 mm2 Cu.
Hvis det er 50 % 3- harmoniske strømmer tilstede, skal ledertverrsnittet velges på basis av
nøytrallederstrømmen som blir: 39 x 0,5 x 3 = 58,5 A
I dette tilfellet er reduksjonsfaktoren 1.0 og et ledetverrsnitt på 16 mm2 Cu er nødvendig.
I alle eksemplene ovenfor er ledertverrsnittet valgt med basis i strømføringsevnene for
kabelen. Spenningsfall og andre aspekter ved prosjekteringen er ikke vurdert

http://www.draka.com/draka/countrie...ukter/Teknisk_info/Teknisk_Haandbok_del_1.pdf

Korreksjonsfaktor (også kalt reduksjons-
faktor) bestemmes av:
Forlegging, mange kabler (kjøling)
Forlegging i rør eller kanal (kjøling)
Omgivelsestemperatur (luft, jord)
Forleggingsdybde i jord (kjøling)
Gjenfyllingsmassers varmeledningsevne
(kjøling)
Forlegging, hensyn til skjevfordelt strøm
ved flere ledere pr. fase
(gjensidig induktiv kobling)
Overharmoniske strømmer
(3. overharmoniske = 3 x 50 = 150 Hz)

R

Roysen

Gjest

Mvh
OMF

Vel - poenget mitt var vel i grunn bare at det begynte å bli mye styr med strømmen på disse blokkene, og at det ikke synes som om brukervennlighet har vær høyt på prioritetslisten til produsenten. De er kanskje for gamle til SMPS, men det skulle ikke være veldig vanskelig med en bryter på baksiden med valg for 220 eller 240, eller endog 120/240V.

Etter hva man leser på siden her med trøbbel med ulikt dyrt utstyr, så vokser i grunn min respekt for Leif Erntsen sin DPer - har selv hatt en god haug av de, og aldri noe trøbbel. Og så vidt jeg vet har feks aldri Petter Dale hatt trøbbel med sine 2 DP A5, som begynte livet som 5.52Hp for sikkert mer enn 10 år siden.

Mvh
OMF
Jeg har en mistanke om at mange produsenter ikke ønsker slik brytere for å velge spenning fordi det åpner opp for gråmarkedimport i større grad. Ellers har jeg aldri hørt om noen som har hatt problemer med strømforsyningen i en ML No.33 eller No.33H når de har benyttet eksemplarer for korrekt spenning.

Mvh
Roysen

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Er det noe jeg misstolker,reduksjonsfaktor-dimensjonering for hvilken grunn?

Grovt forenklet så har ikke dimensjonering og nettstøy noen sammenheng. Men jeg melder meg ut av diskusjonen nå, har ikke noe ønske om å ødelegge tråden og dette er strengt tatt på siden.

vassagohifi

Bransjeaktør
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
10
Sted
odense
Hej de kan godt køre på 1 fase 13A det gør jeg.. men ellers bare 3 fase 13A er ikke et problem.

Topp Bunn