MarkusH's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MarkusH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2015
    Antall liker
    402
    Sted
    Brøttum
    Torget vurderinger
    1
    Lite har skjedd anlegg-messig, bortsett fra total ommøblering (flytting av både høyttalere og lytteposisjon), men også bytta ut litt kabler og bruker røra i cd-spilleren for å tilføre mer "varme" i signaturen, men jeg er fortsatt ikke fornøyd.Jeg gikk nylig til innkjøp av en brukt Okki-Nokki også, samt at det er blitt innkjøpt Vazelina - Musikk Tel Arbe på vinyl. :)

Føler jeg går litt ringer rundt meg selv med anlegget for tiden ... har jo to stereo-oppsett med mer eller mindre "like" høyttalere der stereo nr.1 spiller med to anaview (klasse D) og stereo nr.2 spiller med nad s200 (klasse a/b) og jeg foretrekker ALLTID å lytte på musikk i stereo nr.2 fremfor stereo nr.1. Det er i stereo nr.1 at "penga er" for å si det slik .... bare høyttalera der kosta 10k mer enn de i stereo nr.2 ...

Sku gjerne likt og fått fatt i en NAD S200 til, slik at jeg kunne hatt litt forskjellig "teknologi" å velge mellom av effektforsterkere i stereo nr.1 ... NAD 208 hadde jo også vært et alternativ, men jeg er mer usikker på den enn S200 ... har nå hatt min S200 i 5-6 år må det vel være ....

MarkusH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2015
    Antall liker
    402
    Sted
    Brøttum
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20200713_003740.jpg

Ikke rare forskjellen, men en liten justering av venstre høyttaler gjorde at lyden satt enda litt mer "pinpointed" i lytteposisjon, man skulle kanskje tro at de nedre frekvensene ble veldig forsterket i høyre kanal vs venstre kanal, men det er faktisk ikke ille ... bassen i disse "små" høyttalerne er i en helt annen klasse enn jeg har hørt noe annet med tilsvarende bestrykelse. Fabelaktig låt i disse her nå med Kenwood L1000C, NAD S200, Fiio DAC, PS4 som kilde og TVen. Unødvendig å si, men disse høyttalerne blir lenge i mitt eie ....
    IMG_20200713_004101.jpg

Så til "stoltheten" i stua, jobbet litt mer med plasseringen og kommet frem til det foreløpig beste stedet i dette rommet, teppet i stua og under spisestuen er fjernet, satte "det sorte gullet" på de runde små teppene for lettere flytting (kom faktisk godt med), absorbenter har også fått "fast plass" i stua. Det er brukt noen timer siden de forrige bildene ble lagt ut her i mai, men det har vært verdt det. Nå er faktisk ikke lyden så gruelig at det er en skam med lyttebesøk lenger. Prøvde med jumperne i bassen (-3dB i forhold til det jeg er vant med, eller 0dB egentlig) og da opplevde jeg høyttalerne som ganske flate i lyden, ble vell kjedelig i bassen for min del. Etter ommøbleringen fikk de litt av den gamle tyngden i lyden tilbake, noe som er mye bedre. De "fancy" RCA-kablene er tatt ut og det er putta inn "kjipe" kobberkabler til CD-spiller i stedet, men jeg har enda ikke klart å skille disse to kabelsettene (på godt eller vondt), men jeg enser at RCA-sølvet er en smule lysere i signaturen enn det jeg ønsker. Så har det ankommet et nytt problem i forbindelse med platespilleren, så det må jeg få fiksa.

Hvis noen av de som titter innom her skulle ønske å høre på dette, så er det bare å sende på en PM så kan det ordnes. :) Alltid morsomt med konstruktiv tilbakemeldinger/kritikk, alt kan jo bli bedre. :)

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    2.637
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tror du det er fordelen med å sitte en del nærmere ved stereo 2 som utgjør preferanse-forskjellen? Hvis bildene ikke lyver, selvfølgelig.
    Ganske friskt med to så bøse oppsett med 2 meters mellomrom :D

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    16.202
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    19
    Tar meg gjerne en tur når ferien er over. Er nesten rett over dammen fra meg, og alltid spennende å høre nye rom og oppsett.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvor lang tid tar det å kjøre Oslo-Brøttum? (ikke over fartsgrensa)

MarkusH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2015
    Antall liker
    402
    Sted
    Brøttum
    Torget vurderinger
    1
    Brøttum, mellom Moelv og Lillehammer?
    Jess, Brøttum der, ja. ;)

Tror du det er fordelen med å sitte en del nærmere ved stereo 2 som utgjør preferanse-forskjellen? Hvis bildene ikke lyver, selvfølgelig.
    Ganske friskt med to så bøse oppsett med 2 meters mellomrom :D
    Tja, hva angår preferanse-forskjellen i disse to anleggene så tror jeg ikke lytteavstand er det mest avgjørende. Jeg har mer tro på at det er god match av elektronikken i anlegg nr.2 som gjør det (fordi Kenwood L1000C og Anaview var totalt krasj), etter at jeg hørte det hadde jeg meget lite tro på S200 og L1000C, men overraskende nok så låter det strålende. Jeg er faktisk ikke helt sikker på hvor mye avstandsforskjell det er i anlegg nr.1 og nr.2, tror kanskje bildene lyver litt, fordi jeg sitter/ligger i lyttepos (der bilde til anlegg nr.2 er tatt), mens jeg står bak sofaen for anlegg nr.1, hadde jeg tatt bilde fra lyttepos i anlegg nr.1 hadde man ikke fått med begge høyttalerne på bilde. :p

Hvor bøst dette er er det ulike meninger om, har ikke fått inntrykk av at det er så veldig mange som huger etter å høre på dette her. ;)

Tar meg gjerne en tur når ferien er over. Er nesten rett over dammen fra meg, og alltid spennende å høre nye rom og oppsett.
    Det er bra, har hatt Cyberkul på besøk for en stund siden, han mente det låt ok hvis jeg tolker det han sa riktig. Jeg vil dog presisere at da han hørte dette var plasseringa en del verre, i tillegg så mener jeg å huske at broene til bassen var tatt ut da .... ganske mye friskere nedover nå. :)

MarkusH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2015
    Antall liker
    402
    Sted
    Brøttum
    Torget vurderinger
    1
    Hvor lang tid tar det å kjøre Oslo-Brøttum? (ikke over fartsgrensa)
    Usikker, spørs vel også litt hvor man kjører. Hønefoss og den veien, kanskje 2 timer? E6 og den veien kanskje litt mindre (men flere bommer), i alle fall sist gang jeg kjørte der. ;)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    16.202
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    19
    Usikker, spørs vel også litt hvor man kjører. Hønefoss og den veien, kanskje 2 timer? E6 og den veien kanskje litt mindre (men flere bommer), i alle fall sist gang jeg kjørte der. ;)
    Er noe som heter RV4 og.... En bom og omtrent like langt som E6 hvor det bygges ganske friskt om dagen.. Hønefoss er total omvei.. :)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    RV4 som er best da? E6 med veiarbeid går kanskje ikke noe særlig kjappere?

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    16.202
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    19
    RV4 som er best da? E6 med veiarbeid går kanskje ikke noe særlig kjappere?
    Jepp, RV4 funker..E6 er temmelig treg for tiden . Og da kan du og stikke innom meg på turen, så får du hørt to temmelig forskjellige tilnærminger. Noe som alltid er berikende tenker jeg.. Gleder meg til å høre hva Brøttum store sønn har fått til.. :) :)

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    2.637
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tja, hva angår preferanse-forskjellen i disse to anleggene så tror jeg ikke lytteavstand er det mest avgjørende. Jeg har mer tro på at det er god match av elektronikken i anlegg nr.2 som gjør det (fordi Kenwood L1000C og Anaview var totalt krasj), etter at jeg hørte det hadde jeg meget lite tro på S200 og L1000C, men overraskende nok så låter det strålende. Jeg er faktisk ikke helt sikker på hvor mye avstandsforskjell det er i anlegg nr.1 og nr.2, tror kanskje bildene lyver litt, fordi jeg sitter/ligger i lyttepos (der bilde til anlegg nr.2 er tatt), mens jeg står bak sofaen for anlegg nr.1, hadde jeg tatt bilde fra lyttepos i anlegg nr.1 hadde man ikke fått med begge høyttalerne på bilde. :p

Hvor bøst dette er er det ulike meninger om, har ikke fått inntrykk av at det er så veldig mange som huger etter å høre på dette her. ;)
    Skjønner, da kan det fort hende det er noe tøys med elektronikken som utgjør forskjellen. Eller evnt utfasinger pga plassering. Hvis ånden kommer over deg en dag går det jo an å flytte disse mikrostativhøyttalerne (I joke!) bort til storebrødrene for å se om det er plassering eller elektronikk som utgjør fitteriet.

Jeg har alltid syntes det er enklere å flytte høyttalere enn å kødde med massevis av kabler bak benken, men det er kanskje en smakssak avhengig av tyngden man skal flytte på :LOL:

Ang lyttetrengsel tror jeg det henger sammen med at XTZ kanskje ikke har den pondusen rent image-messig som de kanskje burde ha her på berget. Jeg har hørt masse om XTZ, men aldri hørt noen av de friskere høyttalerne derfra. Bare utseendet alene gjør det interessant for meg å låne øret til dem, så håper jeg får muligheten til det en gang.

Jeg ser at 100.49 har sinnsyke fikle-muligheter med innganger for aktiv deling også! Det er rått!

MarkusH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2015
    Antall liker
    402
    Sted
    Brøttum
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner, da kan det fort hende det er noe tøys med elektronikken som utgjør forskjellen. Eller evnt utfasinger pga plassering. Hvis ånden kommer over deg en dag går det jo an å flytte disse mikrostativhøyttalerne (I joke!) bort til storebrødrene for å se om det er plassering eller elektronikk som utgjør fitteriet.

Jeg har alltid syntes det er enklere å flytte høyttalere enn å kødde med massevis av kabler bak benken, men det er kanskje en smakssak avhengig av tyngden man skal flytte på :LOL:

Ang lyttetrengsel tror jeg det henger sammen med at XTZ kanskje ikke har den pondusen rent image-messig som de kanskje burde ha her på berget. Jeg har hørt masse om XTZ, men aldri hørt noen av de friskere høyttalerne derfra. Bare utseendet alene gjør det interessant for meg å låne øret til dem, så håper jeg får muligheten til det en gang.

Jeg ser at 100.49 har sinnsyke fikle-muligheter med innganger for aktiv deling også! Det er rått!

Da jeg prøvde Anaview sammen med Kenwooden så var det riktignok i det gamle rommet, som hadde en noe flatere respons jevnt over. Varmen som slo i mot meg da var rett og slett alt for mye, det hørtes ullent ut og jeg trodde at det var slik Kenwooden låt rett og slett. Jeg prøvde aldri S200 og Kenwood i det forrige rommet, men her så virker fordommene mine mot Kenwooden å være feil.
    Anbefaler å komme å høre på de, for å drive å beskrive en lyd jeg synes er "veldig bra" det blir aldri objektivt. :p

MarkusH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2015
    Antall liker
    402
    Sted
    Brøttum
    Torget vurderinger
    1
    For de som vil/har muligheten så har jeg fri til helga, så det er mulighet for å komme på en lytt, bare send på en PM så avtaler vi dag og tid. Tenker i utgangspunktet at en besøkende per økt er ok, jeg jobber på sykehuset og det er strengt mtp situasjonen, det beste er at alle er på den trygge siden. :)

MarkusH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2015
    Antall liker
    402
    Sted
    Brøttum
    Torget vurderinger
    1
    Hva gjør man når man ikke får fullført de prosjektene man alt driver med? Kjøper flere elementer vel :D 4 svs 12.2 elementer anskaffet, de må da brukes til Divine i stua, fordi frontveggen i hjemmekinoen trur jeg blir forholdsvis 'pakka'.

MarkusH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2015
    Antall liker
    402
    Sted
    Brøttum
    Torget vurderinger
    1
    Hvor forferdelig er dette?

Fullfreq stua l+r.jpg
    Målinger stua.jpg

De første målingene i stua her, hvor ille er dette? Peakene ved ~50Hz og ~75Hz er godt hørbare i bassen .... noen tips til hvordan jeg kan få senket disse, eventuelt få gjort noe med dippen rundt 37Hz? Jeg har hørbart dårligere respons under 30Hz her enn det jeg hadde før ....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn