MARTEN DESIGN og venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Ser mest ut som at Marten høyttalerne står til pynt - jeg ser ingen høyttalerkabel, og ht. er vel ikke trådløs. Men fin pynt da, t.o.m. i min favoritt-finish (lakkert valnøtt).
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    3.844
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Er det ikke et Mingus Orchestra ved siden av Parker Quintet? Må være et hifi sjappe. ;)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Mulig denne er gammelt nytt, men her fikk jeg i alle fall Martens egen forklaring på det nye mellomtone-elementet i Mingus Septet, samt fordelen med de passive basselementene på baksiden (som også mange andre modeller har).

     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Mulig denne er gammelt nytt, men her fikk jeg i alle fall Martens egen forklaring på det nye mellomtone-elementet i Mingus Septet, samt fordelen med de passive basselementene på baksiden (som også mange andre modeller har).

    Mine første audiofile høyttalere var stativhøyttalerne Dynaudio Special One som jeg kjøpte i 1990. De hadde passivt basselement på baksiden. De hadde en virkningsgrad på 82dB og var ekstremt tungdrevne. De kunne spille helt fantastisk på kvinnestemmer husker jeg (brukte Doxa 012/70SE forsterkere), men fikk aldri bass utav de uten at jeg spilte opp mot maks volum (måtte da sørge for at jeg var alene i huset...).
    Husker jeg ringte OHFC v/Geir Tømmervik og spurte om råd. Det var eneste gang jeg hørte han sa noe positivt om produkter som de ikke solgte selv, han sa: Fantastiske høyttalere men du må ha ditt eget kraftverk for å drive de. :)

    Jeg har vel derfor kanskje fordommer mot passive basselement, foretrekker heller en raus, litt unøyaktig bass som er fyldig selv på lave nivåer - slik som jeg får fra mine Marten Django L som er bassreflekshøyttalere. Det er vel nå 5 år siden jeg solgte Marten Getz II og kjøpte tilbake de billigere Django L. Meget fornøyd med de, beste høyttalerne jeg har hatt stående i stua når det gjelder musikalsk moro, og der blir de vel stående litt til tenker jeg ;)


    anlegget.jpg
     
    Sist redigert:

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Jeg har ingen erfaring med passive basselement, men Marten er vel uansett ikke veldig tungdrevet, selv om alt er relativt antar jeg. F.eks. Parker Trio er oppgitt til 91dB, som vel er omtrent det samme som mine gamle Miles III hvis jeg husker riktig.

    Django L skiller seg nok uansett litt ut vedr. bass - det har du sikkert rett i.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    4.934
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Det er Jormakabling inni…
    Bare nevner det.
    Ikke for å gjøre deg urolig altså 😈
     

    Tavli

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.09.2019
    Innlegg
    58
    Antall liker
    60
    Sted
    Oslo
    Hei.
    Noen som vurderer å selge sine Parker Duo eller Trio?
    Ta kontakt☺
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Hei.
    Noen som vurderer å selge sine Parker Duo eller Trio?
    Ta kontakt☺
    Kjøp og salg skal foregå på Torget. Parker Trio har jeg ikke sett ofte til salgs. Var ett par på Finn i sommer, men de forsvant fort.
     

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    130
    Noen som har noen formening om hvordan Django XL låter i forhold til liknende modeller i Marten-serien idag? Har alltid hatt lyst på et par, selvom det sjeldent er noen til salgs.
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    438
    Antall liker
    567
    Sted
    Bærum
    Det er solgt mange Django XL. At det er lenge mellom at noen er tilgjengelige på bruktmarkedet er tegn ;)
    Når de var omtrent midt i salgsperioden sa konstruktøren (til meg) at de hadde lagt litt for mye i denne høyttaleren i forhold til prisen, som gjorde at det ble en manglende logikk i porteføljen deres. De ville derfor fase den ut, noe de nå har gjort.
    At de dyreste Marten låter ennå bedre er uten tvil, men allerede på denne modellen er det kilde og elektronikk som bestemmer lyden du får ut. Jeg startet med Devaliet som forsterker, men den klarte ikke å få frem det som bor i disse høyttalerene. Milevis unna.
    Har oppgradert mye på kildesiden gjennom årene, men Djangoene står her fortsatt :love:
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Fikk heldigvis tak i et par brukte for noen år siden. Det skal mye til for at de blir skiftet ut. Vanskelig å vite hvor mye annet oppkoblet utstyr kan forbedre lyd/opplevelsen, men jeg tar ikke noen sjanser på uttesting. Tipper jeg må ut med mange kr for å løfte dette mer.
    Når voksne mennesker, som ikke nødvendigvis er super musikknerder, men som hører god musikk når det spilles, feller tårer da tenker man at "tja dette er vel greit nok.."
    Så Cary rør + vinyl + Django XL = mitt nåværende musikk nirvana
    (nåja, HighRes lokal streaming er slett ikke verst det heller..)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Det er solgt mange Django XL. At det er lenge mellom at noen er tilgjengelige på bruktmarkedet er tegn ;)
    Når de var omtrent midt i salgsperioden sa konstruktøren (til meg) at de hadde lagt litt for mye i denne høyttaleren i forhold til prisen, som gjorde at det ble en manglende logikk i porteføljen deres. De ville derfor fase den ut, noe de nå har gjort.
    At de dyreste Marten låter ennå bedre er uten tvil, men allerede på denne modellen er det kilde og elektronikk som bestemmer lyden du får ut. Jeg startet med Devaliet som forsterker, men den klarte ikke å få frem det som bor i disse høyttalerene. Milevis unna.
    Har oppgradert mye på kildesiden gjennom årene, men Djangoene står her fortsatt :love:
    Ja, en morsom tanke at de er for bra i forhold til prisene til Marten. Blir litt som at Ferrari ikke kan iansere en "billigere" modell som er nesten like bra som de dyre. I veste fall må de da selge modellen som en ny Fiat!

    Men jeg må understreke at jeg ikke kjenner til hvor bra Django er i forhold til dagens Marten.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Merk at svenske Hifi&Musik har en test av Parker Trio Diamond Edition samt et fabrikkbesøk i nummeret ute hos Narvesen nå. Samme modell som R.E.S testet tidligere. Fine høyttalere jeg kunne tenkt meg, men så var det dette med prisen 😕.

     

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    130
    Det er solgt mange Django XL. At det er lenge mellom at noen er tilgjengelige på bruktmarkedet er tegn ;)
    Når de var omtrent midt i salgsperioden sa konstruktøren (til meg) at de hadde lagt litt for mye i denne høyttaleren i forhold til prisen, som gjorde at det ble en manglende logikk i porteføljen deres. De ville derfor fase den ut, noe de nå har gjort.
    At de dyreste Marten låter ennå bedre er uten tvil, men allerede på denne modellen er det kilde og elektronikk som bestemmer lyden du får ut. Jeg startet med Devaliet som forsterker, men den klarte ikke å få frem det som bor i disse høyttalerene. Milevis unna.
    Har oppgradert mye på kildesiden gjennom årene, men Djangoene står her fortsatt :love:
    Interessant, jeg har Devialet selv og syns den spiller fantastisk fint. Hva var det den manglet og hva har du byttet til?
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    438
    Antall liker
    567
    Sted
    Bærum
    Var ikke meningen å disse Devialet. Devialet er helt utmerket. Ikke minst er den lekker å se på, langt høyere WAF enn det jeg byttet til.
    Her er smaken forskjellig, men for meg ble lyden for kjedelig og jeg merket at jeg brukte den mindre og mindre.
     

    Petrucci

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    130
    Null problem, smaken og baken osv. Hva spiller du på nå som får liv i Djangoene?
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    ..men for meg ble lyden for kjedelig og jeg merket at jeg brukte den mindre og mindre.
    Kjedelig? artig måte å beskrive lyden på, men det funker jammen godt. Har leta etter en beskrivelse når man hører lyd (musikk), men som ikke gir noe spesielt utover at det spilles.. (gitt at man i utgangspunktet liker musikken)
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Ja tror det jeg å. Må bli vant med lydsignaturen, da de er veldig forskjellige fra det jeg har hatt tidligere. Liker det så langt 😃
    Hvilke høyttalere var det du hadde før. ? Hvordan opplever du lydsignaturen til Oscar på din E- 800?
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    872
    Antall liker
    875
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hadde PMC fact8 signature, og Sonus Faber Lumina3. Sonus kun et par uker.
    Oscar har mye mer punch i bass/mellombass. Dette savnet jeg i fact8. De var magiske på det meste, men på rock som jeg spiller endel har Oscar mye mer trøkk. Så de passer rommet mitt bra 😀 Får ISOacoustic Gaia på de i morgen eller onsdag. Da kan jeg begynne å spille hockey da jeg får 8 pucker til overs 😂
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.851
    Torget vurderinger
    23
    Doc Martens..?
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Jau, har selv Isoacoustic, skulle vært artig å fått en test på om det er noen forskjell på Iso eller Iso-Marten. Noen som vet om de egentlig er helt lik?
    Iso-Marten er ganske så dyr, men det kan jo være gjemt en audiofil perle som man bare må få prøvd ut...
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    872
    Antall liker
    875
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    OK, men vet du om Iso-Martens = Iso? Helt lik?
    Nei det vet jeg ikke. Men da jeg spurte om pris hos forhandler sa han at «ISOacoustics gjør vel samme jobben». Men Martens er penere syns jeg. Men ikke 8000,- penere 🤭
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn