MARTEN DESIGN og venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    2.143
    Antall liker
    7.913
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    7
    Diamond upgrade på Parker: Noen som har gjort det og kan rapportere?
    Synes nærmere 100 000,- er veldig mye (kanskje gått opp enda mer, siden jeg sist sjekket prisen på 95´?), men er jo litt nysgjerrig.
    Frode Steen og Dynabel var gull å samarbeide med, og med han fikk jeg modifisert delefilterne på både AP Virgo II og Avanti III, med stort hell. Kanskje skulle man ha lekt litt med tanken på å finne en hyperkompetent entusiast som kunne gjøre noe av det samme med Parker Duo... 🤔
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    4.038
    Antall liker
    11.003
    Sted
    Skien
    Nye Marten høyttalere blir lansert på Hifi messa i München om noen uker!

    Marten Coltrane Quintet

    439598726_7444479002309258_3245220524628218875_n-1.jpg


    2024 Munich High End Show skal jeg selvfølgelig på!
    Gleder meg til å få lyttet på disse :)



    Mvh: Espen L
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    2.143
    Antall liker
    7.913
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    7
    Nye Marten høyttalere blir lansert på Hifi messa i München om noen uker!

    Marten Coltrane Quintet

    Vis vedlegget 1018934

    2024 Munich High End Show skal jeg selvfølgelig på!
    Gleder meg til å få lyttet på disse :)



    Mvh: Espen L
    Blir glad hver gang jeg ser designet på dagens Marten linje!
    Blir ikke mindre glad, hver gang jeg hører lyden.
    At Leif skulle treffe så vanvittig bra i løpet av de 12-13 årene jeg ikke fulgte med, hadde jeg nesten ikke trodd. Det var mye prøving og feiling de første årene og ikke lydmessig helt on par med pris og ambisjoner.
    Marten har blitt enda dyrere som alt annet, men etter min mening er de nå en av de aller, aller beste produsentene i alle sine priskategorier per 2024.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.960
    Antall liker
    783
    Nye Marten høyttalere blir lansert på Hifi messa i München om noen uker!

    Marten Coltrane Quintet

    Vis vedlegget 1018934

    2024 Munich High End Show skal jeg selvfølgelig på!
    Gleder meg til å få lyttet på disse :)



    Mvh: Espen L
    Ser stilige og dyre ut. Skal jeg tippe helt fritt etter bildet er de 2 mellomtone-elementene nye, mens bass og muligens øvre diskant fortsatt er Accuron.
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    4.038
    Antall liker
    11.003
    Sted
    Skien
    Ser stilige og dyre ut. Skal jeg tippe helt fritt etter bildet er de 2 mellomtone-elementene nye, mens bass og muligens øvre diskant fortsatt er Accuron.
    4- way bass reflex
    Custom pure diamond tweeter
    Custom pure beryllium high- midrange
    Custom convex carbon fibre mid bass
    Aluminium sandwich bass
    Signature first order crossover
    Og som vanlig Jorma internal wiring.

    image.thumb.jpeg.bbdd6bcc7b46b31c4bfc21bd3af41505.jpeg


    438811674_821758803321306_5900402835734836609_n.jpg


    DFD91904-36D6-4CEA-95C8-35E93875D447.jpeg




    Mvh: Espen L
     
    Sist redigert:

    Petrucci

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    106
    Antall liker
    201
    Endelig på plass! Låter annerledes enn VA Beethoven BG, så langt - er det noen som har tips mtp plassering osv? Mistenker jeg også sitter litt for lavt ift tweeter (den peker jo oppover).
    Men jeg hører en annen tilstedeværelse og «i rommet» signatur jeg ikke har hatt her før! Innspill fra Django XL-eiere mottas med stor takk!


    IMG_0312.jpeg
    IMG_0313.jpeg
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.960
    Antall liker
    783
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    4.038
    Antall liker
    11.003
    Sted
    Skien
    Disse får jeg hørt til torsdagen på Munchen messa😄
    Det gleder jeg meg til 🎶🎶🎶🎶🕺✌

    Mvh: Espen L
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    4.038
    Antall liker
    11.003
    Sted
    Skien
    Da er tiden inne for å prøve og sette litt ord på en særdeles hyggelig hifi tur med likesinnede.
    Vi var 5 personer som var så heldige og få mulighet til og ta en tur ned til Gøteborg og besøke Marten.
    Mala Audio hadde ordnet denne flotte turen for oss :) Sveinung og Jonatan fra Mala Audio stilte opp med hver sin bil til de håpefulle.
    Dette er 2 gang jeg besøker Marten, men jeg var like spent som første gang!
    Leif og Martin + Jørgen og Kristian fra Marten møtte oss i døren og tok oss i mot.
    Etter en liten hilsnings runde så var det rett til god Lunsj med svenske kjøttboller og alt mulig av drikke som vi måtte ønske.
    Ikke så ofte jeg drikker med 2 hender på formiddagen! men heller ikke så ofte jeg er så spent og full av iver etter hva som var i vente.


    Vis vedlegget 1050490

    Etter en lunsj bar det ut i "fabrikken" med en omvisning og en strålende forklaring av Martin fra Marten på hvordan de gikk frem når de laget høyttalere.

    Vis vedlegget 1050494

    Vis vedlegget 1050495

    Vis vedlegget 1050496

    Vis vedlegget 1050497

    Vis vedlegget 1050504

    Ettter en omvisning så var det tilbake til lytte rommene til Marten!
    Og for et lytte rom de har!! Ikke for mye dempet ikke forlite bare akkurat passe etter mine ører.
    Har vært i mange lytte rom som til sigende skal være bra. Men etter mine ører er det INGEN som har et så godt rom som Marten ut av de jeg har besøkt.
    Rommet er på 70 kvm.

    De hadde denne gang lagt opp til en meget spennende lytte seanser.
    3 par høyttalere skulle i ilden, med direkte sammenligning med samme elektronikk samme rom og ikke minst samme musikk.
    Det ble spilt både på Vinyl og Streaming. Og for en vinylrigg de spilte på.
    Vinylriggen besto av TechDas Air Force 3 premium S
    Pick up var det fantastiske DS Audio.
    Tror pick up var Grand Master til 749 000 kr, så her var det ikke spart på noe.
    Vis vedlegget 1050509


    Vis vedlegget 1050510

    Streaming så det ble det brukt en god sak fra MSB (trur det var Select DAC til ca 1,6 mill) Og for å si det med en gang! Når man kommer opp i denne klassen med vinylrigg, ja da "blåste " vinylriggen streamingen rett ut (men meg om det)

    Forsterkere så hadde de lagt opp til at vi skulle høre Transistor V/S Rør i direkte sammenligning på samme høyttalere med samme musikk.
    Og dette var interessant og sammenligne. Det ble brukt rør forsterker fra det flotte merket Engstrøm og transistor ble dert brukt Halcro.
    Prien på rør effektene ligger på ca 1,5 mener jeg å huske? Halcro er jeg usikker på hva koster ?

    Vis vedlegget 1050513

    Vis vedlegget 1050514

    Høyttalere som først var ut er samme som står i min egen stue.
    Marten Mingus Quintet 2, som jeg er ekstremt godt fornøyd med :)

    Vis vedlegget 1050518

    Høyttaler par nr 2 ut var Marten Mingus Septet.

    Vis vedlegget 1050528

    Man hørte at dette var en større høyttaler en Quintet 2, man fikk litt mer av alt, men det tonale var veldig likt etter mine ører.
    Man går nesten opp i dobbelt i pris på disse V/S Quintet2 dessverre. Men ting koster skal man strekke strikken.

    Siste ut var de nye Marten Coltrane.
    Her går man ytterligere opp i pris, men du verden å de spilte!
    Men har man disse må man ha et stort rom i tillegg, men det har vel de som kjøper høyttalere i denne klassen.

    Vis vedlegget 1050534

    Det at man kan sammenligne høyttalere direkte i samme rom med samme musikk og elektronikk er en berikelse og fantastisk gøy opplevelse.
    En annen ting er berikelsen med å bli kjent med 4 andre entusiaster som jeg aldri har snakket med tidligere. Det er en stor berikelse for min del!

    På kvelden var vi på en fantastisk god restaurant.

    Vis vedlegget 1050536

    Gøy å oppleve to så store entusiaster med så mye kunnskap som Sveinung fra Mala og Martin fra Marten.

    Vis vedlegget 1050538

    Ellersmessig kunne jeg godt tenkt meg disse Marten høyttalere.

    Vis vedlegget 1050539

    Vet ikke om jeg skylle på plassen eller lommeboken for at jeg ikke har disse :)
    Er nok begge deler :unsure:

    Vis vedlegget 1050547

    Ser ut som på dette bildet at det kun er undertegnede som nyter noe godt å drikke! Men kan love dere at det var det ikke :)
    Lydmessig noe av det beste jeg har hørt under demo noen gang! Og helt genialt på hvordan de hadde lagt opp muligheten til og direkte sammenligne mellom dette flotte utstyret de hadde satt opp for oss.

    Tusen takk til Mala Audio for turen og tusen takk til Marten for et fantastisk opplegg under hele døgnet :)
    En beverting som jeg ikke har opplevd maken til noen gang!
    Synes det nesten var litt ekkelt når jeg kom hjem å hadde kun brukt 25 kroner på hele turen (kaffe på ferga på vei hjem)
    Jaja..... for vel snart legge inn en ny bestilling hos Mala da ,så min samvittighet slipper taket 😔

    Vis vedlegget 1050549


    Tusen takk for alt Mala Audio og Marten.
    Lærerikt og snakke med så mye kunnskapsrike folk.
    Et herlig døgn med knall bra lyd og ikke minst ekstremt hyggelige mennesker og tilbringe tid sammen med.




    Mvh: Espen L
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn