Jeg har vært innom OHC og lyttet til ElectroMotion ESL i en 30 - 50 min. Har ingen erfaring med elektrostater, men disse høyttalerne imponerte meg på tross av knøttlite lytterom (det første du ser når du kommer inn, tidligere brukt som kontor. Nå er takhøyden usedvanlig bra, så blir en del kubikk med luft likevel).
Høyttalerne var koblet opp på heftig Burmesterutstyr, det låt krystallklart og detaljert i mellomtone og diskant, og selvsagt med en slags tredimensjonal holografi så lenge du sitter i sweetspot. Panelene er så kjappe (dynamiske) at jeg var spent på om basskonstruksjonen ville klare å følge med (integrert), eller virke siderumpa (leve sitt eget liv). Men på meg virket bassen kjapp og artikulert, om enn med små tendenser til å være amerikansk i volumet, noen ganger. Men det kan også være rommet, og høyst sannsynlig en kombinasjon av dårlige arbeidsforhold og høyttaleren.
Det var overraskende hvor slagkraftige disse stuevennlige elektrostatene var. Jeg opplevde de ikke som snille, eller tamme - slik man enkelte ganger har lest at elektrostater kan være i tester. Og de kan spille høyt, såfremt de får den strømmen de trenger.
Det som likevel irriterer er høyttalerkabelkontaktene bak, som virker litt billige og kun aksepterer banan, eller tynne ledninger. Kabelsko er bare å glemme.
Også sweetspot kan bli en utfordring når du f.eks har flere på besøk, som skal se på film. Mulig man kan justere seg fram til bredere sweetspot hjemme?
Alt i alt tror jeg at det bor veldig mye bra i ElectroMotion. Kanskje jeg bytter inn mine Gallo Ref. 3.1, som jeg fremdeles synes er knakende gode høyttalere. Kanskje, for da må jeg også bytte ut mine Transparent Ultra MM2 høyttalerkabler.. :
Hørte forøvrig også på Ethos tilkoblet T+A rørforsterker og CD-spiller, i et betydelig bedre rom. Det ga meg en klart mektigere lytteopplevelse, men vanskelig å si hvor mye som var høyttalere, og hvor mye som var rom. Hadde vært interessant å fått hørt Electromotion gitt samme betingelser. Noe sier meg at opplevelsen hadde vært nokså lik.