Martin Logan

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Er dette gode allroundere, eller har de sine begrensninger?
Skal jobbe med et garasjeloft i vinter, og har allerede begynt å planlegge anlegget! ;D
Har kun hørt ML på messer og demorom, men synes det spiller fortreffelig.
Har hatt Magnepan før og syntes de også spilte fantastisk, men følte jeg mistet for mye i bassen til å kunne leve med de på alle typer musikk. (Hadde små Magnepan da..)
Noen med erfaringer på godt og vondt? Er ML tungdrevne?
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
900
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
De største begrensningene er vel at det er en tung last, går gjerne ned mot 1 ohm, samt at det er veldig begrenset spredning, dvs at de ikke låter like bra utenfor sweetspot. Der høres de derimot meget bra ut...
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
nik skrev:
Er dette gode allroundere, eller har de sine begrensninger?
Skal jobbe med et garasjeloft i vinter, og har allerede begynt å planlegge anlegget! ;D
Har kun hørt ML på messer og demorom, men synes det spiller fortreffelig.
Har hatt Magnepan før og syntes de også spilte fantastisk, men følte jeg mistet for mye i bassen til å kunne leve med de på alle typer musikk. (Hadde små Magnepan da..)
Noen med erfaringer på godt og vondt? Er ML tungdrevne?
Hei,

Har hatt flere modeller de siste 17 årene, mine erfaringer er:


- best med store rørforsterkere
- problemer med spredning både vertikalt og horisontalt, krever dedikert lytteposisjon
- tidlige modeller integrerte dårlig bass - diskant, lite problem med de 2 siste generasjoner
- enormt bra på holografi og 3 D - når rett plassert.
- meget godt egnet til akustisk, kammer, vokal, jazz. Kan da gå bra sammen med tom. SET forsterkere som CAYIN 9084D
- mindre bra på komplisert sammensatt musikk (symfonisk). Krever de store modellene, stort rom og stor effektforsterker.
- Få slår dem på mikrodynamikk og nærhet.
- Følsomme for feil balanse mellom bass/diskant på innspillinger. Topp på¨gode innspillinger.
- Avhengig av opptak - stor forskjell f.eks. på et "nær-opptak" av en solofiolin og ditto i orkesterkontekst med felles mic.

Blir litt som med pudler, enten elsker du dem eller så hater du dem like inderlig...

Mvh Ole
 
U

utgatt60135

Gjest
Rasedyr ...


Ole skrev:
- enormt bra på holografi og 3 D - når rett plassert.
- meget godt egnet til akustisk, kammer, vokal, jazz.
- Få slår dem på mikrodynamikk og nærhet.
Definitivt! Men jeg skjønte ikke;
- mindre bra på komplisert sammensatt musikk (symfonisk).
De nevnte egenskapene skulle vel tilsi svært gode egenskaper her også? Det er i allefall mitt inntrykk. Synes bare noen mangler "drama" (punch) på rock. De blir fort vel snille på musikk med litt fart i bassen synes jeg (ikke Summit). Er de egentlig så slemme med dårlige innslillinger? Virker for meg som de avslører svakheter lett, men at de ikke "kaster det i trynet på deg".
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Så noen av ankepunktene mot Magnepan gjelder også for ML da? Især for litt eldre utgaver?
Kresen på plassering kan jeg leve med, i og med at jeg får eget rom.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Lyngen skrev:
Rasedyr ...


Ole skrev:
- enormt bra på holografi og 3 D - når rett plassert.
- meget godt egnet til akustisk, kammer, vokal, jazz.
- Få slår dem på mikrodynamikk og nærhet.
Definitivt! Men jeg skjønte ikke;
- mindre bra på komplisert sammensatt musikk (symfonisk).
De nevnte egenskapene skulle vel tilsi svært gode egenskaper her også? Det er i allefall mitt inntrykk. Synes bare noen mangler "drama" (punch) på rock. De blir fort vel snille på musikk med litt fart i bassen synes jeg (ikke Summit). Er de egentlig så slemme med dårlige innslillinger? Virker for meg som de avslører svakheter lett, men at de ikke "kaster det i trynet på deg".
Ja, min erfaring er at de er mindre egnet til komplisert sammensatt musikk med stor makrodynamikk. I så måte antar jeg rock og symfonisk musikk kan sammenlignes, selv om jeg sjelden hører rock og derfor har mest erfaring fra klassisk. Men ML er rågode på mikrodynamikk, (ref. kammer, vokal, intrumental), men det akustiske totalbildet blir bedre med gode dynamiske høyttalere (i samme klasse) når det kommer til stor symfonisk.

Ja, de er "slemme" med dårlige innspillinger, det er ikke det at de avslører svakheter spesielt lett, men at det fort oppstår en slags klinisk klirring eller overfokus på mellomregisteret som ødelegger totalopplevelsen av musikken. Gjelder altså dårlige innspillinger.

Mht. komplisert sammensatt musikk på høyt volum så klarer de ikke beholde den fantastiske oppløsningen når pauker, bass, brass, tre og fioliner alle tørner sammen i heftige forte fortissimo. EDIT; i tillegg så faller dybden sammen og rommet komprimeres.
Lyd, ja bevares - bare ikke av samme klasse som i det mindre format.

Løsningen blir 2 anlegg....

Mvh Ole
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Lyngen skrev:
Hvilke modeller hadde/har du?
Har ikke nå lenger, men har vært innom (hatt selv, lånt, lyttet hos andre):

CLS (uten II og uten z), Clarity, Aerius, Acent, (med og uten i), Prodigy, Summit.

Mvh Ole
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.727
Antall liker
8.004
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg skal prøve å nyansere litt ut frå eigne erfaringar og eigen smak. Det er jau slik vi kan gje råd:
No har eg stort sett helde meg til store elektrostatar (og Quad), og har vore svært fornøgd med måten dei taklar komplisert musikk som t.d. symfoniar på. Så kanskje eg har andre "prioriteringar" rundt lyttinga til slikt enn det Ole legg vekt på. Evne til å nyansere mikrodynamikk er nok det viktigaste for meg, sjølv om eg vert frustrert om eg over tid ikkje får oppleve ffff..
Bassmangel kan vere eit problem somme opplever med fulltoneelektrostatar, noko ein kan løyse ved hybridkonstruksjonar (som eg har no), eller ved å lage elektrostatane store nok (eg hadde Acoustat 4 i ei lang periode, og sakna aldri bass).
Men sjølv om dei færraste fulltoneelektrostatar kjem ned på hjarteslaga til Pink Floyd på DSOTM (32 Hz) gjer dei bassen på ein så naturleg og spontan måte, at det i lengda er meir tilfredsstillande.
Det same kan ein seie om Magnepan, men her er regelen også at dess større dei er, dess betre bass. Eg har ikkje høyrt 20.1, men hadde Timpani IV til utprøving ei vekes tid for mange år sidan. Har aldri gløymt bassen...
Grauting av lydbilete når ein spelar svært høgt, er sant. Då triggar ein mykje resonansar og lydleg svineri i lydbiletet. Eg likar å spele høgt innimellom, men då er det ganske sjeldan lydbiletet eg lyttar etter.
 

peltzman

Medlem
Ble medlem
28.10.2006
Innlegg
40
Antall liker
0
Har selv vært eier av Martin Logan CLS, deretter hatt flere dynamiske høyttalere men har savnet den enormt gjennomsiktige lyden som elektrostatprinsippet gir og har igjen kjøpt ett par ML Vantage.

Disse er aktive i bunnseksjonen, dvs bassen hvor det står en innebygd 200w forsterker i høyttalerne og bassproblemene er nå fullstendig borte. De har en enorm energi i bassen og du kan justere graden av bass på baksiden av disse.

I forhold til den eldre generasjonen til ML er ikke disse plagsomt retningsbestemte og det er riktig at de har en impedansdipp på under 2 OHM men den ligger kun på høye 20000hz så det representerer ikke noe problem lenger som jeg har merket noe som helst til. De har en følsomhet på hele 93db så særlig tungdrevne opplever jeg disse nye modellene slett ikke.
Jeg har prøvd å koble til en 25watts liten Sony forsterker og allerede på kl 20 på volumbryteren kom naboen som bor 30 meter unna og spurte om jeg kunne dempe meg litt..Så det sier vel sitt. Men man bør selvfølgelig ha noe kraftigere og adskillig bedre en noe sånt til disse.

Min erfaring er at de bør absolutt ha en skikkelig god forsterker med skikkelig bra oppløsning ellers kan det lyde flatt. Regn med minst 30K til forsterker. Panelet har en masse på kun 1 gram og det eliminerer kasseresonanser. De er svært musikalske, litt varme i klangen og gir du dem et godt signal inn kvitterer de med et så stort og holografisk lydbilde at det blir svært vanedannende.

Jeg vil si at disse nye hybridelektrostatene nå nærmest er ribbet for de fleste svakheter som forrige generasjon hadde så jeg må si meg svært godt fornøyd ihvertfall. Men litt plass tar de jo i stuen, men det er kun i høyden.

Som info ellers kan nevnes at 2 skribenter i Fidelity har elektrostater i sitt private oppsett.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har ikke fått hørt nyere ML hjemme hos noen, men har lyttet til Vantage og Vista en del ganger i butikk. Mest Vantage. Er helt enig med Ole når han nevner at de sliter med komplisert musikk. Det blir for tamt og for lite dynamisk for min del. Det var også årsaken til at jeg slo de helt fra meg. Dali MS4 som jeg lyttet til samme dag som Vantage en gang hadde utrolig mye bedre kontroll, trøkk og makrodynamikk til spesielt rocke musikk. Da ble Vantage veldig kjedelig for min del. Men du verden for en flott, stor og gjennomsiktig mellomtone. Helt fantastisk på det området. Spiller man mest rolig musikk, så er det ikke sikkert man vil savne dynamikken og trøkket i særlig grad.

Når det gjelder bassen, så satt ikke den eller overgangen på verken Vantage eller Vista i mine ører. Men det kan være mye rommet. Jeg tror alikevel de mangler den totale homogeniteten som fulltoneelektrostater har. Selv hadde jeg kikket nærmere på Quad hvis jeg skulle vurdere elektrostater. Soundlab er også spennende, men i høyere prisklasse for de større modellene.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Siste generasjon er blitt bedre mht spredning - så gode at det ikke lenger er noe vesentlig innvending dersom man likevel har 2-3 faste lytteposisjoner (party-musikk med folk overalt er disse likevel ikke egnet til.)

Også trøkk i nedre bass er blitt veldig bra de siste 2 generasjoner med aktiv bass.

Homogenitet og overgang bass til panel er også blitt bedre, men likevel ikke løst som problem.

Det som fortsatt er en stor mangel, og hovedgrunnen til at jeg ikke igjen har anskaffet slike ht. er at lydbildet faller sammen og blir flatt i tillegg til at det får en slags klinisk ikke-akustisk presset mellomtone når lydtrykket blir høyt ved gjengivelse av komplisert musikk.
Og det er nettopp denne holografien og fantastiske oppløsning og tilstedeværelse i mellomtone jeg vil ha, og som finnes i rikt monn ved lavere lydtrykk og ikke minst ved jazz, akustisk, vokal etc, men jeg kan ikke leve med store mangler på symfonisk musikk som er mye av min hverdag.

Mvh Ole
 

Rob

Medlem
Ble medlem
14.09.2005
Innlegg
22
Antall liker
1
Torget vurderinger
3
Her er en eier til av ML Vantage. Mine erfaringer stemmer godt overens med peltzman sine. Kjenner heller ikke igjen de som måtte mene disse ikke gjenngir større orkester musikk på en god måte.
Har selv også hørt på butikk demo hvor disse ikke har hatt den beste integreringen mellom panel og bass, men med litt jobbing med plassering er ikke noe som helt problem, dette var det største ankepunktet jeg hadde på tidligere modeller, men er ikke eksisterende nå. Mener selv de er meget homogene og ved at det ikke er noe delefilter mellom mellomtone og diskant får en helt unik glatthet og uanstrengt måte å spille på, musikalsk velger jeg å kalle det.
Men det jeg er kanskje mest imponert over er hvor fantastisk gode de er til prisen, Vantage spiller på nivå med de som har dobbelt pris. Value for money er utrolig bra noe som også blir nevnt i mange tester.
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Takker for gode svar på mine spørsmål ang ML.
Behøver heldigvis ikke bestemme meg ennå!
Føler hifi interessen er på oppadgående igjen nå, etter noen år i dvale pga små barn!
 
Topp Bunn