Hadde ML selv i flere år men solgte dem da jeg fikk 2 store systemer som jeg ikke hadde plass til.
Har dog noen tanker fra min side:
Panelene kan tape seg ved f.eks sol lys, røyk i rom og som noen sier støv. Noen sier 10år, andre 20 osv, dette henger sammen med de nevnte faktorene. Det å f.eks kjøpe ett sett som har stått i utstilling hvor evt sola kommer inn-er oppskrift på en dyr oppdatering. Kjøper man brukt og du ser de er installert i en stor åpen stue hvor sola kommer inn- styr unna.
Panelene kan oppdateres ja, men her snakker man om mye penger så liker du lyden så er det kanskje greit å legge av noen kr i mnd slik at når panelenes effektivitet går ned så har du cash til å kjøpe nye. Det blir som å kjøpe seg feit/dyr bil-den må på service en gang og det koster.
Bass: Hadde selv passiv bass noe som jeg syntes var alright. Du får da faktisk gleden av den effektforsterkeren du har lagt mye penger i. Byttet selv mellom forskjellige amper og med klasse A ampen så spilte dem bass jeg aldri har hørt. Dog skal det sies at mine hadde bare en 8" og var i mine øyne litt slank i lyden-litt avhengig av hva du lytter til da. De kan spille høyt hvis du vil og OHS nevnte at det var termisk sikring på panelene slik at de evt ikke kan skades/sprenges.
Hvordan ML låter må nesten den enkelte vurdere selv-som nevnt her av vår kollega i Danmark. Selv syntes jeg de blei for slanke i bassen og når det gjelder detaljer så spiller oppsette jeg har nå mer detaljer enn ML. ML spiller ok til akustisk musikk, skal du blåse skummet av øl'et så kan man kanskje vurdere andre.
Som nevnt her i tråden så er det mye å lese i Martin Logan forumer på nett. Her er en som har sett lyset og byttet ut sine ML med no annet
Apogee Duetta Signature Rebuild
Her er forøvrig det jeg spiller på selv for tiden
http://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/76204-apogees-venner.html
Bass arealet tilsvarer 10stk 12" på hver side men pga begrenset utsving så er vel effektivt areal redusert til 3stk 12"/side. Spiller bass som ML aldri gjorde og har detaljer jeg ikke hørte på ML.
Så min anbefaling er - ta en titt/lytt på ett sett og vurder + og - med dem og evt alternativer. Kan dem ha fått sol på seg, vurder om det er verdt å handle å kalkuler/sjekk evt pris på nye paneler.
Når det er sakt så har jeg fortsatt min ML senterkanal som jeg knapt nok har brukt, men den skal nå integreres i det nye oppsettet.
Lykke til.
N