Martin Logan

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Den videosnutten sier vel det meste. Som eier av et par ML Vista gjennom mange år, er det lett å si seg enig i hva som fremsettes der! Etter å ha testet en rekke høyttalere, har jeg aldri sett meg tilbake etter at Vistaene kom på plass....
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.277
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Den videosnutten sier vel det meste. Som eier av et par ML Vista gjennom mange år, er det lett å si seg enig i hva som fremsettes der! Etter å ha testet en rekke høyttalere, har jeg aldri sett meg tilbake etter at Vistaene kom på plass....
    Hehe, Vista rules my home ;)
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Takk for svar. Det setter jeg stor pris på.
    Virker som en spennende høyttaler, men ikke hørt.
    Så blir jeg litt skeptisk når en sier at smekken i skarptromma er en liten anelse dempet. Hvor stor er den anelsen?
    Men hvis mellombassen er minst like godt trøkk i og slagverket trøkker til når det skal, kabom! :) - så er det jo bra, hvis det er sånn?
    Virker ut fra hva jeg leser som at de har kvaliteter jeg setter høyt.
    Er disse aktiv bass på eller?
    Har Nuforce P20 pre og Doxa effekt, så vil vel funke ok utfra hva jeg har lest?
    Noen kommentarer tik Martin Logan:

    - Det er få eller ingen risiko ved å kjøpe disse rett fra butikk. De vil slå det meste annet du har hørt eller sammenlikner med - seriøst. Selv de billigste modellene spiller svært bra.
    - Du får den dynamikken og skarptromma du vil - men ettersom høyttaleren er svært transparent - er den veldig følsom for hvilken forsterker du velger.
    - Kjører du f.eks. En Gryphon Diablo så er den svært dynamisk, mens bruker du en rørforsterker med trafo spiller den mer varm og mer tilbakelent. Det er også en høyttaler som lyder veldigforskjellig ut fra valg av DAC og til og med kabler.
    - Noen modeller (de dyrere hybridhøyttalerne) har aktive basselementer - som gjør at du kan slippe unna med en mindre forsterker - selv om en større forsterker gir høyttalerne mer trykk i mellomtone og mer rock&roll.
    - Husk å kjøp nye ML, ettersom alle elektrostater er sårbare hvis de ikke vedlikeholdes bra.
    - Spør du meg er det ingen høyttalere som spiller bedre enn ML, med mindre du kjøper skreddersydde line-source høyttalere som f.eks. Adyton til noen hundre tusen. De spiller kjorta av det aller meste - virkelig.
    - Lydbildet og transparensen til Martin Logan er i en egen særklasse.
     

    Pitle

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.12.2015
    Innlegg
    58
    Antall liker
    25
    Så panelene varer like lenge som "vanlige" høytalere? Det er jo supert i tilfelle! Stemmer det med de erfaringene dere har hatt?

    Er det forresten noen i Stavangerregionen som har EM (gjerne Electromotion eller Theos) i sitt system og som kan drive litt misjonering ved å la meg komme på besøk og høre? Etter hva jeg har lest så langt så er dette en type høytalere som vil kunne være helt perfekt etter min smak, men jeg har ikke funnet noen forhandlere her som har dem så jeg har ikke hørt noen av dem ennå. Det popper opp salg av brukt nå og da men jeg vil nødig kjøre i 8 timer til en potensiell selger bare for å finne ut at det ikke var min greie likevel...
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Så panelene varer like lenge som "vanlige" høytalere? Det er jo supert i tilfelle! Stemmer det med de erfaringene dere har hatt?

    Er det forresten noen i Stavangerregionen som har EM (gjerne Electromotion eller Theos) i sitt system og som kan drive litt misjonering ved å la meg komme på besøk og høre? Etter hva jeg har lest så langt så er dette en type høytalere som vil kunne være helt perfekt etter min smak, men jeg har ikke funnet noen forhandlere her som har dem så jeg har ikke hørt noen av dem ennå. Det popper opp salg av brukt nå og da men jeg vil nødig kjøre i 8 timer til en potensiell selger bare for å finne ut at det ikke var min greie likevel...
    Noen eldre modeller av ML varer IKKE like lenge som konvensjonelle høyttalere, men de siste 2 generasjonene har fått forsterket materiale med påberegnet levetid på 20+ år. Det er også mulig å bytte panel.

    Ta deg en oslotur å sjekk ut ML mot mange andre merker på hifi-butikker.
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hadde et oppsett med ML Summit, APL NWO-2 spiller/preamp med rør og Wolcott 280-S rørforsterker og Summit spilte med en dynamikk og smekk så det var en fryd :) Så er det litt laidback eller lite smekk så er det akustikk/resten av utstyret som ikke passer, ML har det om de matches rett :) Eneste jeg har hørt som er bedre er de nye båndsystemene (dipoler) med separate basstårn av Geir Fredriksen :)
    Takk for svar. Det setter jeg stor pris på.
    Virker som en spennende høyttaler, men ikke hørt.
    Så blir jeg litt skeptisk når en sier at smekken i skarptromma er en liten anelse dempet. Hvor stor er den anelsen?
    Men hvis mellombassen er minst like godt trøkk i og slagverket trøkker til når det skal, kabom! :) - så er det jo bra, hvis det er sånn?
    Virker ut fra hva jeg leser som at de har kvaliteter jeg setter høyt.
    Er disse aktiv bass på eller?
    Har Nuforce P20 pre og Doxa effekt, så vil vel funke ok utfra hva jeg har lest?
    Noen kommentarer tik Martin Logan:

    - Det er få eller ingen risiko ved å kjøpe disse rett fra butikk. De vil slå det meste annet du har hørt eller sammenlikner med - seriøst. Selv de billigste modellene spiller svært bra.
    - Du får den dynamikken og skarptromma du vil - men ettersom høyttaleren er svært transparent - er den veldig følsom for hvilken forsterker du velger.
    - Kjører du f.eks. En Gryphon Diablo så er den svært dynamisk, mens bruker du en rørforsterker med trafo spiller den mer varm og mer tilbakelent. Det er også en høyttaler som lyder veldigforskjellig ut fra valg av DAC og til og med kabler.
    - Noen modeller (de dyrere hybridhøyttalerne) har aktive basselementer - som gjør at du kan slippe unna med en mindre forsterker - selv om en større forsterker gir høyttalerne mer trykk i mellomtone og mer rock&roll.
    - Husk å kjøp nye ML, ettersom alle elektrostater er sårbare hvis de ikke vedlikeholdes bra.
    - Spør du meg er det ingen høyttalere som spiller bedre enn ML, med mindre du kjøper skreddersydde line-source høyttalere som f.eks. Adyton til noen hundre tusen. De spiller kjorta av det aller meste - virkelig.
    - Lydbildet og transparensen til Martin Logan er i en egen særklasse.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg hadde et oppsett med ML Summit, APL NWO-2 spiller/preamp med rør og Wolcott 280-S rørforsterker og Summit spilte med en dynamikk og smekk så det var en fryd :) Så er det litt laidback eller lite smekk så er det akustikk/resten av utstyret som ikke passer, ML har det om de matches rett :) Eneste jeg har hørt som er bedre er de nye båndsystemene (dipoler) med separate basstårn av Geir Fredriksen :)
    Takk for svar. Det setter jeg stor pris på.
    Virker som en spennende høyttaler, men ikke hørt.
    Så blir jeg litt skeptisk når en sier at smekken i skarptromma er en liten anelse dempet. Hvor stor er den anelsen?
    Men hvis mellombassen er minst like godt trøkk i og slagverket trøkker til når det skal, kabom! :) - så er det jo bra, hvis det er sånn?
    Virker ut fra hva jeg leser som at de har kvaliteter jeg setter høyt.
    Er disse aktiv bass på eller?
    Har Nuforce P20 pre og Doxa effekt, så vil vel funke ok utfra hva jeg har lest?
    Noen kommentarer tik Martin Logan:

    - Det er få eller ingen risiko ved å kjøpe disse rett fra butikk. De vil slå det meste annet du har hørt eller sammenlikner med - seriøst. Selv de billigste modellene spiller svært bra.
    - Du får den dynamikken og skarptromma du vil - men ettersom høyttaleren er svært transparent - er den veldig følsom for hvilken forsterker du velger.
    - Kjører du f.eks. En Gryphon Diablo så er den svært dynamisk, mens bruker du en rørforsterker med trafo spiller den mer varm og mer tilbakelent. Det er også en høyttaler som lyder veldigforskjellig ut fra valg av DAC og til og med kabler.
    - Noen modeller (de dyrere hybridhøyttalerne) har aktive basselementer - som gjør at du kan slippe unna med en mindre forsterker - selv om en større forsterker gir høyttalerne mer trykk i mellomtone og mer rock&roll.
    - Husk å kjøp nye ML, ettersom alle elektrostater er sårbare hvis de ikke vedlikeholdes bra.
    - Spør du meg er det ingen høyttalere som spiller bedre enn ML, med mindre du kjøper skreddersydde line-source høyttalere som f.eks. Adyton til noen hundre tusen. De spiller kjorta av det aller meste - virkelig.
    - Lydbildet og transparensen til Martin Logan er i en egen særklasse.
    Alt er relativt - hvis noen er i tvil om om dynamikken som ML er i stand til å levere så sjekk dem ut med Gryphon Diablo - så kan til og med du bli overrasket over hvor mye dynamikk det bor i disse høyttalerne :) Jeg prøvde ikke å snakke ned rør - ble litt vel enkel argumentasjon.
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Det jeg mente var at ML, korrekt matchet, kan spille fletta av det meste med oppløsning, dynamikk og trøkk med det være seg transistor eller rør :)
    Jeg hadde et oppsett med ML Summit, APL NWO-2 spiller/preamp med rør og Wolcott 280-S rørforsterker og Summit spilte med en dynamikk og smekk så det var en fryd :) Så er det litt laidback eller lite smekk så er det akustikk/resten av utstyret som ikke passer, ML har det om de matches rett :) Eneste jeg har hørt som er bedre er de nye båndsystemene (dipoler) med separate basstårn av Geir Fredriksen :)
    Takk for svar. Det setter jeg stor pris på.
    Virker som en spennende høyttaler, men ikke hørt.
    Så blir jeg litt skeptisk når en sier at smekken i skarptromma er en liten anelse dempet. Hvor stor er den anelsen?
    Men hvis mellombassen er minst like godt trøkk i og slagverket trøkker til når det skal, kabom! :) - så er det jo bra, hvis det er sånn?
    Virker ut fra hva jeg leser som at de har kvaliteter jeg setter høyt.
    Er disse aktiv bass på eller?
    Har Nuforce P20 pre og Doxa effekt, så vil vel funke ok utfra hva jeg har lest?
    Noen kommentarer tik Martin Logan:

    - Det er få eller ingen risiko ved å kjøpe disse rett fra butikk. De vil slå det meste annet du har hørt eller sammenlikner med - seriøst. Selv de billigste modellene spiller svært bra.
    - Du får den dynamikken og skarptromma du vil - men ettersom høyttaleren er svært transparent - er den veldig følsom for hvilken forsterker du velger.
    - Kjører du f.eks. En Gryphon Diablo så er den svært dynamisk, mens bruker du en rørforsterker med trafo spiller den mer varm og mer tilbakelent. Det er også en høyttaler som lyder veldigforskjellig ut fra valg av DAC og til og med kabler.
    - Noen modeller (de dyrere hybridhøyttalerne) har aktive basselementer - som gjør at du kan slippe unna med en mindre forsterker - selv om en større forsterker gir høyttalerne mer trykk i mellomtone og mer rock&roll.
    - Husk å kjøp nye ML, ettersom alle elektrostater er sårbare hvis de ikke vedlikeholdes bra.
    - Spør du meg er det ingen høyttalere som spiller bedre enn ML, med mindre du kjøper skreddersydde line-source høyttalere som f.eks. Adyton til noen hundre tusen. De spiller kjorta av det aller meste - virkelig.
    - Lydbildet og transparensen til Martin Logan er i en egen særklasse.
    Alt er relativt - hvis noen er i tvil om om dynamikken som ML er i stand til å levere så sjekk dem ut med Gryphon Diablo - så kan til og med du bli overrasket over hvor mye dynamikk det bor i disse høyttalerne :) Jeg prøvde ikke å snakke ned rør - ble litt vel enkel argumentasjon.
     

    Pitle

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.12.2015
    Innlegg
    58
    Antall liker
    25
    Så panelene varer like lenge som "vanlige" høytalere? Det er jo supert i tilfelle! Stemmer det med de erfaringene dere har hatt?

    Er det forresten noen i Stavangerregionen som har EM (gjerne Electromotion eller Theos) i sitt system og som kan drive litt misjonering ved å la meg komme på besøk og høre? Etter hva jeg har lest så langt så er dette en type høytalere som vil kunne være helt perfekt etter min smak, men jeg har ikke funnet noen forhandlere her som har dem så jeg har ikke hørt noen av dem ennå. Det popper opp salg av brukt nå og da men jeg vil nødig kjøre i 8 timer til en potensiell selger bare for å finne ut at det ikke var min greie likevel...
    Noen eldre modeller av ML varer IKKE like lenge som konvensjonelle høyttalere, men de siste 2 generasjonene har fått forsterket materiale med påberegnet levetid på 20+ år. Det er også mulig å bytte panel.

    Ta deg en oslotur å sjekk ut ML mot mange andre merker på hifi-butikker.
    Ja det kan være en god plan det, men vet ikke helt når jeg får tatt turen neste gang og det kribler etter å få kjøpt inn noe ordentlig hifi :)
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    ....
    - Husk å kjøp nye ML, ettersom alle elektrostater er sårbare hvis de ikke vedlikeholdes bra.
    ....
    Hva består vedlikehold av?
    Har selv ElectroMotion ESL og blir litt bekymret når jeg lese dette siden jeg ikke har foretatt meg noe særlig i den retningen (bortsett fra å ha stoff over de når de ikke brukes slik at støv ikke kommer inn).
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    ....
    - Husk å kjøp nye ML, ettersom alle elektrostater er sårbare hvis de ikke vedlikeholdes bra.
    ....
    Hva består vedlikehold av?
    Har selv ElectroMotion ESL og blir litt bekymret når jeg lese dette siden jeg ikke har foretatt meg noe særlig i den retningen (bortsett fra å ha stoff over de når de ikke brukes slik at støv ikke kommer inn).
    Tørke av panelene med medfølgende microfiberklut 1-2 ganger i uken. Du bør i tillegg støvsuge panelene med jevne mellomrom, feks 1 pr mnd. Jeg pleide å bruke den myke "langhårete" støvsugerbørsten. NB! Ikke bruk full effekt. Gamle store ML paneler kan også demonteres og vaskes.

    mvh
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.277
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Så panelene varer like lenge som "vanlige" høytalere? Det er jo supert i tilfelle! Stemmer det med de erfaringene dere har hatt?

    Er det forresten noen i Stavangerregionen som har EM (gjerne Electromotion eller Theos) i sitt system og som kan drive litt misjonering ved å la meg komme på besøk og høre? Etter hva jeg har lest så langt så er dette en type høytalere som vil kunne være helt perfekt etter min smak, men jeg har ikke funnet noen forhandlere her som har dem så jeg har ikke hørt noen av dem ennå. Det popper opp salg av brukt nå og da men jeg vil nødig kjøre i 8 timer til en potensiell selger bare for å finne ut at det ikke var min greie likevel...
    Noen eldre modeller av ML varer IKKE like lenge som konvensjonelle høyttalere, men de siste 2 generasjonene har fått forsterket materiale med påberegnet levetid på 20+ år. Det er også mulig å bytte panel.

    Ta deg en oslotur å sjekk ut ML mot mange andre merker på hifi-butikker.
    Hvilke modeller /årganger snakker du om - kilde ?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Så panelene varer like lenge som "vanlige" høytalere? Det er jo supert i tilfelle! Stemmer det med de erfaringene dere har hatt?

    Er det forresten noen i Stavangerregionen som har EM (gjerne Electromotion eller Theos) i sitt system og som kan drive litt misjonering ved å la meg komme på besøk og høre? Etter hva jeg har lest så langt så er dette en type høytalere som vil kunne være helt perfekt etter min smak, men jeg har ikke funnet noen forhandlere her som har dem så jeg har ikke hørt noen av dem ennå. Det popper opp salg av brukt nå og da men jeg vil nødig kjøre i 8 timer til en potensiell selger bare for å finne ut at det ikke var min greie likevel...
    Noen eldre modeller av ML varer IKKE like lenge som konvensjonelle høyttalere, men de siste 2 generasjonene har fått forsterket materiale med påberegnet levetid på 20+ år. Det er også mulig å bytte panel.

    Ta deg en oslotur å sjekk ut ML mot mange andre merker på hifi-butikker.
    Hvilke modeller /årganger snakker du om - kilde ?
    Sjekk martinloganowners - egen nettside.
     

    Newton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Innlegg
    445
    Antall liker
    169
    Hadde ML selv i flere år men solgte dem da jeg fikk 2 store systemer som jeg ikke hadde plass til.
    Har dog noen tanker fra min side:
    Panelene kan tape seg ved f.eks sol lys, røyk i rom og som noen sier støv. Noen sier 10år, andre 20 osv, dette henger sammen med de nevnte faktorene. Det å f.eks kjøpe ett sett som har stått i utstilling hvor evt sola kommer inn-er oppskrift på en dyr oppdatering. Kjøper man brukt og du ser de er installert i en stor åpen stue hvor sola kommer inn- styr unna.

    Panelene kan oppdateres ja, men her snakker man om mye penger så liker du lyden så er det kanskje greit å legge av noen kr i mnd slik at når panelenes effektivitet går ned så har du cash til å kjøpe nye. Det blir som å kjøpe seg feit/dyr bil-den må på service en gang og det koster.

    Bass: Hadde selv passiv bass noe som jeg syntes var alright. Du får da faktisk gleden av den effektforsterkeren du har lagt mye penger i. Byttet selv mellom forskjellige amper og med klasse A ampen så spilte dem bass jeg aldri har hørt. Dog skal det sies at mine hadde bare en 8" og var i mine øyne litt slank i lyden-litt avhengig av hva du lytter til da. De kan spille høyt hvis du vil og OHS nevnte at det var termisk sikring på panelene slik at de evt ikke kan skades/sprenges.

    Hvordan ML låter må nesten den enkelte vurdere selv-som nevnt her av vår kollega i Danmark. Selv syntes jeg de blei for slanke i bassen og når det gjelder detaljer så spiller oppsette jeg har nå mer detaljer enn ML. ML spiller ok til akustisk musikk, skal du blåse skummet av øl'et så kan man kanskje vurdere andre.

    Som nevnt her i tråden så er det mye å lese i Martin Logan forumer på nett. Her er en som har sett lyset og byttet ut sine ML med no annet Apogee Duetta Signature Rebuild

    Her er forøvrig det jeg spiller på selv for tiden
    http://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/76204-apogees-venner.html

    Bass arealet tilsvarer 10stk 12" på hver side men pga begrenset utsving så er vel effektivt areal redusert til 3stk 12"/side. Spiller bass som ML aldri gjorde og har detaljer jeg ikke hørte på ML.

    Så min anbefaling er - ta en titt/lytt på ett sett og vurder + og - med dem og evt alternativer. Kan dem ha fått sol på seg, vurder om det er verdt å handle å kalkuler/sjekk evt pris på nye paneler.

    Når det er sakt så har jeg fortsatt min ML senterkanal som jeg knapt nok har brukt, men den skal nå integreres i det nye oppsettet.

    Lykke til.
    N
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hadde ML selv i flere år men solgte dem da jeg fikk 2 store systemer som jeg ikke hadde plass til.
    Har dog noen tanker fra min side:
    Panelene kan tape seg ved f.eks sol lys, røyk i rom og som noen sier støv. Noen sier 10år, andre 20 osv, dette henger sammen med de nevnte faktorene. Det å f.eks kjøpe ett sett som har stått i utstilling hvor evt sola kommer inn-er oppskrift på en dyr oppdatering. Kjøper man brukt og du ser de er installert i en stor åpen stue hvor sola kommer inn- styr unna.

    Panelene kan oppdateres ja, men her snakker man om mye penger så liker du lyden så er det kanskje greit å legge av noen kr i mnd slik at når panelenes effektivitet går ned så har du cash til å kjøpe nye. Det blir som å kjøpe seg feit/dyr bil-den må på service en gang og det koster.

    Bass: Hadde selv passiv bass noe som jeg syntes var alright. Du får da faktisk gleden av den effektforsterkeren du har lagt mye penger i. Byttet selv mellom forskjellige amper og med klasse A ampen så spilte dem bass jeg aldri har hørt. Dog skal det sies at mine hadde bare en 8" og var i mine øyne litt slank i lyden-litt avhengig av hva du lytter til da. De kan spille høyt hvis du vil og OHS nevnte at det var termisk sikring på panelene slik at de evt ikke kan skades/sprenges.

    Hvordan ML låter må nesten den enkelte vurdere selv-som nevnt her av vår kollega i Danmark. Selv syntes jeg de blei for slanke i bassen og når det gjelder detaljer så spiller oppsette jeg har nå mer detaljer enn ML. ML spiller ok til akustisk musikk, skal du blåse skummet av øl'et så kan man kanskje vurdere andre.

    Som nevnt her i tråden så er det mye å lese i Martin Logan forumer på nett. Her er en som har sett lyset og byttet ut sine ML med no annet Apogee Duetta Signature Rebuild

    Her er forøvrig det jeg spiller på selv for tiden
    http://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/76204-apogees-venner.html

    Bass arealet tilsvarer 10stk 12" på hver side men pga begrenset utsving så er vel effektivt areal redusert til 3stk 12"/side. Spiller bass som ML aldri gjorde og har detaljer jeg ikke hørte på ML.

    Så min anbefaling er - ta en titt/lytt på ett sett og vurder + og - med dem og evt alternativer. Kan dem ha fått sol på seg, vurder om det er verdt å handle å kalkuler/sjekk evt pris på nye paneler.

    Når det er sakt så har jeg fortsatt min ML senterkanal som jeg knapt nok har brukt, men den skal nå integreres i det nye oppsettet.

    Lykke til.
    N
    Takk for innspill på ML men disse kommentarer på et av de beste høyttalere som er mulig å få tak i OG som det er mulig å inn i stua uten at det ser stygt ut - er ikke helt i balanse med tanke på alt annet som omtales her på forumet.

    Jeg kan også garantere deg at de nye modellene på ingen måte er tynn i lyden. Mine montis med 200W aktiv 10'' bass spiller skjorta av det meste - og jeg har hørt på mye før valget falt ned på ML.

    De nye panelene tåler mye mer enn de gamle ikke minst.

    Jeg liker selvfølgelig apogee - men lydbildet kan bli litt blåst vel blåst opp - og du får aldri plassert disse i et rom med mindre du bor alene eller har eget dedikert rom.
     

    Newton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Innlegg
    445
    Antall liker
    169
    Takk for innspill på ML men disse kommentarer på et av de beste høyttalere som er mulig å få tak i OG som det er mulig å inn i stua uten at det ser stygt ut - er ikke helt i balanse med tanke på alt annet som omtales her på forumet.

    Jeg kan også garantere deg at de nye modellene på ingen måte er tynn i lyden. Mine montis med 200W aktiv 10'' bass spiller skjorta av det meste - og jeg har hørt på mye før valget falt ned på ML.

    De nye panelene tåler mye mer enn de gamle ikke minst.

    Jeg liker selvfølgelig apogee - men lydbildet kan bli litt blåst vel blåst opp - og du får aldri plassert disse i et rom med mindre du bor alene eller har eget dedikert rom.
    Poenget mitt var at det er en del faktorer som man skal være klar over hvis man vurderer noe BRUKT. Her er det en del faktorer som jeg tror flere kjøpere ikke er klar over og det kan bli litt stusselig å kjøpe noe brukt for la oss si 20k - for så i værste fall måtte ut med det samme for å få nye paneler.... Kjøper man nytt - ja så hadde jeg kanskje lagt av litt hvis man ellers liker lyden for evt oppdateringer - med mindre man klarer å bli kvitt dem for en OK pris og handle nytt igjen.

    Når det gjelder lyd så har ikke jeg tenkt å legge meg opp i hvordan andre oppfatter ML. Her må folk faktisk ta seg tid å lytte til ett sett selv og gjøre seg en mening på om det er det man vil ha eller ikke. Hva menigheten sier er uvesentlig - så lenge det evt ikke låter slik en evt kjøper liker - ja så får man evt vurdere noe annet. Lyd er subjektiv og smaken er som baken - delt og alle har en. Når det er sakt så ville jeg nok vurdert Montis selv hvis jeg skulle kjøpe meg nye ML - da de eldre er bælstygge, noe de siste statement høyttalerne deres også er. Men så er jo det min smak da ;-)

    Apogee oppsette jeg har nå er på ingen måte noe stuehøyttalere - med mindre man har null unger og en kjærring som skjønner at støvsugern ikke skal i nærheten av disse flakene. De står nå i dertil furtebue (hvor ML stod) og WAF faktoren er så liten at den knapt kan registreres på skalaen. Kona var på ingen måte happy for at ML gikk ut døra og Apogeen kom inn. Men så er det min furtebue hvor jeg bestemmer og døren er permanent låst for 2 åringen :cool:
    Lyden er på ingen måte blåst opp i forhold til de ML som stod der, men det er jo min vurdering og jeg tror vi lar den diskusjonen ligge.

    Så for de som vurderer brukt - sjekk opp og vurder litt. Har du penger til nytt (med den vanvittige $ kursen) så kan jo være klar over at - ja de ser kule ut, men sett dem ikke i den nye designer stua di hvor sola skinner inn og bruk støvsugern når du hører at det begynner å knitre i dem :p

    Happy listening.
    N
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Meget spennende at det kommer noe nytt fra denne kanten. Kanskje spesielt spennende at det er en egen regulering for midbassen.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Ja, spennende, og sikkert dyrt!
    Ganske interessant å se vinklingen på de nye panelene i forhold til andre modeller!
     

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Diverse rundt oppstilling av et CLX system

    Hei, tenkte jeg skulle poste noen erfaringer vedrørende oppstilling av CLX-ene, og hvor kritisk en absolutt korrekt oppstilling faktisk viser seg å være på slike høyoppløselige formidlere.

    Jeg har renovert stuegulvet fra bunnen av med avretting av gulvåser, inn med nytt gulvspon og skikkelig tykk bred skrudd eikeplank. Jeg har også lagt inn ekstra dempemateriale i bjelkelaget i stuegulvet som del av renoveringen. Da jeg satte anlegget tilbake funket alt ok og til det bedre. Men, her om dagen kom det en ladning mastertape som skulle avspilles, og da var det liksom ikke helt som jeg hadde tenkt meg det. Jeg tok en sjekk av innstillingen til panelene og det viste seg at de ikke var helt synkrone selv om de var inne for noen cm avvik av hverandre.

    Satte opp en treakset linjelaser og tok ut en senterlinje langs gulvet i rommet mellom høyttalerne. Ut fra denne ble avstand til sidevegg og frontvegg samt toe-in mot lytteplass justert inn via laser på mm-en.

    Klar for ny test men enda ikke helt fornøyd. Soo what could be wrong..

    Satte laseren opp på nytt og sjekket innstillingen for de øvre hjørnene i panelene, og da viste det seg at selv om de var 100% synkrone/symmetriske på gulvnivå, så var det litt avvik i toppen av hjørnene i det ene panelet, og da på den siden av panelet som har minst avvstiving. (Dette ga en plan-vridning av panelet). Siden det er fire føtter under hver høyttaler så ble det litt justering på den ene foten i bakkant på det panelet som var ute på tur, og det skulle ikke mer enn en mm eller så med justering av foten på gulvnivå, før hjørnene i toppen var identiske med hjørnene til det andre panelet.

    Så det jeg hadde oppnådd var å få to panel som hvert var 100% plant, og uten intern vridning slik at de begge sendte lyden 100% retningslikt mot lyttepossisjon. Hvorfor vridningen var der er jeg ikke sikker på, men det kan komme av at det er ulik vektfordeling på føttene og det at jeg benytter gummiknottene istedenfor spikes. De er jo litt ettergivende.

    Testen etterpå viste at dette gjorde susen, Alt falt på plass med en gjenngivelse jeg aldri før har hatt i min stue.

    Som en avsluttende bemerking vil jeg nevne at subbene er justert slik at konen i elementet som peker mot front ligger helt på linje med basspanelet og i same plan slik at løpetiden er den same i nedre del av panelet og subben. Det høres på attacket, slammet og artikuleringen i de nedre regioner for å si det sånn. (Jeg har etterhvert utviklet meg til å ha en naziholdning på dette punktet, at basselementet skal ha same løpetid som panelet-det funker liksom ikke ellers).

    Håper at dette sier litt om at en må jobbe med CLX-ene pluss subbene for å få de til å lyde slik de kan. Og at en må sjekke opp innstillingene over tid etter at en mener en har fått de til.

    JAKr
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.277
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Tja, hvit er inn om dagen ser jeg - ser litt kjøkken ut spør du meg. Riktig merke på blokkene som driver ser jeg dog, så noe er på stell :cool:
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Tja, hvit er inn om dagen ser jeg - ser litt kjøkken ut spør du meg. Riktig merke på blokkene som driver ser jeg dog, så noe er på stell :cool:
    Pass Labs bør være glimrende til MartinLogan:). Hvit er heller ikke i min smak på disse HT. Sjekk innlegg #417 og #419 for alternativ finish. Meget flott høyttaler imo.

    mvh
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Interessant at de velger å vinkle inn "vegg-platene" bak høyttalerne i stedet for å holde de parallelle.
    Og så "diffraksjons-buske" til siden for hvert panel.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Likte dere ESL15A da? Syntes de var lite imponerende..hørtes ut som menneskene bak stemmene var 3 m høye. Enten er de satt opp fullstendig ille, ellers er dette Svært lite troverdig mht realismen på det jeg hørte.
     

    nytt

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2016
    Innlegg
    36
    Antall liker
    4
    Noen som har hørt gulvhøyttalerne i motionserien, og hva synes dere?
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Likte dere ESL15A da? Syntes de var lite imponerende..hørtes ut som menneskene bak stemmene var 3 m høye. Enten er de satt opp fullstendig ille, ellers er dette Svært lite troverdig mht realismen på det jeg hørte.
    En ganske ukjent beskrivelse, vil jeg mene?
    Er rimelig sikker på at opplevelsen er relatert til et dårlig oppsett sammen med en ganske uheldig akustikk. Du bør vel vite bedre enn som så, Virgolate?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Martin Logan Renaissance ESL15A presentert på HighEnd Munchen idag

    Vis vedlegget 379515
    Jeg liker ikke designet på disse nye ML - og har mer sansen for Summit X og Montis designen - selv om dette åpenbart er større høyttalere og ikke er helt sammenliknbare. Men - det nye ML designet er ikke helt tiltalende - og da spiller det vel ikke så stor rolle at de spiller bedre en mye annet der ute - hvis det er slik at flere tenker likt. Design er vel ikke helt uten betydning.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg synes de nye modellene - helt fra topp-klasse Neolith til nå de nye Expression 13 og 11 (erstatter for henholdsvis Summit X og Montis) - har et litt merkelig design. Vi får likevel tro at lyden er enda bedre, spesielt ser jeg at de har ny teknologi for at høyttalerne skal stille seg inn i forhold til rommet. Basskassene blir litt lange og baktunge hvis man skal ha dette inn i en stue - men de fungerer nok utmerket på et musikkrom.
     

    Newton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Innlegg
    445
    Antall liker
    169
    Må si meg enig, det designet er på ingen måte noe som faller i min smak. Da syntes jeg de gamle Montis og Summit ser mye penere ut. WAF faktoren har nok droppet ned betraktelig. Kan dog være at den nye måten å montere bass elementet gir bedre egenskaper-men det finner de nok ut de som gidder å bruke penger på dem.....
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.825
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Skal ikke blande meg inn i tråden, men det er vel ikke helt uvesentlig at panelet nå er montert loddrett? Nesten alle testene jeg har lest av tidligere modeller med bakoverlent panel kommenterte at de lød bedre når de ble rettet mer opp.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Synes faktisk di nye Martin logan høyttalere er litt fete jeg , og det at di har rettet opp panelet er en + da så si alle andre Martin logan høyttalere med dette måtte skru di opp for og gjøre dette. Jeg skal nå få hørt esl 15 og gleder meg til det.

    Imagine
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det er lett å skru på Montisene og Summit X for å få dem til å stå rett - Men etter mine forsøk i stuen så gjelder lydforbedringen for de som sitter i første lytterekke - mens i andre lytterekke så lyder det bedre når de står litt tilbake. Hvis de skal stå rett til enhver tid så bør man ha større paneler hvis man har litt volum i stuen.

    Vedrørende designet kan det virke som at de har gjort produksjonen billigere ved å unngå kurvet fromt på bassenhetene samt aluminium bak på kassene - i tillegg til at all elektronikk ligger på underflaten. Det var nok i dyreste laget å sammenstille dem - mens nå har de en produksjon som lar seg skalere opp. Jeg synes likevel at de kunne ha jobbet mer med designet - men her er det jo mange meninger.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Jeg synes de nye modellene - helt fra topp-klasse Neolith til nå de nye Expression 13 og 11 (erstatter for henholdsvis Summit X og Montis) - har et litt merkelig design. Vi får likevel tro at lyden er enda bedre, spesielt ser jeg at de har ny teknologi for at høyttalerne skal stille seg inn i forhold til rommet. Basskassene blir litt lange og baktunge hvis man skal ha dette inn i en stue - men de fungerer nok utmerket på et musikkrom.
    Synes også de siste modellene har tapt seg designmessig. Etter min mening har aldri Martin Logan matchet sine Monolith III verken på lyd eller design. Se bilde post #1

    NB. Ser da bort ifra Statement og Statement E2 som jeg dessverre ikke har sett eller hørt.

    mvh
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Har nogen av dere gjort jeg nogen erfaringer med kombinasjonen Martin logan- Devialet ?
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Har nogen av dere gjort jeg nogen erfaringer med kombinasjonen Martin logan- Devialet ?
    Har hørt Devialet på Monolith III. Fungerte overraskende bra. Faktisk veldig bra:)

    mvh
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Har nogen av dere gjort jeg nogen erfaringer med kombinasjonen Martin logan- Devialet ?
    No Go! ML går ned til 0,5 ohm - Devialet tåler ikke noe som går under 4 ohm. Det er flotte forsterkere - men skal ikke brukes på ESL som ML!! :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn