Martin Logan

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Sjeiken skrev:
    Der ryktes at EC ikke passer så bra med ML !
    Så det finnes konkrete historier på at EC har tatt kvelden ved godt pådrag ved bruk på ML ?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.196
    Antall liker
    10.745
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Sjeiken skrev:
    Der ryktes at EC ikke passer så bra med ML !
    Det handlet vel også om det lydmessige så vidt jeg husker fra mine dager som CLS eier. Nakamichi PA7 var derimot en glimrende partner! :)
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    topline skrev:
    Sjeiken skrev:
    Der ryktes at EC ikke passer så bra med ML !
    Det handlet vel også om det lydmessige så vidt jeg husker fra mine dager som CLS eier. Nakamichi PA7 var derimot en glimrende partner! :)
    Interessant at du nevner dette. Tror der var Rudi som skrev i en annen tråd at PA7 passet veldig dårlig på CLS. Jeg stusset litt på det, for jeg har brukt PA7II på Arius, Sequel II og Monolith III uten å ha opplevd problemer. Tvert imot var dette en god match på alle måter.

    mvh
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    SOA skrev:
    topline skrev:
    Sjeiken skrev:
    Der ryktes at EC ikke passer så bra med ML !
    Det handlet vel også om det lydmessige så vidt jeg husker fra mine dager som CLS eier. Nakamichi PA7 var derimot en glimrende partner! :)
    Interessant at du nevner dette. Tror der var Rudi som skrev i en annen tråd at PA7 passet veldig dårlig på CLS. Jeg stusset litt på det, for jeg har brukt PA7II på Arius, Sequel II og Monolith III uten å ha opplevd problemer. Tvert imot var dette en god match på alle måter.

    mvh
    Ja, det stemmer bra også med testen High Fidelity gjorde av PA7 en gang i de gode gamle dager.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvilken signatur har PA7 ? Porblemet med transistor amper KAN kanskje bli litt lite klangfarger. Klangfarger du KAN få til med tuberolling i en rør amp.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    HCS skrev:
    Hvilken signatur har PA7 ? Porblemet med transistor amper KAN kanskje bli litt lite klangfarger. Klangfarger du KAN få til med tuberolling i en rør amp.
    Opplevde nettop klangfarger som pluss med PA7. Brukte den i kombinasjon med ARC SP9 preamp.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Forhørte meg hos ML når det gjelder impedanse dropper ned til under 1 ohm. Mine ML skal visstnok gå ned til 0,7 ohm. Med rørforsterkere i kjeden er det greit å skjekke opp litt. Svaret jeg fikk var at de ytterst sjelden går under 4 ohm... Men hva om de går under...Hmm..Får evt vente å se da... 8)
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Pudsigt at Primare i sin tid trak dem med Musical fidelity A 1 på kun 20 W klasse A og ingen køleplader.
     

    R1200CL

    Medlem
    Ble medlem
    26.08.2008
    Innlegg
    23
    Antall liker
    3
    HCS skrev:
    Svaret jeg fikk var at de ytterst sjelden går under 4 ohm...
    Det svaret vet jeg ikke om jeg ville trodd på. Bare når jeg måler mine med kabler innkludert får jeg 3,7 ohm.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Sjeiken skrev:
    HCS skrev:
    Svaret jeg fikk var at de ytterst sjelden går under 4 ohm...
    Det svaret vet jeg ikke om jeg ville trodd på. Bare når jeg måler mine med kabler innkludert får jeg 3,7 ohm.
    Får se hva de sier på det internasjonale ML fora om dette.... :)
     

    Akustisk Bureau

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.05.2009
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Hei

    Vi i Akustisk Bureau / Audiocompaniet ønsker å meddele at vi
    stiller på messa på Lørenskog i helgen.

    Utstyr som blir demonstrert er :

    # Klipschhorn 60
    # Summit X ( Martin Logan )
    # P4 ( Audionote )
    # M3 ( Audionote )
    # CD4,1x ( Audionote )
    # Atlas cables
    # Anthem P2
    + diverse annet utstyr.

    Kanksje vi sees

    mvh

    Akustisk Bureau
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.973
    Antall liker
    1.304
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    HCS skrev:
    Forhørte meg hos ML når det gjelder impedanse dropper ned til under 1 ohm. Mine ML skal visstnok gå ned til 0,7 ohm. Med rørforsterkere i kjeden er det greit å skjekke opp litt. Svaret jeg fikk var at de ytterst sjelden går under 4 ohm... Men hva om de går under...Hmm..Får evt vente å se da... 8)
    De fleste går da under 1 ohm, men ved 20.000 hz, og der er jo ikke mye energi oppe der...
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    niels skrev:
    HCS skrev:
    Forhørte meg hos ML når det gjelder impedanse dropper ned til under 1 ohm. Mine ML skal visstnok gå ned til 0,7 ohm. Med rørforsterkere i kjeden er det greit å skjekke opp litt. Svaret jeg fikk var at de ytterst sjelden går under 4 ohm... Men hva om de går under...Hmm..Får evt vente å se da... 8)
    De fleste går da under 1 ohm, men ved 20.000 hz, og der er jo ikke mye energi oppe der...
    Mye energi er det neppe.. :)




    Sitter å leser litt på dipol tråden... ( http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=43565.0 ). Noen av de skarpeste teoretikerne hevder hardnakket at kasse bass bør deles ved og helst under 40hz. ML ser ikke ut til å kjøpe denne løsningen, all den tid de deler rundt 300hz ved aktiv sub bass. Så har du Magnepan gjengen som hevder at de kan høre overgangen mellom panel og sub-bass...Hmm...Verden er rar gett... ;D
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.763
    Antall liker
    36.047
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Prøver meg her. En venn av meg har Martin Logan CLS, han bruker H\K som forsterker, det låter greit, men ikke noe mer. Har dere noen gode forslag til forsterker han kan bruke (effektforsterker). Det som jeg synes er problemet er at lyden hans blir meget grøtete, jeg tror at slike høyttalere kan låte meget bra hvis en forer den med grei effektforsterker. Noen forslag - som ikke koster for mye.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    HoJ skrev:
    Prøver meg her. En venn av meg har Martin Logan CLS, han bruker H\K som forsterker, det låter greit, men ikke noe mer. Har dere noen gode forslag til forsterker han kan bruke (effektforsterker). Det som jeg synes er problemet er at lyden hans blir meget grøtete, jeg tror at slike høyttalere kan låte meget bra hvis en forer den med grei effektforsterker. Noen forslag - som ikke koster for mye.

    Hva tenker du her i beløp ? Litt vanskelig å si noe når det du foreslår er såvidt diffust... :)
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    HoJ skrev:
    Prøver meg her. En venn av meg har Martin Logan CLS, han bruker H\K som forsterker, det låter greit, men ikke noe mer. Har dere noen gode forslag til forsterker han kan bruke (effektforsterker). Det som jeg synes er problemet er at lyden hans blir meget grøtete, jeg tror at slike høyttalere kan låte meget bra hvis en forer den med grei effektforsterker. Noen forslag - som ikke koster for mye.
    De låter best med store rørforsterkere. Har selv hatt CLS med ulike forsterkere. Gjerne monoblokker og med minst 100 W/kanal, gjerne mye mer, og kraftig og gode trafoer. På bruktmarkedet tipper jeg du får noe fra 20.000.- og oppover

    Ole
     

    devilEj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    0
    Melder meg inn her etter å ha overtatt Summitene til HCS. Har tidligere hatt et par Purity, men dette er en helt annen verden :)
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Joiner deg her, Einar. I godrommet i dag står et par Martin Logan Vantage, og det er godt å si at jeg har kommet hjem igjen. Martin Logan var den høyttaleren som har gitt meg de aller største lydopplevelsene, og når etter å ha levd lykkelig en lang periode med Vista, er det vidunderlig å komme opp på Vantage-nivå. Verdt hver krone..... :)
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    522
    Antall liker
    819
    Torget vurderinger
    8
    Med helt nye Spire på plass er det vel bare å henge seg på denne tråden...Har bare fått ca. 50 timer spilletid men det låter allerede nydelig..... ;D
     

    Vedlegg

    M

    mo ha dk

    Gjest
    atletico skrev:
    Med helt nye Spire på plass er det vel bare å henge seg på denne tråden...Har bare fått ca. 50 timer spilletid men det låter allerede nydelig..... ;D
    Gratulerer med dine Spire - det er en fantastisk høyttaler som jeg selv har hatt i noen år ;D
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Gratulerer med flotte martinlogan høyttalere.

    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer så masse! Hvor langt har du de ifra bakvegg ?
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    522
    Antall liker
    819
    Torget vurderinger
    8
    HCS skrev:
    Gratulerer så masse! Hvor langt har du de ifra bakvegg ?
    Takk for det.!
    Panelene er ca 75 cm. fra bakvegg..kunne sikkert hatt dem litt lengre fremme men man må jo kompromisse litt for at dette skal fungere i en vanlig stue..Hadde ML Vista før disse og har eksperimentert en del med plassering. Satte Spire rett i "fotsporene" der Vista fungerte best med ca. 3-4 cm toe inn. Høyre høyttalere er ca 85 cm fra sidevegg.
    atletico
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.652
    Antall liker
    961
    Jeg vil herved melde meg inn i venne klubben med mine CLS og 2 Dynamo subber. Hatt CLS i 17 år og er veldig glad for disse og subbene siste 2 år og de ga et løft men jeg stiller de så lavt at man ikke hører at det er subber der.
    Mine CLS har jeg beiset i mørkrød/brun mahogny farge for at de bedre skal passe inn med øvrige møbler.Vellykket.
    Jeg hadde tidligere EC forforsterker + Doxa Malmin og senere The End og nå Anthem 225 I.
    Vært veldig fornøyd hele tiden.
    Jeg har også Verity Parcifal til 150 k, men CLS er bedre etter min smak, mye klarere og mellomtonen er jo perfekt som alle vet fra før, men den skarpe mellomtonen dominerer og virker litt hard noen ganger og jeg kunne tenkt å prøve noe mer rør opplegg.
    Jeg har hørt at Nagra rør mono blokker er gode til CLS men de er dyre.
    Har noen prøvd Ayon eller en annen god rørforsterker til CLS??
    MA var ikke bra, men det kan være noen andre, Ars Sonum ?
    mvh Stein
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå får du sikkert dyre rørforsterkere som kan klare biffen, men jeg tror du må betale endel. CLS er ikke akkurat rørvennlige. Selv jeg ville nok satset på schvææær transe til jobben. På åttitallet var det en kompis av meg som brukte Treshold Stasis 300 på dem, og det fungerte brillefint. Rør i pre, seff. ;)
     

    KentOve

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Innlegg
    360
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Finnes Theos eller Ethos for demo i Norge, andre plasser enn Oslo?
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Garantert ikke Theos, da denne ikke vil være klar for Norge før utpå sommeren, selv om den har stått på Martin Logan sine hjemmesider i lang tid allerede. Ethos derimot kan det kanskje være en liiiiiten sjanse for finnes et annet sted enn Oslo, men jeg tviler.....
     

    trigger

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    51
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Hei,
    Jeg har ett sett CLS Ib som jeg har hatt siden ca 1990.
    De er matet via Myryad CD og EC4.6+Parasound HCA3500.

    Nå er det dessverre ett panel som er begynt å miste følsomheten, så balansen må 60% over for å få de til å spille bra. De står i "pappa-rommet" mitt, så det er ikke så ofte jeg bruker de da.


    Mvh,
    Tor-Helge
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn