Gratulerer med Aeon I, Niels
Kanonbra høyttaler!
Når det gjelder klasse D forsterkere, så kan det rett og slett være en mismatch på enkelte elektrostater, i alle fall om de går langt ned i impedans. Du vil miste hele fordelen med den oppløste diskanten, da det virker som om noen klasse D forsterkere, om ikke alle, ikke klarer å "tenne" elektronikken som driver panelene skikkelig. Dette har det vært flere episoder rundt omkring som har vist. F.eks klarte ikke et par Jeff Rowland å drive et par Summit, de klarte rett og slett ikke å "fortelle" panelene at det var et innputsignal fra en forsterker, noe som førte til at de kun sto i stand-by.
Jeg har testet Midgard på mine Vantage, og de slører ned toppen, selv om de driver dem. Men det fungerer, men langt fra optimalt. Det at de slører ned toppen, kan ha noe med at panelene ikke får riktig type strøm eller spenning, uten at jeg vet hvorfor. Når toppen blir sløret, mister man hele holografien, og man sitter igjen med et to-dimensjonalt lydbilde.
De samme Midgardene driver for tiden et par Visonik Concept 9. Det fungerer sinnsykt bra, selv om Visonikene er laaangt dyrere enn det forsterkerne er. Så Midgard Oberons kvaliteter er det ingen tvil om, men man må her, som i andre tilfeller, matche riktig.
Men som sagt, det kan vært en teknisk forklaring på hvorfor klasse D ikke fungerer på elektrostater (i alle fall Martin Logan), men jeg kan ikke så mye om det. Jeg bare konstanterer at lyden blir helt feil.
Jeg tror at Hegels H200 kan være en god match, særlig med tanke på deres tilbakekoblingskrets, som skal rette opp forvrengte og ukorrekte signaler. Dette er en fordel, så du ikke får tilbakekobling fra 8". Signalet til panelet må være 100% riktig, ellers vil følgene bli utrolig store. Om du også ser etter ny CDspiller bør du tenke på Creek EVO fra Lyric, denne spilleren har et røft preg som kler elektrostater utrolig bra. Skikkelig rocka spiller, og den er billlllig
Martin Logans elektrostater er fantastiske høyttalere, men de er dessverre satans krevende på elektronikksiden... Gleder meg til Midgard lager en ML-kompatibel forsterker ;D