Massekonvertere musikkfiler fra m4a til FLAC?

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.563
Antall liker
5.183
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Jeg har en harddisk fra noen år tilbake med flere hundre CDér rippet i format m4a (Apple lossless). Disse skal vissnok kunne konverteres uten tap av kvalitet til FLAC, men jeg ser for meg en gedigen jobb med å åpne hver CD og deretter konvertere låtene på én og én CD.
Er det noen som vet om en mulighet for å markere hele mapper (optimalt hele musikkmappen) og få konvertert filene automatisk?
Plan B er vel å finne en lommepengesulten og nogenlunde tekninsk oppegående ungdom som kan ta på seg jobben :sneaky:
Tips om programvare mottas i så fall med takk også.
 

diry72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.08.2013
Innlegg
228
Antall liker
240
Sted
Oslo
Jeg har en harddisk fra noen år tilbake med flere hundre CDér rippet i format m4a (Apple lossless). Disse skal vissnok kunne konverteres uten tap av kvalitet til FLAC, men jeg ser for meg en gedigen jobb med å åpne hver CD og deretter konvertere låtene på én og én CD.
Er det noen som vet om en mulighet for å markere hele mapper (optimalt hele musikkmappen) og få konvertert filene automatisk?
Plan B er vel å finne en lommepengesulten og nogenlunde tekninsk oppegående ungdom som kan ta på seg jobben :sneaky:
Tips om programvare mottas i så fall med takk også.
Hei. Skal se på det og gir deg en tilbakemelding når jeg vet noe mere.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.246
Antall liker
4.881
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Jeg laget et Perl-skript for Linux en gang for lenge siden, som gjør akkurat det motsatte av hva du er ute etter. Det konverterer tapsfritt FLAC til ALAC i "bulk". Mener å huske at det bruker "avconv" til selve konverteringen, så det er antageligvis en smal sak å modifisere det til å konvertere ALAC til FLAC i stedet. Dersom du er på en Linux-platform eller vet hvordan sette opp Perl og avconv på Windows eller Mac, så kan vi se nærmere på det dersom ikke @diry72 har en løsning.
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
2
Det kan gjøres greit med DBPowerAmp batch converter. Den er lisensiert uten å koste all verden og gjør hele jobben automatisk. Du konfigurer /justerer hvordan du vil ha target filstruktur og navngiving. Den håndterer kopi av metadata og embeddede bilder. Bruker den selv, men da fra FLAC til ALAC og ALAC til MP3.

Mvh
 

diry72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.08.2013
Innlegg
228
Antall liker
240
Sted
Oslo
Jeg så litt på MediaHuman audio converter og den virket grei . Bruker selv dBPoweramp. Er sikkert andre her som har mere kunnskap om dette enn meg, så her er det bare å tipse i vei.
 
Sist redigert:

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.563
Antall liker
5.183
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Jeg laget et Perl-skript for Linux en gang for lenge siden, som gjør akkurat det motsatte av hva du er ute etter. Det konverterer tapsfritt FLAC til ALAC i "bulk". Mener å huske at det bruker "avconv" til selve konverteringen, så det er antageligvis en smal sak å modifisere det til å konvertere ALAC til FLAC i stedet. Dersom du er på en Linux-platform eller vet hvordan sette opp Perl og avconv på Windows eller Mac, så kan vi se nærmere på det dersom ikke @diry72 har en løsning.
Takker, men jeg er absolutt ikke annet enn passiv bruker av Mac og PC med det kjedeligste som finnes av apper/programmer :)
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.563
Antall liker
5.183
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Med fare for å jinxe dette før vellykket jobb er konstatert, så ser det svært lovende ut med DBPowerAmp batch! Takk så langt 🙏🏼
 

diry72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.08.2013
Innlegg
228
Antall liker
240
Sted
Oslo
Så på DBPowerAmp Batch, og det virker iallefall som en enkel løsning. Har ikke testet det, men det har vel han som anbefalte den Boden9 gjort. Kan hende jeg får bruk for den løsningen en dag, så takk for tipset Boden9.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.066
Antall liker
2.526
Jeg er ganske sikker på man kan gå fra m4a til FLAC dirkete med FFmpeg -- https://ffmpeg.org/ og samtidig beholde tags fra m4a.

Jeg massekonverterte rundt 5000 WAV filer med en enkelt skript og offesiell FLAC pakke noen år tilbake. Det mest kompliserte den gang var at jeg måtte skripte slik at jeg fikk laget tags basert på filstruktur.
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
891
Antall liker
438
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Jeg bruker MediaMonkey til slikt med godt resultat. Men her må man også ha Gold-versjonen som er lisensiert for å få kjørt dette i batch. Kostet ikke all verden da jeg kjøpte lisens for mange år siden. Bruker dette som spillerprogram også når jeg spiller fra pc.
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.563
Antall liker
5.183
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Og nå er jeg kanskje helt idiot, men neste utfordring blir å flytte utelukkende FLAC filene over på en egen harddisk. Tips til hvordan jeg får markert bare FLAC filene i alle mappene?
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
2
Bruker du DBPowerAmp passer du på at FLAC filene havner i egne mapper. Det kan feks være lignende struktur som før eller noe annet, men under en egen mappe som heter FLAC. Da er de allerede sortert ut og er enkle å kopiere videre.

Jeg har \Flac\Artist\Album\.
Mvh
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.563
Antall liker
5.183
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Bruker du DBPowerAmp passer du på at FLAC filene havner i egne mapper. Det kan feks være lignende struktur som før eller noe annet, men under en egen mappe som heter FLAC. Da er de allerede sortert ut og er enkle å kopiere videre.

Jeg har \Flac\Artist\Album\.
Mvh
Det hadde vært smart om jeg skjønte i tide hvordan ja 😂
Nå ligger de som to av hver sang (m4a og flac) i samme mappe, men jeg tok den enkle utveien med kommando find:flac i Finder.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.246
Antall liker
4.881
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Jeg er ganske sikker på man kan gå fra m4a til FLAC dirkete med FFmpeg -- https://ffmpeg.org/ og samtidig beholde tags fra m4a.

Jeg massekonverterte rundt 5000 WAV filer med en enkelt skript og offesiell FLAC pakke noen år tilbake. Det mest kompliserte den gang var at jeg måtte skripte slik at jeg fikk laget tags basert på filstruktur.
avconv gjør det samme. Konverterer direkte og beholder tags og metadata. Skriptet var laget slik at mappestruktur og coverbilder ble kopiert også. Tror bare jeg kjørte det én eneste gang, for å massekonvertere ca. 400 album fra FLAC til m4a.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.763
Antall liker
9.408
Sted
Trondheim
Er det noen spillere som ikke spiller både FLAC og ALAC? Hvis ikke skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du skal gjøre det?
 

trondav

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2015
Innlegg
379
Antall liker
454
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
17
Er det noen spillere som ikke spiller både FLAC og ALAC? Hvis ikke skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du skal gjøre det?
Det er vel ingen lydmessig forskjell på en tapsfri ALAC fil rippet med en Mac og en FLAC fil? Begge er vel helt uten komprimering. Altså lossless begge to.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.763
Antall liker
9.408
Sted
Trondheim
Nettopp. Og SVJV er det ingen lisenskostnader for å bruke en ALAC dekoder, så det er jo ingen grunn for noen som lager en avspiller å ikke inkludere ALAC. Kanskje det har noe med metadata å gjøre?
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.246
Antall liker
4.881
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Er det noen spillere som ikke spiller både FLAC og ALAC? Hvis ikke skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du skal gjøre det?
Dette var en tjeneste jeg gjorde for en venninne som skulle flytte fra byen og ikke ville drasse med seg alle CDene. Jeg antok at m4a/ALAC var hennes foretrukne format fordi hun er en hengiven eple-tilbeder.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.763
Antall liker
9.408
Sted
Trondheim
Ja, men FLAC og ALAC er jo begge tapsfrie med gratis dekoding, så alle avspillere spiller vel begge formater? Jeg bare lurer på om det er noe vits i å konvertere mellom dem. Jeg har begrenset erfaring med forskjellige avspillere så opplys meg gjerne.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.246
Antall liker
4.881
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Jeg kan spille av FLAC både i bilen og på en bærbar dings jeg har, men ingen av dem kan spille av ALAC.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.763
Antall liker
9.408
Sted
Trondheim
OK. Alle biler jeg har prøvd har spilt ALAC uten problemer. Så det finnes dingser som ikke spiller ALAC. Underlig. Jeg lurer på hvorfor? ALAC er open-source og gratis (har vært det siden 2011).
Jeg ser at man det er både converter og deconverter i biblioteket libavcodec, så hvis man bruker det får man jo dekoding omtrent gratis (lite ekstra arbeid), men dekoding av ALAC bruker visst mer strøm enn FLAC så det kan jo være en grunn i bærbart utstyr.

PS: Beklager OT
 
Sist redigert:

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.563
Antall liker
5.183
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Ah!
4 tastetrykk, null kroner og en natt med god søvn senere - et voila! - ca. 1000 CDér ligger nydelig forvart på en snerten 1TB USB harddisk og spiller nå som en fryd over anlegget.
Takk for tips!
IMG_8362.jpg
 

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
398
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
Jeg gjorde dette med DBPowerAmp for noen år siden, å det fungerte helt utmerket, husker ikke helt hvordan innstillingene var gjort, men fikk den til å opprette filene i samme mappestruktur i ny mappe som det som var i Apple Lossless folderen
 
Topp Bunn