C
cruiser
Gjest
Tenkte mer på innholde enn designet på flaska
Moro å prøve forskjellig. Når jeg fermenterer chili holder jeg meg til basisting, løk, hvitløk og mengder av chili.Tenkte mer på innholde enn designet på flaska
Har du prøvd de til Eldorado? Sabla gode.Den så bra ut. Synd den er på andre siden av landet. Ikke en eneste gang har jeg funnet noen i Norge som kan lage gode baguetter på fransk maner. Det burde jo ikke være noen heksekunst men .. joda, gode grovbrød og slikt men ikke baguetter.
Nå viser det seg at mange organismer er avhengige av at jorder ikke ligger som svarte, døde flekker etter behandling med glyfosat. Bønder sverger til middelet fordi det gjør det enkelt å klargjøre et jorde for en ny avling. Man bare dreper alt som vokser der. Ulempen er at det også tar effektivt livet av mikroorganismer som ellers ville nyttiggjort seg plantene. Og disse mikroorganismene er igjen viktige for nytteplanters næringsopptak.Glyfosat er den aktive substansen i plantevernmiddelet Roundup. Den inhibiterer enzymet som produserer 5-enolpyruvylshikimat 3-fosfat og blokkerer biosyntesen av aromatiske aminosyrer i vekster, men er relativt ufarlig for dyr da de mangler enzymet.
Gluten finner du i korn. Altså, ikke hvetemel til jevning, men maizenna går bra. Bruk kun rene kjøkkenredskaper. For en allergiker kan det være nok at en smørkniv brukt til å smøre et par brødskiver har "forurenset" smøret. Les på pakningene om produktet er glutenfritt.Er det gluten i rødvin, worcestershire, bra sennepspulver, rødbeter, gulbeter, søtpoteter, pepperrot, og alle andre rotgrønnsaker known to mankind?
En av disse selvdiagnostiserte? Ikke si noe om hva som er i maten.Ikke helt på cøliakisk nivå, men problematisk likevel.
SousVide @56 grader et døgn - 30 timer. Grill / stek for skorpe og server som biff med ønsket tilbehør.Noe godt man kan gjøre med høyrygg uten gluten og løk?
Har en allergiutfordring som må omgås. Ikke egen, for all del, hadde vært synd på meg ellers. Helst ikke braisert i Roundup heller.
Er Tabasco-sausen blitt mildere? Eller har jeg vært uheldig og fått flasker i det lavere spennet. De rangerer selv sausen fra 2500-5000 på Scoville-skalaen, så de gir seg selv en del slingringsmonn.
(Habanero er et alternativ, 7000 på Scoville). Men svak Tabasco er som saltlake, syns jeg, lite pepper å skryte av.
Sånt liker jeg! Takk for at du deler slik info.Tror jeg har nevnt disse hvitløkene noen år tilbake. En hardneck porselensvariant som kom til Norge fra Russland i 2001. Norsk gartner fikk to hvitløk i gave på et hviterussisk kloster. Mer om det her:
https://www.datsja.no/blogg/2016/3/6/to-hvitlk-en-munk-og-et-fengsel-i-valdres
Fantastiske hvitløker som trives i norsk jord. Hardt skall, typisk for porselensvarianter, som gir veldig lang lagringstid. Intens hvitløksmak og eim.
Du tenker på Tingvollost (produsert i Torjulvågen i Tingvoll kommune)?Tingvold har utvilsomt skaffet Norge troverdighet når det kommer til Ost.
Internett du liksom. ???Vis vedlegget 507751Du tenker på Tingvollost (produsert i Torjulvågen i Tingvoll kommune)?Tingvold har utvilsomt skaffet Norge troverdighet når det kommer til Ost.