Mat, drikke og røyk MAT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Jeg lagde meg noen hevekurver. Veldig praktisk. De fra Ikea kommer godt anbefalt, i forhold til hva man får andre steder, men altså også lett å lage selv, om du har kurv(er) liggende. Viktig med utlufting.

    Og som jeg skrev i innledningen, det er ikke vanskelig, handler om tid og tålmodighet. Du må ta deg tid til å folde deigen, slik at du får til god struktur og oppnår "elastisk" brødmasse når brødet er ferdigbakt.

    Enjoy.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Weld skriver om alle besvergelsene som kom inn i brødbaking da hipsterne oppdaget at de skulle ha hendene i mel.

    Likevel, det er enkelte bakere som har sine særegne måter å gjøre ting på, og brødet blir godt. Jeg var i Nantes en del år tilbake og ble tatt med til Supiots bakeri et stykke utenfor.

    Her er han i arbeid med deig og ovn. Deigen blir som en levende ting i eltekaret hans. (Der skjer ting du aldri får til med en maskin, sier han).

    Om ikke annet, så nyt en som elsker å lage brød. I Japan ville han vært "living national treasure".

    Så en annen video med ham nå, vi blir alle eldre. Fransk tale.

     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.980
    Antall liker
    3.831
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Med en surdeigsstarter kan man også lage Berliner Weisse.

    Mesk, kok, avkjøl, hell på gjæringskar og sleng i 1dl surdeigsstarter pr 10l vørter og noen uker senere har man Berliner Weisse.

    Enkleste måten som finnes å lage surøl på.
    Eller Zurek- polsk surdeigsuppe 🤤
    Tror, jeg skal sette over en sånn i morgen.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.980
    Antall liker
    3.831
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Weld skriver om alle besvergelsene som kom inn i brødbaking da hipsterne oppdaget at de skulle ha hendene i mel.

    Likevel, det er enkelte bakere som har sine særegne måter å gjøre ting på, og brødet blir godt. Jeg var i Nantes en del år tilbake og ble tatt med til Supiots bakeri et stykke utenfor.

    Her er han i arbeid med deig og ovn. Deigen blir som en levende ting i eltekaret hans. (Der skjer ting du aldri får til med en maskin, sier han).

    Om ikke annet, så nyt en som elsker å lage brød. I Japan ville han vært "living national treasure".

    Så en annen video med ham nå, vi blir alle eldre. Fransk tale.

    Skjønner ikke hipsterbrødet- skal se flott ut og helst så mye luft og store hull i at en ikke lenger vet hvor en skal ha smøret på. Mulig at de fleste er laktoseintolerante uansett…

    Har prøvd meg på bakeriet med runde brød, som ja egentlig er ideelt form, også mtp ferskholdning, men folk her på berget vil ha avlange. 🙄

    Tja, han der baker som det alltid ble bakt - og det er skikkelig vare ser det ut som.

    Tenk å være husmor den gangen og elte 50 kg rugmel til surdeig i en time fra hånd.

    Å bake i vedfyrt bakerovn er en vitenskap i seg selv.
    Har snakket med en bakermester i Tyskland som baker i vedfyrt ovn i 50 år nå og han sier at han har såvidt blitt venn med ovnen.

    Fränkisch tale ;)

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Tja, det er et valg. Vil man ha best mulig elastisitet i brødmassen, noe som er et tegn på at man har frigjort næringsstoffene og bindestoffene og disse har fått virke, er den "hullstrukturen gitt". Dermed også bildene som deles fra surdeigsbakerne som har fått det til.
    I land der det spises mer gode oster enn smør er det også vanlig å legge ost på brødskiven, snarere enn å legge et lag smør først, så der oppfattes ikke "hullene" som et problem.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    En fjerdedel av formiddagens surdeigsproduksjon med crumbshot. Jeg synes dette er en passe mengde luft og hull i deigen. Skal ikke påstå at jeg hadde fått hur store bobler som helst om jeg gikk inn for det, men dette funker i alle fall fint for meg. 80% hvete, 10% grov hvete og 10% rug. Steker i panne med lokk første 15 minuttene.

    Startet i går formiddag med laging av "forstarter" så autolyse og elting i går kveld og første heving over natten. Forming, strekking og bretting i dag tidlig og steking for litt siden.

    B35A1E29-D158-4D3F-8B1F-D1F6BD161139.jpeg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Det er utrolig hva som skjer med mel når det behandles rett, slik bakere som Nicolas Supiot gjør. Du får en struktur og elastisitet som må oppleves.
    Supiot insisterer på mel som er kvernet helst kun to dager før det skal brukes, har det stått i syv dager kan han ikke bruke det, fordi han ikke får resultatet han er ute etter. Bakere liker å si at det er som med epler, oksydasjon av melet, fordi kornskallet ikke lenger beskytter innholdet, blir som når du fjerner skallet på et eple (vi ser det bare ikke slik vi gjør med et eple). Ille brød har også direktelinje til Holli Mølle, for å få tilsvarende nykvernet mel inn døren, i forhold til behovet.

    Det er årsaken til at vi har steinmølle i butikken og mange bakere og gourmet-kokker innom som får urkorn malt til sin baking hjemme.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Da var coppaen ferdig også etter er par måneders spreking. Dette selges for 7-800 kroner kiloen i butikken så her er det en god del å hente på å lage selv

    F244FF16-10A3-4E23-B96F-2B0DD3F5D9F9.jpeg
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Å, dæven, dette så godt ut, har aldri smakt, en god del mik-mak for å få det til ser jeg for en enmanns-husholdning.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Å, dæven, dette så godt ut, har aldri smakt, en god del mik-mak for å få det til ser jeg for en enmanns-husholdning.
    Jeg vakumpakker de i biter, da holder de lenge uten å tørke ut. Oppevarer i kjøleskap. Prosessen er latterlig enkel men trenger vakummaskin og spesialposer som slipper ut fukten sakte.

    arbeidstiden er kanskje en god halvtime eller deromkring. Så er det bare å vente.

    Jeg kjøper svinenakke uten ben i stykker på rundt 3kg når de er på salg innimellom. De kommer fra Jæren Smak, men man får også stykker på rundt 1kg på Rema stort sett. Akkurat dette eksemplaret kunne nok hatt noe mer innmarmorert fett etter min smak, men det blir godt uansett.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Hva er nå egentlig galt med eltemaskin??
    Tror ikke insta fantes da Supiot var med i den filmen, Weld.

    Selv bruker vi eltemaskin, men Supiot, som ble "verdensmester i brødbaking", gjør ikke det.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.508
    Antall liker
    102.780
    Torget vurderinger
    23

    Gårsdagens maritime utskeielse...
    Uer, utbenet, flådd, krysskåret, melert og fritert.
    Sursøt saus og ristede sesamfrø.
    Crispy, saftig og meget smaksrik.

    20220821_150933.jpg
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    En fjerdedel av formiddagens surdeigsproduksjon med crumbshot. Jeg synes dette er en passe mengde luft og hull i deigen. Skal ikke påstå at jeg hadde fått hur store bobler som helst om jeg gikk inn for det, men dette funker i alle fall fint for meg. 80% hvete, 10% grov hvete og 10% rug. Steker i panne med lokk første 15 minuttene.

    Startet i går formiddag med laging av "forstarter" så autolyse og elting i går kveld og første heving over natten. Forming, strekking og bretting i dag tidlig og steking for litt siden.

    Vis vedlegget 843006
    Var melet eldre enn 2 dager a?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Tips. Lokal har åpnet i Hegdehaugsveien, i krysset mellom den og Oscars gate. Inngang fra sistnevnte til bakhagen. Dyktige folk på kjøkkenet og sunne råvarer.

    DSC01599.jpeg
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.980
    Antall liker
    3.831
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    ble eplekake igår- vi klarte foreløpig å la den stå i fred til kaffen i dag

    BTW for dem som takler tysk her er oppskriften, superenkelt og knallgod.

    Kan forøvrig anbefale hans bakeside.
    Enkle, velfungerende oppskrifter, forklaringer og gode videoer.

    6DBD5BAA-036F-4AE5-B94E-97A7F9C4579A.jpeg
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.455
    Antall liker
    9.748
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Svineknoke er undervurdert av mange, eller kanskje helst oversett.

    Med barn i skolealder er det bra om man klarer å fø dem noe annet enn bare pizza og taco. Lapskaus går ned på høykant, og restene tas med i mattermos til skolelunsj dagen etter.

    Det blir nok kraft til overs til en 4-5 middager til. Superenkel variant i dag med ferdig lapskausblanding. 👍🏻

    484C8CC6-D8D6-4BB7-BA97-5B905CC9D342.jpeg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.508
    Antall liker
    102.780
    Torget vurderinger
    23

    Dagen øko-gourmet middag!
    Hjemmelaget blomkålsuppe
    Sjalottløk, kraft, norsk blomkål, gressløk fra egen hage.
    Litt sprøstekt bacon og fløte løfter det hele.
    Kost ca. 50,- for solid måltid til to.
    It's good to be poor!

    20220826_191550.jpg
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.455
    Antall liker
    9.748
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Høsten er i anmarsj, beste tiden på året. :)

    Fårikål og fersk suppe er fast på menyen her. Hvilke andre retter hører med?

    Er litt anglofilt anlagt, så det pleier å bli en skikkelig roastbeef-middag med ovnsbakte rotgrønnsaker og Yorkshire-pudding utpå høsten. Snadder!
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.980
    Antall liker
    3.831
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Fårikålkjøtt med grovkuttete rotgrønnsaker, potet, løk og hvitløk i en støpejernsgryte eller ildfast form.
    Så lager jeg en veldig, kraftig, nesten over the top krydra, ganske salt kraft, gjerne med rødvin og heller den over kjøttet og grønnsakene.
    Lokk på og inn i ovnen til kjøttet er mørt. 🤤
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Det er vel sesongen for å banne i kjerka så da får jeg også i år si at jeg ikke synes fårikål er spesielt godt og at det er mye annet man kan bruke den velkjente stykningsdelen "fårikålkjøtt" til.

    Skal også i år prøve å huske å gjenta meg selv når det blir snakk om kalkun til nyttår;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Det er vel sesongen for å banne i kjerka så da får jeg også i år si at jeg ikke synes fårikål er spesielt godt og at det er mye annet man kan bruke den velkjente stykningsdelen "fårikålkjøtt" til.
    He-he, da kan jeg returnere og si at det eneste sau er brukbart til, bortsett fra gensere og sokker, er fårikål.:giggle:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.508
    Antall liker
    102.780
    Torget vurderinger
    23

    Høsten er offisielt innledet på Slukoteket's spiseseddel!

    Dagens gulasj.....

    Med en klatt smør i bunnen av tallerkenen før suppa øses opp.....
    og endelig godt ned i bunnen med sleiva, det er der godsakene er!
    Nyklippet persille fra egen kjøkkenhage og en stor klatt Rørosrømme som kronen på verket!

    😋 😋 😋 😋

    gulasj 8 sept 2022.png
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.508
    Antall liker
    102.780
    Torget vurderinger
    23

    Lett blanding her.... party party

    20220911_190812.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn