Neinei, klassisk aspik selvsagt, for å holde det hele sammen bare! Du vet aspik som i rekekabaret etc. Ikke ulikt den som brukes i f.eks. Pressack (weiss da, ikke rot). Men ikke syrlig.
Vedovnen var aktiv igjen i natt:
Finsk rugbrød med løkmarmelade. - sikkert knall til røkt ål også
Bommet litt med heve- og fyringstid, så den ble en smule overhevet. Derfor er den litt flat.
Det skjer ofte i omstillingen fra vinter til varmere vær. Ovnen når temperaturen raskere når luften er 10-15 grader varmere, men går samtidig ned saktere også til brukstemperatur. Samtidig hever brødet raskere også når det er varmere.
Txogitxu. Opprinnelig biff fra Baskerland om jeg husker rett. Dette er kuer som har født barn. De har det på Coop Madla, så kanskje har de det på andre Coop-butikker rundt forbi. Dette har blitt en hit, så nå produseres det i flere land. Jeg tror den jeg kjøper blir produsert i Polen.
Har en skikkelig sinna sear station på grillen. Den fikk lov til å svi en tx idag. Smaken på det kjøttet ble så sinnsykt godt at jeg ditcha sausen … som faktisk var ganske god. Men altså … en dritgod biff …. salt …. og en hinsides maillard-effekt … da er det kanskje best uten saus.
Det ble biff her også. En Tomahawk, hengt i to uker, kom til meg syv dager etter.
Romtemp etter noen timer, gnidd inn med "secret spice mix" og i venteposisjon slik i ytterligere noen timer. (Vi var for sultne til de anbefalte 24 timene).
120ºC i ovnen til kjernetemp ble 48ºC. Ut av ovnen. Vente 10 minutter.
Så på grillplaten - "make sure you disconnect your smoke alarm," sier min texanske kompis. "Turn up the heat."
Reverse Sear metoden fungerer. Det ble godt.
Lagde en peppersaus med rømme fra Røros og en peppermix, ble redusert til den ble godt "creamy".
Her er mellomstadiet, før kjøttet legges på grillplaten ved siden av, som ikke ser rødglødende ut, men som snart er veldig varm.
Og - ja - røykalarmen ble utløst. Den klokeste i huset koblet den ut med hørselvern på, mens Tomahawken gikk inn i oppløpet.
Nå sitter vi og mimrer over hvor godt og mørt og saftig det ble.
Testbaking til helgen.
Uten tvil er wienerbakst best rett ut av ovnen.
Men skal stille på et lite lokalt bygdefest på lørdag og klarer ikke å bake alt fersk rett før vi må rigge opp.
Så det må testes hvordan de holder seg til dagen etterpå.
For et par uker siden smakte jeg noen kardemommesnurrer på et lokalt bakeri. Omtrent som kanelsnurrer designmessig, men vanvittig mye bedre smak!!! Åpenbart brukt godt med kardemomme og smørmsmaken var ikke til å ta feil av. Livsfarlige greier. Skal prøve å få tak i en kubikkmeter i morgen
Ål er allsidig, godt nesten uansett. Har igjen to halve sider på ca. 20 cm. Skal lage en terrine med ål i gele med grillet rød paprika og blanchert stor purre rundt stykkene.
For et par uker siden smakte jeg noen kardemommesnurrer på et lokalt bakeri. Omtrent som kanelsnurrer designmessig, men vanvittig mye bedre smak!!! Åpenbart brukt godt med kardemomme og smørmsmaken var ikke til å ta feil av. Livsfarlige greier. Skal prøve å få tak i en kubikkmeter i morgen
Kardemomme kommer ikke i nærheten av bakeriet mitt!
Det er det verste som finns i bakverk. Kanskje hvis det hadde vært brukt sparsomt i nu og ne, eller kun som fyll som i en kardamommesnurr, men her på berget må det være i nesten alt av søt gjærbakst.
En god søt gjærdeig skal smake smør. Ferdig. Muligens et hint av anis hvis jeg absolutt må smaksette det.
Mattilsynet har varslet oppdrettsgiganten SalMar om et rekordgebyr på grunn av dårlig fiskevelferd. Et uanmeldt tilsyn avdekket store mengder død og alvorlig syk laks i merdene til verdens nest største oppdretter.
Ikke til denne varianten, da er det surkål som er greia. Men til de TYNNE bratwurstene med rundstykke, streetfood style, da er det sennep som gjelder. Gjerne Løwen Senf for de som liker den syrligere vatianten.
Ikke til denne varianten, da er det surkål som er greia. Men til de TYNNE bratwurstene med rundstykke, streetfood style, da er det sennep som gjelder. Gjerne Løwen Senf for de som liker den syrligere vatianten.
Kan, men må ikke... Kan bli for mange smaker. Mesteren viser seg i begrensningen
Banansennep anser jeg som såpass perverst at det ikke bør kommenteres en gang!
Kan, men må ikke... Kan bli for mange smaker. Mesteren viser seg i begrensningen
Banansennep anser jeg som såpass perverst at det ikke bør kommenteres en gang!
Laget en super sviskesennep til grillingen i helgen.
Sviskemasse fra bakeriet med grovt Dijonsennep.
Nesten som bayrischer süsser senf med en fruktnote fra sviskene.