Mat, drikke og røyk MAT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Antall liker
    5.321
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Trenger tips og forslag.

Fruen skal feires. Lunsj med 60 gjester. Skal foregå i en innredet låve på en gård på Ringerike som tilhører familien.

Koldtbord.

Har ambisjoner om å lage maten selv. Full tilgang til kjøkken i hovedhuset, litt begrensede oppvarmingsmuligheter i låven (1 komfyr). Tenkte tradisjonsmat, roastbiff m potetsalat og hjemmelagd remulade og potetsalat, honningglasert bayonneskinke m waldorfsalat, gravlaks m sennepssaus og fløtestuede poteter. (lune, eller kan de serveres kaldt?) Kyllingpate (fruens spesialitet). Spekemat (fenalår) m kald eggerøre og rømme. Et par salater (mango/avocado, chili etc...).

brie og druer og deretter div hjemmebakte kaker til kaffen.

Mye av dette kan lages både en og to dager på forhånd.

Høres dette gjørbart ut? Forslag til andre retter?

Takker på forhånd.
    Beror på hur mycket du kan göra själv och hur långt innan.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.856
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det meste av kjøtt kan serveres kaldt... eller kan klargjøres dagen før, skjæres opp kaldt og så fløes i langpanne med "passe" mengde stekekraft spredt over før det pakkes i folie og varmes i ovn.... Dette har jeg selv gjort flere ganger med lammelår, svinekam etc etc... fløtepoteter kan forsåvidt tilllages på samme måte, og varmes med en runde uten folie til slutt.... går helt greit med flere langpanner i ovnen samtidig - særlig om det er varmluft, selv om det ikke er nødvendig....
    Pakk godt inn etter steking og avkjøling, slik at det ikke tørker ut

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.640
    Trenger tips og forslag.

Fruen skal feires. Lunsj med 60 gjester. Skal foregå i en innredet låve på en gård på Ringerike som tilhører familien.

Koldtbord.

Har ambisjoner om å lage maten selv. Full tilgang til kjøkken i hovedhuset, litt begrensede oppvarmingsmuligheter i låven (1 komfyr). Tenkte tradisjonsmat, roastbiff m potetsalat og hjemmelagd remulade og potetsalat, honningglasert bayonneskinke m waldorfsalat, gravlaks m sennepssaus og fløtestuede poteter. (lune, eller kan de serveres kaldt?) Kyllingpate (fruens spesialitet). Spekemat (fenalår) m kald eggerøre og rømme. Et par salater (mango/avocado, chili etc...).

Takker på forhånd.
    Du kan lage gazpacho (kald tomatusppe), kan fint lages godt i forveien og skal faktisk serverest kald og er lett å skalere.

Bak noe godt brød, kan fryses og holder seg godt da. Lag en svær porsjon majones eller aioli (holder fint en uke eller to kaldt), det er godt å dyppe brød og annet i. Så kan de som vil ha remulade slenge på sylteagurken selv....

Om du får tak i en grill eller to kan du varme / lunke mye.

arneby

Fersking
    Ble medlem
    29.07.2013
    Antall liker
    3
    Trenger tips og forslag.

Koldtbord.

Takker på forhånd.
    Hva med å bytte ut gravlaks og sennepssaus med røkt laks og eggerøre? Karbonade med løk er populært på koldtbord. Tradisjonsmat skriver du, men hvor er fiskekabareten:) Er det tenkt noe dessert/kaker? Dette blir uansett en bra fest - lykke til!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.966
    Torget vurderinger
    23
    Trenger tips og forslag.

Koldtbord.

Takker på forhånd.
    ehh... hva er budsjettet?? :cool: Gjelder jo å ikke snåle når det er snakk om femtiårslag 🤭

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.293
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Prøvde meg på å varmrøyke/grille på lav temperatur I dag.

Bygde «slange» i grillen, og noen biter bjørk for røyken sin del
    45744D98-EDE5-4234-9403-8E993DF213CE.jpeg

Etter knapt to timer (skinkesteka er ferdig kokt, så den trenger ikke mere tid
    DEBEBDB9-D43F-47F1-8098-491D0BCC9517.jpeg

Serverte med grillpoteter, surkål og senepssaus.

Det funka over all forventning - steika ble fantastisk god.

Jeg føler meg fristet til å lage brisket over 6-8 timer…

Johan-Kr

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.293
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tenkte jeg skulle høre hos Kuraas i Narvik. Jeg vet mine rumenske arbeidskollegaer har vært der og kjøpt ymse som du ellers ikke får i butikken, f.eks. en halv gris og lignende.

Johan-Kr

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.008
    Trondheim slaktehus selger hele brisket https://www.slaktehus.no/ stort sett innom der en gang i uka å handler, som regel brisket tilgjengelig. Selv foretrekker jeg shortribs på smokeren.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.008
    Tja, er ikke så vanskelig å få det tilsendt. Gastro royal leverer også brisket.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.640
    Tja, er ikke så vanskelig å få det tilsendt. Gastro royal leverer også brisket.
    Husk at avstandene i Nord-Norge er så store at du må sende en kalv for å kunne ta ut en svær brisket fra det voksne dyret når det endelig kommer frem.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.008
    Restauranter over hele landet klarer helt fint å motta kjøttstykker, så logistikken fungerer fint den.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.593
    Torget vurderinger
    2
    Prøvde meg på å varmrøyke/grille på lav temperatur I dag.

Bygde «slange» i grillen, og noen biter bjørk for røyken sin del
    Vis vedlegget 941080

Etter knapt to timer (skinkesteka er ferdig kokt, så den trenger ikke mere tid
    Vis vedlegget 941081

Serverte med grillpoteter, surkål og senepssaus.

Det funka over all forventning - steika ble fantastisk god.

Jeg føler meg fristet til å lage brisket over 6-8 timer…

Johan-Kr
    Fortell litt mer om løsning og måltemperatur, etc!

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.272
    Sted
    Sørlandet
    Jeg benytter meg av "slangeteknikken" når jeg har en brisket på grillen, og avhengig av størrelsen på brisketen så legger jeg dobbelt lag. Den på bildet er 11 kg og var på grillen i 13 timer før den var klar. Jeg hadde røykespon på kullet de 4 første timene og det kan være noe i overkant, spesielt hvis gjestene ikke er vant med røykesmak på maten. Dere ser dette på den røde "røykeringen" på kjøttet.

IMG_9231.jpeg IMG_9233.jpeg IMG_9235.jpeg IMG_9245.jpeg

Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.293
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Fortell litt mer om løsning og måltemperatur, etc!
    Slangeteknikken er veldig godt vist i Beetlebugs innlegg - en legger brikettene så de overlapper hverandre litt. To og to i bredden, og så et lag oppå, som består av en eller to bruketter. Røykespon eller biter av løvtre (jeg brukte biter av bjørk) . Så fyrer man på i ene enden. En får vel om lag en 7-8 timer av å bygge seg halvveis rundt i en standard weber kulegrill.

Jeg søkte på youtube og fant en australier som forklarte dette godt

En kjører stort sett med åpen topptrekk og regulerer temperaturen med undertrekken. Jeg brukte elektrisk steketermometer for å følge med på temperaturen, og hadde 125-135 grader i grillen.

Skinkesteika jeg brukte er ferdig kokt, og trenger i ptinsippet kun å varmes, så jeg brydde meg ikke om å sikte på kjernetemperatur.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.293
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Restene av skinkesteika funker knall i toastjernet, sammen med ost, purreløk, paprika og bodsennep.
    25EA1299-C108-4A82-B0B8-8F5A0BC23C42.jpeg

Johan-Kr

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.966
    Torget vurderinger
    23

Som den miljø- og helsebevisste asket jeg er...

Store champignons i skiver, sautert i smør fra Bitibua, egen hvitløk og fersk gressløk!
    Kullsyret vann fra eget filter.

20230811_170203.jpg

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.593
    Torget vurderinger
    2
    Fin kveld i går. Slakteren har begynt å skjære ut entrañas for meg (inside skirt), legg til noen meget møre clubsteaks, og en fin grønnsakspuré "pannekake" som side, sammen med grillet paprika og løk. Entrañaene ble lagt på etter at dette bildet ble tatt.

24471737-3903-44b1-88cc-3c4a1cd5a045.JPG

Halair

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Antall liker
    1.805
    Sted
    Sandefjord
    Slankemat (!)

400g karbonadedeig og 1,5 burgerbrød, løk, spicy dressing basert på gresk jogurt, burgerost og syltet rødløk. 🤗
    Ca en halv dagsrasjon for meg mtp proteiner og kalorier.

IMG_7011.jpeg

Sist redigert:

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Fin kveld i går. Slakteren har begynt å skjære ut entrañas for meg (inside skirt), legg til noen meget møre clubsteaks, og en fin grønnsakspuré "pannekake" som side, sammen med grillet paprika og løk. Entrañaene ble lagt på etter at dette bildet ble tatt.

Vis vedlegget 942614
    Omberg var for meg et ukjent merke faktisk. Rykket litt i måha-foten da jeg var inne på hjemmesiden deres, ikke minst siden jeg planlegger et større fast utekjøkken på terrassen med peis i vinkel og grill på ene aksen og pizzaovn på den andre.

Ellers minner den grillen mye om hjemmesveisede griller jeg har sett både i Latin Amerika og på Balkan. Inklusive de v-formede grillristene.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.593
    Torget vurderinger
    2
    Omberg var for meg et ukjent merke faktisk. Rykket litt i måha-foten da jeg var inne på hjemmesiden deres, ikke minst siden jeg planlegger et større fast utekjøkken på terrassen med peis i vinkel og grill på ene aksen og pizzaovn på den andre.

Ellers minner den grillen mye om hjemmesveisede griller jeg har sett både i Latin Amerika og på Balkan. Inklusive de v-formede grillristene.
    Ble sterkt anbefalt denne og er meget fornøyd. Vi skal også ha den i et fast utekjøkken, slik du beskriver ditt. Er blitt brukt mange ganger på sensommeren og til nå. Et beist på 180 kilo, men med store hjul og lett å flytte på. Og blir det for tungt, kan man ta ut de ildfaste steinene og legge dem i påny. Veldig grei konstruksjon, og prisen er god i forhold til andre Santa Maria griller av samme type.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.593
    Torget vurderinger
    2
    Faen skal vi med villaks, nå som fjord og kyst er stinne med oppdrettslaks?

Får dåligt samvete over 3-kiloslaksen som ligger i fryseren og som fikk ferden til Vänern avbrutt.

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.593
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, ganske typisk, dette. (I et innlegg om flytting av problemer).

Olivenolje er for land som Hellas, Italia og Spania en uhyre viktig næring. Omtrent som olja er for Norge. Det er big business preget av stordriftsmentalitet. Sprøytemidler blir brukt for å øke marginene. Men bare på trær som er dedikert til videresalg og eksport. De som er satt av til privat forbruk, er økologiske. Ingen fornuftig bonde vil jo finne på å forgifte sin egen familie.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.640
    Var på relativt nyåpnede Varemottaket i helgen, restauranten som ligger Bak Annis Pølsemakeri i Bjørvika. Den ble åpnet med svært lite bravur i juni i år og har begynt å dukke opp strålende anmeldelser og dermed betydelige problemet med å få bord der... jeg var raskt ute like etter Aftenposten kom med sin av sorten og da var det relativt greit, nå? Not so much.

Uansett et sted man absolutt bør prøve å komme seg til. Det er til Oslo å være rimelig priset - betalte like under 4000 for to personer med mye vin til meg og en del mindre vin til samboeren. 80- og 90-tallsmusikk i lokalet, ufromell men proff service og topp vare som kommer ut av kjøkkenet. De to der - Halaigh Whelan-McManus og Peder Støylen har "relativt" solide CV-er innen kokkeleringen og gjør det på dette stedet skarpt innen den litt irriterende sjangeren "ting som ser veldig enkelt ut men er veldig, veldig godt". For øvrig første gang noen sinne jeg har spist en smaksmeny helt uten fisk på (var en rett med kamskjell riktig nok). De har heller ikke den vanlige vinpakken men har en del åpne flasker så jeg holdt meg til servitørens anbefalinger og fikk sjampis, en grand cru riesling, en eiket chardonnay fra Australia, en hvitvin jeg ikke husker hva var, en rød jeg ikke husker hva var og en dessertvin. Ikke ille for 900 penger for vinen - inkludert ivrig påfyll når det var behov for det.

V

vinyl-mannen

Gjest
    BODØ
    Skal en tur til Bodø i neste måned, noen som har tips om noen brukbare steder å spise en lørdagskveld?
    Behøver ikke være de dyreste stedene, holder at maten er god. Bedre enn Egon og lignende.
    Gjerne en av hver, kjøtt og fisk. Tapas er godt.
    Mvh Vinyl-Mannen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn