Høyttalere Match av forsterker/høyttaler/romstørrelse

mr.electric

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2014
Antall liker
45
Sted
Nes, Akerhus
Hei!

Må bytte lytterom og har nå et rektangulært rom på 13 m2/32,5 m3, med skråtak som er rimelig avstemt akustisk sett.
Har en Krell Kav 400xi som driver Focal Chorus 816V/SW 800V sub og lurer på om jeg bør skaffe et par mindre stativhøyttalere, event. med en sub for å få en "bedre" lyttesituasjon?!

Er åpen for innspill i forhold til noe som matcher Krell`en sin musikalitet på en god måte! Focal låter noe "trangt" og hardt i diskant/øvre mellomtone!

Takknemlig for svar :)

Mvh mr.electric

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Der er ikke mange tråder om høyttalere og matching til romstørrelse så dette var interessant.
ja, mindre høyttalere vil sikkert gi bedre lyd, evt. med to subs.

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Ja kanskje du burde gå for et par stativhøyttalere av god kvalitet.Og for stereo-lytting bør du ha to subber.
Av erfaring så blir det mye bedre å lytte til med to subber.Finner du to subber som er rimelig godt avstemt opp mot stativhøyttalerne så er du langt på veg.
Lykke til.
Mvh Kenneth

mr.electric

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2014
Antall liker
45
Sted
Nes, Akerhus
Oppfølgingsspørsmålet blir da;
Tips til et noenlunde kompakt anlegg bestående av 2 stativhøyttalere og 2 sub`er?

Toppene skal drives av en Krell Kav 400xi og jeg er noe svak for Dynaudio, B&W og JBL og har et budsjett på kr 15-20 000,- Kjøper gjerne brukt!

Mvh mr.electric

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.854
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Det som betyr mest for lyden er plassering og innredning. Vil anbefale deg først å spørre på akustikkforumet, før du velger en dårligere og mer kostbar løsning :)

Akustikk og Rom

mr.electric

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2014
Antall liker
45
Sted
Nes, Akerhus
Flott og takk for innspill :)
Skjønner poenget, sjekker opp tråden, tar det som utgangspunkt og har bygget rommet med akustikk i tankene til en viss grad.. Skal flytte rundt på møbler, henge opp div lyddempende materialer og prøve meg litt fram. Tenker allikevel at det finnes gode og mindre gode matcher mellom elektronikk og høyttalere for å ha et godt utgangspunkt. Ønsker en noe myk og åpen diskant og har ikke funnet det med mine Focal 816.

På den annen side; de er jo i budsjettklassen så det er kanskje ikke mer å forvente!?

mr.electric

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.854
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Flott og takk for innspill :)
Skjønner poenget, sjekker opp tråden, tar det som utgangspunkt og har bygget rommet med akustikk i tankene til en viss grad.. Skal flytte rundt på møbler, henge opp div lyddempende materialer og prøve meg litt fram. Tenker allikevel at det finnes gode og mindre gode matcher mellom elektronikk og høyttalere for å ha et godt utgangspunkt. Ønsker en noe myk og åpen diskant og har ikke funnet det med mine Focal 816.

På den annen side; de er jo i budsjettklassen så det er kanskje ikke mer å forvente!?

mr.electric
Ser du bor der jeg gikk på videregående, har du vurdert rørforsterker?

mr.electric

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2014
Antall liker
45
Sted
Nes, Akerhus
Jasså, du gikk kanskje på Hvam eller Nes V.G.S.?
Trodde ikke rørforsterkere var knyttet opp mot tilhold i her ute i "provinsen" , men tar poenget :)

Kan vurdere det. Mulig jeg forventer for mye av et anlegg grunnet hovedsaklig i transistorteknologien og ditt poeng er vel at man tar utgangspunkt i rommet, hva man liker å lytte til, hvilken lyd man er ute etter og til sist kommer valg av anlegg...

Bra filosofi!

Mvh mr.electric

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.383
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ein bør også tenke kor lettdriven høgtalaren er opp i mot kor stort rommet er/kor høgt ein har behov for å spele. Med 81 dB/Wm, 2 1/2-3 m avstand frå høgtalarane, eit lytterom på 41 m2 med standard takhøgd 2,4 m hadde det vore greitt med litt meir enn 500 W på kanalen. Av og til....

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.645
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Tror du er på rett vei. Tenk over hvor du kan plassere høyttalere og evnt subber. Jeg mener bestemt at det er lettere å få til lyden man liker ved å gå for høyttalere og sub. Rett og slett for dypbass og mellombass sjelden spiller godt fra samme plass i rommet. Om du er villig til å bruke en Dsp løsning i oppsettet så er mulighetene enda større for å kunne skru lyden slik du liker det.

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
4.969
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Hei!

Forsterkeren din har mange gode kvaliteter, men utpreget fløyelsmyk i toppen er den ikke..
Tror du er på rett vei med Dynaudio. Med et så lite rom trenger du ikke nøvendigvis sub hvis høytt har 6,5 toms basselementer.
Du får bass ned mot 40hz, og det er i mange tilfeller nok :)

M

mr.electric

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2014
Antall liker
45
Sted
Nes, Akerhus
Takker for gode innspill! Ser at alle parametrene som spiller inn utgjør en helhet og jeg har fått noe å tenke på! Flere hoder som tenker og erfaringer som deles hjelper meg på veien videre :)

Lærte noe nytt i dag òg og kunnskap er ikke tungt å bære, som min salige onkel sa!

Mvh. mr.electric :)

Topp Bunn