Matching av eletronikk til høyttalere eller matching til rom og plassering?

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.231
Antall liker
2.254
I hifi verden dukker "matching" ofte opp. Det handler om at enkelte elektronikk komponenter passer bedre til enkelte typer høyttalere enn andre.
Høyttaler og forsterker lydnirvana.jpg


Det er riktig at vi har det som heter impedansematching og dersom dette ikke sitter, så blir resultatet dårlig. Det kan også hende at enkelte høyttalere ikke er tunet til en forsterker som har høy dempingsfaktor og dermed god kontroll på basselementet, og at det derfor blir for lite bass med den type forsterker. Men dette er mer unntaket enn regelen med moderne høyttalere og elektronikk.

Såkalt "matching" handler gjerne mye mer om hvordan høyttaleren opererer i ulike rom med ulik plassering og ulik akustiske forhold. Plasserer man f.eks en høyttaler tett til frontveggen og spesielt i nærheten av hjørnene, så får man betydelig mer nivå nedover i frekvens sammenlignet med en høyttaler som står langt fra vegger. Høyttalerprodusenten må velge her hvordan de skal tune høyttaleren og det vil ikke passe til alle rom og alle plasseringer. Foruten avstand til vegg og forsterkning derfra, så spiller områder som SBIR, romnoder i rommet, type veggmateriale (lettvegg vs betong) også sterkt inn på resultatet.

Plassering av lytteposisjon har også stor innvirkning på lyden. Kombinasjonen med og f.eks sitte inntil en bakvegg og lang lytteavstand til høyttalerne gir som regel et sterkt rombidrag som bidrar negativt på flere områder.

Matching til rom og plassering har dermed en stor betydning og sannsynligvis mye mer å si enn matching mellom en forsterker og høyttaler alene.

Under ser man en måling av samme høyttaler i to forskjellige rom. Vi viser grafene med relativt høy oppløsning på y-aksen, med 1/6 oktav glatting og med et gjennomsnitt av begge høyttalerne.
Speaker freq response room 1.jpg


Den første ovenfor i et ganske stor rom og man ser en relativ fin fallende frekvensrespons fra bass til diskant slik det bør være. Ikke perfekt og blant annet med noen problemer i bassområdet, men totalt sett en fin tonalitet og bassen kan dessuten alltid forbedres med f.eks ekstern subwoofer. Her er lyden behagelig og det fungerer utmerket med elektronikk som har svært lav forvrengning siden det tonale sitter generelt godt.


I det andre rommet som er betydelig mindre og med lavt skråtak flere steder, så ser vi en helt annen respons med nøyaktig samme høyttaler:
Speaker freq response room 2.jpg


Her ser vi at responsen faktisk stiger en god del over 350 Hz. Det motsatte av vi ønsker og det frekvensområdet har for høyt nivå sammenlignet med det under og den tonale balansen blir feil. Vi har dessuten mye større bassproblemer og det er lite fundament i lyden. Her låter det ikke spesielt bra med nøytral elektronikk. Deler av frekvensområdet blir for påtrengende og det blir mer slitsomt å lytte til.

Det frekvensmessige følger for øvrig tidsdomenet. Så måler det dårlig frekvensmessig, så måler det heller ikke bra i tidsdomenet og en av grunnene til at EQ alene ikke kan løse dette godt.
Her må man enten løse det med plassering, tiltak, separat bassløsning eller velge en høyttaler med en annen type spredning. Man kan velge snillere elektronikk som ikke er så avslørende. Men da mister man også åpenhet, detaljer osv. Og selv om det kan fungere til en viss grad, så vil man aldri kunne kompensere godt for mangel på fundament i musikken.

Det har gjerne tradisjonelt vært vanlig at når man har en frekvensrespons med for store avvik, så man leter etter elektronikk som skal "matche høyttalerne". For mange fører dette til en runddans med jakten på en forvrengning som skal passe og man kommer sjelden i mål med et meget godt resultat. Man finner tross alt ingen effektforsterker eller forforsterker som kan utligne de frekvensmessige avvikene perfekt.

Det er åpenbart at og ta problemet med roten, er en langt bedre løsning. Man må da jobbe med plassering, akustikken og bruke separat subwoofer(e). DSP/EQ kan også hjelpe, men man bør være forsiktig med mye av såkalt "romkorreksjon". Strengt tatt kan man ikke korrigere rommet i særlig grad selv om det reklameres med for det. Det beste er å bruke EQ til å tilpasse nivået nedover i frekvens til plassering i forhold til veggforsterkerning og dra ned lavfrekvente peaker med noen få dB. Dersom høyttalerne også er tunet dårlig av produsenten (f.eks heving i diskanten), bør man også korrigere for det. Korreksjon av høyttalernes direktelyd (uten rombidrag) er er mindre problematisk selv om det finnes fallgruver her også. Begynner man derimot å endre på alle peaker og dipper i frekvensresponsen som er resultat av refleksjoner og romnoder i rommet, så ender man fort opp med snodig, unaturlig og uengasjerende lyd. Årsaken til det fordi fasen følger ikke etter frekvensresponsen og tidsforvrengning øker.

I flere tilfeller kan det være behov for å skifte høyttalere. For det første kan det hende høyttalerne ikke har en uniform spredning og dermed får man mye fortere frekvensmessige avvik fordi den reflekterte lyden skiller seg fra direktelyden. En god høyttalerkonstruksjon bør gjerne ha en kontrollert spredning horisontalt i minst 600 Hz til 5 KHz området og unngå klare vertikale avvik i presensområdet (2-4 KHz). Unngå gjerne høyttalere som har deling i presensområdet. Det kan også tenkes at høyttalernes spredning ikke passer til rommet og plasseringen man har. En høyttaler som sprer veldig bredt kan f.eks være vanskelige å få til hvis rommet er veldig lite og det kan være fordelaktig her å velge en høyttaler som har begrenset spredning.

Når folk snakker om at du trenger å finne matchende elektronikk til høyttalerne, så kan det være god grunn til å ta dette med en klype salt. Forskjellige rom og plassering har som regel mye større innvirkning på lyden. Det som derfor fremstår som en god match hos en med samme høyttalere, trenger ikke å være overførbart til ditt oppsett. Vurderer du dyrere elektronikk, så sjekk gjerne muligheten for hjemlån før et kjøp. Og ikke minst: Jobb med plassering, akustikk, integrering av subwoofer og velg høyttalere som har både god og matchende spredning til rommet. Se artikkelen for mer info om forholdet høyttaler og rom:

"Matchende elektronikk" som primært handler om forvrengning, er best å vente med helt til slutt som siste finpuss slik vi ser det. Kanskje er oppsettet så bra til musikktypen din at det fungerer utmerket med elektronikk som ikke tilfører eller trekker fra noe. Eller kanskje du må velge noe som er litt mindre avslørende (=mer forvrengning) for at du skal unngå lyttetretthet. Dette handler både om hvor bra høyttalerne er, hvor god det måler i rommet, akustikken og kvaliteten på innspillingen. Tilføring av andre harmonisk forvrengning vil vi se bli implementert mer i DSPer etter hvert. Dermed vil man kunne tilføre dette kontrollert selv og ikke bli låst med en fast "tonekontroller" til all musikk.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.649
Antall liker
3.282
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Dette var et fint praktisk eksempel. De to frekvensresponsene vil gi veldig forskjellige opplevelser av samme høyttaler.

Det litt triste er at bransjen i vesentlig grad må selge utstyr og tweaks for å overleve. Når selgeren måles på «mersalg» og liknende, så dreies fokuset bort fra de største faktorene som påvirker resultatet (høyttaler og rom) og over på de mindre viktige faktorene.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.729
Antall liker
5.944
Hvor stort bør et lytterom være, eller hvor lite kan det være før det er umulig å få god lyd?
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.231
Antall liker
2.254
Hvor stort bør et lytterom være, eller hvor lite kan det være før det er umulig å få god lyd?
Siden det avhenger av veggkonstruksjon, rommets geometri, hvilke tiltak man kan utføre og høyttalerspredning så finnes det nok ikke noe fasitsvar på hvor grensen går.

Men åpenbart er det en fordel med større rom. Foruten at man flytter romnodene lavere i frekvens og reduseres tidlige refleksjoner, så har man fordelene at et stort rom kan låte "større" og mer omsluttende. Spesielt med kombinasjon av diffusjon.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Hvor stort bør et lytterom være, eller hvor lite kan det være før det er umulig å få god lyd?
Hvor stort kan jeg kanskje svare på, har man ca 7-10m i lenge og bredde har man en Scroeder på mellom 78 og 55Hz det vil være bra, hvis du da kan oppvise ett fulldempet tak. Skal man dempe det istedenfor må man ha demping med rett luftgjennomstrømmingsmotstand som tilsvarer 1/-4 av bølgelengden optimalt men halvparten av dette funker 50% så 1/8 vil ta mye. 40Hz er 8.5m så 1/8 av dette er enkelt, da vil 1m med demping med k/pas m2 ned mot 2-3000 ca virke omtrentelig nogenlunde bra kanskje. Så størrelsen på rommet minus en meter i alle dimensjoner vil få deg i mål, nogenlunde, bortsett fra at det vil muligens høres dødt/overdempet ut, så du må ha nok retur....altså diffusjon eller returnerende flater ispedd..
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.849
Antall liker
967
regne romstørrelse i cm henger da ikke på greip nedover uansett, bor du i betongrom? bass stopper ikke ved 2 gipsplater, et panel eller hva annet man har i en lettvegg.
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Fremstår som veldig båndbegrensete tiltak og som da endrer tonaliteten i negativ retning. Men ser jo kult ut.
Første jeg tenkte også. Beste måten jeg har funnet å "trikse " meg rundt problemet med bass i veldig små rom er ved å bruke DBA system. Da unngår man en del problemer. Man ønsker fortsatt et større rom selvsagt, men tidsdomenet i bassen blir veldig bra med en slik løsning. Rommet jeg testet med var 4.5 kvm. Og hadde et veldig jevnt og fint vannfall fra 20-150hz. Det går nok med nok trykkbaserte feller også, men plass vil være et problem. Of det var andre problemer der også. Men det kan bli ganske bra selv med veldig lite rom.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.231
Antall liker
2.254
Første jeg tenkte også. Beste måten jeg har funnet å "trikse " meg rundt problemet med bass i veldig små rom er ved å bruke DBA system. Da unngår man en del problemer. Man ønsker fortsatt et større rom selvsagt, men tidsdomenet i bassen blir veldig bra med en slik løsning. Rommet jeg testet med var 4.5 kvm. Og hadde et veldig jevnt og fint vannfall fra 20-150hz. Det går nok med nok trykkbaserte feller også, men plass vil være et problem. Of det var andre problemer der også. Men det kan bli ganske bra selv med veldig lite rom.
Det er jo for så vidt veldig bra.

Samtidig er det to ting som jeg ikke liker med DBA. Det fungerer ikke godt i hele av det aller viktigste nedre frekvensområdet, som er fra 80 Hz og opp til ca. 300 Hz. Det dekker i beste fall bare et mindre av dette området. For det andre er det vanskelig, om ikke umulig, å kombinere med høykvalitets tiltak for mellomtone og diskant området, siden wooferne opptar plassen til det.
 

Dalemark

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2018
Innlegg
434
Antall liker
214
Sted
Søgne
Torget vurderinger
2
måling av samme høyttaler i to forskjellige rom.

Dette viser hvor viktig acustiske tiltak er i rom. Vi kan saktens foreta mye ved konstruksjonen av rommet, men det er mye og hente på demping og diffusorer også. Og dette kan gjøres på uttallige måter for å oppnå samme mål🙂. REW er meget bra til dette formålet.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Det er jo for så vidt veldig bra.

Samtidig er det to ting som jeg ikke liker med DBA. Det fungerer ikke godt i hele av det aller viktigste nedre frekvensområdet, som er fra 80 Hz og opp til ca. 300 Hz. Det dekker i beste fall bare et mindre av dette området. For det andre er det vanskelig, om ikke umulig, å kombinere med høykvalitets tiltak for mellomtone og diskant området, siden wooferne opptar plassen til det.
Er det noe med DBA som ikke er bra? Jeg var nede på Bønes med han som har bygd full pupp, det låt bra. Ihvertfall på jazz/pop?
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Dette viser hvor viktig acustiske tiltak er i rom. Vi kan saktens foreta mye ved konstruksjonen av rommet, men det er mye og hente på demping og diffusorer også. Og dette kan gjøres på uttallige måter for å oppnå samme mål🙂. REW er meget bra til dette formålet.
Det er ingenting å hente på difusorer, jeg har hengt de opp å tatt de ned, det er bare tull. Det viktigeste er å få kontroll på bassen, en god absorbent er bedre enn en diffusor anytime, på samme veggplassen, med mindre du har stålkontroll på bassen. Når alt er på stell, kan du begynne med diffusorer, ikke før. Har du ett lite ron, under 50kvm, kan du egentlig bare glemme det. Diffusjon krever plass, for å virke, det må være ett nogenlunde stort rom...? Har du 20kvm glem diffusjon, det virker ikke..?
 

Dalemark

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2018
Innlegg
434
Antall liker
214
Sted
Søgne
Torget vurderinger
2
Har jeg sakt noe om rekkefølger på tiltak, størrelse på rom o.l.?

Poenget var vel som trådstarter antyder matching av elektronikk vs rom/plassering og tiltak...
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Det er jo for så vidt veldig bra.

Samtidig er det to ting som jeg ikke liker med DBA. Det fungerer ikke godt i hele av det aller viktigste nedre frekvensområdet, som er fra 80 Hz og opp til ca. 300 Hz. Det dekker i beste fall bare et mindre av dette området. For det andre er det vanskelig, om ikke umulig, å kombinere med høykvalitets tiltak for mellomtone og diskant området, siden wooferne opptar plassen til det.
Ja, dette er definitivt en stor utfordring. Det er vanskelig uansett hva man velger når man har et knøttlite rom.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.231
Antall liker
2.254
Ja, dette er definitivt en stor utfordring. Det er vanskelig uansett hva man velger når man har et knøttlite rom.
SBA har her en stor fordel. Men man må ha tiltak som kan bygge ut minst 13-15 cm for å få det til å fungere.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.231
Antall liker
2.254
Ja, du tenker sba pluss trykkbasert bakvegg?
Ja. Så er det mulig å kombinere trykkbaserte bassfeller med "velocity" produkter utenpå for mer bredbåndet effekt. Kan kombineres med både demping og diffusjon.
 
Topp Bunn