Matching til Klipsch RF-7

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Jeg har en kamerat som har bestemt seg for å bytte ut hele anlegget som han har nå.
Han har bestemt seg for å bytte ut høytalerene først.

Etter litt fram og tilbake har han bestemt seg for Klipsch RF 7 etter min anbefaling.

Nå skal det innhentes anbud!
Telefon og e-post kommer sannsynligvis til å gå varme i de neste 2 ukene. ;D
Men mulighetene for gode tilbud på denne høytaleren er store siden den går ut og erstattes med en ny.

Men nå er det neste kurs som skal stakes ut i oppgraderingen og det er effektforsterkeren!

Mulige alternativer er:
Electrocompaniet monoblokkene/250 watteren(Brukt)
Midgard Oberon 600W
Rotel 200w eller mer
Parasound 200w eller mer
Andre forslag?

Det er ganske stor sannsynlighet for at han havner på en Rotel prosessor som kilde/preamp.

Hans mål angående lydkvalitet?
Musikken skal kunne spilles høyt og lenge uten å bli øretrettende og skarp.
Heftig bass! (Har Cervin Vega fra før)
Kansje en tanke mot det varme?

Musikken han spiller mest av?
Ozzy
Accept
Dio
Scorpions
Nightwish
Zeppelin
Rammstein

Ja dere skjønner ;D
Knallbra musikk med andre ord!!!!

Vi skal først teste med mine 2 Musical Fidelity for å se om de kan virke bra på Klipsch.
Noen erfaringer?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.675
Sted
Østfold
Etter hva jeg har hørt (vet ikke sikkert) så har de nyeste surround receiverne fra blant andre Pioneer kommet med skikkelig romkorreksjon, altså tidsbasert og ikke den gamle EQ-typen. Dersom dette stemmer så vil jeg tro at dette er veien å gå for å safe litt mtp å unngå øretrettende lyd. De gir jo som regel også veldig mye for pengene og fungerer utmerket som preamp. Det er jo generelt heller ingen ulempe med en god romkorreksjon.

olavt

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.04.2004
Antall liker
0
Det er et effektforsterker tips som er unikt til klipsch.....
Musical Innovations MI2. Denne bygger Roar Malmin til deg for en fornuftig penge. Driver Klipsch til sinnsyke høyder, særlig med rør i preampen. Roar Malmin mobnr:92211000

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Med all respekt.....
Du starter med høytalere som har 100db følsomhet; Hva skal du med så vanvittig mye watt?
Skal det være transistor, så mener jeg forsterkeren til Abrahamsen er et godt alternativ, eller en av de integrerte fra Laverdin. Finner dere en brukt Pass Labs Aleph, har dere en god match.

Rør og Klipsch er en god kombo, og med tanke på mysikkpreferanse tror jeg f. eks en KT88 basert sak fra Cary ville gjort susen, men det finnes flere gode alternativer her. Det er ikke lenge siden jeg kommuniserte med en kar som endte opp med RF7 og McIntosh 275. Han ble meget fornøyd.

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Med all respekt.....
Du starter med høytalere som har 100db følsomhet;  Hva skal du med så vanvittig mye watt?  
Skal det være transistor, så mener jeg forsterkeren til Abrahamsen er et godt alternativ, eller en av de integrerte fra Laverdin.  Finner dere en brukt Pass Labs Aleph, har dere en god match.

Rør og Klipsch er en god kombo,  og med tanke på mysikkpreferanse tror jeg f. eks en KT88 basert sak fra Cary ville gjort susen, men det finnes flere gode alternativer her.  Det er ikke lenge siden jeg kommuniserte med en kar som endte opp med RF7 og McIntosh 275.  Han ble meget fornøyd.

Mye watt = stort headroom både på film og musikk.

Uansett så er min erfaring med større transistorforsterkere den at de har en egen evne til å sparke igang musikken selv på moderate volum.
Og akkurat dette er en egenskap som både jeg og min venn liker veldig godt.
Derfor bør forsterkeren som skal handles inn ha minst 200 watt.

Når det gjelder rørforsterkerer så blir det nok ingen slike i min venns oppsett.
Selv om jeg helst skulle ha sett en slik drive Klipsch`ene ;D
Han mener rørforsterkere er ustabile,upålitelige og koster for mye i forhold til hva de gir igjen.
At man må bytte rør etter få år er heller ingen fordel.

Jeg har fått et forslag om at Rotels 380 watter skal være meget bra match,er disse forsterkerene mørke i lyden kansje,eller bare en heldig match?

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Etter hva jeg har hørt (vet ikke sikkert) så har de nyeste surround receiverne fra blant andre Pioneer kommet med skikkelig romkorreksjon, altså tidsbasert og ikke den gamle EQ-typen. Dersom dette stemmer så vil jeg tro at dette er veien å gå for å safe litt mtp å unngå øretrettende lyd. De gir jo som regel også veldig mye for pengene og fungerer utmerket som preamp. Det er jo generelt heller ingen ulempe med en god romkorreksjon.
Dette kommer jeg tilbake til Snickers.
Siden jeg har romkorreksjon selv og vet hvor mye dette kan bety for lyden,så vil jeg lete litt etter en prosessor med slikt,helst innefor en rimelig pris.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.057
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Slinger skrev:
Mye watt = stort headroom både på film og musikk.

Uansett så er min erfaring med større transistorforsterkere den at de har en egen evne til å sparke igang musikken selv på moderate volum.
Og akkurat dette er en egenskap som både jeg og min venn liker veldig godt.
Derfor bør forsterkeren som skal handles inn ha minst 200 watt.

Hmm, har du hørt et godt rørsluttrinn på Klipsch eller andre lettdrevne høyttalere?

Hørte Avantgarde Duo på Cary 2A3 SE på 2x5watt, og fy flate å det spilte. ;)

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Hmm, har du hørt et godt rørsluttrinn på Klipsch eller andre lettdrevne høyttalere?

Hørte Avantgarde Duo på Cary 2A3 SE på 2x5watt, og fy flate å det spilte. ;)
Som jeg skrev tidligere:

Når det gjelder rørforsterkerer så blir det nok ingen slike i min venns oppsett.

Selv om jeg helst skulle ha sett en slik drive Klipsch`ene

Han mener rørforsterkere er ustabile,upålitelige og koster for mye i forhold til hva de gir igjen.
At man må bytte rør etter få år er heller ingen fordel.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.579
Torget vurderinger
1
Etter litt fram og tilbake har han bestemt seg for Klipsch RF 7 etter min anbefaling.
Kan tipse om at Klipsch har kommet med nye toppmodeller i RF-serien, nemlig RF-82 og RF-83 med henholdsvis 2 og 3 8"ere. :)

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Kan tipse om at Klipsch har kommet med nye toppmodeller i RF-serien, nemlig RF-82 og RF-83 med henholdsvis 2 og 3 8"ere. :)

Vi har sett på de nye modellene og funnet de mindre attraktive!
RF-7 er kongen! ;D

Snickers Is sa:
Pioneer VSX-AX2AV-S skal ha dette. Du kan se deres egen presentasjon her:

http://www.pioneer.no/files/eur/MCACC/index.html

Den havnet på min kamerats `3 på topp lista`over mulige Prosessorer/Recivere
Så vi skal utforske Pioneer litt mer fremover.
Takker.

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Antall liker
263
Torget vurderinger
2
Hei.

Har tidligere hørt Mcintosh 252 på RF-7,
dette låt meget overbevisende,RF-7 kan fort bli litt slitsom i toppen ved feil matching synes jeg,Mcintosh forsterkeren
bidro med akkurat nok fylde og varme for en god musikalsk opplevelse ;D

Ole18

Medlem
Ble medlem
06.03.2006
Antall liker
0
Jeg har god erfaring med med Musical Fidelity A308 på mine, hvorfor ikke prøve den nye KW500 forsterkeren eller den nye (kansje de ikke er helt nye nå lengere da) A5 serien?

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Jeg har en RB-1090, og ser ikke bort fra att du vil kunne finne den "varmen" du er ute etter i denne forsterkeren. Vet ikke hvordan den vil matche RF-7`ene, men hos meg forsvant den ofte "harde" toppen som ofte opptrer på eldre innspillinger/ rock`n roll... Tror jeg er helt på linje med hva du mener ang. trettende lyd, blir ikke til å holde ut...

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Jeg har god erfaring med med Musical Fidelity A308 på mine, hvorfor ikke prøve den nye KW500 forsterkeren eller den nye (kansje de ikke er helt nye nå lengere da) A5 serien?

Sjekket anlegget ditt!
Meget pent oppsett ;D

Jeg bruker 2 Musical Fidelity A3cr selv i mitt eget anlegg og disse er nok ganske like i lyden som den forsterkeren du har.
Som du sikkert forstår så skal vi prøve ut disse først når høytalerene er i hus.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Som jeg skrev tidligere.... en god Kl. A forsterker på 20-40 watt vil gi mye mer av det du kaller headroom på moderat volum enn et "wattmonster" med pusteproblemer. Her http://www.marchandelec.com/ finner du bla noe så uvanlig som en Single ended transistor forsterker, som jeg tror kan være "made in heaven" for Klipsch. Ellers ville jeg sett på eldre Krell, ML eller Pass. Du finner vel slike fra 30-noen hundre watt, og du tror det ikke før du hører det. Og med all respekt for dine syndpunkter....slik du fokusere på watt, så tviler jeg sterkt på at du har hørt noen av nevnte forsterkere. Den gamle 30 watteren til Pass vil få en 3-400 watts Rotel til å fremstå som en batterilader:)

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Den gamle 30 watteren til Pass vil få en 3-400 watts Rotel til å fremstå som en batterilader:)  
Så da har du hørt denne 380 watteren fra Rotel drive Klipsch RF-7 du da?
Og sammenlignet med Pass?
Da kan jo du komme med noen lytteinntrykk,eller hva?

Nå har jeg vel aldri uttalt meg om gamle 20 watts klasse A forsterkere i utgangspunktet heller.

Men en 250 watts transistorforsterker har ofte en mye tyngre og mer aggressiv måte å spille på,selv på moderate volum,enn en 100 watter fra samme merke og serie.
Forsto du denne innfallsvinkelen bedre?

Rene klasse A forsterkere er i en annen klasse.

(Ellers ville jeg sett på eldre Krell, ML eller Pass.)
Det skal jeg gjøre,kansje det dukker opp noe som passer.
Forøvrig trudde jeg eldre Krell var en tanke analytiske,slik at det kansje blir litt crash med Klipsch?

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Så da har du hørt denne 380 watteren fra Rotel drive Klipsch RF-7 du da?
Og sammenlignet med Pass?
Da kan jo du komme med noen lytteinntrykk,eller hva?

Nå har jeg vel aldri uttalt meg om gamle 20 watts klasse A forsterkere i utgangspunktet heller.

Men en 250 watts transistorforsterker har ofte en mye tyngre og mer aggressiv måte å spille på,selv på moderate volum,enn en 100 watter fra samme merke og serie.
Forsto du denne innfallsvinkelen bedre?

Rene klasse A forsterkere er i en annen klasse.
Jeg har faktisk hørt Rotels 380 watter på Klipsch RF-5 (desverre ikke RF-7) og også hørt denne 30 watteren til Pass (hvis det er Aleph 3 dere sikter til) på samme høyttaler. Pass'n virket laaangt kraftigere og mer dynamisk enn rotelen på lavere til normalt lydnivå, i tillegg til at den generelt var langt mer ryddig i lydbildet. Det var mer luft mellom instrumenter og artister fra Nelsons lille "radiator" lignende forsterker enn Rotels "kraftpakke". Sist, men ikke minst var basskontrollen til Pass på Klipschen i en helt annen divisjon. Har som sagt ikke hørt om det samme er tillfelle på RF-7, men....

Ole18

Medlem
Ble medlem
06.03.2006
Antall liker
0

Sjekket anlegget ditt!
Meget pent oppsett ;D

Jeg bruker 2 Musical Fidelity A3cr selv i mitt eget anlegg og disse er nok ganske like i lyden som den forsterkeren du har.
Som du sikkert forstår så skal vi prøve ut disse først når høytalerene er i hus.

Takker for det slinger men de er nok litt gammelt det bilde der, det har blitt litt oppgraderinger siden den tid. Men jeg har ikke bytta ut forsterker da jeg fortsatt syntes den er veldig god. Er vel en grunn til at det ikke er så mange av disse til salgs på bruktbørsen :)

Tror forøverig du/han som skal ha anlegg vil like MF lyden på Klipsch gi meg en tilbakemelding er du snill da jeg ikke vet om noen andre som har denne komboen,, enten er det et dårtlig tegn eller så er det mange som ikke har fått opp øynene for den ;)

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Jeg har faktisk hørt Rotels 380 watter på Klipsch RF-5 (desverre ikke RF-7) og også hørt denne 30 watteren til Pass (hvis det er Aleph 3 dere sikter til) på samme høyttaler. Pass'n virket laaangt kraftigere og mer dynamisk enn rotelen på lavere til normalt lydnivå, i tillegg til at den generelt var langt mer ryddig i lydbildet. Det var mer luft mellom instrumenter og artister fra Nelsons lille "radiator" lignende forsterker enn Rotels "kraftpakke". Sist, men ikke minst var basskontrollen til Pass på Klipschen i en helt annen divisjon. Har som sagt ikke hørt om det samme er tillfelle på RF-7, men....
Se der ja,der kom lytteintrykkene,men på feil forsterker på en måte.
Den klasse A forsterkeren spiller nok i en helt annen klasse enn en Rotel,men det var heller ikke poenget her.
Og det blir nok sikkert det samme på RF-5,de spiller neppe så forskjellig.

Dette er min erfaring.
En 250 watts transistorforsterker har ofte en mye tyngre og mer aggressiv måte å spille på,selv på moderate volum,enn en 100 watter fra samme merke og serie.
Samme erfaring vil jeg sannsynligvis få hvis jeg går fra en 30 watts klasse A til en 60 watts klasse A

Beskriv heller hvordan Rotelen oppfører seg på RF-5.
Mørk,lys,kald,varm,dynamisk,avslappet?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Slinger;
Jeg er ikke spesielt tilhenger av å rakke ned på det som ikke fungerer så bra, men heller fremheve det som fungerer, men siden du spør;

For en tre års tid siden, lånte jeg to stk Rotel monoblokker (mener de var på 300W stk) og koblet dem opp på mine RF5. Jeg synes det låt skramlete og veldig pågående. De fikk etter min mening frem alle de svakhetene som Klipsch hevdes å ha....slank og hard bass og skarp slitsom topp. På lavt og middels volum var det mest fremtredende og når vi spillte høyt (men fortsatt benyttet vi sikkert bare 1/4 av fersterkereffekten) ble det i allefall liv i bassen, men kontrollen var så som så!
Byttet tilbake til min gamle Nakamichi PA7 (som er en gammel PASS konstruksjon, og riktignok med 2x200W[det hevdes at den opererer i ren kl A opp til 70-80W]), og vi opplevde mye mer slam og basskontroll og toppen ble mer homogen med resten av lydbildet, men fortsatt noe pågående.
Satte så en god rørpreamp inn i systemet. Denne gjorde underverker med lydbildet, og spesielt i toppen.
Men det var først da jeg byttet ut Naka'n med en 30W PP rørforsterker at det ble go'lyd.

Jeg ser at røralternativet ikke eksisterer, så la oss fokusere på transistor. En ren kl A forsterer er i stand til å levere masser av strøm på lavt volum på en helt annen måte enn andre transistorforsterkere. Mye av det samme kan man oppleve med veldig gode klasse A/B forsterkere så lenge man holder seg innenfor belastninger som den klarer å operere i ren kl A.

Jeg har testet med mine RF5 med wattmeter koblet til forsterkerutgangen, og når det spilles høyt...så høyt at eneste komunikasjonsform er roping/skriking og veiving med armene, så peaker utslaget mot 10W når bassen slår. Når wattmeteret nærmer seg peaker mot 20W så har forlengst alle forlatt rommet, for da er det ubehagelig høyt!

Ha sistnevnte i mine når du snakker om 380W ;)

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
For en tre års tid siden, lånte jeg to stk Rotel monoblokker (mener de var på 300W stk) og koblet dem opp på mine RF5.  
Jeg synes det låt skramlete og veldig pågående.  De fikk etter min mening frem alle de svakhetene som Klipsch hevdes å ha....slank og hard bass og skarp slitsom topp.  På lavt og middels volum var det mest fremtredende og når vi spillte høyt (men fortsatt benyttet vi sikkert bare 1/4 av fersterkereffekten) ble det i allefall liv i bassen, men kontrollen var så som så!  

Satte så en god rørpreamp inn i systemet.  Denne gjorde underverker med lydbildet, og spesielt i toppen.  
Takk for svaret.
Slike brukererfaringer er uvurderlige når det det gjelder å få frem karakteren til en forsterker.
Desverre så er hjemlån av hifiutstyr vanskelig og ofte får man låne helt nytt utstyr som ikke er innspilt.
Da er man like langt :-/

Uansett så ser det ut som om det er Electrocompaniet som har flest fornøyde brukere sammen med Klipsch.
Kansje det er den typiske`rørlyden`som spiller inn her?
Forsiktig pæreformet lyd,med mye fokus på bass og en tanke forsiktig diskant.
Rotel kommer hakk i hæl,men har flere splittede brukere.
Dvs at de ikke er helt fornøyd og vurderer en oppgradering på sikt.

Rør utelater jeg her,selv om det er dette som har flest tilhengere i lag med Klipsch.

Lydmessig er EC så langt det beste alternativet,mens hvis økonomien får bestemme,Rotel.

Men hva med Doxa?
Ingen som har prøvd denne på Klipsch?

R

Rojoh

Gjest
Har ikke prøvd Doxa på Klipsch, men tenker at det faktisk kunne gå an. Doxa er jo ikke plaget av hardhet og uoppløst grums. Derimot kan Doxa's litt slanke klang kanskje gi litt lite trøkk/varme hvis man ikke er forsiktig med valg av preamp/signalkilde.

Jeg har heller ikke prøvd RB-1090, men jeg brukte i sin tid en RB-1070 på Klipsch RF-3. Var nok ikke den ultimate match, men det låt da ganske greit når vi fikk prøvd ut litt forskjellige cd-spillere. Cayin CD-251 fungerte ganske greit sammen med Rotel's RC-1070/RB-1070. 1090 låter slik jeg forstår ikke helt likt 1070'en, så her vil kanskje andre kombinasjoner gi enda bedre resultat. Så igjen: Valg av preamp og sign.kilde er vesentlig i denne sammenhengen.

Nå fikk jeg jo prøve en C-J Premier11a effektforsterker på Trianglehøyttalerne mine, og jeg ville nok ikke byttet den med en Rotel - men siden rør er utelukket...

Mvh. Johan

Leifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2006
Antall liker
23
Sted
Karmøy
Jeg hadde mye watt på mine RF7er tideligere , kjørte Ca.400w på hver . Bytta over til enn Mc275 tideligere i år , og forsjellen var natt og dag . Med sine 2x75w spiller denne forsterkeren ræva av transistor forsterkerene på mange hundre w. Og jeg Hører på Rammstein og annen metal. Og kjenner meg ikke igjen i din venns uttaleser om at rør er ustabile og upåitlige . Prisen er det heler ikke noe galt med .

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
0
Jeg hadde mye watt på mine RF7er tideligere , kjørte Ca.400w på hver . Bytta over til enn Mc275 tideligere i år , og forsjellen var natt og dag . Med sine 2x75w spiller denne forsterkeren ræva av transistor forsterkerene på mange hundre w. Og jeg Hører på Rammstein og annen metal. Og kjenner meg ikke igjen i din venns uttaleser om at rør er ustabile og upåitlige . Prisen er det heler ikke noe galt med .
Joda hvis man ønsker mest mulig watt så 8)

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Jeg  hadde mye watt på mine RF7er tideligere , kjørte Ca.400w på hver . Bytta over til enn Mc275 tideligere i år , og forsjellen var  natt og dag . Med sine 2x75w  spiller denne forsterkeren ræva av transistor forsterkerene på mange hundre w.  Og jeg Hører på Rammstein og annen metal.  Og kjenner meg ikke igjen i din venns uttaleser om at rør er ustabile og upåitlige . Prisen er det heler ikke noe galt med .

Det er jo litt prisforskjell da,din MC 275 koster 30k mens feks Rotel 200 watter koster 12500.
380 watteren koster 20 tusen.
Rørwatt koster dyrt.

Et par spørsmål:
Må du bytte rør på førsterkeren din i løpet av normal levetid på 15 år?
Hva koster et nytt rørsett?
Må forsterkeren justeres på noen måte?
Har forsterkeren din problemer med å drive lavimpendante høytalere på 2 ohm?

T

timc

Gjest
En effektforsterker må typisk ha nye effektrør etter 2-3 år. Smårør varer mye lenger. Dette må tas med en klype salt, da det varierer veldig fra forsterker til forsterker.

Nye rør koster alt fra noen hundrelapper til flere tusen.

Om Bias må justeres på effektrør avhenger av konstruksjonen. På MC275 er det autobias. Smårør trenger stort sett ikke justering.

Mvh

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
En effektforsterker må typisk ha nye effektrør etter 2-3 år. Smårør varer mye lenger. Dette må tas med en klype salt, da det varierer veldig fra forsterker til forsterker.

Nye rør koster alt fra noen hundrelapper til flere tusen.

Om Bias må justeres på effektrør avhenger av konstruksjonen. På MC275 er det autobias. Smårør trenger stort sett ikke justering.

Mvh
Det var nettopp dette jeg ville fram til.
Hvis man må bytte rør 5 ganger i løpet av 15 år så må jo kostnadene til rørbytte tas med i prisen på rørforsterkeren.
Hvis et sett med rør koster 2000 kr og man må bytte 5 ganger,så øker kostnadene da med 10 tusen kr.

En rørforsterker til 30 tusen pluss rørbytte på 10 tusen må da sammenlignes med en transistorforsterker på
40 tusen.

Justering ser ut til å være et mindre problem siden noen forsterkere har autobias.

Upålitligheten her går på det at en faktisk må ha et reservesett med nye rør liggende klare til et bytte,fordi et utgangsrør kan jo ryke når som helst.

Men eiergleden hos en rørentusiast er nok uten sidestykke. ;D

T

timc

Gjest
Nå er det ikke vanlig at rør ryker i tid og utide. Det skjer fra tid til annen, men dersom man er litt forsiktig så går det stort sett greit.

Mvh

Dan

Medlem
Ble medlem
06.08.2004
Antall liker
1
Hva med en Hybridforsterker? kjappheten til transistorene og den varme klangen fra rørene i fortrinnet? Vincent har jo veldig godt utvalg til fornuftige priser. Jeg har selv Klipsch og hørte utrolig stor forskjel da jeg gikk til innkjøp av en hybridforsterker. Hornet ble mye mer behagelig å høre på ved høyere volum.

Om rør er helt uaktuelt så vill jeg ha gått for EC fremfor Rotel på RF-7.Er noe spesielt med lyden i EC. Syns jeg kan huske å ha lest i lyd og bilde for en stund tilbakesiden en test av RF-7 og Hegel H4, kan ikke huske dommen, noen som gjør?

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Det var nettopp dette jeg ville fram til.
Hvis man må bytte rør 5 ganger i løpet av 15 år så må jo kostnadene til rørbytte tas med i prisen på rørforsterkeren.
Hvis et sett med rør koster 2000 kr og man må bytte 5 ganger,så øker kostnadene da med 10 tusen kr.

En rørforsterker til 30 tusen pluss rørbytte på 10 tusen må da sammenlignes med en transistorforsterker på
40 tusen.

Justering ser ut til å være et mindre problem siden noen forsterkere har autobias.

Upålitligheten her går på det at en faktisk må ha et reservesett med nye rør liggende klare til et bytte,fordi et utgangsrør kan jo ryke når som helst.

Men eiergleden hos en rørentusiast er nok uten sidestykke. ;D
Kostnaden på en transistorforsterker til 30k kroner over 15 år vil fort bli langt høyere enn summen av en rørforsterker til 30k + 10k kroner i rørbytte, da jeg vil tro at det er mindre sannsynlig å bli sittende med transistorforsterkeren i 15 år enn det å sitte med (og leve med) rørforsterkeren i like mange år ;D

C

cosmos

Gjest
hvem har en forsterker i 15år i det hele tatt?

man velger likevel forsterker utfra lyd. bidrar rørene til bedre lyd så er "driftskostnaden" neglisjerbar.
men det beste med transistor, særlig klasse d er at de kan stå på hele døgnet i årevis å trekke minimalt med strøm.

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Da var et par RF-7 bestilt,det vil etter sigende ta mellom 1 og 2 uker før de står hjemme hos en noe oppspilt og glad eier.
Jeg for min del håper høytalerene kan testes ut her hjemme hos meg om ei stund,det er ihvertfall det som er planen.

Takk til Tim C og Ton Art i Trondheim som ga det beste tilbudet til syvende og sist.
Dere skal ha skryt for god service og vilje til å komme oss i møte på pris. ;D

Dagens kaktus går til Oslohificenter! :mad:

Sitat:
Er du ikke villig til å betale veiledende pris,så vil vi ikke ha deg som kunde!

Kundeservice på sitt beste?
Hold dere vekk fra den forhandleren,er mitt enkle råd.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.700
Torget vurderinger
2
Da var et par RF-7 bestilt,det vil etter sigende ta mellom 1 og 2 uker før de står hjemme hos en noe oppspilt og glad eier.
Jeg for min del håper høytalerene kan testes ut her hjemme hos meg om ei stund,det er ihvertfall det som er planen.
Bare en liten advarsel: Som første lytter kan du allerede nå forberede deg på en gedigen nedtur. Nye Klipsch spiller så utrolig mye dårligere enn du drømmer om, og de trenger real juling før de slipper seg løs og leverer varene. Som tommelfingerregel kan du forvente ca 1000 Watt x timer før de er i mål. Gi dem f eks ca 50 Watt fra NRK P3 (og det er HØYT!!), still høyttalerne ansikt til ansikt tett på hverandre, koble høyttalerene i motfase (+ og - byttes om på den ene høyttaleren) sørg for at radioen gir mono, og det blir gaske tyst. La dem stå sånn mens du er på jobben f.eks. Du kan gjerne bytte om fasen etter halve tiden, slik at de begge to får jobbet like mye i begge retninger. 50 Watt i 20 timer og jobben er gjort. Resultatet er sjokkerende!
Lykke til!

Mvh
Håkon

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Bare en liten advarsel: Som første lytter kan du allerede nå forberede deg på en gedigen nedtur. Nye Klipsch spiller så utrolig mye dårligere enn du drømmer om, og de trenger real juling før de slipper seg løs og leverer varene. Som tommelfingerregel kan du forvente ca 1000 Watt x timer før de er i mål. Gi dem f eks ca 50 Watt fra NRK P3 (og det er HØYT!!), still høyttalerne ansikt til ansikt tett på hverandre, koble høyttalerene i motfase (+ og - byttes om på den ene høyttaleren) sørg for at radioen gir mono, og det blir gaske tyst. La dem stå sånn mens du er på jobben f.eks. Du kan gjerne bytte om fasen etter halve tiden, slik at de begge to får jobbet like mye i begge retninger. 50 Watt i 20 timer og jobben er gjort. Resultatet er sjokkerende!
Lykke til!

Mvh
Håkon
Skal ta hensyn til dette hvis jeg får de hjem først.
Men det spørs nå det da,med en entusiastisk eier som brenner etter å se sine utkårede. ;D

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Du kan gjerne bytte om fasen etter halve tiden, slik at de begge to får jobbet like mye i begge retninger.
Dette må du forklare nærmere. Elementene spiller jo vitterlig like mye frem som bak uavhengig av fasen. Svinger ikke elementet rundt senterstilling?

Mvh
Bjørn

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.700
Torget vurderinger
2
Det ligger neppe noen logikk bak dette, Isbjorn, bare psykologi! :D

Mvh