Materialvalg til hylle

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.206
Antall liker
9.525
Hva med å stoppe vibrasjonen før den treffer hyllen? Siden det er luftbåren vibrasjon er det et akustikkproblem. En kan enten flytte hyllen, høyttalerene eller lage en skjerming rundt hyllen.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Når det gjelder hylla til platespilleren, er det vel absolutt en ide å fjerne hele plata for å minimere hva som kan ta opp i seg vibrasjon.
Synes også ideen til Affa om å lage en kasse, fylle med noen mykt, legge plate oppå høres fornuftig ut.

Det blir noe sånt: http://www.positive-feedback.com/Issue23/proscenium2.htm

Se litt ned på siden.

Men det det er egentlig materialvalg og resonanskontroll i forhold til den store hylla jeg er spesifikt ute etter her.

Så da peker det seg ut to retninger: Den ene er å lage en sandwichkonstruksjon ala KJ, eller lage en hylle av en eller annen form for hylle/benkplate og sørge for å få ledet mest mulig av resonansen bort. Hmmm, det blir for innvikla  
med sandwichkonstruksjon nå, så jeg må holde meg til en hylle/benkplate. Og den må være ganske pen siden det er flere enn meg selv som skal se på den, så det trekker i retning av et pent tremateriale. Må si jeg er frista på mahogny eller noe som dette:



Etter min smak er det treverket der bare så lekkert.

Så jeg tror jeg bygger hylla først og når det er gjort kommer jeg tilbake for å finne mer ut av dette med å lede bort resonans, da enten inn i knektene, eller å gjøre om bevegelsesenergien til varme i f.eks. gummi.

Takk for gode råd. Og takk for tilbakemlding på anlegget, glemte det i farta her.

Puma
 
B

brand-x

Gjest
Skal ikke blande meg for mye, men sakens kjerne er tilbakekobling dvs. støyen fra driverk/apparat genereres ned i apparatbena og hvis ikke underlaget absorberer denne kobles det tilbake med forverring som resultat.. slik er det og slik vil det forbli . Se bort fra alt av trematerialer i møbel-lest og glass innretninger de har ingen funksjon overhodet til denne bruk. Bruker du slike materialer så styr unna spikes etc. med høy masse tetthet du kobler det bare mere til enn fra... resonanse kontroll er stikkord med absorberende underlag...

mvh
brand-x
 
Topp Bunn