Matrix code stamp på gjenutgivelser og originaler

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.295
Antall liker
11.111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Når jeg kjøper gjenutgivelser fra selskap som Speakers Corner og andre er de ofte forseglet i plastfilm som jeg fjerner og kaster.
Etter en stund er jeg ikke sikker hvilke plater som er gjenutgitt av hvilke selskap , har kjøpt litt i hytt og pine, brukt og nytt.
I noen tilfeller husker jeg ikke hvilke som er originale og hvilke som er nyutgivelser, og hvilke selskap sto for pressing og nyutgivelse.
I tilfellet Speakers Corner ser jeg ikke deres navn og logo på coveret, vet ikke hvor mange andre det gjelder.

Jeg har ikke sett nøye etter, har googlet og ikke funnet hjelp, og spør da her:
Kan jeg se det på stamperen, matirx code , innerst på platene?
Altså om det er gjenutgivelse eller original, og hvem/når det er presset?
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.921
Antall liker
1.926
Sted
Sortland
Alle (de fleste?) utgivelser kommer opp her etter hvert: https://www.discogs.com/

Det vil oftest være greit å skille utgivelsene (selv om man må ned på datomerkingen av innercover innimellom :cool: ),
i allefall om det ikke er snakk om >50 forskjellige.

mvh Hans
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Enkelt svar: Ja, som oftest vil du kunne skille pressinger på matrisekodene og andre kjennetegn, og det er smart å registrere samlingen din på Discogs for å holde styr på den/dem.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.295
Antall liker
11.111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Så svaret kan enkelt oppsummeres med: ja

Da prøver vi det. Jeg bruker discogs, men så langt bare til serier jeg jakter på.
Må bare finne det jævla forstørrelsesglasset først. Evt. en tur til optikeren igjen.
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.921
Antall liker
1.926
Sted
Sortland
Sist redigert:

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.860
Antall liker
16.148
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Her er link til en skikkelig vanskelig en:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=125889251&fks=125889251 (annonsen er slettet.)

discogs: https://www.discogs.com/The-Rolling-Stones-Their-Satanic-Majesties-Request/master/54327

Siste bildet viser at innercoveret er fra oktober 1982.....:rolleyes: ... da begynner det å bli vanskelig.
Derfor ble utgivelsen tidfestet til 1982, men denne er registrert med 247 forskjellige utgaver i databasen.
Og det er nok ikke den som setter rekorden!
En oppgave for Bartis det der :)
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.295
Antall liker
11.111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg sjekket et par plater fra Speakers Corner, og jeg ser ikke at stamperen viser info om gjenutgivelse. De har mulig en egen nummerering, men når man ikke finner lister å slå det opp i er man like langt.
Sjekker man katalognummeret på discogs er det bare unntaksvis at matrix stamp er registrert for forskjellige utgaver. Noen få jeg sjekker har dette, de fleste ikke. Og jeg skjønner det godt, det er ikke lett å lese av.
Så riktig svar ser ut til å være nei.
 
Topp Bunn