Matte! Soli Deo Gloria! (eller Bach generelt)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.539
    Antall liker
    23.252
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vi har ingen egentlig Bachtråd, og det er jo litt besynderlig.

    Snublet over denne akkurat nå: http://www.bach.de/
    Bestilte en plate med frk. Jansen før i dag.
    Snart jul.
    Kantater til alle årets søndager og kaffekrangler finnes.
    Orgel er sjef.

    Bachtråd startet, så får vi se om den har livets rett.
     
    N

    Nailhead

    Gjest
    Passacaglia og fuge i c-moll, BWV 582, skrev Bach mens han oppholdt seg i Weimar (1708-17). Han disponerte også et meget bra instrument den perioden. Bassgangen i BWV 582 ble hentet fra Andrè Raison (fransk organist/komponist) som skrev sin passacaglia 20 år tidligere. Dette Bach-verket MÅ jeg spille med jevne mellomrom.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.539
    Antall liker
    23.252
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en eneste Bachorgelplate (oj oj!) men BWV582 er med. Så da skal Christopher Herrick få slippe til neste gang huset er tomt. ;D
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Det jeg har av Bach er dette.

    Goldberg-variasjonene. Charles Rosen på piano. Sony Classical.
    Das Wohltemperierte Clavier. Glenn Gould. Sony Classical.
    Die Kunst der Fuge. Musica Antiqua Köln, under ledelse av Reinhard Goebel. Archiv Production Masters.
    Magnificat. München Bach kor og München Bach orkester, Karl Richter. DG.
    Matthäus-Passion. La Chapelle Royale, Herreweghe. Harmonia Mundi

    Ikke akkurat et bredt utvalg, tar gjerne i mot tips om sentrale verker.

    edit: tillegg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Jeg har en eneste Bachorgelplate (oj oj!) men BWV582 er med. Så da skal Christopher Herrick få slippe til neste gang huset er tomt. ;D
    Godt å se at selv de mer erfarne musikksamlerne har mye å gå på....

    Og takk, endelig en ny tråd, og for et tema !
    Ærefrykten sliter i meg når JSB er tema, så det meste får vente litt (kanskje skifte avatar først)

    Men det får meg i første omgang til å ta fram igjen Virgil Fox som spiller Bach i Garden Grove Community. Det er toner i det orgelet som kun høres i Stax, det bare klør når det blåser i øret. Sjelden spilt LP (kvote på en gang i året) men like kult idag som i 1979.
    ...og i den andre enden av skalaen så lurer jeg litt på hvor jeg får tak i den vakreste innspillingen av 'Orgelbüchlein'...


    tillegg:
    til kvelds blir det Kantate BWV 82 "Ich habe genug" på LP med Gewandhausorchester Leipzig, Kurt Thomas , kor og orgel i Thomas-Kirche, Leipzig. Kultur gjennom jernteppet fra EMI rundt 1960. Og så BWV 56 "Ich will den Kreuzstab gerne tragen". Riktig stas, nesten jul snart her også.

    J
     
    N

    Nailhead

    Gjest
    Når det gjelder Bach og orgelverk kan det jo være spennende å sjekke opp Dieterich Buxtehude også. Han var Bach sin læremester og det er det ikke vanskelig å høre. Buxtehude var opprinnelig fra Danmark.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.797
    Antall liker
    4.055
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Cellosuitene: Underlig dansante verker som kan tolkes på mange forskjellige måter. Ikke at jeg har hørt alle innspillingene der ute, slett ikke, men ettersom jeg setter så stor pris på verkene:
    Uhipt (moderne instrumenter):
    - Den gamle traveren og sikkerstikket har i mange år vært Pablo Casals, nå utgitt på Naxos:
    Lyden bærer jo klart preg av at mastringen er gjort fra 78-plater, men framføringen er usigelig flott.
    - To ferskere innspillinger med erkegod lyd er vår egen Truls Mørk og Janos Starker:
    Foretrekker ærlig talt begge disse framfor storheter som Rostropovich og YoYo Ma.
    Den siste jeg vil nevne er hip; Paolo Beschi, utgitt på Winter & Winter, og er både skarpere i kanten og kanskje mer dansende enn de andre; som MWA skrev da han anmeldte Helmerssons Bach for mange år siden: Et godt tag i buen, og så' i gang:


    Bernt K
     

    Vedlegg

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.539
    Antall liker
    23.252
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den siste der står på ønskelisten min. Very bouncy. Jeg har Bylsmas (eg. Bijlsma) to innspillinger i tillegg til nevnte Starker.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Noen som har hørt Queyras sin innspilling? Det er en cellist som jeg har sansen for generelt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.665
    Antall liker
    9.966
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bach_Man skrev:
    Noen som har hørt Queyras sin innspilling? Det er en cellist som jeg har sansen for generelt.
    Nei, men settet er tilgjengelig for under 11 pund på mdt:

    http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//HMC901970-71.htm

    Et annet sett som ofte blir oversett, er Ralph Kirshbaums sett på Virgin, tilgjengelig for rundt 7 pund på mdt, og det fantes også (jeg vet ikke om det fortsatt er tilgjengelig) for under ti pund i en 4 CDers boks sammen med Tetzlaffs meget velansette solo fiolinsonater.



    Det er denne innspillingen som boka "1001 Classical ecordings you must hear before you die" trekker frem som den anbefallte, og Jed Distler skriver feks

    "The CD catalog suffers no lack of distinguished recordings of the Bach Cello Suites, whether full, mid-, or budget price. Ralph Kirshbaum's 1995 readings, now reissued in a two-for-one set, entice for several reasons. For starters, his slightly gruff yet compelling sonority is beautifully engineered. Second, Kirshbaum not only observes all of Bach's repeats, but also lavishes them with tasteful, expressive embellishments. The cellist's intonation rarely swerves from dead of center. A strong sense of tension and release governs Kirshbaum's rhythmic flexibility, which always keeps the music's dance origins afloat. Phrases are built from the bass lines up, as if Kirshbaum's cello was partitioned into organ-like registrations. In a field crowded with the likes of Fournier, Starker, Casals, Ma, Schiff, Rostropovich, and, for those who prefer baroque cello, Bylsma, it would be understandable yet quite unfair to overlook this first class release. You won't regret buying it."
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bach er så mye

    Blant mine favoritter er Brandenburgerkonsertene, og jeg liker aller best når Adolph Scherbaum spiller trompet på konsert nr.2

    Gammel og slitt LP innspilt i 1960.
    Scherbaum var lenge den eneste som spilte denne konserten live fordi ingen andre klarte de høye tonene. Trompetstemmene i Bach og Händel sine verk var lenge jukset med fordi trompeterne ikke spilte så høyt som de gjorde i barokken, og Scherbaum var lenge alene på toppen her. Han er (ikke overraskende) født i Tsjekkia, var førstetrompeter hos Furtwängler i Berlin under krigen, og det sies at Klemperer måtte tilkalle Scherbaum på kort varsel da trompeterne hans i London ikke maktet å spille Brandenburg 2 som Bach hadde skrevet den. Mange gode historier på nettet om den lystige Adolph 'the bell shaped trumpeter'.

    Andre plata er også fin, men mindre slitt av meg

    Jeg har flere innspilinger av disse konsertene (edit:80-talls Pinnock og Marriner er streite og kjedelige i forhold) men disse LPene har jeg hatt siden jeg var 16 og jeg blir aldri lei av dem. Flere jeg kjenner synes disse låter rufsete, de er i sin fulle rett (selv om de hører feil) og jeg får ha favorittene i fred.

    J
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Tips til den som tilfeldigvis måtte befinne seg i London 5. januar (eller klarer å finne en god unnskyldning for å være der):
    http://www.spitalfieldsfestival.org.uk/index.php?pfid=2&cid=0&eid=28

    Motet: Fürchte dich nicht BWV 228
    Brandenburg Concerto No.2 in F major BWV 1047
    Christmas Oratorio Cantata No.4 ‘Fallt mit Danken, fallt mit Loben’

    Sir John Eliot Gardiner, the Monteverdi Choir, The English Baroque Soloists

    ... og for den litt mer geeky 13. desember:
    http://www.spitalfieldsfestival.org.uk/index.php?pfid=2&cid=0&eid=17
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Queyras sin innspilling av cellosuitene kom i posten i dag.

    Jean-Guihen Queyras er jo av den nye generasjenen cellister som spiller bra både på på moderne og barokke instrumenter, men her er det moderne, selv om celloen er en Gioffredo Cappa fra 1696 (til sammenligning er mange såkalte "autentiske" instrumenter i virkeligheten replikaer bygget i vårt eget eller forrige århundre).

    Førsteinntrykket er at dette er easy listening i aller beste forstand. Usedvanlig fin klang til cello å være, lettflytende og avslappet, teknisk overlegent spill som får det til å høres veldig enkelt ut, herlig å slippe tung pusting og klapring fra gripebrettet. Han forsøker seg ikke på noe fancy, det er en moderne spilt uten særlig ornamentering eller oppsiktsvekkende fakter. Derimot føles det grunnleggende riktig. Toppkarakter til både Queyras og Harmonia Mundi sin produksjon. Følger forresten med en DVD i settet også.

     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Brandenburgerkonsertene slipper meg ikke, og i dag spiller jeg

    Fine greier fra kanadiske Tafelmusik, men jeg beholder min gamle referanse med Baumgartner på DGG øverst på listen. Crispian Steel-Perkins er trompeter nr.x som faller gjennom på konsert nr.2. Javel trompeten er rekonstruksjon fra 1667 men Adolf Scherbaum sin var ikke helt nymotens den heller.

    Ellers finner jeg intens glede i denne

    1937, jada, men vi hører hva som foregår. Det spiller og synger og knirker og svinger i suitene, så jeg glemmer støyen etter noen minutter. Ekstrasporene er også fine, med piano, "Kom süsser Tod" fra BWV 478 er så vakker så vakker.
    Naxos Historical er et skattkammer.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mer orgel. Julesending nr. 1 fra MDT ankom idag, inneholdt bl.a. denne med Bachs "Orgelbüchlein" fra Hyperion.
    Musikk og lyd som fra himmelen

    Utsøkt. Kunne nesten bli kirkegjenger av sånt....
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bach generelt, og Nathan Milstein spesielt med partitaer og sonater for solo fiolin.
    Jeg sitter og lurer på hva jeg skal velge.

    Disse ?


    fra 50-tallet

    eller denne ?

    fra 1975

    J.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.797
    Antall liker
    4.055
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ah! Endelig en anledning igjen til å si at den DG-innspillinga fra 1975 er noe av det fineste jeg noensinne har hørt! Jeg har også den EMI-innspillinga, men den er i forhold tørr. Milstein er perfekt, med aristokratisk spillestil, og lyden, da mann! Spilles her minst en gang i måneden, og er fast førsteplate hver gang jeg har gjort noe på anlegget.
    Kjøp DG-boksen!

    Bernt K
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.539
    Antall liker
    23.252
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Milstein '75 er riktig, ja. Alt annet jeg har hørt tidligere er nå supplementer.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Med iallefall minst ett hederlig unntak for Joseph Suk da. Siden jeg ikke er overbevist milsteinist så må jeg jo få gi et alternativ :)

    Mvh Vidar P
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.797
    Antall liker
    4.055
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Suk har ikke jeg hørt heller, men jeg skal være på utkikk etter den. Regner med det er EMI-utgaven? Finner den bare som mp3 hos Amazon, og ikke hos MDT i det hele tatt. Er den kanskje OOP?
    EDIT: Fant den hos Arkivmusic.com, men da til $31.99.

    Bernt K
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Kan denne tilfredsstille herrene, kanskje? Enda noen hakk dyrere enn berxters alternativ, til gjengjeld får man gleden av upraktisk format og Derrick-look på boksen ...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Wright skrev:
    Kan denne tilfredsstille herrene, kanskje? Enda noen hakk dyrere enn berxters alternativ, til gjengjeld får man gleden av upraktisk format og Derrick-look på boksen ...
    Fristende, men
    "Will arrange for local pickup only (no shipping)."
    Forbannet sært, det er vel drøyt å kjøre til Gentofte for å hente en plate.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    berxter skrev:
    Ah! Endelig en anledning igjen til å si at den DG-innspillinga fra 1975 er noe av det fineste jeg noensinne har hørt! Jeg har også den EMI-innspillinga, men den er i forhold tørr. Milstein er perfekt, med aristokratisk spillestil, og lyden, da mann! Spilles her minst en gang i måneden, og er fast førsteplate hver gang jeg har gjort noe på anlegget.
    Kjøp DG-boksen!

    Bernt K
    Det ante meg. Takk, åndsfrender !
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Jøgga skrev:
    Fristende, men
    "Will arrange for local pickup only (no shipping)."
    Forbannet sært, det er vel drøyt å kjøre til Gentofte for å hente en plate.
    Forbannet sært, men galskapen har en forklaring:
    «Shipping is still possible despite the statement 'local pickup only' in the listing.

    Ebay has decided that all US customers must be offered at least one shipping option which is cheaper than $4. This is impossible if you sell from Denmark, which will be clear if you take a look at the actual postage rates below. However, ebay blocks any new listing that does not comply with the required shipping policy.

    In future, the first 'shipping' option offered to all customers is therefore local pickup. I will of course continue to ship records worldwide, also to US customers, at the rates specified below.»
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Juleferien gir meg god tid til å lese forum og søke på nettet og det dukker opp bokser og priser jeg ikke har sett før. Jeg kan ikke glemme Fagius-innspillingen jeg lånte i høst, og nå kjøper jeg serien på MDT


    Complete Organ Works
    The reconstructed baroque organ in Kirstine Church, Falun, Sweden
    The 1728 Cachman Organ at Leufsta Bruk, Sweden
    The Mats Arvidsson Organ, Mariefred Church, Sweden
    The Nils-Olof Berg Organ of the Mission Church, Uppsala, Sweden
    The reconstructed 1764 Wahlberg Organ of Fredrikskyrkan, Karlskrona, Sweden

    Hans Fagius
    Brilliant Classics 17cds 92216


    J.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.539
    Antall liker
    23.252
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kantatene er det morro å sample av. Jeg har ikke alt, men samlingen vokser. Koopman mangler. Harnoncourt også.

    Siden Gud har oppdatert musikken på sidene sine kunne vi jo ha en konkurranse. Den som kan fortelle hvem som spiller kan i premie få forære Valentino innspillingen. ;D
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ang. Bachs partitaer og sonater for solo fiolin:
    Milstein er veldig god, og Bachs soloverker for fiolin er så stor musikk at jeg må ha flere. Bare må ha.


    Josef Suk
    Fant den endelig på CD hos arkivmusic.com

    og

    Arthur Grumiaux
    fra amazon.co.uk
     

    KH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2003
    Innlegg
    226
    Antall liker
    0
    Du nevnte et par dirigenter som ikke er representert i din kantateserie så langt, Valentino. Jeg håper for din skyld (hadde nær sagt for guds skyld) at du har et antall Herreweghe-innspillinger ?

    Mvh
    Knut
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.539
    Antall liker
    23.252
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Herreweghe er godt representert han, ja.
    Åpningen på BWV66 er fast testspor når systemer skal testes. Fin balanse, og basslinja burde jo John Entwistle ha rappet. Den høres iallefall ut som noe The Who kunne brukt.
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Tsjekkisk radio har vært så greie å legge ut Brandenburg konsertene med Musica Florea dirigert av Marek Štryncl til gratis nedlasting både i flac og mp3 format.

    The Brandenburg Concertos are an essential work in the baroque orchestral repertory, and yet we had to wait until last year to get the first complete Czech Radio recording performed on ancient instruments and based on the original scores, in line with modern standards of authentic performance.
    http://www.rozhlas.cz/d-dur/download_eng/_zprava/366278
    http://www.rozhlas.cz/d-dur/download_eng/

    Låter aldeles flott her!
     

    johsgj3rde

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.08.2006
    Innlegg
    116
    Antall liker
    3
    Sted
    Averøya
    Noen som har erfaringer med denne?

    Il Giardino Armonico - Brandenburg Concertos.

    Blir gjerne betegnet som en kontroversiell interpretasjon i diverse omtaler. Bortsett fra de "brassy" hornene i konsert nr. 1 (som jeg slet med å få til) synes jeg det var noe av den mest levende Brandenburg-innspillingen jeg hadde hørt. Gode tempi, masser av musikalitet, flott lydkvalitet.

    (Hadde kun en piratkopi [fy, fy, har sluttet med den virksomheten nå...] og er i beita etter en komplett inspilling av Brandenburgk.)

    Hva er folks favoritter mht. Brandenburgkonsertene? Anbefalinger?

    SDG ;)
     

    Vedlegg

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jøgga skrev:
    Ang. Bachs partitaer og sonater for solo fiolin:
    Milstein er veldig god, og Bachs soloverker for fiolin er så stor musikk at jeg må ha flere. Bare må ha.


    Josef Suk
    Fant den endelig på CD hos arkivmusic.com

    og

    Arthur Grumiaux
    fra amazon.co.uk
    Hva med den virkelige store- iallefall for meg, nemlig "Sonaten und Partiten fur violine solo" med Yehudi Menuhin, innspilt på EMI His Masters Voice i 1976?
     

    friedman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Innlegg
    230
    Antall liker
    10
    Jeg vurderer å kjøpe en del Bach-kantater fremover. Er det noen som har klare preferanser for innspillinger på området? Cover'ne til Gardineres nye serie ser fantastisk stilige ut, men det teller jo ikke alt 8) Og hva begynner man med i dette repertoaret? Det er vel drøye 200 kantater.
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Det musikalske ved Gardiners innspillinger er i samme klasse som Steve McCurrys fotografier. Mye annet fint også; Harnoncourt og Herreweghe er i alle fall verdt å låne øret til. Monteverdi-koret – det på Gardiner-innspillingene – er noe av det flotteste vokallyden jeg har vært borti.

    Mens jeg tar foten ut av salaten kommer det sikkert noen mer treffsikre kommentarer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn