Matte! Soli Deo Gloria! (eller Bach generelt)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    1.413
    Jeg har på langt nær hørt alle, men basert på det jeg har hørt føler jeg det trygt å stille meg oppi salataen sammen med Wright og si at Harnoncourt gjør en finfin jobb.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.665
    Antall liker
    9.966
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er mye å mene om dette. Herrewege er aldri feil (noen av enkeltplatene hans er vel blant det beste som er gjort), selv er jeg glad i både Gardiner (har alle) og Harnoncourt/Leonhard (har alt), og Kuijken sin lille serie på Accent har sterke forkjempere blant de osm liker små kor (en sanger pr stemme).

    Er man ute etter et godt kjøp med et representativt utvalg kantater i fine utførelser, god lyd rimelig pris, er vel kanskje en av disse 4 boksene pt et godt tips:

    http://www.aktivklassisk.no/Gjenutgivelser.html

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.963
    Antall liker
    9.740
    Sted
    Trondheim
    Jeg har også både Harnoncourt og Gardiner (og en del av Herreweghe). Gardiner er penere enn Harnoncourt, mens Harnoncourt i mine ører er mer spennende - kanskje fordi innspillingen er tidlige HIP-innspillinger. Dessuten liker jeg klangen i stemmene til guttesopraner i dette reportoaret. Suzukis innspillinger på BIS har jo også fått mye skryt, så de 4 boksene fra erato nevner er sikkert gode kjøp.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.539
    Antall liker
    23.252
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Godt Suzuki nevnes. Der hvor jeg har dubletter foretrekker jeg ham nå for tiden.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.797
    Antall liker
    4.055
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Du får hele Harnoncourt/ Leonhardtsamlingen til ca 120£ hos amazon.co.uk. I den svææære Brilliantboksen inngår Leusinks Gesamtaufnahme, men H/L og Gardiner er bedre, synes nu jeg.
    Ellers er jeg helt enig med otare.

    B
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Den boksen så veldig fristende ut – til 1400,- eller så hjem i stua er ikke prisen per time moro særlig høy.

    Jeg har ikke kjøpt Gardiner sine utgivelser etter hvert, kun lånt en del på biblioteket, håper det kommer en komplett boks når alle er ute. Om jeg ikke husker helt feil er det omtrent et år igjen.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.797
    Antall liker
    4.055
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    VilhelmW skrev:
    Jøgga skrev:
    Ang. Bachs partitaer og sonater for solo fiolin:
    Milstein er veldig god, og Bachs soloverker for fiolin er så stor musikk at jeg må ha flere. Bare må ha.


    Josef Suk
    Fant den endelig på CD hos arkivmusic.com
    og

    Arthur Grumiaux
    fra amazon.co.uk
    Hva med den virkelige store- iallefall for meg, nemlig "Sonaten und Partiten fur violine solo" med Yehudi Menuhin, innspilt på EMI His Masters Voice i 1976?
    Interessant. Jeg har ikke hørt disse, men Menuhin var en uttrykksfull spelemann så det frister. På nettet finner jeg mest klipp fra de gamle innspillingene hans, og det ser ut som han spilte inn disse mange ganger. Er det denne?
     

    johsgj3rde

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.08.2006
    Innlegg
    116
    Antall liker
    3
    Sted
    Averøya
    J.S. Bach: Brandenburg Concertos (performed at French Baroque pitch) - Academy of Ancient Music / Egarr.

    Har snikhørt litt på denne. Noen som har fått den med seg. Veldig uvant lydbilde. Mindre bass og klang, så her er periodeinstrumenter tatt på alvor i alle deler av ensemblene. Høres helt annerledes ut en de "moderne tolkninger", men også helt annerledes en såkalte "historiske performancer". Spennende. Her må det lyttes.

    PS. På bildet står det SACD, men jeg har bare hørt på cd-utgivelsen. 5.1 høres forsåvidt spennende ut, men det var ugunstig at prisen var over 200 NOK på amazon...
     

    Vedlegg

    johsgj3rde

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.08.2006
    Innlegg
    116
    Antall liker
    3
    Sted
    Averøya
    Disse to er i posten nå fra amazon. Da jeg var stor på piratvirksomhet (Gud forby, har nesten ... sluttet med å laste ned musikk nå...) tok jeg en prøvelytt på noe av dette.

    Dette er stereoinnspillinger fra midten av 70-tallet og overgår nok den noe mer kjente fra 53 i lydkvalitet. Veldig spent på denne, Tureck slik jeg kjenner hennes Wohltemperierte overgår alle! Har hørt Schiff, Barenboim, Jeno Jando, Hewitt, Richter. Tureck er i en klasse for seg synes jeg. Ingen artikulerer et fugetema på piano som henne...
     

    Vedlegg

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Fantastisk tråd, Val! Som takk skal du få så mye Yirgacheffe du bare vil ved neste korsvei! ;D
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    898
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Tureck er vel det nærmeste vi kommer en dronning i innspillinger av Bach - etter min ringe mening.
    Prøv henne også i Goldbergvariasjonene, både de tidlige og de sene innspillingene med henne.
    Kanskje mest imponerende er de siste som ble gjort på DG da hun var over 80 år - glassklart og artikulert som ingen andre.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.539
    Antall liker
    23.252
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    Fantastisk tråd, Val! Som takk skal du få så mye Yirgacheffe du bare vil ved neste korsvei! ;D
    Da tar jeg med BWV 211, og lover å drikke og ikke skravle. ;D
     

    Nailhead

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Innlegg
    273
    Antall liker
    312
    Torget vurderinger
    1
    Orgel i kveld; BWV 564, 639, 582, 552, 578 og 147.
     
    B

    buster

    Gjest
    Vet noen om Gardiners Cantateprosjekt vil komme i samlet utgivelse når de er ferdige? Prøver forresten forgjeves å få tak i vol2 av disse. Den finner jeg ikke noe sted. Noen som vet?
    Mvh
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.539
    Antall liker
    23.252
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke, men det ville forbause meg im det ikke kom en komplettboks fra SDG etterhvert.
     
    B

    buster

    Gjest
    Ja, nummereringen er en utfordring. Uansett, jeg synes kvaliteten er svært høy på disse innspillingene, både kunstnerisk og produksjonsmessig. Holder disse som nr1 sammen med Herreweghe. Suzuki er og bra ,men ikke helt min greie.
    Mvh
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Var innom Musikkforlaget og handlet denne:


    Ungene sover, madammen er ute, og jeg sitter helt henfallen. Dette er stort! gir også pluss i margen for nydelig innpakning.

    (er ikke helt sikker på at jeg er helt fornøyd med hr tenor Jan Kobow hele tiden,men skal ikke sutre.)

    Mvh
    Sniff
     

    Vedlegg

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Har fått hørt gjennom begge cd-ene to ganger nå.
    CD 1 med kantater for første søndag i advent er helstøpt så det holder. Det høres ut som om folket har både musikk og tekst under huden. Det er uanstrengt men like vel intenst.
    CD 2 og kantatene for fjerde søndag i advent er etter mitt skjønn noe mer av en skuffelse. Synes ikke kor og i særlig grad kontratenor får kontroll, det flyter litt ut, også intonasjonsmessig. Bevares stor musikk og fin lyd, men det finnes sikkert skarpere versjoner der ute.

    Litt ujevnt altså etter mitt syn. Den panegyriske postingen min ble inspirert av cd 1. følte behov for å ballansere litt. Anbefales likevel.

    Mvh
    Sniff
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Jeg kjenner ikke de alternative innspillingene av disse kantatene så godt at jeg vil mene noe særlig bestemt, men jeg tror ditt syn reflekterer det som har vært konsensus blant anmeldere i det siste, Sniff. Volum 13 er ikke noe høydepunkt i SDG-prosjektet.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Nissen var snill og bragte med seg SDG vol 14



    og vol 16



    Har fått lyttet meg gjennom nr 14, lest heftet og kost meg med A`bunadh samt marsipan.
    Denne pilgrimsreisen man blir tatt med på her er den rene galskap! Massiv fallhøyde og skralt sikkerhetsnett. Hever glasset for Gardiner og hans garde!

    Vol. 14 er slik jeg opplever det et utsiktspunkt til et unikt møte mellom kollektiv inspirasjon og unik inspirert musikk. Her kommer dette forunderlige ved Bach frem, det som ikke handler om suverent håndtverk, genial orginalitet og alt det der, men det at han er kirkemusikkens Luther. Musikken hans er teologi i praksis, også. Det handler om mer enn å følge regler for durer, moller og opp eller ned og alt det der. Bach tar inn et budskap og språkliggjør innvirkningen dette har på ham og hans eksistens. Subjektivt, men likevel innenfor et etablert, kjent univers hvor hans fortolkning vil være tilgjengelig og forstålig for andre. Instrumentell som denne musikken er, skrevet for anledninger. Ikke som flashing av komponisten som åndshøvding.

    Mvh
    Sniff
     

    Vedlegg

    johsgj3rde

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.08.2006
    Innlegg
    116
    Antall liker
    3
    Sted
    Averøya
    Prøver igjen i annen tråd for muligens om noen har meninger om dette:

    Har begynt å lukte på Perahias tolkninger av partitaene til Bach. Nummer 1 i Bb-dur og 5 i G er god lytting så langt. Synes han er seriøs og går inn i materialet. Hvem andre gjør de bra? Er litt blank, vet bare at Tureck i mono skal være fantastisk. Liker ikke så godt mono, og ble helt over meg da jeg kom over hennes 70-tallsinnspilling av Wohltemperierte nylig utgitt på BBC Legends i stereo. Om man venner seg til den litt harde lyden, så er det helt vanvittig flott. Anbefales.

    Hvilken partitainspilling liker du? ;D
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.894
    Antall liker
    4.013
    Sted
    Sunnmøre
    johnsentorsk skrev:
    Har begynt å lukte på Perahias tolkninger av partitaene til Bach. Nummer 1 i Bb-dur og 5 i G er god lytting så langt. Synes han er seriøs og går inn i materialet. Hvem andre gjør de bra? Er litt blank, vet bare at Tureck i mono skal være fantastisk. ...
    Hvilken partitainspilling liker du?
    Har lånt Tureck (plate frå "Great Pianists"-serien), og liker det eg høyrer etter ei kjapp gjennomlytting.

    Eg vart kjent med desse i innspelinga til Piotr Anderszewski. Eg liker den, og oppfattar han som litt lettare enn Tureck? Visstnok eit litt pussig opptak, eg er ikkje så god på å høyra slikt.



    Elles har eg på kjensla at eg ville lika Angela Hewitt veldig godt (på Hyperion), sidan eg elskar det meste eg har høyrt henne spela.

    Edit: Og så er det sikkert mange "fine" innspelingar på cembalo, men eg har førebels ein arbeidshypotese om at det aller meste som er skrive for cembalo eignar seg best å spela på klaver.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.665
    Antall liker
    9.966
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Merk dere denne 22 CDers boksen:



    til 25 pund (dessverre over 200-grensa, men dog....) på mdt.....
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.539
    Antall liker
    23.252
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er det all Bachkirkemusikk han gjorde på Archiv i en eske? Mye fint i så fall, jeg har nok minst halvparten av platene.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.665
    Antall liker
    9.966
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tror det ja, oppføringen på mdt (under March prereleases) inneholder komplett liste.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Akurat nå er det denne som fortryller lørdagskvelden. Jeg lader opp for å orke å lide meg gjennom MGP sammen med husets tolvåring..... ;)
     

    Vedlegg

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.665
    Antall liker
    9.966
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    Akurat nå er det denne som fortryller lørdagskvelden. Jeg lader opp for å orke å lide meg gjennom MGP sammen med husets tolvåring..... ;)
    The things we do for love.....
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Nemlig, erato! :) Nå lurte du jaggu en bit 10CC inn her også! ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn