Mattetentamen

O

OldBoy

Gjest
Paal Iksom: takk for fin redegjørelse, men det ser ut som vi har havnet midt inne i en off-topic-off-topic-diskusjon hvor det diskuteres CD'er eller noe sånt. Jeg skjønner ikke hvilken sammenheng, om noen, dette kan ha med trådens tema, "Mattetentamen", men det er vel slikt man må regne med når man beveger seg off-topic. Så jeg foreslår at vi roer oss ned inntil vi ser ser hvilken vei det bærer.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
En udelt glede. Vertavojentene bor til og med i nabolaget.
Til trådens tema: Klarer du å regne ut hva den kommer til å koste?
Pris 11,29 £ litt usikker på valutakursen men ca 11.4 kr dvs: ca 128.7 kr. Ikke ille det inkludert porto!!

K

kbwh

Gjest
Da skaffer jo du Komponenten en signert utgave da ?  ;D
::)Ofan. Heromkring er nabolaget definert som mils omkrets. Kjenner dem ikke personlig, men gleder meg til å høre dem på festival i august.

"Et rykte vil ha det til at jorden er rund, men man tror ikke på hva som helst i Elverum"
-Ole Paus

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Paal Iksom: takk for fin redegjørelse, men det ser ut som vi har havnet midt inne i en off-topic-off-topic-diskusjon hvor det diskuteres CD'er eller noe sånt. Jeg skjønner ikke hvilken sammenheng, om noen, dette kan ha med trådens tema, "Mattetentamen", men det er vel slikt man må regne med når man beveger seg off-topic. Så jeg foreslår at vi roer oss ned inntil vi ser ser hvilken vei det bærer.
Må vel innrømme at jeg også nærer større sympati for musikk enn semantikk og matematikk.
Dessuten ble jeg usikker på om et uttrykk automatisk blir en metafor, når det overføres fra en materiell til en mental sammenheng. Det er lett å finne eksempler på at det er tilfelle, men det er vanskelig å si om det er regelen.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det var ikke meningen å ødelegge, jeg er ferdig å snakke om CD jeg nå, så dere kan trygt fortsette.
Litt interessant regnestykke. Hvor ofte får man et helt tall på hypotenusen egentlig..? Ikke ofte man kan bruke pytagoras uten kalkulator, men her går jo det fint da.

O

OldBoy

Gjest
Det var ikke meningen å ødelegge, jeg er ferdig å snakke om CD jeg nå, så dere kan trygt fortsette.
Litt interessant regnestykke. Hvor ofte får man et helt tall på hypotenusen egentlig..? Ikke ofte man kan bruke  pytagoras uten kalkulator, men her går jo det fint da.
Håper musikken ble bra.

Men spørsmålet om hvor ofte får man et helt tall på hypotenusen, jeg forutsetter at du tar utgangspunkt i heltallige kateter, er jo interessant.

Jeg husker vi lærte oss flere slike trekanter i gymnastiden, i farten tror jeg neste i rekken er en rettvinklet trekant med sidene 5,12 og 13. Og såvidt jeg vet er det ingen grenser for hvor mange slike heltallstrekanter man kan finne, så sånn sett er det mer enn nok av dem. Men samtidig kan man jo si at de blir stadig vanskeligere å finne, eller stadig mer sjeldne, for å si det litt populært, så det forekommer vel ikke så "ofte", bare for å prøve å svare på spørsmålet ditt.

K

kbwh

Gjest
... det diskuteres CD'er eller noe sånt. Jeg skjønner ikke hvilken sammenheng, om noen, dette kan ha med trådens tema, "Mattetentamen
Opbygningen i slik Wienerklassisk musikk som Komponenten ønsket er svært så matematisk skjønner du OldBoy.

Komponenten burde faktisk irettesettes for feil bruk av Off topic. Slike spørsmål bør stilles under Musikk (skrev tørrpinnen).
En irettesettelse ville vel besvares med en :) og en ;) og en ::) og en :-* og så smelter vi alle for all denne yndighet og så snakker vi ikke mer om det.

O

OldBoy

Gjest
Opbygningen i slik Wienerklassisk musikk som Komponenten ønsket er svært så matematisk skjønner du OldBoy.

Komponenten burde faktisk irettesettes for feil bruk av Off topic. Slike spørsmål bør stilles under Musikk (skrev tørrpinnen).
En irettesettelse ville vel besvares med en  :) og en ;) og en ::) og en  :-* og så smelter vi alle for all denne yndighet og så snakker vi ikke mer om det.
Ingen irettesettelse fra mitt tastatur, men bare takk for info.

Så lærte jeg noe nytt i dag også, og kan rolig skru av hjernen igjen for å konsentrere meg om jobben og kveldens fotballkamper. :) :)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

En irettesettelse ville vel besvares med en  :) og en ;) og en ::) og en  :-* og så smelter vi alle for all denne yndighet og så snakker vi ikke mer om det.

Jeg beklarer så mye, men her sitter man jo med kompetansen rundt seg på alle bauger og kanter, så man slipper faktisk å ta seg bryet med å flytte seg over til "musikk" og starte en ny tråd. Det hastet litt skjønner du, og min antagelse om at noen her visste svaret på dette umiddelbart slo jo heller ikke feil... ;) :-* :D

Når det gjelder pytagoras og slikt er det tydeligvis flere som vil et helt tall som svar ja, men mine lærere var sjelden så godhjertet at de ga oss noen av disse i oppgave...

K

kbwh

Gjest
Jeg beklarer så mye, men her sitter man jo med kompetansen rundt seg på alle bauger og kanter, så man slipper faktisk å ta seg bryet med å flytte seg over til "musikk" og starte en ny tråd. Det hastet litt skjønner du, og min antagelse om at noen her visste svaret på dette umiddelbart slo jo heller ikke feil...    ;) :-* :D

Når det gjelder pytagoras og slikt er det tydeligvis flere som vil et helt tall som svar ja, men mine lærere var sjelden så godhjertet at de ga oss noen av disse i oppgave...
:p Nå er jo som kjent 2 + 2 = Sonus faber. Læreren min tok heller aldri frem andre heltallstrekanter med rett vinkel enn 345en. Slemmingen.

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Et velkomment avbrekk i en tankerekke som ellers hadde ført meg inn i spekulasjon om at det må ha eksistert en representasjonalistisk dagligdagsteoretisk forståelse av mentale størrelser, og at uttrykk som å "finne", "gripe", "fatte" opprinnelig ikke var metaforiske, men blir det for for oss "by default".

Fermats siste teorem er jo i tråd med de siste tallteoretiske spørsmålene. Kan anbefale Simon Singhs bok om dette.

O

OldBoy

Gjest
Et velkomment avbrekk i en tankerekke som ellers hadde ført meg inn i spekulasjon om at det må ha eksistert en representasjonalistisk dagligdagsteoretisk forståelse av mentale størrelser, og at uttrykk som å "finne", "gripe", "fatte" opprinnelig ikke var metaforiske, men blir det for for oss "by default".
Vel, det trodde jeg også........

Fermats siste teorem er jo i tråd med de siste tallteoretiske spørsmålene. Kan anbefale Simon Singhs bok om dette.
Helt til jeg fulgte linken din til Fermats siste teorem.

Jeg skal hilse og si at det er lenge siden jeg har falt så mye og så fort av lasset. :) :)

Så Simon Singh får nok ha boken sin i fred for meg, uansett hvor flink og/eller berømt han måtte være.

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Simon Singh er en dyktig formidler av populærvitenskap, boka hans om koder er også å anbefale.
Fermats siste teorem handler kort sagt om at det ikke er mulig å opphøye både X,Y og Z med den samme eksponenten, om denne er større enn 2.
3+4=5 går opp når alle tallene opphøyes i 2. potens, men det er i følge Fermat umulig å bytte ut disse tallene og opphøye dem i 3. eller en høyere potens.

O

OldBoy

Gjest
Simon Singh er en dyktig formidler av populærvitenskap, boka hans om koder er også å anbefale.
Fermats siste teorem handler kort sagt om at det ikke er mulig å opphøye både X,Y og Z med den samme eksponenten, om denne er større enn 2.
3+4=5 går opp når alle tallene opphøyes i 2. potens, men det er i følge Fermat umulig å bytte ut disse tallene og opphøye dem i 3. eller en høyere potens.
Jeg hang med til og med annen potens, men falt fort av lasset da man begynte å gjøre rede for bevisførselen for at Fermat faktisk hadde rett, og rundt spekulasjonene om hvorvidt Fermat hadde gjemt unna et superenkelt bevis ett eller annet sted.

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Skal ikke si jeg skjønner alt jeg heller, men Singhs bok er hvertfall tilstrekkelig biografisk og historisk orientert at det likevel ble interessant.

O

OldBoy

Gjest
Skal ikke si jeg skjønner alt jeg heller,
Det var veldig godt å høre, for hvis jeg var den eneste som ikke skjønte det, ville ha følt meg ganske dum. :)

men Singhs bok er hvertfall tilstrekkelig biografisk og historisk orientert at det likevel ble interessant.
Jeg noterer meg dette. Min sønn er en hund etter denslags litteratur, og han har vel fortjent både bursdags- og julepresanger. Er jeg riktig heldig, får jeg låne slike bøker av ham når han er ferdig med dem. Eller skal jeg heller si uheldig?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

Sorry, bare irettesett meg om du må, men lurer bare på sånn cirka hvor lang tid det tar å få disse cd'ene?

K

kbwh

Gjest
Sorry, bare irettesett meg om du må, men lurer bare på sånn cirka hvor lang tid det tar å få disse cd'ene?
Jeg ikke ;).
Fire dager til en uke, alt ettersom hvor travelt de har det. Håper det går bra?

K

kbwh

Gjest
Når du skriver...
...blir jeg fullstendig tom i hodet. Mattetentamen indeed.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg ikke  ;).
Fire dager til en uke, alt ettersom hvor travelt de har det. Håper det går bra?
Håper det ja, om ikke så er det ikke noe å gjøre med det, postens veier er uransakelige, det viktigste er at den kommer hel fram, det er vel helst der spenningen ligger når man snakker om posten..

Ikke bry deg om det der du ikke forstår, jeg datt av jeg og, bare lat som ingenting og begynn å snakk om noe helt annet..!! ;D

K

kbwh

Gjest
Den siste der går inn i rubrikken "kvinner kan". Ubetalelig!
(...men det heter "begynn og snakk" eller "og begynn å snakke". Fiks det før Affa ser det!)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Den siste der går inn i rubrikken "kvinner kan". Ubetalelig!
(...men det heter "begynn og snakk" eller "og begynn å snakke". Fiks det før Affa ser det!)
Jaja, hadde ikke du nevnt det så hadde aldri han oppdaget det...så god er han nemlig ikke på og/å.. ;)

Men jeg tåler både en og to irettesettelser jeg, dessuten driver jeg mye med planting, så jeg får ta den jeg og da..
I verste fall kan vi si det er dialekt. ;D

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Når du skriver...
...blir jeg fullstendig tom i hodet. Mattetentamen indeed.
Dr. Iksoms mentale laksativ sørger for mer plass til musikken.

Topp Bunn