MC Pick up til Pro ject rpm5

Hifi Stasjonen

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
293
Antall liker
59
Arcturus skrev:
og et annet sted fant dette: Japansk compliance skal ganges med 1,5 til 2.
Hmm tja, dette skal man ikke gjøre hverken med Shelter eller ZYX, begge produsert i Japan.
Det vi har satt på våre hjemmesider ang compliance på disse merker er den riktige compliance.

Mvh
Hifi Stasjonen
Importør for Shelter og ZYX.
 

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Innlegg
150
Antall liker
28
Sted
Vestfold
Jeg har nå investert i en Benz Glider H2.

Den er helt fersk på platespilleren og jeg har mange timer med innspilling foran meg, men allerede nå synes jeg det spiller nydelig på RPM-5.
 

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Innlegg
180
Antall liker
14
Kan jeg spørre om hvor du kjøpte den og hva du betalte?
 

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Innlegg
150
Antall liker
28
Sted
Vestfold
ragfur skrev:
Kan jeg spørre om hvor du kjøpte den og hva du betalte?
Jeg handlet hos Hifi-Guiden.
Prisen var fin, under oppgitt listepris noe som er forståelig da det nå er kommet en ny versjon og at jeg var nysgjerrig på en retippet sak som allerede var solgt.

Jeg fikk gode råd om riktig VTA på pickupen.

Mer konkret på pris ønsker jeg ikke å være sånn i offentligheten. Men jeg er fornøyd med handelen.
Og jeg ønsker ikke å være mer konkret på slike detaljer, da jeg tror det virker mot våre interesser som kunder dersom vi tvinger aller forhandlere til å ha samme pris på samme vare.

Let rundt omkring hos flere forhandlere, sjekk om du kan få en god handel og slå til når instinktet sier at tilbudet er fristende, er mitt motto.

Jeg synes det er litt kjedelig når man for eksempel reiser til Polen for å finne klær på H&M til omtrent samme pris som i Norge, og butikken har det samme utvalget.

Listeprisen på denne pickupen er 6000,- Nkr. Man må betale ca 1000,- $ på diverse utenlandske nettbutikker. Norske priser ser ut til å være konkuransedyktige.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.463
Antall liker
479
Torget vurderinger
2
impulse skrev:
Helt korrekt vurdert! Denons 103-serie er en katastrofe i Project-armene, som de også er i Rega RB 250/300. De trenger litt tyngre armer for å funke optimalt, men synger virkelg både i Fr 64, SME 2012 og noe såpass beskjedent som armen på en Technics 1210.
Er ikke det her.Har hatt folk innom med langt dyrere vinyloppsett og de kunne ikkje skjønne det med mismatch.Dog har æ 9 og 9c eller 9cc..min er nok litt tyngre mht eff masse. Resonans-testen på Hifi-News er dessuten perfekt..Spiller heilt topp gjør det og med 40,4K og 13x i step-up..mao 240ohm "sett" last..

mvh Filip
 

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Innlegg
456
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
impulse skrev:
Helt korrekt vurdert! Denons 103-serie er en katastrofe i Project-armene, som de også er i Rega RB 250/300. De trenger litt tyngre armer for å funke optimalt, men synger virkelg både i Fr 64, SME 2012 og noe såpass beskjedent som armen på en Technics 1210.
Det er jo litt besynderlig, siden armen på Technics' 1210 og varianter har en effektiv masse på 12g, ganske nøyaktig det samme som Rega RB 250/300. Lurer på hva det da kan være som utgjør denne forskjellen i "match"... ???
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.463
Antall liker
479
Torget vurderinger
2
Beste med 103R`n e jo at den spille alt fra Beatles(som ikkje har førr god lyd) til Steely Dan med overbevisning. Bryr mæ ikkje så mye om det fins meir detaljerte PU,denne spille som æ vil.Dog skal æ prøve å fete den opp med bly rundt armrøret :eek: Så får vi se om det blir bedre med økt armmasse ;) ::) Bare som et ekspriment.Og en annen ting,den e robust,som en tanks.Den tåle en fest ;D

mvh Filip
 

overland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.12.2007
Innlegg
57
Antall liker
6
Hei og takk for alle innspill!
Har nå spilt ca 8 timer på min nye pu.Valget ble Dynavector DV 20X high.
Bruker mm inngangen på Pro-Ject Phono Box SE II.
Synes det låter bra.(mange timer til med innspilling på denne pu)
Det jeg lurer på er det noe mere å hente ved og evt bytte riaa til feks til Rega Fono MM eller Pro-Ject Tube Box II?
Mvh
Overland
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
larsggu skrev:
impulse skrev:
Helt korrekt vurdert! Denons 103-serie er en katastrofe i Project-armene, som de også er i Rega RB 250/300. De trenger litt tyngre armer for å funke optimalt, men synger virkelg både i Fr 64, SME 2012 og noe såpass beskjedent som armen på en Technics 1210.
Det er jo litt besynderlig, siden armen på Technics' 1210 og varianter har en effektiv masse på 12g, ganske nøyaktig det samme som Rega RB 250/300. Lurer på hva det da kan være som utgjør denne forskjellen i "match"... ???
Alt dreier seg ikke om masse. Denon 103 har et oppheng som overhode ikke tar opp vibrasjoner, men pløyer disse videre til armens lagre. Det er ren tortur for en arm, og krever utrolig gode armlagre for å låte som det skal. Hverken Project-armene eller Regas 250/300 er kjent for å ha det, (de er helt ok, men heller ikke mer...) dermed låter det ganske suboptimalt, og man får egentlig ikke oppleve hva som kan bo i en Denon 103. Så enkelt er det.
 

Gradient Helsinki 1.5

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.07.2004
Innlegg
396
Antall liker
64
Sted
Elverum
Torget vurderinger
2
Hei, har lest det meste i fora her, da jeg er helt fersk i vinyl. Har tenkt og kjøpe Pro ject rpm5. Ja så fersk at jeg har ikke kjøpt spiller enda, men har lyttet flere ganger.

Har sett ang riaa/og pick up at det blir nevt mm og mc hva er forskjellen,og hva er det. Dette er noe jeg ikke har fanget opp enda.

Håper på hjelp fra dere her inne.

Vennlig Hilsen
Morten
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.408
Antall liker
1.138
Torget vurderinger
4
Her finner du forklaringen: http://en.wikipedia.org/wiki/Magnetic_cartridge
Fordelen med MM er at en kan bytte stift når den er utslitt men hvis en strekke lydkvaliteten langt er det et større utvalg av MC pu'er.

Det som er viktigere enn type pu er det at den passer til armen.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.748
Antall liker
11.360
Torget vurderinger
2
Tillat meg å være en smule kritisk til mc-pick-up til RPM 5. Samtlige mc'r jeg har prøvd i disse armene mister skyv og bassenergi i denne armen. Jeg kan forsåvidt være enig i at det finnes mc'r som spiller ok i denne armen, men jeg vil fortsatt hevde at de har langt igjen før de virkelig synger.
Bruk heller en god mm!! Det finnes flere meget gode og klart mer tilpassede mm'r (les: mykere oppheng / compliance) enn det finnnes mc'r som passer. Matcing er uhorvelig viktig i slike sammenhenger, og skal man bruke mye penger på en p.u. ønsker man tross alt at den skal yte opp mot sitt maksimale. Og faktum er at det finnes mange SVÆRT gode mm'r der ute. Og disse vil så å si uten unntak låte bedre i RPM 5 enn tilsvarende prisede mc'r.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.408
Antall liker
1.138
Torget vurderinger
4
Haakon_Rognlien skrev:
Tillat meg å være en smule kritisk til mc-pick-up til RPM 5. Samtlige mc'r jeg har prøvd i disse armene mister skyv og bassenergi i denne armen. Jeg kan forsåvidt være enig i at det finnes mc'r som spiller ok i denne armen, men jeg vil fortsatt hevde at de har langt igjen før de virkelig synger.
Bruk heller en god mm!! Det finnes flere meget gode og klart mer tilpassede mm'r (les: mykere oppheng / compliance) enn det finnnes mc'r som passer. Matcing er uhorvelig viktig i slike sammenhenger, og skal man bruke mye penger på en p.u. ønsker man tross alt at den skal yte opp mot sitt maksimale. Og faktum er at det finnes mange SVÆRT gode mm'r der ute. Og disse vil så å si uten unntak låte bedre i RPM 5 enn tilsvarende prisede mc'r.

Mvh
Håkon Rognlien
Hvordan er Linn Adikjt? Er det blant de beste MM'r til armen eller er det mer å hente?
Ser den følger med Majik LP12.
 

Gradient Helsinki 1.5

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.07.2004
Innlegg
396
Antall liker
64
Sted
Elverum
Torget vurderinger
2
Hei, må takke for gode svar og hjelp med innlegg og forklaringer, jeg var en inn hopper i fora her men dere svarer og stiller opp, takk.
Tar gjerne imot flere råd til valg av pick up til Pro Ject rpm5.
Trenger mer spesifike navn på pick up, og hvor de kjøpes.
Jeg bor i Oslo, så evt butikker der som har skikkelig peil.

Hilsen Morten
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.408
Antall liker
1.138
Torget vurderinger
4
Det finnes mengder av PU'er som passer til den.
Men hvorfor ikke bruke den pick upen som følger med først og så se hva du ønsker deg?
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
impulse skrev:
larsggu skrev:
impulse skrev:
Helt korrekt vurdert! Denons 103-serie er en katastrofe i Project-armene, som de også er i Rega RB 250/300. De trenger litt tyngre armer for å funke optimalt, men synger virkelg både i Fr 64, SME 2012 og noe såpass beskjedent som armen på en Technics 1210.
Det er jo litt besynderlig, siden armen på Technics' 1210 og varianter har en effektiv masse på 12g, ganske nøyaktig det samme som Rega RB 250/300. Lurer på hva det da kan være som utgjør denne forskjellen i "match"... ???
Alt dreier seg ikke om masse. Denon 103 har et oppheng som overhode ikke tar opp vibrasjoner, men pløyer disse videre til armens lagre. Det er ren tortur for en arm, og krever utrolig gode armlagre for å låte som det skal. Hverken Project-armene eller Regas 250/300 er kjent for å ha det, (de er helt ok, men heller ikke mer...) dermed låter det ganske suboptimalt, og man får egentlig ikke oppleve hva som kan bo i en Denon 103. Så enkelt er det.
Jeg har hørt denne denon 103 i en rb-1000 arm , på Gyro SE med Naim Riaa.....det låter veldig flott.

Så er vel denne 1000 armen fra Rega , best i regas sortiment , og har vel regas aller aller beste lagere.

Mvh Espen
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Riktig, Espen. Det står og faller med lagerkvaliteten om man skal bruke Denons 103. Og det faller ganske ofte, faktisk. Regas RB 1000 er jo et helt annet dyr enn 250/300/301, så at det funker fint, tviler jeg ikke et sekund på.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
impulse skrev:
Riktig, Espen. Det står og faller med lagerkvaliteten om man skal bruke Denons 103. Og det faller ganske ofte, faktisk. Regas RB 1000 er jo et helt annet dyr enn 250/300/301, så at det funker fint, tviler jeg ikke et sekund på.
Ja , og jeg har hørt at de armene som rega leverer på sin P9 har de aller beste lagerne , og at de som blir solgt utenom blir 2. sorteringen ,( her er det selvsagt ikke snakk noe annet enn ultrfine tolleranser , om i det heletatt er noe å snakke om praktisk , utenom målestadiene.

rb-1000 er jo en vakker arm , dens konturer sier klart ifra hvor den hører hjemme hen , allikevel så annerledes enn 300 armen , både lyd og finishmessig.

sånn skal det jo være emd en toppmodell.

----------------------------------------------------------------------------------------

Regas armer takler nok mc er bedre enn project sine armer , allikevel når man kommer over på dette med å oppgradere pu er , til den dyrere sorten , og derfra pare dette med en billig spiller , vil spillern gi såpass begrensninger , at elementene ikke klarer å vise sitt fulle jeg.

dermed er det på ett slikt stadie kanskje lurt å grave såpass dypt at man både får rigg og pickup , det koster....men har man ikke råd , hvorfor heller ikke spare litt , og innvestere når kronasjen er passende ?

når det er sagt , finnes det mye golyd både i rimligere meldre spillere ( feks well tempered) og nyere budsjettspillere med elementer rundt 5k klassen

en knakende god mm pickup som ikke er billig , er Audionote sin(e) iQ 2 og 3.

Mvh Espen
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.966
Antall liker
10.862
Torget vurderinger
10
Haakon_Rognlien skrev:
Tillat meg å være en smule kritisk til mc-pick-up til RPM 5. Samtlige mc'r jeg har prøvd i disse armene mister skyv og bassenergi i denne armen. Jeg kan forsåvidt være enig i at det finnes mc'r som spiller ok i denne armen, men jeg vil fortsatt hevde at de har langt igjen før de virkelig synger.
Bruk heller en god mm!! Det finnes flere meget gode og klart mer tilpassede mm'r (les: mykere oppheng / compliance) enn det finnnes mc'r som passer. Matcing er uhorvelig viktig i slike sammenhenger, og skal man bruke mye penger på en p.u. ønsker man tross alt at den skal yte opp mot sitt maksimale. Og faktum er at det finnes mange SVÆRT gode mm'r der ute. Og disse vil så å si uten unntak låte bedre i RPM 5 enn tilsvarende prisede mc'r.

Mvh
Håkon Rognlien
Gjelder dette RPM 9 eller 10 også?
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
hel skrev:
Gjelder dette RPM 9 eller 10 også?
hel: Se Gunnar Brekkes test av RPM-10 i Fidelity nr 29. Om ikke konklusjon er helt den samme, så tyder vel omtalen av armen og hvilke puer som kan passe på at utvalget av gode mc til armen er noe begrenset, mm noe bedre. Gratis pdf kopi av bladet her http://www.audiofidelity.no/nedlastbare_utgivelser.htm Se også del II i nr 30 der han omtaler noen av boxene til Pro-Ject som du har kjøpt noen av ser jeg.
 
Topp Bunn