MC pick up til SME 3009 SII, går det ann da?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.355
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Vel, ja og nei Laban.
    Det du ser er forskjeller mellom en Series III og en Series III S.
    S'en står for "simplified", og var et litt billigere alternativ, forklart i dette utklippet fra brosjyren i forrige innlegg:

III S.JPG

'S' models where a cut-down version without the expensive rack and pinion adjustment and with the fluid damping as an optional extra. Later arms used the CA-1 arm tube with revised geometry optimised for 12" records.
    [h=4]Specifications[/h]Mounting distance: 215.4mm
    Effective length: 229mm (original), 233.2mm (CA-1)
    Overhang: 16mm (original), 17.8mm (CA-1)
    Null points: 60/117mm (original), 66/121mm (CA-1)

Så de fleste justeringene er der, men de må skyves for hånd. Serie III-armene var radikalt annerledes fra 3009armene,
    og fikk nok en litt blandet, om enn hovedsakelig positiv respons da de kom:

"An entirely different sort of sound and very distinctive in it's own right, the SME series III is a very interesting performer" - Noel Keywood HFN 1978

"Colouration was comparatively low and the overall sound pleasantly relaxed. Stereo imaging was to a good standard and the bass registers reasonably detailed and extended" - III £120, IIIS £90 HiFi Choice 1983

/ Morten

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.960
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Dette var en nyttig tråd! Og en spesiell takk til Gunnar_Brekke for gode tips. :)

Jeg er i gang med min spiller nr 2, en Thorens 160B MkII, med en SME 3009 SII Improved tonearm, med løst headshell. Dette er en lettvekts arm, som slett ikke trives med en tung og stiv MC pickup. Og siden jeg helst trives med MC, så var det greit å oppdage at gode råd slett ikke trenger å være dyre. Jeg byttet ut det lette headshellet med et tyngre et, og motvektsloddet med et tyngre et, og voila! så kunne jeg montere en MC pickup med strålende resultat!

Ebay er din venn, og jeg fant fort et Jelco HS-25 headshell (12g), og et SME motvektslodd (132g). Originalene i SME 3009 var henholdsvis 5g og 110g. Dermed økte armens effektive masse nok til å kunne takle en tyngre og stivere MC pickup.

Modifisert SME 3009 SII Improved arm m/Dynavector DV-20X2 Low (MC) pickup:
    SME_001.jpg

SME_002.jpg

Jelco HS-25 headshell (nettbilde):
    Jelco_25_headshell.jpg

Tyngre SME motvektslodd (nettbilde):
    SME3009_Counterweight.jpg

Mvh Salty

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.355
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Dette var en nyttig tråd! Og en spesiell takk til Gunnar_Brekke for gode tips. :)

Jeg er i gang med min spiller nr 2, en Thorens 160B MkII, med en SME 3009 SII Improved tonearm, med løst headshell. Dette er en lettvekts arm, som slett ikke trives med en tung og stiv MC pickup. Og siden jeg helst trives med MC, så var det greit å oppdage at gode råd slett ikke trenger å være dyre. Jeg byttet ut det lette headshellet med et tyngre et, og motvektsloddet med et tyngre et, og voila! så kunne jeg montere en MC pickup med strålende resultat!

Ebay er din venn, og jeg fant fort et Jelco HS-25 headshell (12g), og et SME motvektslodd (132g). Originalene i SME 3009 var henholdsvis 5g og 110g. Dermed økte armens effektive masse nok til å kunne takle en tyngre og stivere MC pickup.

Vis vedlegget 395769

Vis vedlegget 395770

Jelco HS-25 headshell (nettbilde):
    Vis vedlegget 395771

Tyngre SME motvektslodd (nettbilde):
    Vis vedlegget 395772

Mvh Salty
    Dette ble fint Salty, og en grei praktisk løsning - definitivt rimeligere enn å bytte arm.

ShineySmileysBlink.jpg

/ Morten

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.479
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ett spørsmål ang akkurat den kniven. Den bakerste skruen går ned i armrøret og fester seg i motvektsloddet. Men hva fester den første skruen seg i? Jeg har demontert og byttet armkabel i min, men den første skruen får ikke feste? Skal jordingsskoen vare festet i den inne i armrøret?

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    804
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Jord er mothold innvendig ja, og det må være tight, ellers hører du lett energi fra pu manifistere seg som skrangling fra pivot, not good.
    En annen ting som er lurt er å bruke en pickup, ikke spiker, ikke knitrespiker heller, hva nå det måtte være for noe.

Jørgen

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.883
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

Som lyntoft antyder skal den fremre skruen sikre jord ja.

Den fremre skruen festes først. Gjennom kniven, gjennom armrøret, gjennom jordblekket og festes (med (den "midlertidige" typen) Locktite)
    til mutter på innsiden av armrøret (svart pil). Utrolig krøkkete å komme til, men det går om du bruker en pinne (med bluetac) til å holde mutteren
    på plass mens du skrur. (Jeg lurer på om jeg ikke også har vært borti en variant der man benytter karosseriskrue med feste direkte til et buet
    jordblekk, men dette kan meget vel være en DIY "modifisert" variant).

Da er det enkelt å feste den bakre skruen. Gjennom kniven, gjennom armrøret og festes (igjen med (den "midlertidige" typen) Locktite) til
    bakstubben (hvit pil).

sme_bearing7.jpg

mvh
    Gunnar Brekke

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn