Løftet fra en AT-VM95 til en Audio-Technica MC i prisklassen du nevner vil være temmelig stort. Jeg har en AT150Sa, en av de aller beste MMene fra A-T, og steget derfra opp til en av Audio-Technica MCene mine (AT33E, AT-OC10, ART9) er lett hørbart selv om det vil være mye mindre enn i ditt tilfelle. Hvordan spiller og arm innvirker på totalresultatet er det på den annen side vanskelig å si noe om.
Ellers tenker jeg at en Audio-Technica MC til 5-8000 er et godt sted å begynne - og for den saks skyld også å ende. Da har du 7 pickuper å velge mellom, fra AT-OC9ML/II til AT33Sa. Jeg kjenner ikke den nye OC9X serien, men fra resten vil jeg si at en
AT33PTG/II er et svært godt valg som leverer på alle parametre. Om du derimot kan overtale deg selv til å legge et par tusen ekstra i potten så er
ART9 en fabelaktig pickup. Jeg spiller også på en VdH Colibri XGP og en Benz Ebony TR og kan med hånden på hjertet ikke si hvilken av dem jeg synes spiller best.
PS: min erfaring er ikke som Harepusens. Jeg har alltid funnet MC like enkelt å håndtere som MM og fant bare at ting ble bedre over hele linja. Unntaket kan kanskje være om man absolutt foretrekker "vintagelyd" - litt mørk, litt rosenrød, litt avrullet i toppen - da er kanskje ikke en nøytral MC med topp oppløsning et opplagt valg og en billig MM med en elliptisk eller konisk nål kan være å foretrekke.