MC step-up

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Riktig forstått..:
Ved 10x (20dB) blir primær-impedansen ~470 ohm når den(sekundæren) er koblet til en std 47k inngang.

Arne K

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.865
Torget vurderinger
1
F.E. skrev:
Takk førr svar,selv om æ ikkje følte mæ spesielt mye klokere da ::) Tenkte på en av disse Lundahl-trafoene Gunnar Brekke testet i Fidlity nr 7(se linken i forrige innlegg). Spørsmålet mitt blir vel følgende,skal æ bruke 10x forsterkning og havne på 470ohm(i forhold til 47K MM) som formel sier.Eller blir det noe helt annet når trafo brukes? Må vel ha en plass mellom 10x og 20x forsterkning,103R har 0,29mV Vil ikkje den lave motstanden på primærsida "drepe" dynamikken i PU som lavere ohm gjør nå i min RIIA(Clearaudio Nanophono) Der e sweetspot fra 400-600,bruker 500ohm nu med kjemperesultat,100 va dødt i forhold ???...og 1K låt hardt..

mvh Filip
Smaken er som baken .. og hvilken halvdel du liker er det bare du som kan svare for -> prøv deg fram.
Erfaringer med belastning via trafo og resistiv belastning uten trafo er ikke alltid sammenfallende.

Jeg ville ha startet med 20X på trafoen dvs omkring 5,8 mV ut til RIAA - med mindre MM-inngangen på RIAA har en alt for knapp overstyringsmargin.

mvh
KJ

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
502
Torget vurderinger
2
Ok,så da e det nye last-tester på gang mao :p Greit nok ;) Får prøve mæ frem,så bare at Rudi uttalte at ved step-up va det ekstra kritisk å treffe "spot-on" Veit ikkje ka æ skal tru,syns det va like kritisk med aktiv MC ::)

mvh Filip

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
502
Torget vurderinger
2
Har et spørsmål til: Vil det være dumt å bygge f.eks Lundahl-trafoer inn i Coplandpreampen? Tenker da mht støy. Trafoene er jo ikkje store men hvis de er mottakelige førr støy eller stråler ut støy så ::) Noen synspunkter?

mvh Filip

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.865
Torget vurderinger
1
F.E. skrev:
Har et spørsmål til: Vil det være dumt å bygge f.eks Lundahl-trafoer inn i Coplandpreampen? Tenker da mht støy. Trafoene er jo ikkje store men hvis de er mottakelige førr støy eller stråler ut støy så ::) Noen synspunkter?

mvh Filip
Selve trafoen er kanskje ikke veldig mottakelig for støy, men trafoen har høy utgangsimpedans og kablingen mellom trafo og RIAA vil være mere følsom for støy enn mye annet. Trafoen bør med andre ord plasseres nærmest mulig påfølgende trinn, med så korte kabler mellom som praktisk mulig. Innbygging i Copland ampen kan med andre ord være en god ide. Støyutstråling er ikke noe å bry seg om.

mvh
KJ

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
502
Torget vurderinger
2
Kor bra :D Da blir æ nok å forsøke det etterhvert.Sparer et sett signalkabler og en boks mindre,har alt førr mange bokser allerede..sier nu kjerringa ;D

mvh Filip

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
502
Torget vurderinger
2
Nightpuma skrev:
Det er etterhvert ganske mange som er begeistra for Cinamag sin(e) step-ups. De er også ganske billige og kommer under tollgrensa  ;)

http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/messages/83/837568.html

Puma
Takker førr tipset  :D Skal sjekkes! Fikk en dårlig overraskelse,nypreampen min Copland CSA303 hadde ikkje rør i RIIA som selger sa,det e vel bare 301 som har det :( Men den kan vel være bra likevel :) Så derfor gidder æ ikkje bruke masse penger på step-up-trafoer vess det ikkje blir vesentlig bedre enn Nanophonoen min..Så det e kjempebra med tips også i det rimelige gata :D

Rettelse,2 av rørene er fatisk til RIIA men har vel kommet til konklusjonen at det også brukes transistor for å få MM-nivå. Copland CTA301 har jo 2 (dvs 4 i RIIA) ekstra rør i forhold til 303,vil anta at det er for å få MM-nivå uten transistorforsterkning.

mvh Filip

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
502
Torget vurderinger
2
Hei,skal få låne og sannsynligvis kjøpe 2 Lundahl-trafoer en gang i august,de er koblet med 13x forsterkning.Hørte på dem i et bra oppsett her om dagen,da spilte en dyr Cardas(Benz) inn i en lett modda Copland CTA301. MM-trinnet va "justert" på slik at PU så ca 1300ohm(Benz like jo lett last),dette låt veldig bra  :D Får også Coplanden på prøve,ender vel med kjøp der og.Va veldig støyfritt,e vel pga trafo,har aldri hørt vinyloppsett med step-up før.Nei dette lover godt,gleder mæ ;D

mvh Filip

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal

Vedlegg

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Åpne...få bilde av innmat :)

Lundahl LL1931/1941 er etter sigende de beste i pris-klassen, Cinemag 3440 er blandt de rimeligere & populære, Cinemag har også en bedre & dyrere; 1131 ("blue")

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Hmm, har ikke kjøpt den endda jo. Der er ikke Lundahl transformere i denne, bare i den over dobbelt så dyre MCL modellen.

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
De nye sølvtrafoene 1931Ag, 1933Ag, 1941Ag og 1943Ag fra Lundahl får mye skryt. Har selv 1931 og de koster ikke mange kronene.
R

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Ja, har nå bestilt Rothwell MCL, gleder meg, kommer mandag.
MC 1 spiller forrykende den også, men jeg får 6 mv inn i MM inngangen med MCL modellen, pluss Lundahl transformere, da får vi se om jeg hører forskjell på det siste, er jo ikke 20 år lenger.
mc step-up transformer

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Den kom idag faktisk, har ikke fått lyttet så mye men dette er lovende. Litt vanskeligt å forklare forskjelle men det virker mer organisk, naturligt, klarere detaljer og så er der en spesiel ro over lydbildet.
Jeg har kanskje rotet det litt til for meg selv etterhvert, meningen var å holde det litt budsjett vennligt (derfor Musical Fidelity V-LPS II riaa), men det eskalerte litt pga. streaming på kl. 08.30 på volumen kontrollen og vinylen på kl. 11.30-12.00.
Nuvel, generelt, både med MC 1 og MCL, forvandlingen er total, der kom et vulkan utbrudd av gain, dynamikk og detaljer i lyden plutselig. Det smaker fugl, struts!
Har vel oppdaget et litt ny side ved vinyl tror jeg, det har gått fra peiskos og mimring til en fullblods levende vegg av lyd.
Hørte på School med Supertramp fra MOFI sin utgivelse igår kveld og det er jo kolossalt hva der er av detaljer i den låten, da blev jeg skremt...

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.241
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Mottok Piccolo2 rett før helgen og koblet opp i dag.
Litt trøbbel med støy, men det viste seg å være kablene.

Samme store og lettflytende lyden som med Audio Innovations S1000 trafoen, men med langt mere dynamikk og sprut. Det har nok mest med tilpassning å gjøre.

Sammenlignet med Audio Technica AT-630 trafo så var lyden i en annen liga - rett og slett.

Åpen og krisp lyd sammen med AT33EV og fremfor alt veldig fin klang! Forvregningsfri og 3D lyd.
Aldri hørt min pu slik før!
Og så blir det bare bedre og bedre med mere innspilling...!

Topp Bunn