Mc tur på Vestlandet i sommer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Hei.

    For første gang på over 30 år, etter å ha mistet kona mi i våres, skal jeg feriere alene, på mc, og tenkte jeg skulle oppleve Vestlandet skikkelig.
    Er det noen av dere hyggelige sjeler som har gode tips om kjørerute, for å få med seg mest mulig av denne vakre landsdelen?

    Jeg starter fra Oslo, og har 14 dager til rådighet. Tenkte jeg skulle pakke med meg telt, sovepose og en liten fiskestang, men kommer selvfølgelig også til å campere på hytter/hotell på veien oppover.
    Jeg ønsker meg blant annet å få med meg Sognefjorden og Trollstigen, og noen av hovedbyene hadde også vært toppers.

    Takker for alle gode råd om kjøreruter/kjøreopplevelser

    mvh
    Lars
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Sør eller Nord Vestlandet?
    Er mange nydelige "fjelloverganger" som virkelig er verd å få med seg på MC. Skal også på en tur i år....
     

    BraveSirEdmund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    122
    Antall liker
    128
    Den flotteste måten å krysse Sognefjorden på er å ta ferja fra Gudvangen ut Nærøyfjorden om morningen.

    Skal ma se Lysefjorden i Rogaland går det også turistferje inn og ut fra Lysebotn. Flott MC vei opp derfra.

    Egersund til Farsund er også flott MC-veg om man kjører gamleveien ute ved kysten! 8)
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Kondolerer med din kone. Det var trist å høre.

    Det er mange flotte veier å kjøre på Vestlandet. Jeg ville kommet meg til Dalen i Telemark (men tatt et stopp i Notodden og sett Heddal stavkirke,) så og dratt defra over Suleskar med stopp i Setesdalen. Det er en vill og flott vei til Vestlandet.

    Om du vil dra gjennom Rogaland, så må du se Ryfylke og du kan dra via Sauda til Røldal. Så kan du kjøre Sørfjorden i Hardanger (der ligger perlene på en snor, samme hvilken side av fjorden du tar) og over til Voss, derfra enten til Vangsnes eller til Lærdal (tunnelen der er jo et syn).

    Sognefjorden er vakker, og du bør legge inn et stopp både i Borgund Stavkirke (say no more) og Bremuseet i Fjærland. Det er tegnet av Sverre Fehn, en av våre aller dyktigste arkitekter.

    Hva med å legge turen om Geiranger og i samme slengen innom Ålesund, en vakker by med særegen arkitektur? Så kan du fortsette nord til Atlanterhavsvegen, og komme til Kristiansund.

    Eller du kan kjøre yte lei, og se Statt og Selje og Runde, og kommet deg til Ålesund den veien, og derfra videre til Molde og Atlanterhavsveien.
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Takk for mange gode tips og råd fra dere alle. Her var det jo en god del å velge mellom :D
    Når man tar seg en sånn tur, vil man jo gjerne oppleve mest mulig, både av natur og severdigheter.
    Jeg gleder meg virkelig til denne turen. Håper jeg bare får et herlig vær med også.

    mvh
    Lars
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Noe av det fineste med Vestlandet, er alle de flotte overgangene fjell-fjord. Få med deg flest mulig av disse. Suleskar-Lysefjorden, Årdal-Turtagrø og Geiranger-Valldal-Trollstigen er allerede nevnt.

    Fra Lysebotn går det ferge, og midtveis ut i Lysefjorden kan du kjøre av ved Songesand, og kjøre over fjellet til Årdal i Ryfylke. Rv13 videre til Røldal er også flott, for ikke å snake om RV520 ut til Sauda.

    Jeg legger til RV13 over Vikefjell (fra Voss til Vik i Sogn) og RV5 over Gaularfjell (fra Balestrand til Førde). Veldig fine fjelloverganger. Glem heller ikke Sunnmørsalpene, f eks 655 fra Hellesylt til Øye, ferge fra Urke til Sæbø, og en fantastisk morsom grusvei-overgang fra Ørsta over til Standal.


    Prøv å unngå for mye kjøring på E39 og E16, som har altfor mange tunneller. Finn mindre veier. En perle-avstikker, er RV569 (ta av fra E16 5 km vest for Bolstaøyri) langs Eidsfjorden, opp gjennom Eiksedalen og ned til Evanger på E16 igjen gennom Teigedalen.
     

    Vedlegg

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    grelv skrev:
    Noe av det fineste med Vestlandet, er alle de flotte overgangene fjell-fjord. Få med deg flest mulig av disse. Suleskar-Lysefjorden, Årdal-Turtagrø og Geiranger-Valldal-Trollstigen er allerede nevnt.

    Fra Lysebotn går det ferge, og midtveis ut i Lysefjorden kan du kjøre av ved Songesand, og kjøre over fjellet til Årdal i Ryfylke. Rv13 videre til Røldal er også flott, for ikke å snake om RV520 ut til Sauda.

    Jeg legger til RV13 over Vikefjell (fra Voss til Vik i Sogn) og RV5 over Gaularfjell (fra Balestrand til Førde). Veldig fine fjelloverganger. Glem heller ikke Sunnmørsalpene, f eks 655 fra Hellesylt til Øye, ferge fra Urke til Sæbø, og en fantastisk morsom grusvei-overgang fra Ørsta over til Standal.


    Prøv å unngå for mye kjøring på E39 og E16, som har altfor mange tunneller. Finn mindre veier. En perle-avstikker, er RV569 (ta av fra E16 5 km vest for Bolstaøyri) langs Eidsfjorden, opp gjennom Eiksedalen og ned til Evanger på E16 igjen gennom Teigedalen.
    Takk grelv. Og fin sykkel har du òg ;) Har samme selv, og den er sikkert en drøm å kjøre på disse veiene du nevner.

    mvh
    Lars
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    sclalars skrev:
    ..... Og fin sykkel har du òg ;) Har samme selv, og den er sikkert en drøm å kjøre på disse veiene du nevner.....
    Det er den! Planlegger en tur til disse (se bilde) omgivelsene i sommer.
    Vært der nede?

    mvh Espen
     

    Vedlegg

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    grelv skrev:
    sclalars skrev:
    ..... Og fin sykkel har du òg ;) Har samme selv, og den er sikkert en drøm å kjøre på disse veiene du nevner.....
    Det er den! Planlegger en tur til disse (se bilde) omgivelsene i sommer.
    Vært der nede?

    mvh Espen
    Hehe, så nesten skummelt ut å kjøre der ;D
    Hvor er dette blidet tatt? Flott natur da!

    mvh
    Lars
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Alpene - mellom Gardasjøen og grensen til Sveits.
    Mange høye fjellpass med gamle småveier og smale tuneller. Dette er gamle militærveier fra tiden rundt 1. verdenskrig. Nå bare brukt av motorsyklister med sans for grusveier til himmels.
     

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    kjørte fra Trondheim til Haugesund i påsken. Valdresflya var jo flott, og fra vidda ned til Eidfjord innerst i Hardangerfjorden var veldig flott!

    Lysefjorden er jo nevnt, det skal visst være en artig kjøretur fra innerst i lysefjorden (foten av kjeragbolten) og vestover.
     
    N

    nb

    Gjest
    Jeg ville ha fått med meg veien gjennom Nordangsdalen fra Sæbø til Hellesylt (dvs gjennom Nordangsdalen), det er ett av de flotteste fjellområdene Sunnmøre har å by på. Dog grusvei deler av strekningen (en stund siden jeg har kjørt den nå, det skal sies). Fra Hellesylt går det ferge til Geiranger, så det burde være en grei strekning å legge inn den ene eller andre veien om du skal innom Geiranger - noe du absolutt bør få med deg. Kommer du til eller fra Strynefjellet kan du kjøre helt til toppen av Dalsnibba (ca 1400 moh - Geiranger ligger under), derfra har du fantastisk utsikt og slipper å ta beina fatt om det ikke er en aktivitet som tiltaler deg. Har du tenkt å legge inn en fjelltur eller to når du er i området så er det uendelig mange muligheter for det. Skal du over Strynefjellet kjører du selvsagt gamleveien. Mye penere og du slippe de tre lange tunellene som er på den "nye" veien.

    Vestnorge er spektakulært vakkert om det er fint vær. Din største fiende er og blir været - er det lav tåke og generelt dårlig vær ser du ingen ting av det som er å se, og dersom det ser ut som det blir det i lang tid når du skal til å dra ville jeg rett og slett vurdere å droppe turen og prøve en annen gang. Det er et område som først og fremst har natur å by på, og da må poenget være at du faktisk får sett den.

    Det er vanskelig å trå veldig feil i området nord for Hardangerfjorden. Sognefjorden bør du selvsagt få med deg - jeg er ikke lokalkjent der, så noen andre har sikkert bedre tips å komme med for det området.

    Edit: ser at "grelv" har et av de samme tipsene - rv 655 er veien jeg snakker om gjennom Nordangsdalen. Der kan du forresten overnatte på Union Hotel Øye - gammel erverdig hotell i sveitserstil.

    http://www.62.no/hotell--overnatting/hotel-union-oye/1246/0/

    Så: Planlegg en vestlandsrute, men ha en backup i Sør-Europa med mindre du er fleksibel på tidspunktet;)
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Å våkne opp til strålende vær i teltåpningen på platået nedenfor kråkenes fyr er et av mine beste MC minner fra Vestlandet.

    http://www.krakenesfyr.no/

    Flotte veier på vei ut er det også.
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Takk til dere alle for gode tips. Og ja, været bør jo være med en, skal man få sett noe. Satser på flott vær jeg :D

    mvh
    Lars
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Hei!
    Kjørte vestlandet for to årsiden. De fleste rutene er nevnt bortsett fra en av de fineste imo. Istedet for Lærdalstunellen kjørte vi over Aurlandsfjellet fra Lærdal til Aurlandsvangen. Fantastisk avstikker med en utrolig utsikt over Nærøyfjorden fra utsiktspunktet på vei ned.





    http://www.turistveg.no/en/aurlandsfjellet


    God tur!

    mvh
     

    Vedlegg

    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    SOA skrev:
    Hei!
    Kjørte vestlandet for to årsiden. De fleste rutene er nevnt bortsett fra en av de fineste imo. Istedet for Lærdalstunellen kjørte vi over Aurlandsfjellet fra Lærdal til Aurlandsvangen. Fantastisk avstikker med en utrolig utsikt over Nærøyfjorden fra utsiktspunktet på vei ned.





    http://www.turistveg.no/en/aurlandsfjellet


    God tur!

    mvh
    Der var jeg i fjor. Helt utrolig kult sted. Du bare må oppom hvis du er i nærheten.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Skal du over Strynefjellet, bør du prøve gamlevegen. Ha god tid (og godt ver). Elles er Aurland ganske storveges.
    Reiser du til Stadt, bør du ta turen om Ervik og Honningsvågen. Perler. Så bør du også ta ein tur til Fure. Har du god tid og gode sko, kan du gå stien til Ytre Fure. Her budde det folk fram til 60-talet.
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Det var så mange gode svar her, at jeg nesten føler meg tvunget til å legge inn bilder i tråden her etter hvert som turen blir gjennomført ;D
    Og, det kommer til å bli mange av de stedene/rutene som har blitt nevnt her, jeg kommer til å kjøre/besøke.

    Takk igjen godtfolk!

    mvh
    Lars
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Vet du omtrent når turen skal starte? Vi er en liten gjeng som skal på en liten tur i begynnelsen av August. Kan jo bli med en etappe eller to?
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    bambadoo skrev:
    Vet du omtrent når turen skal starte? Vi er en liten gjeng som skal på en liten tur i begynnelsen av August. Kan jo bli med en etappe eller to?
    Veldig hyggelig av deg bambadoo, men desverre er jeg låst til å ta ferie i fellesferien, og jeg starter turen 2/7, og
    7-14 dager fremover, beroende av vær og lyst.
    Hadde vært moro det, men jeg får ha det til gode ;)

    mvh
    Lars
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Audiophile-Arve skrev:
    Skal du over Strynefjellet, bør du prøve gamlevegen. Ha god tid (og godt ver). Elles er Aurland ganske storveges.
    Reiser du til Stadt, bør du ta turen om Ervik og Honningsvågen. Perler. Så bør du også ta ein tur til Fure. Har du god tid og gode sko, kan du gå stien til Ytre Fure. Her budde det folk fram til 60-talet.
    Hei Arve!
    Du som liker å fiske, vet kanskje om noen fine steder å dra litt fin ørret på? Eller holder du deg til sjøfiske?
    Kommer til å ta med meg en fem-delt stang og litt lettutstyr for å prøve fiskelykken litt også.

    mvh
    Lars
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Dersom du kjører gjennom sørvestlandet, nærmere bestemt Egersund området. Skal du få en dags fri fiske i Bjerkreimselva av meg. Flott plass og campe teltet vet jeg også om :)
     

    Vedlegg

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.581
    Antall liker
    27.714
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Vermin skrev:
    Dersom du kjører gjennom sørvestlandet, nærmere bestemt Egersund området. Skal du få en dags fri fiske i Bjerkreimselva av meg. Flott plass og campe teltet vet jeg også om :)
    Dæven, det var et raust tilbud! En av Norges beste lakseelver. Hadde jeg vært deg, Sclalars, hadde jeg slått til.

    Ellers er det jo litt påfallende, da, at ingen hittil har nevnt Vestlandets hovedstad....... 8)

    mvh
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Oj, her var det så mange hyggelige mennesker som bidrar, at jeg snart må vurdere om jeg skal la dette bli en ( hifi) besøks ferie med innlagte naturopplevelser :D
    Takker til dere alle for hyggelige innspilll!

    mvh
    Lars
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    sclalars skrev:
    Oj, her var det så mange hyggelige mennesker som bidrar, at jeg snart må vurdere om jeg skal la dette bli en ( hifi) besøks ferie med innlagte naturopplevelser :D
    Takker til dere alle for hyggelige innspilll!

    mvh
    Lars
    Da slipper du ikke unna Vestlandets hovedstad, for da må jo turen innom RMs butikk. Både Stavanger og Bergen har noen butikker som er verdt å besøke, spesielt RM som nevnt. Det er vel få butikker som er så hyggelige å stikke innom enn den, men du bør kanskje sjekke på forhånd når Roald selv tar ferie.

    Du kan jo starte øverst, enten det er Bergen eller enda lenger nord. Så kjører du via Hardanger og Ryfylke før du foretar en ny hifi-pause i Stavangers bedre butikker. Du kan jo også foreta et mellomstopp i Skudeneshavn for å drikke Cola og spise iskrem i Søragatå, med innlagt besøk hos Audiofoni. Fra Skudenes går det ferje til Mekjarvik, men med sykkel ville jeg tatt turen tilbake til fastlandet for å heller ta turen over Bokn og Rennesøy. Det forlenger nok turen med en time eller to, men i de vakre omgivelsene gjør jo ikke det noe.

    Til slutt kan du ende opp med den lovde fisketuren i Egersund. Da kan du avslutte med avslapping med fiskestangen i hendene, og har du hellet med deg slipper du å dra med deg laksen landet rundt. Da er det bare til å slenge seg på sykkelen igjen når fisken er på kroken og komme deg hjem med den. Jeg regner med at du synes det er litt upraktisk å fange storlaksen første dagen du er på veien. Glimrer laksen med sitt fravær så finnes det gode hifibutikker på Sørlandet også, slik at nederlaget ved elven lett kan glemmes.
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    Da slipper du ikke unna Vestlandets hovedstad, for da må jo turen innom RMs butikk. Både Stavanger og Bergen har noen butikker som er verdt å besøke, spesielt RM som nevnt. Det er vel få butikker som er så hyggelige å stikke innom enn den, men du bør kanskje sjekke på forhånd når Roald selv tar ferie.

    Du kan jo starte øverst, enten det er Bergen eller enda lenger nord. Så kjører du via Hardanger og Ryfylke før du foretar en ny hifi-pause i Stavangers bedre butikker. Du kan jo også foreta et mellomstopp i Skudeneshavn for å drikke Cola og spise iskrem i Søragatå, med innlagt besøk hos Audiofoni. Fra Skudenes går det ferje til Mekjarvik, men med sykkel ville jeg tatt turen tilbake til fastlandet for å heller ta turen over Bokn og Rennesøy. Det forlenger nok turen med en time eller to, men i de vakre omgivelsene gjør jo ikke det noe.

    Til slutt kan du ende opp med den lovde fisketuren i Egersund. Da kan du avslutte med avslapping med fiskestangen i hendene, og har du hellet med deg slipper du å dra med deg laksen landet rundt. Da er det bare til å slenge seg på sykkelen igjen når fisken er på kroken og komme deg hjem med den. Jeg regner med at du synes det er litt upraktisk å fange storlaksen første dagen du er på veien. Glimrer laksen med sitt fravær så finnes det gode hifibutikker på Sørlandet også, slik at nederlaget ved elven lett kan glemmes.
    Det ser ut som jeg må alle 3 ferieukene mine til hjelp, hvis jeg skal besøke alle disse fortreffelige stedene som jeg blir anbefalt her :D :D
    Har egentlig lyst til å starte lengst sør på Vestlandet og kjøre nordover, men det motsatte er kanskje best?
    Kjøre til Kristiansund og dra sørover langs kysten? Jeg rekker vel innom de fleste steder i løpet av 14 dager, eller er jeg optimist?;D Har jo ikke lyst til at det skal stresses på veien heller. Og jeg trenger jo ikke å se alle stedene i år. Forhåpentligvis blir dette en så fin tur at jeg gjerne gjentar det, og da med besøk på de stedene jeg ikke får med meg denne gangen.
    Av byene på Vestlandet, er det bare Ålesund jeg har vært i.
    Var på kurs i Sykkulven i 14 dager for noen år siden, og fikk med meg noen turer i bil i nærmeste omegn. Var en tur i Ulsteinvik, Volda og Stranda, i tillegg til Ålesund.

    Begynner å glede meg veldig.

    Og, god 17 mai til dere alle!

    mvh
    Lars
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En god søttende til deg også, Lars. Ta deg tre uker hvis været inviterer til slike utskeielser, det er deg vel forunt. Personlig tror jeg at jeg ville valgt mellom Bergen og sydover, eller nordover. Begge deler er kanskje litt vel langt å forvente å ha været med seg storparten av tiden.

    Hvis hifi-butikker skal være blant adspredelsene så er det den sørlige ruten som er best, og den kan jo ende i Kristiansand også. For fra Bergen til Kristiansand er det faktisk et bra utvalg i esoteriske butikker kombinert med fin natur og flotte folk. Drar du nordover langs Vestlandet blir det nok mest naturopplevelsene som er tilbudet. Jeg har vært tidlig høst rundt sunnmørsalpene, og det er et flott distrikt for en road trip. Men det hifi-sosiale er det nok størst utbytte for i Bergen og Stavanger (med Karmøys to seriøse forhandlere som en fin mellomstopp hvis tiden tillater det). Hardanger og Ryfylke står vel ikke tilbake for Møre og Romsdal/Sogn og Fjordane når det gjelder kjøreopplevelser vil jeg tro, så mitt valg hadde nok vært den varianten. Det er jo også klart størst sjanse for å oppleve gode konserter med den ruten, og langs den ruten finnes tre filharmoniske orkestre hvis turen avsluttes i Kristiansand. Og for min del er en ferietur totalt fri for spennende platekjøp litt mislykket. Det trenger ikke være mer enn en cd, men det bør ikke være en som lett kan finnes på Shell.

    Det er nå typisk kompulsive meg, da. ::)
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    En god søttende til deg også, Lars. Ta deg tre uker hvis været inviterer til slike utskeielser, det er deg vel forunt. Personlig tror jeg at jeg ville valgt mellom Bergen og sydover, eller nordover. Begge deler er kanskje litt vel langt å forvente å ha været med seg storparten av tiden.

    Hvis hifi-butikker skal være blant adspredelsene så er det den sørlige ruten som er best, og den kan jo ende i Kristiansand også. For fra Bergen til Kristiansand er det faktisk et bra utvalg i esoteriske butikker kombinert med fin natur og flotte folk. Drar du nordover langs Vestlandet blir det nok mest naturopplevelsene som er tilbudet. Jeg har vært tidlig høst rundt sunnmørsalpene, og det er et flott distrikt for en road trip. Men det hifi-sosiale er det nok størst utbytte for i Bergen og Stavanger (med Karmøys to seriøse forhandlere som en fin mellomstopp hvis tiden tillater det). Hardanger og Ryfylke står vel ikke tilbake for Møre og Romsdal/Sogn og Fjordane når det gjelder kjøreopplevelser vil jeg tro, så mitt valg hadde nok vært den varianten. Det er jo også klart størst sjanse for å oppleve gode konserter med den ruten, og langs den ruten finnes tre filharmoniske orkestre hvis turen avsluttes i Kristiansand. Og for min del er en ferietur totalt fri for spennende platekjøp litt mislykket. Det trenger ikke være mer enn en cd, men det bør ikke være en som lett kan finnes på Shell.
    Det er nå typisk kompulsive meg, da. ::)
    Hehe, jeg hadde vel egentlig ikke så mye hi-fi i tankene når jeg la ut denne tråden, men en kombinasjon av ferie og hi-fi er jo ikke det værste man kan komme borti ;D

    Det begynner å friste meg å kjøre sørover til Lindesnes som en dagsetappe, og på en måte starte turen der og kjøre nordover opp sørvestlandet. Antageligvis er det så mye gode opplevelser å få med seg at man kanskje skal ta Vestlandet over 2 ferier.
    Jeg har ikke vært på noen av stedene på strekningen mellom Lindesnes og Bergen (heller ikke vært i Bergen) så dette burde egentlig kanskje holde? Litt dumt og være for ambisiøs også, skal jo tross alt kose meg også, ikke bare kjøre.
    Jeg har lovt meg en tur innom Mteinum for lenge siden, og en tur innom Vermin hadde gjort seg, i tillegg til de butikkene du nevner. Hi-fi er jo tross alt hovedinteressen her i livet ;)

    mvh
    Lars
     
    N

    nb

    Gjest
    sclalars skrev:
    Antageligvis er det så mye gode opplevelser å få med seg at man kanskje skal ta Vestlandet over 2 ferier.
    Kanskje ikke så dumt. Nordvestlandet er først og fremst natur, og den forsvinner ikke med det første, så ikke noe hastverk. Det går også an å ta det litt som det kommer og hvordan været er, du er uansett aldri mer enn en dags kjøring fra Oslo og hjemmet uansett så litt improvisasjon er fullt mulig. Regner med du skal bo i telt, så du trenger uansett ikke forhåndsbestille noe.
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    sclalars skrev:
    Antageligvis er det så mye gode opplevelser å få med seg at man kanskje skal ta Vestlandet over 2 ferier.
    Kanskje ikke så dumt. Nordvestlandet er først og fremst natur, og den forsvinner ikke med det første, så ikke noe hastverk. Det går også an å ta det litt som det kommer og hvordan været er, du er uansett aldri mer enn en dags kjøring fra Oslo og hjemmet uansett så litt improvisasjon er fullt mulig. Regner med du skal bo i telt, så du trenger uansett ikke forhåndsbestille noe.


    Vi får satse på at de fjellene står litt til ja :)
    Det blir nok først og fremst telt, men kommer nok til å prøve å få meg et rom, eller hytte en gang i blant, så jeg får vasket litt tøy og sånt. Er greit med litt komfort også innimellom.
    Jeg får lufte en liten tråd litt før jeg starter, om noen ønsker besøk av en omreisende hi-fi'ist i det tidsrommet. Kan jo hende jeg er heldig og får noen positive svar :)
    Han godeste Vermin må nok regne med at jeg banker på døra hans en av de dagene ;)

    mvh
    Lars
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    sclalars skrev:
    nb skrev:
    sclalars skrev:
    Antageligvis er det så mye gode opplevelser å få med seg at man kanskje skal ta Vestlandet over 2 ferier.
    Kanskje ikke så dumt. Nordvestlandet er først og fremst natur, og den forsvinner ikke med det første, så ikke noe hastverk. Det går også an å ta det litt som det kommer og hvordan været er, du er uansett aldri mer enn en dags kjøring fra Oslo og hjemmet uansett så litt improvisasjon er fullt mulig. Regner med du skal bo i telt, så du trenger uansett ikke forhåndsbestille noe.


    Vi får satse på at de fjellene står litt til ja :)
    Det blir nok først og fremst telt, men kommer nok til å prøve å få meg et rom, eller hytte en gang i blant, så jeg får vasket litt tøy og sånt. Er greit med litt komfort også innimellom.
    Jeg får lufte en liten tråd litt før jeg starter, om noen ønsker besøk av en omreisende hi-fi'ist i det tidsrommet. Kan jo hende jeg er heldig og får noen positive svar :)
    Han godeste Vermin må nok regne med at jeg banker på døra hans en av de dagene ;)

    mvh
    Lars
    Du er hjertelig velkommen :)
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Vermin skrev:
    sclalars skrev:
    Han godeste Vermin må nok regne med at jeg banker på døra hans en av de dagene ;)

    mvh
    Lars
    Du er hjertelig velkommen :)
    Det var hyggelig å høre Vermin. Jeg sender deg en PM når det begynner å nærme seg, så jeg kan få adressen og/eller telefonnummeret ditt?

    Utrolig mange hyggelige mennesker på HFS gitt :D


    mvh
    Lars
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    I morgen starter jeg turen. Feier ned til Sørlandet først, med et lite besøk hos Mteinum. Blir vel en overnatting ett eller annet sted i nærheten. Dagen etter går ferden videre til Flekkefjørd og litt sightseeing i området rundt der. Skal besøke en kunstner som jeg lager en del produkter for. Onsdag er det meldt dårlig vær, så jeg får se om jeg drar videre den dagen, eller blir værfast ;D Målet mitt er å få med meg Bergen, og alt i mellom.
    Har med kamerautstyr, og skal prøve å få tatt så mange bilder jeg kan.

    God tur til meg! ;D ;D

    mvh
    Lars
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn