Mc tur på Vestlandet i sommer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    sclalars skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Skal du over Strynefjellet, bør du prøve gamlevegen. Ha god tid (og godt ver). Elles er Aurland ganske storveges.
    Reiser du til Stadt, bør du ta turen om Ervik og Honningsvågen. Perler. Så bør du også ta ein tur til Fure. Har du god tid og gode sko, kan du gå stien til Ytre Fure. Her budde det folk fram til 60-talet.
    Hei Arve!
    Du som liker å fiske, vet kanskje om noen fine steder å dra litt fin ørret på? Eller holder du deg til sjøfiske?
    Kommer til å ta med meg en fem-delt stang og litt lettutstyr for å prøve fiskelykken litt også.

mvh
    Tips om ørretfiske: køyr riksveg 15 mot Måløy, til du kjem på Almenningsfjellet. Sving så nordover mot Selje, til du kjem til Barmøyferja. Denne tek du, og køyrer opp til Fjellvatnet. Her får du løyst fiskekort (og må evt. desinfisere utstyret ditt - her er dei superstrenge). Spør pent om du kan få sette opp telt, så ordnar det seg nok.

Alternativ: laksefiske i Ervik heilt yst på Stad. Fluge eller makk. Men då må du skunde deg...masse fisk å få no med dei store nedbørsmengdane.

Lars

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    lakki_luke skrev:
    God tur og kjør forsiktig. Har sendt deg en pm også ;)
    Har ferie og god tid jeg, så det blir nok ikke noe rotterace på meg nei :)
    Og takk for innbydelsen lakki!

mvh
    Lars

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Audiophile-Arve skrev:
    Tips om ørretfiske: køyr riksveg 15 mot Måløy, til du kjem på Almenningsfjellet. Sving så nordover mot Selje, til du kjem til Barmøyferja. Denne tek du, og køyrer opp til Fjellvatnet. Her får du løyst fiskekort (og må evt. desinfisere utstyret ditt - her er dei superstrenge). Spør pent om du kan få sette opp telt, så ordnar det seg nok.

Alternativ: laksefiske i Ervik heilt yst på Stad. Fluge eller makk. Men då må du skunde deg...masse fisk å få no med dei store nedbørsmengdane.
    Tror nok ikke jeg rekker noe særlig lenger nord enn Bergen på denne turen Arve, så dette får bli til neste år i så fall. (for dette er i Nordfjoreid, er det ikke?)
    Takker så mye for tips!

mvh
    Lars

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    God tur til Vestlandet. Velkommen skal du være. :)
    Takk for det baluba. Sitter akkurat nå i Flekkefjord og inntar frokost. Har tenkt meg videre til Jæren å besøke lakki_luke.

Mvh

Lars

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.900
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jeg reiser til Oslo i morgen men du kan sikkert låne leiligheten/rekkehuset mitt i Haugesund dersom du vil ha noen dager her :)
    Har garasje og hifi :)

lakki_luke

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Idag hadde jeg besøk av en meget hyggelig sclalars :)
    Vi kjørte oss en tur til Borestranden så han fikk se en av Jærstrendene.Ble ikke noe bading på oss.
    Ønsker ham en god tur videre og velkommen tilbake.Da håper jeg vi får bedre tid sammen.

Vedlegg

lakki_luke

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Vi venter i spenning på bilder ;) og en liten beskrivelse av turen.

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    lakki_luke skrev:
    Vi venter i spenning på bilder ;) og en liten beskrivelse av turen.
    Det kommer ;)

Etter at jeg kom hjem, har det vært full rulle med oppussing av nytt rom til datter'n min, så har ikke hatt så mye tid til redigering av bilder og skriving her på Hfs. Må sørge for å bli ferdig med det rommet før jeg drar til Roma på torsdag.

Takker for et hyggelig opphold på Jæren!

mvh
    Lars

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    God tur til Roma, Lars. Stikk innom Hedis Bar på Flaminio og hils fra Stella med mann fra Norge (han husker aldri navnet mitt likevel), så får du nok Peroni-en til stamkundepris. Det er greit å ha et vannhull i sentrum som ikke koster skjorten. 8)

Baren ligger i en bakgate ca 50 meter fra piazzaen på Flaminio, så du må spørre deg fram.

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    God tur til Roma, Lars. Stikk innom Hedis Bar på Flaminio og hils fra Stella med mann fra Norge (han husker aldri navnet mitt likevel), så får du nok Peroni-en til stamkundepris. Det er greit å ha et vannhull i sentrum som ikke koster skjorten. 8)

Baren ligger i en bakgate ca 50 meter fra piazzaen på Flaminio, så du må spørre deg fram.
    Skal notere meg det baluba :)

mvh
    Lars

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal prøve å skrive litt om turen, (selv om jeg er en talentløs forfatter) og legge ved bilder som jeg tok underveis.
    Jeg begynner å bli gammel, så det er ikke sikkert jeg husker hva alle stedene heter, så dere får hjelpe meg litt hvis dere skulle kjenne dere igjen ;D

Dette husker jeg i hvert fall. ;D Jeg startet tidlig mandags morgen, og målet for den første dagen var å komme meg ned til Flekkerøya og besøke mteinum. Turen ned dit tar i vanlig fall ikke mer enn 4-5 timer, og jeg visste at Morten var på jobb, så jeg hadde god tid til å svippe en tur innom alle (nesten) byene på kysten nedover.

Været var strålende og værmeldinga likeså for denne mandagen. Med nyvasket sykkel og ferdig sadlet, var det bare å sette seg på og håpe på en vellykket tur.

Etter en stund kom jeg hit? (husk at jeg er gammel ;D ;D) og inntok min første løkpølse (og de ble det mange av på turen ;D ;D)

Ca 2 timer etter at jeg startet, kom regnet. Jeg fant meg en plass under en bro, for å slippe å kjøre i drittværet. (flinke værmeldere vi har i dette landet ???)
    Takk og lov gikk det fort over, og jeg kunne fortsette turen. Værmeldingen for uka var at det skulle være fint vær på mandag, tirsdag, torsdag og fredag. Onsdag skulle det regne i bøtter og spann. Det endte med at onsdagen ble den flotteste dagen på hele turen ;D

Neste stopp ble her, og her kjenner vel de fleste seg igjen?

Tok meg en liten sving langs kysten og noen svingete veier rundt i området her. Brukte vel en times tid, og trodde jeg skulle havne lenger sør, men plutselig var jeg tilbake på motorveien ved Farrisvannet ;D. (surrebukk jeg ::))

Her er det vel vanskelig å skjule hvor jeg var :):

Neste stopp var på en flott rasteplass ved et lite vann, og her møtte jeg disse to. Et ektepar som hadde tatt seg 3 måneder fri, og hadde kjørt 16 000 km gjennom stort sett hele Europa/ deler av Asia. Veldig hyggelig å møte disse. Og jeg møtte dem faktisk en gang til, på Vestlandet, på en annen rasteplass.
    De hadde tatt masse bilder og lagt ut underveis på turen sin, og hvis noen har interesse av å se dem, så er linken her:

http://vaar-tur.net/

More to come!

mvh
    Lars

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.900
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Den sykkelen er bare rå.. Skulle vært litt lenger i lortefallet og den hadde passet meg på en prikk :)
    Hyggelig å hilse på deg foresten :) Venter på fortsettelsen av Vestlandskavalkaden...

lakki_luke

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    536
    Sted
    Jæren
    Kjekkt å se at du har hatt litt tørr asfalt under hjulene.Kunne tenkt meg både sykkelen og fotoapperatet ;)
    Men får klare meg med den sykkelen som snart er veteran.

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Noen som kjenner seg igjen her?

Som sagt husker jeg ikke navnet på alle stedene/byene jeg besøkte, så dere får hjelpe meg litt :)

Dette er jeg nesten sikker på at er Arendal. ( som dere skjønner er jeg ikke veldig bereist på disse kanter ;D)
    Nesten en skam å si det, men jeg tror jeg har feriert mer utenfor Norge enn i. Det blir nok neppe siste gang jeg tar en lignende tur.

Litt utpå ettermiddagen kom jeg ned hit, innfarten til huset der mteinum holder til:

Drar til Roma nå, så resten av turen må jeg skrive om en uke's tid.

mvh
    Lars

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    God tur, Lars. Kamera får nok brynt seg i Roma også. Den nevnte Hedi snakker forresten bare italiensk, og baren har sentrums reneste toalett. Det siste er Peroni-en verdt alene.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.351
    Torget vurderinger
    0
    sclalars skrev:
    Noen som kjenner seg igjen her?

Ser ut som du har fått med deg en liten visitt innom Risør, før det ble en liten pause i Pollen i Arendal med nykokte reker/krabber ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn