De store fra B&W har alltid hatt ord på seg for å trenge mye effekt. 601 vil sikkert være litt bedre enn 452. Nå har jeg ikke sett eller hørt rommet ditt, men vil tro at det er mer å hente per krone ved å se på plassering av ht og akustiske tiltak enn å skifte ut 452.Solomon skrev:Jeg er mer enn tålelig fornøyd med min McIntosh-combo. Men er det noen som har forslag til hva som kan fungere enda bedre med mine B&W? Alltid nyskjerrig!
Solomon skrev:Rommet måler B:8.30m L:10.45m H: 3.20m
Tak og vegger har 75mm rockwool akustikkplater montert med 2cm luft mellom plater og vegg. Gulvet er teppelagt, og rommet er "dødt".
Jeg er ikke direkte missfornøyd med McIntosh'ene, men hvis det finnes noe som kan gi mer detalje i øvre mellomtone og kanskje noe mindre agressiv diskant så kunne det vært moro å prøve.
B&W er noe spesifikke i diskanten fra før, så muligens er det kombinasjonen som ikke er optimal. Det er i grunnen vanskelig å sette ord på hva jeg savner hos McIntosh'ene.. Kanskje er det bare på tide med noe nytt..
[/quote
Agressiv diskant fra Mc høres ikke riktig ut? Tror kilden må ligge ett annet sted
Skal du selge Mc settet må du gi meg ett hint på pm!?
Du har jo ett rimelig stort lytterom og krevende ht så mere krefter kan jo gjøre susen ;D
Hva med 601 eller 1,2?
Siste generasjon 800D? Jeg tror ikke mer effekt løser problemene dine. Og dersom de har et rykte for å trenge mye effekt er det ufortjent.Solomon skrev:Rommet måler B:8.30m L:10.45m H: 3.20m
Tak og vegger har 75mm rockwool akustikkplater montert med 2cm luft mellom plater og vegg. Gulvet er teppelagt, og rommet er "dødt".
Jeg er ikke direkte missfornøyd med McIntosh'ene, men hvis det finnes noe som kan gi mer detalje i øvre mellomtone og kanskje noe mindre agressiv diskant så kunne det vært moro å prøve.
B&W er noe spesifikke i diskanten fra før, så muligens er det kombinasjonen som ikke er optimal. Det er i grunnen vanskelig å sette ord på hva jeg savner hos McIntosh'ene.. Kanskje er det bare på tide med noe nytt..
Det er helt rett Musicman, men det var vel nettopp det som var problemstillingen også; at diskanten kan bli en smule aggressiv og Solomon ville gjerne ha flyttet noe av informasjonsmengdefokusen ned i mellomtonen. Derav er det en gyldig problemstilling allikevel; Mcintosh-lyden kan jo fort tenkes å bidra til problemet?musicman skrev:Nekter å tro Mcintosh er synderen, dette merket er ikke akkurat kjent for pågående mellomtone.
Ok, var jeg ikke klar over. Trodde D'en var en slags benevnelse for "Diamond". Men uansett generasjon så har disse 802, 801 og 800 vært blant de stødige favoritter i mange år hos de som har forhandlet både Naim og B&W i UK. Veldig vellykket kombinasjon. Og de gangene jeg har hørt disse kombinasjonene, så har det vært mildest talt overbevisende. Men jeg skjønner også de som liker det litt "seigere og treigere" men enda romsligere lydbildet fra f.eks highend Classe med disse. Flotte høyttalere uansett!Kalle Klovn skrev:Vidar, den nye serien heter diamond og ikke bare D.
Godt poeng, det er fort gjort å dempe ulineært på en slik måte at mellomtonen, kanskje især øvre, slukker hen.Kalle Klovn skrev:jeg er redd at rommet er for mye dempet og at det tar bort den fine klangen i mellomtonen. da blir kanskje den direkte diskanten for pågående.
Skjønner hva du mener, og er ikke uenig forsåvidt i at dette oftest ikke er et problem. Har også huset McIntosh, og de har heller ikke bydd på noe problem hos meg med mine høyttalere; men produktene derfra har vel visserlig en anelse "vestkystlyd" med en noe hengekøyeaktig frekvensrespons, iallefall en opplevd sådan? Og det er vel kanskje nettopp derfor Solomon mistenker at kombinasjonen med B&W 800-serie kan være suboptimal, og derfor utber forslag til alternativer. Gode alternativer er drøssevis, mitt forslag er bare ett av mange gunstige, men om de er bedre enn McIntosh må man sikkert bare høre hjemme i eget rom.musicman skrev:Vidar P : jeg var litt rask på avtrekkeren med mitt innlegg, og mens jeg redigerte svarte du i mellomtiden.
Det jeg mente å si var at de opplevde problemene til trådstarter ikke skyldes Mcintosh. Har en del erfaring med dette merket og kjenner meg ikke igjen her...
Det er også min erfaring med McIntosh .Kalle Klovn skrev:Hmm, jeg har aldri opplevd McIntosh som hengekøye. Jeg vil heller si at de jeg har vært litt "ølvom" med god fylde og kanskje litt mindre i toppen
du står selvfølgelig for dine egne meninger , men sjelden liker jeg andre som skal disse utstyr uten mye fornuftig å komme medGrace skrev:Har forundret meg at McIntosh nå har fått såvidt stort innpass her hjemme;- merket har også tidligere vært representert,- men uten å bli lagt merke til i samme grad som nå;- er det virkelig slik at en stor aktør kan influere og aktivere markedet så enkelt;- er man som forbruker så lettpåvirkelig? På hjemmemarkedet har McIntosh hatt en trofast kjøpergruppe i et vel definert segment;- her hjemme synes det som om disse ganske idiosynkratiske produktene har en bredere appell. Skal ikke ha sagt noe særlig om trådstarters valg av elektronikk til drift av sitt fremragende høytalersystem,- kan imidertid gjerne forstå at han er kommet i tvil om sitt valg.
Vidar P har naturligvis rett i sin påstand vedrørende driving av disse B&W høytalerne;- det er en utbredt vrangforestilling at disse høytalerne er tungdrevne,- tvertimot,- som de aller fleste av dagens aktuelle høytalersystemer er de nokså lettdrevne.
Grace
jokris skrev:du står selvfølgelig for dine egne meninger , men sjelden liker jeg andre som skal disse utstyr uten mye fornuftig å komme medGrace skrev:Har forundret meg at McIntosh nå har fått såvidt stort innpass her hjemme;- merket har også tidligere vært representert,- men uten å bli lagt merke til i samme grad som nå;- er det virkelig slik at en stor aktør kan influere og aktivere markedet så enkelt;- er man som forbruker så lettpåvirkelig? På hjemmemarkedet har McIntosh hatt en trofast kjøpergruppe i et vel definert segment;- her hjemme synes det som om disse ganske idiosynkratiske produktene har en bredere appell. Skal ikke ha sagt noe særlig om trådstarters valg av elektronikk til drift av sitt fremragende høytalersystem,- kan imidertid gjerne forstå at han er kommet i tvil om sitt valg.
Vidar P har naturligvis rett i sin påstand vedrørende driving av disse B&W høytalerne;- det er en utbredt vrangforestilling at disse høytalerne er tungdrevne,- tvertimot,- som de aller fleste av dagens aktuelle høytalersystemer er de nokså lettdrevne.
Grace
det at det er en stor aktør som har salget på disse nå var så absolutt ikke grunne til at jeg har kjøpt de ihvertfall, tvert imot, hadde det vært opp til den manglende servicen jeg fikk av den kjeden så hadde jeg ikke hatt MC
svarer med dine egne ord som jeg gav svar påGrace skrev:jokris:- ber deg lese nøye hva jeg skriver ovenfor;- har ikke sagt noe spesielt om gitte produkter,- utover dette at de har hatt en særskildt "standing" på hjemmebane;- du har tydeligvis ikke oppfattet at merket utpreger seg på flere måter,- hvilke jeg faktisk finner idiosynkratiske. Om man har sans for særtrekk, og en viss retrodesign,- så er kanskje McIntosh det rette valg.
Grace
Sant nok , men tror det er bedre og tilpasse høytalerne til rommet , enn å havne på bytte karusellen .Vidar P skrev:Nå var det vel slik at trådstarter spurte om alternativer til McIntosh. Ikke hvorvidt McIntosh var gode greier. Han har det allerede, og vet hva det er. Og ba om tips til mulige alternative forsterkere til B&W 800D.
Sjerp deg ;Dlovemusikk skrev:Amrikansk er jo ofte bass og diskant. ;-)
Hadde en krell som ikke direkte, men av og til kunne vere litt sånn i diskanten som du sier.
Prøv Burmester vis du har råd. Jeg kjøpte rimligste "billig" modellen og det gav meg godlyden.
Mot krell kav300il så var det som alt åpnet seg opp. Kan gjerne bruke den vandlige beskrivelsen, en dro teppet av høyttalerne.
Men ikke bare det, men en slipper den pågående diskanten som kan stikke seg frem av og til.
Nå er diskanten hos meg for fult enda, men uten at det blir skarpt eller noe.
+ noe som er vel så viktig, nemlig: Nå er all musikk moro å høre på igjen. Omtrent som da en hadde gutteanlegget, bare at nå har vi og enorme kvaliteter i anlegget.
Kan og nesten bør prøves før du kjøper ny forsterker.
Enig, og derfor jeg foreslo å gjøre noen "gratisgrep" først og fremst. Og åpenbart tar ham for å ha minst like mye greie på romakustikk som meg selv (minst, mildest talt!). Men siden jeg regner med at trådstarter er erfaren nok til å ha vektlagt dette fra før, derav hans spørsmål om alternativ forsterkning, så faller man tilbake på det spørsmålet.E.I.A. skrev:Sant nok , men tror det er bedre og tilpasse høytalerne til rommet , enn å havne på bytte karusellen ...Vidar P skrev:Nå var det vel slik at trådstarter spurte om alternativer til McIntosh. Ikke hvorvidt McIntosh var gode greier. Han har det allerede, og vet hva det er. Og ba om tips til mulige alternative forsterkere til B&W 800D.
Vidar P skrev:Jeg ville uansett prøvd etpar gratistiltak først, men gjetter på at det er prøvd. Selv synes jeg 800D låter best med fronttrekk på (og ikke minst ser de utrolig mye bedre ut), og jeg ville ha satt de perpendikulært på bakvegg.
Han har ikke testet dette først , så er ikke sikkert han er så erfaren .Enig, og derfor jeg foreslo å gjøre noen "gratisgrep" først og fremst. Men siden jeg regner med at trådstarter er erfaren nok til å ha vektlagt dette fra før, derav hans spørsmål om alternativ forsterkning, så faller man tilbake på det spørsmålet.
nå kødder du vel ????lovemusikk skrev:Amrikansk er jo ofte bass og diskant. ;-)
Hadde en krell som ikke direkte, men av og til kunne vere litt sånn i diskanten som du sier.
Prøv Burmester vis du har råd. Jeg kjøpte rimligste "billig" modellen og det gav meg godlyden.
Mot krell kav300il så var det som alt åpnet seg opp. Kan gjerne bruke den vandlige beskrivelsen, en dro teppet av høyttalerne.
Men ikke bare det, men en slipper den pågående diskanten som kan stikke seg frem av og til.
+ noe som er vel så viktig, nemlig: Nå er all musikk moro å høre på igjen. Omtrent som da en hadde gutteanlegget, bare at nå har vi og enorme kvaliteter i anlegget.
+1 , kan løse noe detE.I.A. skrev:Han har ikke testet dette først , så er ikke sikkert han er så erfaren .Enig, og derfor jeg foreslo å gjøre noen "gratisgrep" først og fremst. Men siden jeg regner med at trådstarter er erfaren nok til å ha vektlagt dette fra før, derav hans spørsmål om alternativ forsterkning, så faller man tilbake på det spørsmålet.
Er man erfaren trenger man ikke tips her på sentralen til forsterkere
Uansett bør han prøve noen gratis tiltak først , der er vi enige .
Å synse om Krell og Mc pga lytteopplevelser med en gammel 300 il faller vel på sin egen urimelighet :lovemusikk skrev:Amrikansk er jo ofte bass og diskant. ;-)
Vanskelig å si seg uenig i det!Vidar P skrev:Høyttalere flest vil vel oftest oppleves som mindre pågående i toppen ved å vinkle de ut.