McIntosh MA6900 Erfaringer?

tehu

Medlem
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
18
Antall liker
0
Er det noen der ute som har MA6900, vil jeg gjerne høre litt om erfaringer
/Tetten
 

quadrofreak

Medlem
Ble medlem
27.03.2006
Innlegg
41
Antall liker
5
Hei.
Jeg har MA6900 og er meget fornøyd. Det at den har tonekontroll er en fordel om en vil kompensere for rom/plassering. Den har også en bra MM inngang. Fremfor alt er den bygget som en tanks og kan ikke overstyres. Det hindrer at høytalerelementer(tweeter) kan ødelegges. Lydsignaturen heller mot det varme(ikke helt anaytisk) men gjengir alle detaljer på hva du forer den med. Den har steinkontroll på høytalerne. Autoformeren på utgangen kan kobles mot 2,4 eller 8 ohms nominell belatstningsimpedans! Dersom du har tenkt til å anskaffe deg denne forsterkeren bør du eksperimentere litt med forskjellige høytalere for å oppnå optimalt oppsett. Lykke til!!
 

tehu

Medlem
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
18
Antall liker
0
Jeg har HF275 Helios selvbygg, og de skal ikke byttes med det første. :)
 

quadrofreak

Medlem
Ble medlem
27.03.2006
Innlegg
41
Antall liker
5
Jeg kjenner ikke Helios HF275 høytalerne, men det jeg sikter til er at generelt så bør det brukes høytalere med litt lys lydsignatur på MA6900.
 

HansO

Medlem
Ble medlem
30.12.2006
Innlegg
42
Antall liker
0
Er det noen der ute som har MA6900, vil jeg gjerne høre litt om erfaringer
/Tetten
Har etter å ha lest denne tråden for morro skyld koblet mine HF275 Helios opp mot min MA6900 som normalt spiller med JBL TL260. Vil ikke sammenligne så mye mellom de to siden de spiller ganske så forskjellig.
Jeg kunne godt levd med lyden av HF275 og MA6900 sammen..er svært fornøyd med lyden jeg hører nå,mangler litt i forhold til TL260 (bass/diskant og dynamikk) men har veldig bra mellomtone.
Jeg er helt enig med quadrofreak når det gjelder opplevelse av Mcintosh MA6900, og du vil eie en forsterker som vokser med oppgaven ved eventuell oppgradering høyttalere.
Det kunne vært interessant hvilken forsterker du bruker i dag..dette med hvilken lyd man liker er jo en subjektiv og personlig opplevelse :)

Mvh
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Jeg lurte litt på om 6900, 6500 eller 6300 med fordel kunne kombineres med Klipsch RF 63 eller 83. Kan jeg tillate meg å be om kommentarer på det her kanskje?
 

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Innlegg
352
Antall liker
1
For nogle år siden havde jeg et sæt Royd Abbot som er millimeter tæt på lyden af HF275 omend med en anelse bedre rumformidling.

Så købte jeg en MA6900 i stedet for min Sugden.

Det var ikke ubetinget et skridt fremad.

Forskellen på lyden af Sugden og McIntoshen var ikke overveældende.

Jeg tænkte at det måtte være fordi højttalerne ikke kunne følge med forstærkerens kvalitet.

Så jeg skiftede højttalere.

Mit valg var ProAc D25.

Så gik der ikke længe før jeg besluttede at MA6900 slet ikke var det jeg ville have.
Den lidt sumpede lyd med manglende stereoperspektiv blev skiftet ud med en kombination af Mark Levinson No 38s og to Audio Analogue Donizetti effekttrin.

Så var det pludselig tydeligt at der var sket et stort fremskridt fra mit udgangspunkt.

MA6900 er sikkert ganske udemærket til lyse højttalere af stor størrelse hvis man ikke har rumformidling som et af de væsenligste parametre. Me det kan gøres bedre til samme penge uansete om du er på brugtmarkedet eller nymarkedet.

Og forresten er HF275 en højttaler jeg også villeholde lidt fast i. Den er særegen velspillende i sin prisklasse. Royd Abbot var måske overlegen i rumformidling men HF275 var en smule overlegen i definitionen i toppen.

"dolph"
 

tehu

Medlem
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
18
Antall liker
0
Har etter å ha lest denne tråden for morro skyld koblet mine HF275 Helios opp mot min MA6900 som normalt spiller med JBL TL260. Vil ikke sammenligne så mye mellom de to siden de spiller ganske så forskjellig.
Jeg kunne godt levd med lyden av HF275 og MA6900 sammen..er svært fornøyd med lyden jeg hører nå,mangler litt i forhold til TL260 (bass/diskant og dynamikk) men har veldig bra mellomtone.
Jeg er helt enig med quadrofreak når det gjelder opplevelse av Mcintosh MA6900, og du vil eie en forsterker som vokser med oppgaven ved eventuell oppgradering høyttalere.
Det kunne vært interessant hvilken forsterker du bruker i dag..dette med hvilken lyd man liker er jo en subjektiv og personlig opplevelse :)

Mvh
Jeg spiller med Doxa 70SE/QED Vector, som i utgangspunkter spiller slankt/litt hardt.
 

HansO

Medlem
Ble medlem
30.12.2006
Innlegg
42
Antall liker
0
Jeg spiller med Doxa 70SE/QED Vector, som i utgangspunkter spiller slankt/litt hardt.
Hadde nesten samme oppsettet (Doxa 70 signature/QED Vector med positron) for en del år siden sammen med mine HF275 Helios. Hadde/har samme opplevelsen av lyden som du med dette oppsettet.MA6900 vil du enten elske eller hate,er du ute etter det jeg kaller musikalitet,spiller du all slags musikk,vil ha muligheten til å kunne ha fyldig men samtidig god lyd på lave volumer,liker utseendet og er villig å betale den noe stive prisen (men husk dette "håndbygget" kvalitet!),så vil du elske denne forsterkeren. Er du ute etter typiske HiFi kvaliteter som bla. nøytralitet er denne kanskje ikke noe for deg.
En prøvelytting er på sin plass.
Er ganske nyfrelst Mcintosh fan og kommer ikke til å bytte ut denne på mange år!..det må i så fall være for å oppgradere til et pre/power oppsett fra samme merke!

Mvh
 

HansO

Medlem
Ble medlem
30.12.2006
Innlegg
42
Antall liker
0
Veit ikke om noen på det norske bruktmarkedet akkurat nå. Jeg var også ute etter brukt og det lå en til salgs på dette forumet da..men den var allerede solgt! Sett inn en Ø.K. annonse og håp på det beste...eller ring/ta turen innom en HFC butikk..kanskje en av dem har en demomod. som de vil selge!
Lykke til!

Mvh
 

tehu

Medlem
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
18
Antall liker
0
Nå er den på vei hjem. Får prøve til imorgen... Det blir spennende det her, men dyr er den! ;D
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Jeg lurte litt på om 6900, 6500 eller 6300 med fordel kunne kombineres med Klipsch RF 63 eller 83. Kan jeg tillate meg å be om kommentarer på det her kanskje?
Klipschhøytt. kan du nok drive godt med en 6300, er ikke no vits med overkill heller!
 

HansO

Medlem
Ble medlem
30.12.2006
Innlegg
42
Antall liker
0
Nå er den på vei hjem.  Får prøve til imorgen... Det blir spennende det her, men dyr er den!  ;D
GRATULERER!!..Håper den svarer til forventningene.
 

tehu

Medlem
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
18
Antall liker
0
hei der ute,
Fant ut at eksisterende cd-spiller og kabling nok ikke henger med i svingene :-[ Tror at mine ører ikke er helt der oppe i Hi-end land heller.
Oppgradering til samme klasse som Mac'en blir i dyreste laget. Da snakker vi fort det dobbelte av hva den koster, og hvor lang tid går det da før høyttalerne må byttes også?
Satser på et sett med cd-spiller/forsterker + kabling for tilsvarende pris (40-45k). Har prøvd Nad M3, Hegel H200 hjemme for en tid tilbake. Unison Research Unico SE er også aktuell, men den har jeg ikke hørt ennå.
Noen gode forslag til hva som kan passe HF'ene mine? M3'en er en veldig aktuell kandidat.
/Tetten
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.183
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Er det noe brukt å få tak i der ute?
tror at den i Lillestrøm-butikken til Hifi Center Kjeden er demobrukt. har nesten vurdert å bruke opp det jeg har tjent hittil i år på å kjøpe den.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.183
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Er det noe brukt å få tak i der ute?
tror at den i Lillestrøm-butikken til Hifi Center Kjeden er demobrukt. har nesten vurdert å bruke opp det jeg har tjent hittil i år på å kjøpe den.
 
Topp Bunn