Det du beskriver i bassområdet er ikke relatert til rørforsterkere som sådan. Du finner alle varianter også på det feltet. Derimot kan du ha vært uheldig med impedansmatch; det vil lett bli utflytende om forforsterkeren ikke klarer å drive effekttrinnet på skikkelig vis. Da mister den kontrollen, og det vil ende opp omlag på samme måte som en effektforsterker som mister styringen på høyttaleren. Så mest sannsynlig har du forsøkt å spille med rør forforsterkere som ikke har klart å kontrollere lasten du har lagt på dem.Finn en rør pre som banker Hegel'n, og jeg tar'n.
Rør amper generellt, enten det er snakk om power eller pre, har en besnærende måte å formidle musikken på. Spesielt fra mellomtonen og oppover. Det jeg sliter med er bassen i disse da "fotavtrykket" gjerne blir i største laget og det begynner å flyte utover. Overdriver litt nå, men det er nå en gang slik jeg opplever det. I ett annet oppsett kan det stille seg annerledes og rør bare er greia. Som sagt, Mc transistor frister å prøve.
Mvh
Håkon Rognlien
Med Rothwell på XLR kablene så ble susingen betydelig redusert. Nå må jeg legge øret inntil diskant/tweeter for å høre at det suser. Det må vel være innaforKjøpte nettopp et par Rothwell attenuator 10db XLR av han han som selger på brukten han sender i morgen Skal sjekke siden til Mala også
Det er vel lillebroren til MA6900 så den tilhører den "gamle" litt rundere Mcintosh lyden. Har ikke hørt den men spiller helt sikkert nydelig. Fattern har MA6300, den har ikke autoformere men spiller helt nydelig.Hei. Er MA6600 en god forsterker ? Har den den typiske mcintosh lyden?
Riktig mer en mellomting sånn lydmessig da. Har hatt MA7000, likte den veldig godt.Det spiller kanskje ingen rolle, men MA6600 er vel lillebroren til MA7000 og hører til generasjonen etter MA6900.
Godt å lese at du fikk bort mye av susingen(mulig jeg faktisk brukte 20db utgaven av Rothwell). Kjente meg fort igjen der ass, og folk som sier det ikke er noe stort problem hos dem, besitter som oftest høyttalre med følsomhet på 95 eller mindre, mens "vi" har/hadde 105 og 102 . Men du verden å Mcintosh leverer på Heritage serien (klipsch generelt også..). Syns ikke selve lydkvaliteten blir noe dårligere med Rothwell eller..Med Rothwell på XLR kablene så ble susingen betydelig redusert. Nå må jeg legge øret inntil diskant/tweeter for å høre at det suser. Det må vel være innaforKjøpte nettopp et par Rothwell attenuator 10db XLR av han han som selger på brukten han sender i morgen Skal sjekke siden til Mala også
Skal hente en MB50 i morgen, blir spennende å se om den er så bra som Lyd & Bilde skriver...
Dersom du har testet alle med samme effekttrinn, er vel det kanskje helt naturlig. Så å si alle rør forforsterkere må se inn i høy impedans på effekttrinnet.Vi får være enige i at vi ikke blir enige mtp rør pre'er. Ikke dag og natt forskjell det er snakk om, men uansett hvilke rør pre jeg har testet er resultatet det samme.
Noen som alltid må ha siste ordet!Joda, ser den. Men vi har vel alle hørt uttrykket "transistorbass", og det kommer nok ikke ut av ingenting. Det finnes sikkert unntak i gitte oppsett, men som oftest har transistoramper en tightere bass enn røramper. Unntak finnes sikkert, men har foreløpig ikke erfart dette selv.
Skal gjøre det, har akkurat koblet den opp. Etter min erfaring må utstyr spilles litt inn så får gi den litt tid før jeg konkludererSkal hente en MB50 i morgen, blir spennende å se om den er så bra som Lyd & Bilde skriver...
Hyl ut når du får dannet deg et bilde.
Noen som alltid må ha siste ordet!Joda, ser den. Men vi har vel alle hørt uttrykket "transistorbass", og det kommer nok ikke ut av ingenting. Det finnes sikkert unntak i gitte oppsett, men som oftest har transistoramper en tightere bass enn røramper. Unntak finnes sikkert, men har foreløpig ikke erfart dette selv.
Tror alle har forstått at du er totalt imot rør, sikkert greit å la ballen dø
Får se om jeg går til anskaffelse av 20db utgaven etterhvert men for nå så er jeg fornøyd, så takk for gode råd Neste steg blir vel å finne subwoofer(e) som matcher La Scala'ene men det får bli i en annen trådGodt å lese at du fikk bort mye av susingen(mulig jeg faktisk brukte 20db utgaven av Rothwell). Kjente meg fort igjen der ass, og folk som sier det ikke er noe stort problem hos dem, besitter som oftest høyttalre med følsomhet på 95 eller mindre, mens "vi" har/hadde 105 og 102 . Men du verden å Mcintosh leverer på Heritage serien (klipsch generelt også..). Syns ikke selve lydkvaliteten blir noe dårligere med Rothwell eller..Med Rothwell på XLR kablene så ble susingen betydelig redusert. Nå må jeg legge øret inntil diskant/tweeter for å høre at det suser. Det må vel være innaforKjøpte nettopp et par Rothwell attenuator 10db XLR av han han som selger på brukten han sender i morgen Skal sjekke siden til Mala også
Mye mulig dette er riktig men er ARC er jo ikke kjent som noen undermålere de heller. Tror du de watt meterene er feil?Kan hende det har en sammenheng med at Mc sin metere er ekte wattmetere og ikke kun VU-metere. Du vet at lasten er langt fra lineær og kun lese av signalspenningen gir ingen god indikasjon på effektforbruket.
Her er det mange faktorer som utgjør en forskjell: høyttalernes følsomhet, lytteavstand, hvor dempet rommet er, forskjell i hvor riktige watt-meterne er og forskjell i forvrengning i både høyttalere og forsterkere. Min erfaring med de mcintosh forsterkerne jeg har hatt er at jeg spiller høyere i målte dB enn på andre forsterkere uten at jeg har oppfattet det som "høyt". Jeg tror det er McIntosh forsterkernes ultralave forvrengning som er årsaken.Var å lyttet til MA8000 på Olympica 3 i dag, låt flott etter mine ører. Spilte relativt høyt og da stod nålen å vippet mellom 30 og 300watt. Det jeg synes er litt rart er at jeg når jeg spiller tilsvarende høyt hjemme på Amati og ARC REF 75 er jeg nesten aldri i nærheten av 30 watt. Hva kan det komme av?
Dette er ikke for å snakke ned Mcintosh, elsker både lyden og utseende.
Tror du griper etter halmstrå. Les brukermanualen til ref 75 og MA8000. Hvem av de har oppgitt spec på meterne?Mye mulig dette er riktig men er ARC er jo ikke kjent som noen undermålere de heller. Tror du de watt meterene er feil?Kan hende det har en sammenheng med at Mc sin metere er ekte wattmetere og ikke kun VU-metere. Du vet at lasten er langt fra lineær og kun lese av signalspenningen gir ingen god indikasjon på effektforbruket.
Veiver egentlig i blinde, bare brukt ørene Er ikke umulig det Kalle Klovn sier om forvrengning er årsaken.Tror du griper etter halmstrå. Les brukermanualen til ref 75 og MA8000. Hvem av de har oppgitt spec på meterne?Mye mulig dette er riktig men er ARC er jo ikke kjent som noen undermålere de heller. Tror du de watt meterene er feil?Kan hende det har en sammenheng med at Mc sin metere er ekte wattmetere og ikke kun VU-metere. Du vet at lasten er langt fra lineær og kun lese av signalspenningen gir ingen god indikasjon på effektforbruket.
Ha, ha, vi er vel alle litt "psyke";-)Fått "infulensa" Kalle Klovn?
Kort fortalt er det mitt enkleste HiFi-forhold. Den er vakker, gjør som den blir fortalt uten å mukke og trekker det meste av normale høyttalere med tilstrekkelig driv.Har fortsatt ikke landet helt enda, er det noen her som har levd med MA8000 som kan dele sin betraktninger om denne sexy forsterkeren?
Det frister altså med en løsning med MX160 slik at jeg kan kjøre multikanal med RoomPerfect.Fått "infulensa" Kalle Klovn?
Ja det er jo drømmen det , men fyttigrisen for en pris på MX160 ...Det frister altså med en løsning med MX160 slik at jeg kan kjøre multikanal med RoomPerfect.Fått "infulensa" Kalle Klovn?
Snufs... vært i mitt eie en gang og.. fantastiske musikkformidlere!Blokkene til Klovn hadde vært noe gitt.....
Jaja husker det, rimelig trygg på det du sier her ja.Snufs... vært i mitt eie en gang og.. fantastiske musikkformidlere!Blokkene til Klovn hadde vært noe gitt.....
Går fint an å bruke 1,2 som effekt da..Ha, ha, vi er vel alle litt "psyke";-)Fått "infulensa" Kalle Klovn?
nei, jeg leker litt med tanken om å gå full surround...
Skal hente en MB50 i morgen, blir spennende å se om den er så bra som Lyd & Bilde skriver...