Politikk, religion og samfunn MDG Tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    Utgatt24668

    Gjest
    Noen kan lese lese denne og ta en liten tenkepause.


    Bl.a.
    Det interessante er at psykologiforskningen har dokumentert at det er 4 ulike selvbedrag vi dikter som årsaken til at vi ikke gjør det vi tenker at vi burde. Dette gjelder ikke bare klima, det gjelder alle områder. Det vi dikter for å slippe å handle er: Det er ikke meg, jeg gjør nok, jeg tviler på vitenskapen eller jeg avfeier vitenskapen.
    Ja, de som stiller spørsmål til MDG er selvfølgelig klimafornektere.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Noen kan lese lese denne og ta en liten tenkepause.


    Bl.a.
    Det interessante er at psykologiforskningen har dokumentert at det er 4 ulike selvbedrag vi dikter som årsaken til at vi ikke gjør det vi tenker at vi burde. Dette gjelder ikke bare klima, det gjelder alle områder. Det vi dikter for å slippe å handle er: Det er ikke meg, jeg gjør nok, jeg tviler på vitenskapen eller jeg avfeier vitenskapen.
    Hva med de som mener at dette ikke gjelder dem?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest

    Dagsnytt 18 torsdag stilte Hauge til debatt mot MDGs Rasmus Hansson om samme tema.

    – Den neste jobben er å skape velferd og arbeidsplasser uten å ødelegge natur. Det må være en like stor ambisjon som klimaambisjonene, sa Hansson.

    Bellona-lederen svarte at MDG selv hadde kommet med en rekke forslag som ville gi store konsekvenser for naturen.

    – Når MDG skal bygge 30 gigawatt med havvind innen 2030, er det 430 møller i året fra neste år. Det er noen miljøkonsekvenser som er større enn det meste vi har sett, sa Hauge.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Får litt asso til The Judeans Peoples Front, The Peoples Front Of Judea, The Peoples Popular Front Of Judea, ++. De var heller ikke særlig enige.
     
    • Haha
    Reaksjoner: MML
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    En av de sju englene som hadde de sju skålene, kom bort til meg og sa: «Kom, jeg vil vise deg hvordan den store horen får sin dom, hun som sitter ved de veldige vann. 2 Jordens konger har drevet hor med henne, og de som bor på jorden, er blitt beruset av vinen fra hennes horeri.»
    3 I Ånden førte han meg ut i ødemarken. Og jeg så en kvinne sitte på et skarlagenrødt dyr som var overstrødd med navn som var en spott mot Gud. Det hadde sju hoder og ti horn. 4 Kvinnen var kledd i purpur og skarlagen og glitret av gull og edelstener og perler. I hånden holdt hun et gullbeger fylt av motbydelige ting og av all urenheten fra sitt horeri. 5På pannen hennes sto skrevet et navn med hemmelig mening: «Babylon den store, mor til horene og til alt som er motbydelig på jorden.» 6 Og jeg så at kvinnen var beruset av blodet fra de hellige og fra Jesu vitner.
    Full av undring så jeg henne. 7Men engelen sa til meg: «Hvorfor undrer du deg? Jeg skal fortelle deg hemmeligheten med kvinnen og med dyret som bærer henne og har sju hoder og ti horn. 8 Dyret du så, det var, men er ikke, og det skal komme opp fra avgrunnen og gå sin undergang i møte. Og de som bor på jorden, og som ikke har fått sitt navn skrevet i livets bok fra verdens grunnvoll ble lagt, de skal undre seg når de ser dyret, det som var, men ikke er, og enda skal komme. 9 Her trengs det forstand og visdom.
    De sju hodene er sju fjell, og på dem sitter kvinnen. De er også sju konger. 10Fem av dem er falt, én er nå, og én er ennå ikke kommet. Og når han kommer, skal han bli værende bare en kort stund. 11 Dyret som var og ikke er, det er selv den åttende, men er samtidig en av de sju, og det går sin undergang i møte. 12 De ti hornene du så, er ti konger som ennå ikke har fått kongerike, men som skal få kongsmakt sammen med dyret i én time. 13De vil alle ett og det samme og overgir sin makt og myndighet til dyret. 14 De skal føre krig mot Lammet. Men Lammet er herrenes herre og kongenes konge og skal seire over dem sammen med sine, de kalte og utvalgte og trofaste.»
    15 Så sier han til meg: «Vannene du så, der horen sitter, er folk og folkemasser og nasjoner og mennesker med ulike tungemål. 16 Og de ti hornene du så, og dyret, de skal hate horen, legge henne øde og kle henne naken, spise kjøttet hennes og brenne henne opp med ild. 17For Gud ga dem i hjertet å fullføre hans plan og ha én og samme vilje: overgi sin kongsmakt til dyret, helt til Guds ord er oppfylt. 18Og kvinnen du så, er den store byen som har kongsmakt over jordens konger.»
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg er fascinert over hvordan MDG med RH formidler budskapet i Johannes åpenbaring. KrF kommer på støvbrettet. Monty Python kunne ikke ha gjort det bedre.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.762
    Antall liker
    17.984
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er vel naturlig at man forsøker å slakte en rapport som helt eller delvis konkluderer annerledes og gir andre svar.
    Spesielt når man påberoper seg enerett til sannhet og hvilke virkemidler som gjelder.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Hvis man leser saken så framstår det ikke som særlig seriøst eller redelig av Berg, sånn jeg tolker det iallfall. Hun har bare konkludert med at rapporten er et bestillingsverk med ønsket konklusjon, og det før den var fullstendig frigitt. Det bekrefter jo på en måte de fordommene mange allerede har mot henne og MDG.
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Jeg kan si meg enig i at Lan urettmessig har motsatt mye uberettiget kritikk fra hvite gamle gubber. Hun er også en tøffing.

    Skandalene jeg sikter til går på politisk dårlig håndverk fra hennes side som går på helt andre ting enn hennes retorikk som gjør gamle menn til gremlings. Det er nok også en del osloborgere som har ombestemt seg også grunnet en sterk ideologisk og prinsipiell politikk som raskt kan gå utover dem selv.

    Vi kommer raskt tilbake til deres sterke tro på en autoritær og oppdragende politikk, både mot nordmenn og som et «godt eksempel» for utlandet. De virker til å ha misforstått drivkreftene i den virkelige verden. Fossilt må utkonkurreres - og helst på områder der tiltak monner.

    Kaffe-latte-barn som ikke helt forstår verdiskapning kan raskt falle i MDG-fella. Både gamle og unge barn. Det er en konsekvens av et svært velfungerende sosialdemokrati - og MDG er en bivirkning av en god medisin. Hele gjengen har indirekte blitt lønnet av oljebrønnene - de vet det bare ikke.
    Nånå, det er ikke helt sikkert du tåler den olympiske posisjonen du har satt deg i. Det er faktisk jævlig mange forskere verden over som er enige med dem, og overraskende mange middelaldrende menn i Norge som kjøper tobakksbransjeretorikken fra oljebransjen. I Tyskland er de grønne mye større, i Norge er det klart et tilfelle der egne lommebøker veier tyngst. Det er helt ok som standpunkt, men idiotforklaring av andre funker ikke. Si det som det er istedet.
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Fint for hvem? Og når ?

    Det er lett for meg å støtte forbud mot fossilt i Oslo. Men, hvor enkelt er det for de som er avhengig av bilen sin - og som ikke kan bytte de neste 2-3 årene? Er det fint for disse også mener du?
    For omtrent alle forbud finnes det unntaksbestemmelser. Det ville jeg ikke vært bekymra for. Det jeg ville krevd var et kjempesterkt kollektivtilbud som erstatning.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det er faktisk jævlig mange forskere verden over som er enige med dem, og overraskende mange middelaldrende menn i Norge som kjøper tobakksbransjeretorikken fra oljebransjen. I Tyskland er de grønne mye større, i Norge er det klart et tilfelle der egne lommebøker veier tyngst. Det er helt ok som standpunkt, men idiotforklaring av andre funker ikke. Si det som det er istedet.
    Det er også jævlig mange politikere i Norge som er enige med FN. Det er ikke problemstillingen.

    Rapporten som ble publisert viser derimot at norsk gass har en plass i transformasjonen fra fossilt til fornybart. Blant annet har UK kuttet en hel del ved hjelp av dette.

    MDG nekter å diskutere dette og mener at fullskala utbygging av havvind er løsningen, uten en plan for å realisere det. De er også avhengig av teknologi som ikke er utviklet ennå. Det er dette Bellona kommenterer på.

    Andre grønne partier i EU har en langt mer seriøs profil enn MDG, som kan forklare oppslutningen deres.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.762
    Antall liker
    17.984
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Når til og med en SVer reagerer på MDG-utsagn er det ille
    Dessverre er det en del yngre som har blitt i overkant «hjernevasket» av det som minner mest om miljøpropaganda.

    Og den nitidige «gnagingen» har også sakte, men sikkert banet vei for politikerne i de øvrige partiene til henge seg på av avgiftskåthet. Med 2 unntak er nå samtlige partier enige i at etparogtyve kroner pr ltr diesel er helt innafor.
     
    • Liker
    Reaksjoner: cox

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.762
    Antall liker
    17.984
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Da er det bare å stemme MDG og Rødt! Disse to over sperregrensen og det er farvel Erna.

    Plasser heller stemmen hos AP eller Senterpartiet, så blir det en mer stabil og helhetlig politikk.
    Vi trenger ikke disse mindretallsregjeringene som er avhengige av småpartier og ideelle organisasjoner på «vippen».
    Både Rødt og MDG har jo uansett ekskludert seg selv fra regjeringssamarbeid.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Plasser heller stemmen hos AP eller Senterpartiet, så blir det en mer stabil og helhetlig politikk.
    Vi trenger ikke disse mindretallsregjeringene som er avhengige av småpartier og ideelle organisasjoner på «vippen».
    Både Rødt og MDG har jo uansett ekskludert seg selv fra regjeringssamarbeid.
    med rødt og MDG over sperregrensen så er vi garantert regjeringsskifte. (og møkkaparti som KrF og V får færre representanter skulle de karre seg over)

    Erna får ikke sine 85 representanter som hun må ha, skulle V og KrF karre seg over samtidig som MDG og Rødt går under og at AP, SV og SP står på dagens sted.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.762
    Antall liker
    17.984
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ … og en jo-jo regjering som må søke støtte i alle himmelretninger fra sak til sak. Hipp hurra - not
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    jeg ser en fordel med følgende to flertall:

    R, SV, MDG, AP.

    SV, AP, SP.


    Hadde Venstre hatt vett i skallen så hadde de sluttet å angripe AP for rusreformen og heller slengt seg med MDG for å presse AP. Men for Venstre så er regjeringsmakt aller viktigst og rusreform og slikt sekundært. Viktigst å skylde på AP.

    Skulle SV, AP og SP ikke få flertall, så har Venstre mulighet til å påvirke. Men de klovnene tenker ikke så langt. De vil prøve på nytt med FrP som Venstre selv sier er helt useriøse
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.762
    Antall liker
    17.984
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Om man måtte velge ville jo Rødt være å foretrekke fremfor MDG - any day. I motsetning til MDG, så har jo Rødt en del fornuftige saker høyt på dagsorden.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.762
    Antall liker
    17.984
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Kan ikke skjønne annet enn at optimalisering (oppgradering/effektivisering) av eksisterende vannkraftverk burde være pri 1.
    Men, å utnytte solenergi vil også være fornuftig innenfor en del områder.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.096
    Antall liker
    9.194
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    ^ Kan ikke skjønne annet enn at optimalisering (oppgradering/effektivisering) av eksisterende vannkraftverk burde være pri 1.
    Men, å utnytte solenergi vil også være fornuftig innenfor en del områder.
    De fleste litt større kraftverk i Norge er veldig gode og har tett på så høy virkingsgrad som er mulig. Det er altså ikke mulig å hente ut mer kraft ved å bytte turbin/generator eller slike småting. Det som derimot er et potensial er 1) Å få mer vann inn i turbinen eller 2) Utnytte mer av fallhøyden.
    Dette er effektive måter å få mer kraft, men begge deler innebære i grunn samme inngrep som å bygge nye kraftverk - demniger, vannveier i rør/tunell osv.

    Hadde man kunn hentet ut 5% mer kraft med å bytte ut en turbin hadde man gjort det for lenge siden - av økonomiske årsaker.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.572
    Antall liker
    12.184
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er vel akkurat det som er problemet, - at mange turbiner og installasjoner er nokså gamle og burde vært byttet med nye og mer effektive modeller, mens skattergimet selskapene er underlagt gjør at dette ikke blir gjort...
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.478
    Antall liker
    3.887
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel akkurat det som er problemet, - at mange turbiner og installasjoner er nokså gamle og burde vært byttet med nye og mer effektive modeller, mens skattergimet selskapene er underlagt gjør at dette ikke blir gjort...
    Jepp

     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.096
    Antall liker
    9.194
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Her er en rapport som bare ser helhetlig på dette.
    Den anslå 4 TWH i økt produksjon ved å bytte ut alle løpehjul i større kraftverk. Som da er ca 3% økning av norsk vannkraftproduksjonen.
    De store tallene dere linker til der - er å demme opp mer vann, lage lengre fall, og slippe midnre vann forbi (minstevannføring)

     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.478
    Antall liker
    3.887
    Torget vurderinger
    4
    Sammenlignet med vindkraft
    Nøkkeltall for norsk vindkraftproduksjon i 2020
    Samlet installert ytelse: 3 977 MW
    Produksjon: 9,9 TWh
    Antall turbiner: 1164
    Gjennomsnittlig turbinstørrelse: 3,4 MW
    Brukstid: 3274 timer
    Kapasitetsfaktor: 37.4 %
    Produksjonsindeks: 108 %
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.096
    Antall liker
    9.194
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En SINTEF rapport sa vel 7-15 TWh i stort sett rene oppgraderinger...
    Disse teorirapportene gir ikke alltid et riktig bilde. Norge har en formidabel kompetanse på vannkraft - så de store anleggene er i veldig god stand.
    Og det sitter selvsagt flinke folk som kan regne på dette. Så hvis det hadde vært lønnsomt å bytte ut løpehjul, oppgradere dyser, oppgradere generator eller trafo - så hadde man selvsgat gjort det. Men det er altså ikke lønnsomt - fordi kostnaden er større enn forventet gevinst.

    En annen ting er jo at disse oppgraderingen kommer uansett når utstyret er utslitt og skal byttes ut. Hvis du så figuren i arket jeg linket til - så var nesten halvparten av potensialet i løpehjul som var produsert før 1970 og 75% av potensialet var løpethjul fra før 1980.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    For en del tid tilbake var det snakk om at det var veldig mye å hente på oppgradering av lavfalls-kraftverkene. Det burde være enklere å få til rent teknisk og.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.096
    Antall liker
    9.194
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    For en del tid tilbake var det snakk om at det var veldig mye å hente på oppgradering av lavfalls-kraftverkene. Det burde være enklere å få til rent teknisk og.
    I grunn ikke.

    Lavt fall betyr i grunn at det er mindre energi i vannet og da må man få mye mer vann igjennom turbinen. Se på størrelses på en 5MW Kaplan vs samme størrelse Pelton.

    Når man får mindre effekt, så blir det også mindre penger til engineering og optimalisering. Lavfall betyr jo som oftest elvekraft - og da har du mye vann og lav pris om våren.

    Det er en del som prøver med modulbaserte systemer hvor mange kan sette flere i parallell har man mye vann og så kan man sette de i serie dersom man her mer fall. Problemenet er når det ikke er skreddersøm - så faller virkningsgraden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn