Ser ingenting galt med å ruste opp vårt tognettverk. Det koster heller ikke skjorta, i motsetning til disse idiotiske veistrekningene vi nå skal bygge. E18 utenfor Oslo skal oppgraderes for 60 milliarder pluss pluss. Galskap.
Å bygge jernbane mellom Stavanger og Bergen gir mye mer mening enn å bygge 4-felts motorvei, men det er ikke tatt med.
Gods og folk på skinner er effektiv transport. Veier blir aldri like effektivt.
Mye bedre å bygge jernbanen for våre barn, barnebarn og oldebarn enn at du kjøper deg en ekstra flatskjerm, eller at du tar deg en ekstra shoppinghelg i London. Norge har nå kastet bort 34 milliarder årlig på skattelette etter åtte år med Erna. Det er vanvittig mye infrastruktur som er donert vekk i den summen.
Enig i at vi skal ruste opp tognettet - spesielt mellom byene. Problemet er i utkantstrøk der det ikke finnes nok folk til å bygge ut skinner. Der må vi ruste opp veiene. F.eks. er det mer fornuftig å ruste opp veiene i Troms/Finmark vs. å bruke 200 milliarder på en tog- strekning.
Er derimot uenig i følgende:
- E18 trenger oppgradering grunnet folketettheten, og det er sårt.
- Gods på skinner er ikke effektivt av følgende årsaker:
1) Det er langt billigere å transportere på vei. Banen klarer ikke å konkurrere mot dette med mindre vi susbiderer gods en hel del eller at vi øker avgiftene på vei betraktelig.
2) Å transportere gods på tog krever biltransport fra opprinnelig produksjonssted til tog, og så bil igjen til endelig destinasjon. Det er tidskrevende og kostnadsdrivende.
Mao: Vi trenger veinettet grunnet en spredt befolkning. Skal vi først bygge ut traseer så lønner vei seg over tog mht. CO2-avtrykk og pengebruk. Unntakene er kanskje mellom byene, men det skal holde hardt å konkurrere med fly grunnet lange avstander. Å bygge ut lyntog lønner seg ikke CO2-messig eller pengemessig.